![]() |
Socket 754 är gammalt idag. Sempron, hörs på namnet, budget modell, liknande Intels Celeron.
S939 är minimum om du ska ha en skaplig burk. |
Självklart gör du som du vill, men du bad om våra åsikter...
Skulle jag uppgradera min dator, så är det bara AMD 64 som gäller. För det priset, så är dom helt enkelt bäst! Angående fraktkostnad, så har jag beställt mycket ifrån Komplett.se (bl.a. flera uppgr. paket), men jag har aldrig betalat 400 i frakt. Kollade nu på Dustin Home ( http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/ ) och satte ihop ett paket. Ser ut såhär: MSI K8T-NEO2-F-V2 K8T800PRO SOCKET 939 GBLAN ATX 525kr AMD ATHLON 64 3500+ VENICE SOCKET 939 BOXED 950kr CORSAIR 512MB VS DDR PC3200 400MHZ CL2.5 675kr För order lagda via webbsidan med ordersumma överstigande 500 kr utgår ingen fraktavgift. Visseligen 2150kr, men då är det mer minne och större processor än i Mazz paket. Du har heller ingen fraktkostnad! |
Kollade just Uppskattad fraktkostnad på ett uppgraderingspaket hos Komplett...
Postpaket - Kortbetalning/Faktura 99 inkl moms Postpaket - Mot postförskott 149 inkl moms Var visseligen ett tag sen jag köpte nått ifrån dom, men känner igen fraktkostnaden! |
Hej!
Fick ett mail från detta företag ang frakt: http://www.bantorgetdata.com/ Det skulle bli 425:- utan låda.... Jo jag vet jag ville höra vad andra har att säga om dessa grejor...Är ju alltid intressant att höra andras åsikter, det var därför jag ställde frågan... Jag har dessutom kollat lite med butikerna som finns häromkring och de ligger i ung samma prisklass som det som jag har kollat med på nätet... Jag har som sagt runt 2000 kr att handla för och då behöver jag även en låda...Ev kan jag få loss en femhundring till, men jag tror det knappast, man vill ju leva resten av månaden ochså... Just nu sitter jag med ett gammalt skrot som inte går att göra mer än internet och lägga patiens, så det är lite panikkänsla över detta och då får man handla efter vad som finns i plånboken...Jag vet att det finns kanongrejor att köpa, men nudlar till 4 pers i en månad är inge vidare.. MVH Kenneth |
Det var en jäkla dyr frakt dom hade... Kanske en bra butik att handla i om man bor i närheten!?
Jag vet att du inte skiter pengar, men 2000 spänn är inte mycket om man vill ha bra/hyggliga data-grejer. Jag missade att du ville ha med en låda också...hmm då är det inte lätt. Dustin Home har en 350W låda för 450kr, men då hamnar du på 2600kr. Alt. så kan du köpa mindre minne (256 MB) för 325kr, fast även då så blir det över 2000:- Och Komplett.se har en 350W låda för 495kr, men då vet jag inte vad frakten blir???? Kanske en Sempron vore nått för dig ändå!? Blir ju mycket bättre än det du har, men frågan är hur länge den räcker? Om den räcker???? Och måste du uppdatera, så får du byta allt igen! Känns lite dumt att betala 2000kr och det du får är i princip en ny surfdator... |
Läs här om datagrejer och lita inte på vad bara en person skriver (på forumet):
http://www.sweclockers.com/forum/ http://testcentret.idg.se/ Saxat från Testcentret och vad MicroDatorn skrev i sin test av AMD Sempron 3100+ "Behöver man en billig processor till kontorsarbete men inte vill tumma för mycket på systemets prestanda är detta ett bra val. Letar men efter en allround-processor som ska tåla en del spelande är det däremot ett sämre val" |
En Sempron kan man kanske glömma ur resonmemanget... ?
Finns i Sockat A, 754 och AM2... Socket A går inte att få tag på, åtminstonde inte ny, 754 kan man köpa, men prisskillnaden till en fullvuxen 939-propp är marginell... AM2 kan vi oxå glömma, då blir det morsa-kort som har PCIe och det skullle vi inte ha just nu... Självklart, en 754 Sempron är bättre än en Celeron, då kan man ju alltid få tag på en begagnad AMD64-cpu så småningom, men inte många kronor att tjäna på det jämfört med den 939-rigg jag föreslog häromdan... 256MB klarar du dig hjälpligt på, tills du kan investera i ytterligare en sticka... |
Hej!
Nu vet jag inte hur jag skall göra:confused: För en stund sedan så pajade mitt AGP-kort:mad: Det blev en konstig bild med en massa blått runt omkring och inget hände när jag startade om datorn, det kom bara ett antal blip från bios och det var välkända blip... Just idag kör jag med, hör och häpna Geforce MX 400 med 64 mb minne...:D Ett riktigt superkort!!!!! Så nu blir mitt inköp baserat på ett moderkort med PCI-express, annat är uteslutet. Men då sprängs min nuvarande budget:( Så det blir väl nudlar ändå:D MVH Kenneth |
1 bifogad(e) fil(er)
Tråkigt att höra att ditt grafikkort gav upp!
Då du nu behöver även ett kort, så har jag ett nytt förslag ifrån Komplett. Och ja, det spränger din budget ordentligt... Blir runt 3500 inkl. frakten (300). Hur länge klarar ni äta nudlar? Å andra sidan är det Socket AM2 på processor och moderkort, DDR2 PC5300 minnen, grafikkort och 350W låda. En "939-dator" skulle visseligen bli några hundringar billigare, men AM2 använder snabbare minne och är framtidssäker! Ja, om man nu kan kalla nått inom data för framtidssäkert!? |
Citat:
Jag kan bara hålla med om att du spränger budgeten och det är rejält...:) Jag har kollat runt lite nu och har lite mer koll nu på vad det kommer att bli. MVH Kenneth |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:28. |