Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   DNOJ No 5 Norrsund - en byggares vedermödor (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=29577)

bjornl 2011-04-17 02:13

Ahrrrrg

1 bifogad(e) fil(er)
Vad har jag gjort!!!!!!

Att jag har missförstått attachemt points kan jag väl förstå men vad har hänt med texturen, snyft.

Alternativt är detta det misslyckade försök att öka dragkraften som fick DONJ at beställa mallet loken.

MVH / BjörnL

stickanw 2011-04-17 03:32

Det ser ut som i screenshotstråden nämde konstnär varit framme eller möjligtvis Salvador Dali. Hoppas att det fixar sig för det ser annars ut att bli ett fint smalspårslok.

bjornl 2011-04-17 15:24

Jag är ju ett fä, jag borde ha lärt mig power of 2 vid det här laget.

Jag hade gjort texturfilen 1024 * 1124 och det går ju inte. När jag rättade den så försköts ju alla mappningarna. Nu är det upprättat i alla fall.

MVH / BjörnL

bjornl 2011-04-17 16:44

Nu behöver jag nog hjälp för att komma vidare

1 bifogad(e) fil(er)
Nu har jag kört in i en åervändsgränd:-( Det gäller Bogeys och attatchment points.

DONJ No5 har ju två bogeys, en drivbogey och en frambogey bestående av ett löphjul.

Eftersom de har olika diameter och behöver snurra med olika hastighet vid animation så har jag altså gjort dom som två bogeyer och faktiskt även gjort dom som två olika KUID som loket anropar. (Detta för att lätt kunna återanvända dom för DONJ 3 och 4).

Animationerna verkar fungera och exporten av lok och bogeys likaså.
Men hur jag än gör så får jag en sallad av dubblerade Bogeys som far omkring lite här och där.

Jag har provat på en mängd olika sätt med placering av a.bog0, a.bog1 och a.bog2 (fast i just denna bild har jag provat utan denna).

Det är alltså något jag missar i hur a.bog 1-n sätts upp och hur de förhåller sig till b.r.main

Jag tycker inte att detta beskrivs särskilt bra utan endasthögst rudimentärt i de tutorails som finns och Aurans egen CCG.

Är det någon som kan peka mig i rätt riktning.

MVH / BjörnL:vetej:

vovven47 2011-04-17 19:06

Citat:

Ursprungligen postat av bjornl (Inlägg 235259)
Nu har jag kört in i en åervändsgränd:-( Det gäller Bogeys och attatchment points.

DONJ No5 har ju två bogeys, en drivbogey och en frambogey bestående av ett löphjul.

Eftersom de har olika diameter och behöver snurra med olika hastighet vid animation så har jag altså gjort dom som två bogeyer och faktiskt även gjort dom som två olika KUID som loket anropar. (Detta för att lätt kunna återanvända dom för DONJ 3 och 4).

Animationerna verkar fungera och exporten av lok och bogeys likaså.
Men hur jag än gör så får jag en sallad av dubblerade Bogeys som far omkring lite här och där.

Jag har provat på en mängd olika sätt med placering av a.bog0, a.bog1 och a.bog2 (fast i just denna bild har jag provat utan denna).

Det är alltså något jag missar i hur a.bog 1-n sätts upp och hur de förhåller sig till b.r.main

Jag tycker inte att detta beskrivs särskilt bra utan endasthögst rudimentärt i de tutorails som finns och Aurans egen CCG.

Är det någon som kan peka mig i rätt riktning.

MVH / BjörnL:vetej:

Ge inte upp! Du är NÄRA målet.
Från en man som höll på i MÅNADER med det där!!!

Jag har jämfört mitt E2 ånglok med ditt eftersom bägge består av 2 boggier.
Jag gör p.s.s som du enligt din bifogade bild med a.bog0 och a.bog1.
Har du definierat a.bog0 och a.bog1 i TOPVIEW??
Din länkade b.r.main ser också bra ut.

Vad jag reagerade mot var dina y värden på a.limback resp a.limfront.
Skall ju vara symmetriska dvs ha samma absoluta y värde.

MEN:
Hur ser din config fil ut?
Du har inte gjort "nåt dumt" där?

vovven47 2011-04-17 19:15

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av vovven47 (Inlägg 235277)

Skall ju vara symmetriska dvs ha samma absoluta y värde.

MEN:

HOPPSAN!!!
Varför har du definierat upp b.r.loephjul under b.r.main?

