![]() |
Svenolov.
Tog en titt och testade ditt demo vid plankorsning. Detta är verkligen efterlängtat från min sida. Några frågor. 1. Avståndet är 50 meter nu. Tyckte jag läste, att man själv skulle kunna ange avståndet. Har kikat och försökt hitta var man ändrar, men hittar ingenting. Antar att det beror på, att det bara är en Demo än så länge. Är det ett rätt antagande? 2. Har du provat med dubbelspår. Kommer i nuläget inte på, om det sitter en V-signal för varje spår eller om den brukar hamna mellan spåren vid dubbelspår. Om det nu bara sitter en mellan spåren. Säg att vi placerar V-signalen till höger om vänsterspåret. Då styrs den signalen, bara av tåget på vänsterspåret. Går det att skripta till med en trackmakers på högerspåret, så att signalen även kan påverkas, fast den sitter på vänsterspåret. När man är på väg mot plankorsningen på högerspåret. Gjorde ett försök med döskallarna och med dom, så var det inga problem. Var bara att fortsätta att döpa dom vidare (Cr0)3 & 4. Samma sak med dom mot biltrafiken, om man nu råkar ha en korsning tätt inpå övergången. Om det räcker med en V-signal till båda spåren i vardera riktning och att det går att styra med trackmarkers, så verkar det inte vara så krångligt. Om man är tvungen att ha 2 V-signaler, en till varje spår. Hur fungerar dessa då i verkligheten. Ger båda vitt sken när bommarna är nere eller är det bara för det spåret som tåget kommer på. Tror att båda lyser med vitt sken då, har för mig att det är så med döskallarna iallafall. Går det att skripta, så att den andra V-signalen också påverkas oberoende på vilket spår man kommer på. Har helt noll koll på skript. |
Citat:
Som det fungerar nu kan man länka två stycken V-signaler. Funktionen blir en OR-funktion (om vi ska prata logik), d.v.s. om någon av signalerna slår om till kör, slår den andra också om. I och med att mina skript (klasser) tillåter länkning av s.k. mastersignaler, behövs inga trackmarks. V-signalen är en mastersignal och det är även den osynliga signalen som styr scenery object. Det betyder att man placerar ut V-signaler där dom ska vara, och osynliga signaler där det behövs, och länkar ihop dessa. EDIT: Under punkt 1 kan tilläggas att signalen också sänder speciella meddelanden, som t.ex kan stänga/öppna grindar/bommar. |
Som en del av er har märkt, har jag låst nedladdnings tåden. Det är bara för att jag vill styra frågor och diskussioner hit. Det kommer mera där, var inte orolig.
Jag vill förtydliga en sak. Det jag gör, är verktyg för ER. I det här fallet script. Det är ett antal klasser som bygger upp ett system, ett regelverk. I detta fall ett svenskt signalsystem. Signalen (3D-modellen) bygger ni. I config filen och i ert skript väljer ni vilken funktion ni vill ha. Er signal, som är knuten till signalsystemet, skickar händelser i form av en statuskod (SignalStateEx) till ert signalskript, som tar hand om denna kod och visar rätt signalbild. Detta har jag beskrivit i HTML dokumenten som finns för nedladdnig. Detta dokument uppdateras/revideras kontinuerligt och blir till slut en referens manual. Jag kommer INTE att släppa ut egna signaler (3D-modeller), det enda jag kommer att göra forsättnigsvis är att göra små demos och exempel. Jag tänker ge ut fungerande scriptexempel på alla grundfunktioner som jag har beskrivit i HTML-dokumenten. Jag försöker ge ut ett signal script i taget, så att ni kan testa, hitta fel och komma med synpunkter. Jag hade ju börjat med det, men det tog ett abrupt slut p.g.a. att jag inte har några svenskliknande 3D modeller som fungerar. |
Om signal egenskaper
1 bifogad(e) fil(er)
Alla grundtyper av beskrivna signaler, har alltid ett förinställt värde på alla egenskaper den kan ha. En sådan egenskap är t.ex. hastighet vid en viss signalbild, där förinställt värde är 40 km/h. Men det finns också egenskaper som det inte går att ha ett förinställt värde på. En sådan egenskap är länkning av master signaler.
Inställningar för speciella egenskaper görs ofta som du vet i objektets property-ruta. Ett mera praktiskt sätt är att samla dessa på ett centralt ställe. Alla beskrivna egenskaper är samlade i ett och samma signalbibliotek för varje session. För att administrera allt är en Signal Manager Rule under utveckling. Där finns alla standard egenskaper samlade. Under varje signal kan det se lite olika ut, beroende på dess funktion. För den avancerade uvecklaren finns det möjlighet att lägga till sina egna egenskaper, och läsa ur detta bibliotek de val som användaren har valt. För att göra detta krävs en speciell överenskommelse mellan den personen och mig. För användaren kommer Signal Manager Rule att finnas tillgänglig för nedladdning som en enskild komponent. Bifogar en bild på hur den kan komma att se ut. - |
Trackside – Scenery - Master – Slave - ???
