Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Guide Blender (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=27965)

leoj 2010-11-10 17:24

Tja, bumb mappning tror jag folk kan uppskatta :)
då tekniken finns, känns det dumt att inte utnyttja den.

ekankal 2010-11-10 17:31

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 222507)
Jag har påbörjat en guide har 10 sidor färdiga och om man följer den så långt som jag kommit så har man skapat en platt polygon som är 1 meter och 1 decimeter över marken, 2 meter lång och 2.6 meter bred! (gissa vad det ska bli!) :D

Tänkte dela upp guiden i fyra delar, Modellering, Texturering/mappning + exportering, Rendering och Animering.

Finns det något speciellt som någon vill att jag ska ta upp?

Du är en ängel (finns det "ängelkorvar" måntro ;):D?) som tar dej tid att hjälpa oss "halvt handikappade" på traven.
Känns som man kanske kan komma igång så smått på "riktigt" nu, allra helst när man har läst dina andra, lättbegripliga guider.
Tusen tack i förskott, för att du "offrar" dej :applad::applad:.

Bombardier Train 2010-11-10 20:22

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 222507)

Finns det något speciellt som någon vill att jag ska ta upp?

Skulle vilja ha med några rader om alla inställningsmöjligheter, det är ju en del. :)

korvtiger 2010-11-11 17:04

Bumpmappning i Blender vet jag inte hur man gör, har dock för mig att folk sagt att man inte ska använda bump, då det kostar mer än det ger. Får kolla upp det.

Bombardier: Inställningar? Hur menar du då, som olika byggtekniker, eller hur man kan ställa in Blender? Jag rekommenderar dock att man inte ändrar standardinställningarna då de är bra som de är.

Bombardier Train 2010-11-11 17:14

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 222589)
Bombardier: Inställningar? Hur menar du då, som olika byggtekniker, eller hur man kan ställa in Blender? Jag rekommenderar dock att man inte ändrar standardinställningarna då de är bra som de är.

Tänkte på en liten förklaring på inställningarna under "Edit Methods" och "Views & Controlls", men det kanske är onödigt? :)

korvtiger 2010-11-11 20:42

Jaha, nej, det tänkte jag inte gå igenom. Mycket av de inställningar där gör att programmet fungerar på andra sätt (t.ex. att högermusknapp blir vänstermusknapp) vilket gör saker svåra att förklara om man måste ha med massor av "eller höger musknapp för er som ställt in det så".
Jag rekommenderar därför att inte pilla på knapparna där av den anledningen. :rolleyes:

korvtiger 2010-11-13 10:07

Som jag sa, bumpmaps ska man inte använda, utan istället ska man köra med normalmaps, vilket ger samma resultat. Jag har aldrig använt det själv, men jag kommer att ta med det i guiden och troligtvis länka till en guide över hur man skapar en normalmap.

ekankal 2010-11-13 11:46

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 222735)
Som jag sa, bumpmaps ska man inte använda, utan istället ska man köra med normalmaps, vilket ger samma resultat. Jag har aldrig använt det själv, men jag kommer att ta med det i guiden och troligtvis länka till en guide över hur man skapar en normalmap.

Sen ska man väl välja med omsorg, vad som ev. ska "normalmapas", te.x har man användt det till marktexturer (tänker inte nämna vem), och där ser det bra ut i vissa vinklar, medans det i andra vinklar ser ut som det ligger konstgjord plast på marken (fördj*vligt ut m.a.o.), fast det är ju lätt att ta bort "mapsen".

korvtiger 2010-11-23 19:54

Del 1 är i princip klar. Nu är det bara tre delar kvar... :D

bear 2010-11-24 08:05

Jätte bra initiativ tigern.

Det låter som om du basserar uplägget på Paul Hobbs tutorial och den fungerar ju jättebra. Det var den som lärde mig bygga modeller till trainz och den fungerar fortfarande som referensverk.

En kommentar på vägen, se till att beskriva grunderna väl. Normalmaps och annat lulllull kan gott få tillhöra överkursen. Det viktiga är att man kan komma igång och få till modeller med den form och mappning som man vill ha. När man väl är där och har fått lite själv förtroende så är det mycket lättare att ta sig vidare.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:03.