Jag gör så här med extra löphjulet.
Se bild.
Drivhjulen är ett kuid med b.r.main
Leophjulet är ett kuid med b.r.main

spyfrog 2011-04-17 21:07

Fasen Björnl, det går bra för dig iaf. Du har ju kommit långt. Sen kan du ju också det här och kan lära oss andra stackare - jag har själv inte haft modet att försöka ta in mitt lok i Trainz ännu. Tänkte faktiskt värma upp med vagnen som övning först.

bjornl 2011-04-17 21:26

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av vovven47 (Inlägg 235277)

Skall ju vara symmetriska dvs. ha samma absoluta y värde.

MEN:

Hej Vovven

Tack för synpunkterna:-)

Jodå, jag har definerierat a.bog 0 och 1 i toppvyn.
Limfront och back är lite tillhöftade just nu men kan ju justeras för att bli exakta. Men det bör ju inte påverka mitt problem just nu.

Configen för själva loket är i allra högsta grad ett "work in progress" just nu.
Ser du något konstigt där så vore jag tacksam om du talade om vad det är.

MVH / BjörnL

bjornl 2011-04-17 21:39

Citat:

Ursprungligen postat av vovven47 (Inlägg 235278)
HOPPSAN!!!
Varför har du definierat upp b.r.loephjul under b.r.main?

Jag gör så här med extra löphjulet.
Se bild.
Drivhjulen är ett kuid med b.r.main
Leophjulet är ett kuid med b.r.main

Hej igen Vovven

Nu blir jag lite förvirrad. Är det inte så som jag också gör.

hirarkin...
b.r.main
__b.r.lophjul
_____lophjul
exporteras till KUID,en för löphjulet.

Jag tycker det ser ut som om det är just vad din bild också beskriver?

MVH / BjörnL

bjornl 2011-04-17 21:40

Hej spyfrog

Vi får hjälpas åt. Mne först måste jag få min förbenade tingest på spåret.

MVH / BL

vovven47 2011-04-18 20:48

Citat:

Ursprungligen postat av bjornl (Inlägg 235305)
Hej igen Vovven

Nu blir jag lite förvirrad. Är det inte så som jag också gör.

hirarkin...
b.r.main
__b.r.lophjul
_____lophjul
exporteras till KUID,en för löphjulet.

Jag tycker det ser ut som om det är just vad din bild också beskriver?

MVH / BjörnL

Hej BjörnL

jag menar följande:
Alltså definiera upp 2 b.r.main hierarkier:

b.r.main
__b.r.lophjul
_____lophjul

b.r.main
__b.r.hjul1
_____hjul1
__b.r.hjul2
_____hjul2
__b.r.hjul3
_____hjul3

Jag tar inte med några "rods", men de är ju rätt definierade av dig

Du har ju gjort:
b.r.main
__b.r.hjul1
_____hjul1
__b.r.hjul2
_____hjul2
__b.r.hjul3
_____hjul3
__b.r.lophjul
_____lophjul

under samma b.r.main
Eller är jag ute och "cyklar"??

bjornl 2011-04-18 20:54

hej Vovven

Tack för hjälpen! den behövs kan jag säga

Jag har provat olika men kan man ha två dummys som heter b.r.main, blir det inte en konflikt då???

Kan inte du göra en enkel skiss från sidan på var dina b.r main (i pluralis?) och b.r. lokphjul respektive drivhjul sitter snälla. jag är så upp #¤%&& ad så jag sitter och modellerar ett hus nu, och det kan ju inte vara nyttigt.

MVH / BjörnL

vovven47 2011-04-18 21:04

Citat:

Ursprungligen postat av bjornl (Inlägg 235359)
hej Vovven

Tack för hjälpen! den behövs kan jag säga

Jag har provat olika men kan man ha två dummys som heter b.r.main, blir det inte en konflikt då???

Kan inte du göra en enkel skiss från sidan på var dina b.r main (i pluralis?) och b.r. lokphjul respektive drivhjul sitter snälla. jag är så upp #¤%&& ad så jag sitter och modellerar ett hus nu, och det kan ju inte vara nyttigt.

MVH / BjörnL

Hej BjörnL!
Tänk på att du skapar 2 nya kuid-er:
drivhjul och löpboggi.
Du kan skapa dessa som 2 separata GMax filer, t.ex
Drivhjul.gmax och loephjul.gmax.
Sen "postioneras" dessa 2 kuid-er in i loket med hj.a a.bog0 och a.bog1
och via din config fil.

Förståeligt, eller....?
Om inte så hör av dig.

bjornl 2011-04-18 21:29

Hej Vovven

Jag är ledsen men det hjälper mig inte. Jag har gjort just på det viset från början.

det är något fundamentalt jag missar och jag har gjort det sedan jag försökt med samma sak på Min dummymodell dvs. jag har kämpat med just detta i en månad nu.