1 bifogad(e) fil(er)
Här kommer en förklaring på de termer jag använder för signalerna.
Hur alla objekt hänger ihop förklaras med bifogade bild. Exemplet på bilden är en järnvägsövergång. Jag har tagit den bara därför att den utnyttjar alla typer av objekt*1), och länkar som är tillåtna. Länkning är endast tillåten mellan samma signaltyp*2). Hur namnger man signalerna? Det finns regler för hur man namnger objekten. Det är viktigt för att ’master to slave’ länken ska fungera.
*2) Signaltyp = Block, Distant, Dwarf etc. Observera att den osynliga signalen kan vara vilken signaltyp som helst. Den har alltid samma signaltyp som dess slav. - |
Vägskyddssignaler.
6 bifogad(e) fil(er)
I verkligheten ser det ut så här (avstånden mellan varje objekt är beroende på sth).
Jag ska försöka förklara hur vägskyddssignalerna fungerar i mina skript. Jag har infört något som jag kallar för v-blockering (det kanske finns ett ord i verkligheten för detta) som varje v-signal hanterar. V-blockeringen fungerar som ett skydd för feltolkning av pågående trafik. Eftersom tåg kan passera i båda riktningarna så finns det dubbla uppsättningar av v-signaler, rälskontakt och ringsträcka. Rälskontakt och ringsträcka (= två olika avstånd relativt v-signalen) är dessutom överlappade med varandra. Jag ska förklara med lite bilder som jag bifogar. Förklaring till bilderna.
*1) SignalLibrary är ett gemensamt bibliotek för alla signaler i en viss session. Det innehåller gemensamma funktioner, som den ovan, och funktioner för länkning, signal egenskaper m.m. - |
WOW! :eek:
Jag är imponerad! Det verkar som om det kommer att bli ett komplett och heltäckande signalsystem vad det lider. Ser med spänning fram emot fortsättningen. :) mvh .... Mats |
Revidering av inlägg #45
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Följande är vad som gäller intill dags dato: Hur namnger man signalerna? Det finns regler för hur man namnger objekten. Det är viktigt för att ’master to slave’ länken ska fungera.
- |
Vill bara säga tack för det arbete du lägger ner på signalerna. Att få fungerande svenska signaler tillsammans med allt STW, och andra skapare av svenskt materiel, gjort gör att det återigen blir kul att använda TRS. För min del har det legat nere ett tag p.g.a bl.a avsaknaden av signaler med "riktiga" signalbilder.
:tumupp: :D |
Citat:
Precis likadant är det för mig. Tack Svenolov för det jobb du lägger ner! |
saknas för mig i senaste versionen:
<KUID:36713:15011> <KUID:36713:15021> <KUID:36713:24550> <KUID:36713:24552> <KUID:36713:24566> <KUID:36713:24589> <KUID:36713:24592> <KUID:36713:24606> <KUID:37319:26008> <KUID:37319:37011> <KUID:41462:23311> <KUID:41462:23327> <KUID:41462:23401> <KUID:41462:23406> <KUID:41462:23421> <KUID:41462:23425> <KUID:41462:36032> <KUID:62456:20007> <KUID:73619:25120> <KUID2:30671:215040:1> saker som finns på STW:s skivor (delar av dom)? eller är trainz bara dumt och inte ser sakerna på dls? nödvändiga saker, eller nått som eg. inte behövs? vissa vet jag inte är från STW, men vart får jag tag på dom? ska söka manuellt nu på DLS, men tyckr trainz borde hittat själv.. |
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
<KUID:62456:20007> Plattenbau-mB (my30) finns med i bifogade config-fix. - |
fråga 2 blir då:
är något av detta något man behöver typ nått lok eller så?eller är det bara massa grejjer som gör att banan ser bättre ut så som tex kontaktledingar osv? jag har ingen av skivorna, så därav undrar jag bara om någon av kuid:erna är nått man behöver eller ej. |
Citat:
|
Försignal före huvudsignal med försignalsbesked?
Flyttar resonemanget med mig själv, från downloads tråden hit.
Citat:
EDIT: Frågan är besvarad av Tomas. Fristående försignal försignalerar alltid huvudsignalsbeskedet i huvudsignalen. Alltså, det sistnämda alternativet i detta fall. |
svenolov, signaler som kan visa signalbilden kör, 40 varsamhet (två gröna), går dom att länka till en växel så att om växeln ligger för rakspår ger signalen en grön, vid kurvläge två gröna?
|
Citat:
|
Kan man passa på att fråga hur det går med arbetet, var ett tag sen vi hörde nått om det.
