Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Off-topic (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   tror ni på Gud? (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=31724)

_gege 2012-01-12 13:02

Citat:

Ursprungligen postat av Dson (Inlägg 253938)
Jag vet inte om jag är särskilt troende.
Men ändå, i vissa stunder börjar jag fundera om det inte finns något trots allt? Ibland har man känt sig riktigt vilsen i livet, inte haft en blekaste aning om hur man ska gå till väga och bett till (kristendomens, min anmärkning) gud att få hjälp att hitta en väg framåt. Och plötsligt inser man hur man ska göra. Till slut blir det också rätt bra, även om det ibland kan vara jobbigt för stunden.

Så jag vet faktiskt inte, men någonting finns det nog. Oklart vad det är, dock.:)

Åh, tack förresten alla ovanstående skribenter som idiotförklarar alla troende runt om i världen. Mycket moget.:mad:

Du får välja att tro på precis vad du vill, jag kommer fortsatt att anse att religion är dravel som får folk att begå en massa brott och ondska i dess namn. Hur kan man sätta sin tilltro till Bibeln exempelvis som skrevs i en tid helt olik vår egen? Dessutom finns det en mängd evangelier som inte kom med i Bibeln, det folk tror på är alltså delar av en helhet som någon valt ut.

Som Ekankal skriver, hur kan man för ett ögonblick tro att det finns någon slags Gud med allt det elände som finns i världen? Det finns mängder med kristna som bryter mot samtliga budord och inte händer det dem ett dugg.

Budorden till exempel, "Du skall inga andra gudar hava jämte mig". Inga andra? Det betyder ju att det finns fler. Ett budord som motsäger monoteismen som är själva grundidén inom kristendomen. Skrattretande.

Pierre 2012-01-12 16:51

Tycker alla får tro på det dom vill. Det kan säkert kännas bra för en del, att ha nått att tro på, när det är svårt och svårt är det för alla ibland. Jag rösta dock: Jag vet inte. Vill väl att det ska finnas nån gud, men som det ser ut i världen, så är jag lite tveksam...

Dson 2012-01-12 18:19

Citat:

Ursprungligen postat av _gege (Inlägg 253943)
Du får välja att tro på precis vad du vill, jag kommer fortsatt att anse att religion är dravel som får folk att begå en massa brott och ondska i dess namn. Hur kan man sätta sin tilltro till Bibeln exempelvis som skrevs i en tid helt olik vår egen? Dessutom finns det en mängd evangelier som inte kom med i Bibeln, det folk tror på är alltså delar av en helhet som någon valt ut.

Som Ekankal skriver, hur kan man för ett ögonblick tro att det finns någon slags Gud med allt det elände som finns i världen? Det finns mängder med kristna som bryter mot samtliga budord och inte händer det dem ett dugg.

Budorden till exempel, "Du skall inga andra gudar hava jämte mig". Inga andra? Det betyder ju att det finns fler. Ett budord som motsäger monoteismen som är själva grundidén inom kristendomen. Skrattretande.

Varför är du så bitter? Slå på en boxpåse eller något, men du behöver inte gnälla och idiotförklara en stor del av jordens befolkning.
Återigen; Väldigt moget.

_gege 2012-01-12 20:10

Citat:

Ursprungligen postat av Dson (Inlägg 253984)
Varför är du så bitter? Slå på en boxpåse eller något, men du behöver inte gnälla och idiotförklara en stor del av jordens befolkning.
Återigen; Väldigt moget.

Jag är inte det minsta bitter. Jag är mera förvånad hur folk kan tro på något så urbota dumt. Detta är en diskussionstråd huruvida man tror på gud eller inte. Jag har full rätt att uttrycka min åsikt.

Uttrycket "moget" slutade jag och alla andra jag känner använda när vi var 15. Vill du framställa dig själv som mer "mogen" än mig bör du med fördel uttrycka dig annorlunda än gemene datorspelssnubbe alternativt yngre tonåring.

Fredrik 2012-01-12 20:12

Du har full rätt att tycka så men samtidigt bör man respektera dom som tycker tvärtom.

_gege 2012-01-12 20:23

Citat:

Ursprungligen postat av Fredrik (Inlägg 254006)
Du har full rätt att tycka så men samtidigt bör man respektera dom som tycker tvärtom.

Att jag tycker det är idiotiskt att tro på gud har inget att göra med huruvida jag respekterar dem eller inte. Gör det dem lyckliga så kör på, i min värld är det fortfarande idioti. Mina ord borde heller inte göra nån skillnad för någon som verkligen är övertygad i sin tro, utan generellt är det osäkra människor som tar åt sig. Enligt mig hade en verkligt religiös person skrattat, skakat på huvudet och avfärdat mig som den idiot jag är enligt dennes sätt att se på saker och ting. Jag har inga problem med om en troende ser mig på samma sätt, då vi står för två helt skilda ståndpunkter i den här frågan.

Jonatan 2012-01-13 17:13

Roligt att ni fortsätter diskusionen än att låta tråden dö som den borde få göra samt att validera min åsikt om att sagda ämne startar konflikter... precis som på riktigt :rolleyes:

Nu tycker jag vi sätter lås och bom på denhär. ;)

fargus 2012-01-13 18:53

Citat:

Ursprungligen postat av Jonatan (Inlägg 254094)
Roligt att ni fortsätter diskusionen än att låta tråden dö som den borde få göra samt att validera min åsikt om att sagda ämne startar konflikter... precis som på riktigt :rolleyes:

mm, men nu är det nog dags att vi låser den här tråden så slipper vi vara arga mot andra för att vi vill vara schyssta mot dom också :Yeah:

man ska hålla med en trevlig ton

ekankal 2012-01-13 19:53

Citat:

Ursprungligen postat av Jonatan (Inlägg 254094)

Hmm, det har helt plötsligt blivit fler (egenutnämnda) moderatorer på det här forumet, som talar om att trådar ska stängas, hålla egna utredningar om saker dom ska ge blanka f*n i, etc, etc.

Vad är det som är så farligt i det här fallet, att argumentera lite hit å dit om religon?
Det går ju bra att argumentera om (nästan) allt annat, utan att det kommer en massa viktigpettrar, som ska stänga trådar, mm.

Och inte är väl folk nödvändigtvis elak, bara för att man har olika åsikter och uppfattningar om olika saker å ting.

Låt folk ventilera sina åsikter om dom vill (oavsett vilken nivå det förs på), och om inte, så borde väl i så fall ALLA trådar där det diskuteras, skrotas.

Eller gäller inte yttrandefriheten här på forumet?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:46.