En skiss i sidled som visar hur du satt ut dina dummys och atattchemt points för boggeys är vad som jag tro skulle kunna hjälpa mig förstå nu, snälla.

MVH / Björnl

spyfrog 2011-04-18 21:46

hej.
har e-postat en dropbox länk till dig med donj v.39... =)
du kan väl kolla på det när du får tid? mer info i mailet.

vovven47 2011-04-18 21:48

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av bjornl (Inlägg 235365)
Hej Vovven

Jag är ledsen men det hjälper mig inte. Jag har gjort just på det viset från början.

det är något fundamentalt jag missar och jag har gjort det sedan jag försökt med samma sak på Min dummymodell dvs. jag har kämpat med just detta i en månad nu.

En skiss i sidled som visar hur du satt ut dina dummys och atattchemt points för boggeys är vad som jag tro skulle kunna hjälpa mig förstå nu, snälla.

MVH / Björnl

OK.
Se bifogad bild och:
a.bog0:
0 -3,875 0

a.bog1:
0 0,03 0

b.r.main (drivboggi)
0 0,77 0

b.r.main (loephjul)
0 6,208 0

lan 2011-04-18 21:57

3 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av bjornl (Inlägg 235365)
Hej Vovven

MVH / Björnl

Björnl,
boggier är en urgammal företeelse i Trainz.

Du måste döpa om xxxx.kin till anim.kin annars fungerar inte animationen,
vad dina dummies heter spelar ingen roll. I hierarkin är "roten", den vi kallar b.r.main den som sätts ut i a.bogX, den kan lika gärna heta b.r.boggi eller b.r.bertil !-).
Det är viktigt att du animerar bara dummies. och att allt har undergått "Reset X-form" innan!

Skickar med lite från V3-loket boggi som kanske hjälper?

bjornl 2011-04-19 17:48

Lägger ner projketet

1 bifogad(e) fil(er)
Hej Vovven och LAn

Tack för att ni försöker hjälpa mig men det fungerar inte alls.

Jag tycker att jag gör exakt som ni föreslår. Eg så hade jag gjort så från början så det är ju inte något som jag inte har provat ett antal gånger förut.

Men det blir bara värre.

Status nu är att skuggan för drivboggin inte längre är synkroniserad med boggin och båda ligger fel.

När det gäller framboggin så har den ju alltid legat fel men ny har löphjulet börjat snurra runt skuggan.

Animationerna däremot har alltid fungerat.

Nu känner jag bara för att lägga ned projektet och radera filerna.
Björn

spyfrog 2011-04-19 18:50

Citat:

Ursprungligen postat av bjornl (Inlägg 235407)
Hej Vovven och LAn

Tack för att ni försöker hjälpa mig men det fungerar inte alls.

Jag tycker att jag gör exakt som ni föreslår. Eg så hade jag gjort så från början så det är ju inte något som jag inte har provat ett antal gånger förut.

Men det blir bara värre.

Status nu är att skuggan för drivboggin inte längre är synkroniserad med boggin och båda ligger fel.

När det gäller framboggin så har den ju alltid legat fel men ny har löphjulet börjat snurra runt skuggan.

Animationerna däremot har alltid fungerat.

Björn

Man känner din frustration björnl men det är väl lite radikalt att sluta sådär?
Själv brukar jag börja med något annat när jag kör fast - det är oftast kul att börja med något annat och man kan få tänka på lösningen i bakhuvudet utan att stressa.... :)

lan 2011-04-19 19:13

Kanske ändå

Det där känner jag väl igen! Om man skall manipulera något i en animation måste man "avlänka objektet" - i ditt fall löpboggin fram - och sen förändra och flytta det, göra "reset X-form" och sen länka det igen till rätt dummy när det är på rätt plats.

Deppa inte! Det är normalt i denna "branch"! Du anar inte vad jag fått jobba för att fatta allt detta - det kommer, jag svarar gärna på frågor!

Man kan inte flytta ett objekt som är länkat, då förstör man hela animationen!
Kanske detta hjälper - testa!
Björn[/quote]

bjornl 2011-04-19 23:17

1 bifogad(e) fil(er)
Hej LAn

Okey, jag följer Spyfogs råd, så får 5-an få ligga till sig ett tag tills jag lugnat ned mig.