En annan fråga, kommer det att finnas möjlighet att istället för en grön som visar "Kör vänta kör" att få ett vitt blinkande sken under? Likaså grönt blinkande vid "Kör vänta stopp" ? Och ett fast grönt sken vid Kör 40 på signaler med fler än 3 lampor? Och varför visar mina signaler med tre lampor ALLTID "Kör 40" med två gröna, även om jag lagt om växeln framför så det borde logiskt bli stopp!? Även vid dvärgar så har jag problem med att den bara visar "Kör 40, varsamhet - nästa signal stopp", m.a.o ett blinkande grönt sken till vänster, även fast nästa signal visar Kör eller det inte är några växlar eller liknande imellan. Mycket frågor är det, vet inte om några är besvarade här tidigare, jag kan dock inte hitta något, så jag passar på att fråga. I övrigt funkar allt bara bra hos mig! :) |
Jag har varit borta (sjukdom) från denna värld ett tag, men nu är jag på väg tillbaka.
Jag återkommer med svar till er alla, snart. |
Trevligt att höra att du är tillbaks! :)
|
Var kan jag hitta dessa kuider?
kuid:36713:27333 kuid:36713:27334 kuid:36713:38870 Stefan |
Citat:
Finns att ladda hem här: http://www.stw.se/bhj.html |
Nu var det länge sedan...
Jag har länge snokat runt på forumet, men först nyligen reggat mig. Jag är riktigt imponerad av svenolofs och Tomas' arbete. Tomas arbete har jag iofs bara sett på bilder.
När är det dags att sammanföra Tomas' svenolovs arbete. Man har väntat länge nu :-P ...eller är det så illa att Tomas övergett Auran Trainz helt nu? |
huvudljussignalerna och försignalerna modellerna är färdiga vad det verkar som när jag kollade nu.. var ett tag sen jag höll på med dem senast.
/Tomas |
Drewl...
Då verkar det som om du inte gett upp Trainz än :-) Det låter bra. Har blivit lite trött på de gamla signalerna (som jag från början var 100% nöjd med), eftersom de inte kan anpassas efter stolpar och kringmiljö.
|
Hur installerar man dessa signaler??
Det finns jo bara bilder där?? |
1 bifogad(e) fil(er)
Här kommer ett screenshot på huvuddvärgsignalen som nu är klar (-två småsaker att fixa först). Man kan välja på 7st olika stolpar/infästningar för maximal variation :)
Växlingsdvärgen är för övrigt klar också. Även den får samma 7st stolpar/infästningar. /Tomas |
Häärligt! Riktigt riktigt kul!:tumupp::)
|
Riktigt snyggt Tomas! :tumupp: :)
|
Flott!
Åååh! Det löser en hel del problem med placeringar. Jag kan knappt vänta på resultatet. :-)
|
Hur installerar man de andra filer som har släpps i denna tråd?
Vad jag får fram så är det bara bilder och en index fil... |
Skriptade Svenska Signaler
Hej Tomas vilka snygga signaler till trs som du har gjort när lägger du ut på nedladdning på dessa signalerna ?
med hopp om positivt svar Mvh Kenta |
Trevligt Tomas.
Ser kanonfint ut. Lika efterlängtat, som MatsS vägskydd. |
Fina signaler Tomas! Hoppas att dessa kommer att kombineras med svenolov's script i framtiden till en drös med jättefina svenska signaler!
Jag har kollat lite på scripten, förstår det mesta av det, vilket scriptspråk är det? Mig påminner det om Java/Javascript. |
Hur går det Tomas?
Kan du inte berätta hur det går. Jag förstår att det kan gå i snigelfart - särskilt när man har flera samtidiga projekt. Men berätta gärna om de små framstegen också. Vi väntar alla med spänning på att få använda signalerna.
|
Vårens projekt. Signalskript till TS2009
Håller just nu på med en vidareutveckling/anpassning av mina signaler (skript) samt ATC/HUD/AP till TS2009. Vi får se hur det går...
|
Citat:
|
Jag tror Tomas är för upptagen med TS2009 för att ha tid med dessa grejjer. han har även en uppdatering för bryggstolparna samt en animerad växel som han inte har släppt. Har försökt att kontakta honom via PM om lite saker jag undrat om, men han har inte svarat.
|
Citat:
Varför börjar man med nya projekt hela tiden? Avsluta med det som man håller på med... |
För att man tröttnat på det föregående eller att man vill lära sig något nytt. Tro mig, det är inte så jättekul att sitta och pilla på en och samma sak som inte vill fungera i flera månader.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:06. |