MVH / BjörnL

korvtiger 2011-04-20 09:45

Jag hade själv lite problem med mina hjul till N3/NN3-vagnarna innan det funkade.
Så: Har du kollat att animationen fungerar ordentligt i Gmax?
Har du kollat att allt är reset x-format?
Har du kollat att b.r.main är i origo? (den ställde till mycket huvudbry för mig)
Har du attachmentarna i Z=0? (De bör vara där om b.r.main är i Z=0, origo)
Har du kollat att mesherna hamnar rätt om du tar bort animationsfilen ur hjul-asseten? Börja att jobba med att få dem att hamna rätt, sedan kan du försöka få dem att snurra. :)

spyfrog 2011-04-20 09:46

Citat:

Ursprungligen postat av bjornl (Inlägg 235472)
Hej LAn

Okey, jag följer Spyfogs råd, så får 5-an få ligga till sig ett tag tills jag lugnat ned mig.

MVH / BjörnL

Den där måste du väl ändå haft klar till viss del, om inte så är du väldigt snabb i vändningarna björn! Snyggt! :grin:

bjornl 2011-04-20 12:47

Hej Spyfrog

Tack, nej jag byggde dn i ren ilska på ca 4 timmar faktiskt.

MVH / BjörnL

bjornl 2011-04-21 19:11

Kopplat greppet

1 bifogad(e) fil(er)
Hej

Nu j#¤%&/lar har jag kopplat greppet på den trilskande lokuslingen.

Jag tycker fortfarande att min metod är helt bisarr och inte alls så som jag trodde att man skulle göra och fortfarande tycker att man borde göra men om det fungerar så är jag nöjd.

Skall beskriva hur jag gjorde senare.

MVH / BjörnL

lenfas 2011-04-21 19:25

Bra gjort!!!

spyfrog 2011-04-21 20:35

Citat:

Ursprungligen postat av bjornl (Inlägg 235601)
Hej

Nu j#¤%&/lar har jag kopplat greppet på den trilskande lokuslingen.

Jag tycker fortfarande att min metod är helt bisarr och inte alls så som jag trodde att man skulle göra och fortfarande tycker att man borde göra men om det fungerar så är jag nöjd.

Skall beskriva hur jag gjorde senare.

MVH / BjörnL

Alltså, den ser ju fantastisk ut! :tumme_upp:

rely 2011-04-21 20:40

Bra jobbat!

ekankal 2011-04-21 20:58

Ser kanonfint ut :).

stickanw 2011-04-21 21:29

Som jag sagt om andra lok. Det är riktigt LOKalike! Vackert så.

bjornl 2011-04-23 13:48

1 bifogad(e) fil(er)
Hej

Tack för uppmuntran allasesammans. Just nu småplockar jag lite med belysning och enginconfig och den sista textureringen på loket och att fönstren skall bli transparanta. Så det går framamåt.

Men jag har lovat Spyfrog Ockebo station så den kommer imellan.

Jag lovade visa hur jag gjorde för att få ordning på hulen (se bilden). Jag tycker fortfarande att det är en jättesjuk metod och hoppas på komentarer och synpunkter.

Nå:
Ram.
I ramen två atattchmentpoints för var boggis skall visas, a.bog1 och a.bog1.

OBS att a.bog1 sittter där det absoluta centrum på bakre boggin (drivhjulen) skall synas och inte vid sista hjulaxeln som jag hela tiden trodde den skulle göra.

Främre boggi
Främre boggin (löphjulet) har löphjul, b.r.lophjol, dummy för animation samt b.r. main framre dvs. en egen b.r.main enbart för denna boggi.

Alla dessa sitter på exakt samma positin i Y (längs) led. Det är axelns position i lokets y led.

Bakre boggi
Den Bakre boggin (drivhjulen) består ju av tre axlar. Här sitter ju en dummy för animation vid varje axel dvs. b.r.drivhjul 1, b.r.drivhjul 3 och b.r.drivhjul 3
(sen ser man ju de två dummys som används för att animera koppelstängerna också men never mind dom just nu).

Denna boggi har sin egen b.r.main rear. Denna instans av b.r.main som hör till bakboggin sitter exakt i centrum av bakre boggin d.vs. i höjd med det mittre drivaxeln i Y-led.

Detta var ju bara lite kostigt för jag trodde att axlarna skulle placeras i Y-led där de hörde hemma och de två instanserna av b.r.main i lokets centrum d.vs. Y = 0.

Så har jag ju inte gjort det nu enl. den beskrivning ag har gett ovan.

Nu till det sjukaste. När jag skall exportera en boggi till Trainz format måste jag positionera b.r.main front respektive b.r.main rear i lokets absuta mitt i Y-led dvs. x=0, Y=0, z=0.

Det är ju enkelt eftersom respektive boggiä r länkad som ett paket till sin b.r.main, så flyttar man den flyttar man hela boggin.

Av bilden framgår att loket vid tidpunkten för exporten ser helt tokigt ut med båda biogis centrerade till Y = 0.

Nu till min upprörda fråga - va ska det va så?

MVH / BjörnL

lan 2011-04-23 16:59

1 bifogad(e) fil(er)
Din bild ser helt riktig ut, det är alltid b.r.main för varje boggi som hamnar i a.bogX. Det är viktigt att b.r.main för varje boggi ligger i origo. Allt annat är ju länkat till b.r.main i resp. boggi! Jag har kladdat lite på din bild och ritat länkningarna som blå pilar.
Din nedersta bild blir fel eftersom b.r.main för drivboggin INTE ligger i origo i sin mesh!

rely 2011-04-23 23:58

Eftersom att jag inte är något vidare på 3D design så kan jag inte ge dig några tips angående ditt byggande men jag vet vad som ser bra ut och detta lok ser grymt bra ut! Önskar dig all lycka med detta lok.

bjornl 2011-04-27 19:41

Hej LAn

Tack för råden.

Hm, jag skyller på Paul Hobbes tut där jag uppfattade att han sade att b.r.main kunde lägas i z=0 plan istället för boggins origo.

Jag har i alla fall inga problem med att jag lagt den i z=0 här långt. Men det kan ju komma obehagliga överskningar efterhand. Jag har ju inte börjat med slidstyrningen ännu.

MVH / BjöörnL

Egonrow 2011-08-19 12:24

Väcker en äldre tråd till liv :noterat:

Jag har läst igenom den här tråden och kan bara konstatera att jag har gått och blivit väldigt nyfiken på hur långt du har kommit?! Strålande arbete som jag hoppas går framåt för dig! :tumme_upp:

bjornl 2011-08-19 13:21

Hej Egonrow

Jo så här är det. När jag började sammarbeta med Spyfrog om DONJ så insåga jag att Norrsundet inte var prio 1 utan banan måst komma en bit på väg först.

Som du ser av diverse inlägg om DONJ så far Norrsundet omkring halvfärdig och används som statist.

Status nu är att.
----------------------------
transpareneta fönster måste uppdateras
helpers för mer rök och ljus måste till
strålkastare måste fås att fungera
detaljeringsgraden i hytten (för extern vy) måste ökas
viss uppsnyggning av texturer skall till
engingeconfig måste anpassas (just nu har den nog 100.000 hästar)
animation av slidstyrningar måste göras, phu.
Cab och cabwiew måste göras
samt att kanske en fungerande körbar cabwiew

en hel del mao. Men Norrsundet är absolut! inte övergiven:-)

MVH / BjornL

bjornl 2011-09-15 22:26

DONJ - Norrsundet dammas av

1 bifogad(e) fil(er)
Hej

Nu kännas det som om stackars Norrsundet har fått stå i skamvrån alltför länge. Och DONJ banan är ju kommen en bit på väg så jag har börjat påta med No 5 igen.

Har fixat följande
- transpareneta fönster
- helpers för mer rök och ljus
- engingeconfig är updaterad
- strålkastare fungerar

Nu håller jag på med hyttens interiör för extern och Cab wiew

Och det är kul skall jag säga.

MVH / BjornL

spyfrog 2011-09-15 22:33

Citat:

Ursprungligen postat av bjornl (Inlägg 245390)
Hej

Nu kännas det som om stackars Norrsundet har fått stå i skamvrån alltför länge. Och DONJ banan är ju kommen en bit på väg så jag har börjat påta med No 5 igen.

Har fixat följande
- transpareneta fönster
- helpers för mer rök och ljus
- engingeconfig är updaterad
- strålkastare fungerar

Nu håller jag på med hyttens interiör för extern och Cab wiew

Och det är kul skall jag säga.

MVH / BjornL

Snyggt björn! :applad:
Men inte sjutton är det där ett "lokstall" som du påstod att du jobbade på i ett mail till mig? ;)

bjornl 2011-09-15 22:43

Hej

Nej det stämmer, men i vanlig ordning får jag inte animeringarna till lokstalldörrarna att fungera så jag vill inte se åt det just nu :-/

MVH / BL

bjornl 2011-09-16 20:46

1 bifogad(e) fil(er)
Hej alla

Arbetet fortskrider och Caben är nu tillräkligt detaljerad i exteriör vy (bestämmer jag envåldigt).

En viss lokförare har också börjat arbetspendla från Lindfors. LAn är han verkligen och lita på, han verkar mest stå och klia sig i pannan.

NU... är det dags att ge sig på bones animering av slidstyrningen.

MVH / BjörnL

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:21.