![]() |
Citat:
vänta bara tills du skall måla om! Då är säkert inte mappningarna så "snygga"! Men det löser vi då!? Att B börjar bli färdig före Ke och N beror på att det flöt så bra igår, men nu har jag lite problem - och det är väl rätt åt mig med den takten jag håller. Men problem är till för att lösas, så det klarar vi säkert med gemensamma ansträngningar !? |
Om ni undrar över skuggorna på lok och tender är det än så länge F-lokets. fixas senare.
|
jag har haft detta problemet vid upprepade tillfällen, det har för min del korrigerats genom att antingen byta ut a.bog0 / a.bog1 alternativt att göra om boggiern, för i dom flesta fallen så har problemet härstammat ifrån själva boggiern, men kan inte säga exakt vad problemet är eller vad det beror på.
Så jag rekommenderar dig att kolla över positioner av dummys och annat sådant, samt kolla positionen av attachment pointen i meshen. Så att i stort sett så är det bara att experimentera sig fram till en lösning på problemet och anteckna vad problemet egentligen är och vad det härstammar ifrån, så att man har lösningen tillhands när det dyker upp nästa gång. |
Citat:
skall ta en titt på detta framöver, misstänker att du har hittat nåt här!? |
Citat:
|
110601 Genant!?
1 bifogad(e) fil(er)
Hittat felet efter mycket letande. Jag hade "råkat" vända a.limback 180 grader istället for a.koppelb på loket, och då blir Trainz tydligen helt utom sig och "spårar ur" direkt!
|
Kul att du fick det att fungera!
Det ser helt sjukt bra ut! |
110601 kväll. Nästan klar.
3 bifogad(e) fil(er)
Bertil blev fortare "alpha"-klar än planerat, men så går det när man har flyt en hel dag. Nu kommer den att gå till alphatest hos mina AB-testare. Jag har använt Korvtigers Enginespec till F-loket och den fungerar fint tycker jag, men vissa värden stämmer väl inte så det tar säkert Korvtiger en titt på framöver? Ekans synpunkter på mappning och texturer blir intressanta för på B-lok och tender har jag använt .m.reflect i.s.f m.onetex för att få fram den lite oljiga glansen som ånglok hade. Skall bli intressant att höra Ekans kommentarer, behöver säkert justeras för att bli perfekt!
B-loken gick ju lika bra i backgång som framåt, så jag har gjort vändbara lyktor både på lok och tender, men där måste nog ett skript in för att få det att fungera (Svenolov). Några bilder med (?) på: |
Tenderlok går aldrig bra i backgång, eftersom tendern är så lätt så tenderar (haha...) den till att spåra ur i kurvor och i växlar, därav måste man hålla nere hastigheter när man backar och man försökte därför att undvika backgång längre sträckor med tunga tåg om det var möjligt. Dock så hade loken röda glas att sätta för lyktorna både fram och bak.
Skall man vara petig så är det en tender littera A, samma som till A(2) loket. F.ö. så är enginespecsen till F-loket helt åt skogen, men den skall, liksom B, Ke, N, Sb, och J loket fixas till, nu när jag har hittat bra underlag för hur enginespecsar till ånglok skall skrivas. ;) |
Citat:
|
Hej LAn
Man blir verkligen ödmjuk när man ser vad du åstadkommer.:applad::applad: Det här är nog det bäst jag sett tror jag. När jag såg alla dummies, points och bones på sefan 3 så tänker jag på att jag hade problem med tre fyra stycken helpers. Den är i sanning superfin. MVH / björnL |
Citat:
man blir med tiden rätt van vid alla dessa saker som måste till för att bygga upp ett ånglok. Hytten till B-loket skall också anpassas så gott det är möjligt genom att ge F-lokets hytt nya texturer så att man tror att man befinner sig i ett B-lok. Just nu är jag i ett läge där jag tror jag kan hantera det mesta, men rätt var det är dyker säkert nya problem upp? Sådan är Trainz-världen! Men jag är ganska nöjd med B-loket så långt. Väntar bara på att Ekan skall sätta "tenderna" i texturer och mappningar, när den går ut som Alpha. Väntar på klartecken från Svenolov att ladda upp till vår gemensamma källa för alphatest! Du ser viket hvte man får om man vänder en enda attachmentpoint fel!!!! |
Ja Bertil måste få betyget A fast det är B. Ett våra vackraste ånglok i mitt tycke i varje fall.
Stickanw |
Att följa framväxten av B-loket är ett stort nöje och lärorikt – därför att jag lärt mig att jag inte begriper något och skall akta mig för Gmax och Blender. Men det är också ett bra sätt att förstå och uppskatta det inte nåbara.
B-loket är mitt favoritånglok – inte minst därför, som jag tidigare skrivit om, lagt min hand på loket eller hon som lokförarna sa. Dock har jag en svag minnesbild att det fanns en röd rand runt drivhjulen. Rätta mig gärna. Och så är det det där: När kommer hon ut? Svaret ger jag själv: Det är bara att vänta. Att betatesta tar sin tid – så är det bara. Nisse |
Inga SJ-byggda lok hade röda hjulringar, däremot så kunde det ibland hända att av de från bland annat BJ och GDJ övertagna loken fick behålla sina röda hjulringar.
Exempel: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=81517 På bild nummer två, ett BJ H3s-lok, (Dock i privatbanemålning) På bild nummer tre, ett SJ B-lok, utan röda hjulringar. Notera dock den äldre målningen av tendern, med de röda dubbellinjerna och gamla SJ-metkroken. Inte ofta man ser idag, tyvärr. Men de allra flesta SJ-lok med röda hjulringar var specialmålade för SJK-utflykter. http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=70750 Diskussion: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=45580 |
Glädjande besked för mitt huvud. B-loket tvättades på bolagsbanan SNJ (Stockholm-Nynäshamns Jernväg) och sägs ha inköpts från BJ.
Nisse |
Grattis lan, du lyckades bra! Den 3D-tekninska begriper jag inte.
|
Oerhört imponerande !!
Det är en vacker och prydlig maskin som hedrar verkstaden.....sades om vårt lilla lok LOKE hemma i Galtström 1887.
Kan bara notera att det även stämmer in på leveranserna från din verkstad några år senare ! - Klass ! |
110602 Texturkorrigeringar
4 bifogad(e) fil(er)
Har jobbat med att få till den "rätta" lystern idag. Försökt skapa en hytt men det får ligga till sig ett tag (ett jädra petgöra). 4 bilder att illustrera dagens experiment. Kom gärna med synpunkter!!!
|
Synpunkter?!
Kan man säga något annat än att det är en mycket vacker syn? :drool: |
Svårt att vara annat än positiv, när man ser din skapelse.
SUPER-snyggt :). |
Hej Lan
Kan bara hålla med övriga ovan ååååååååå fn va snyggt. Ett sådant lok var och hälsade på i Lidköping för många år sedan. Det kom från Grängesberg. Minns att det kändes mäcktigt och luktade gott om loket när det stack iväg till Kinnekulle. Kalle |
Hyttpytt idag!
4 bifogad(e) fil(er)
Har fått hytten att fungera (ett otroligt hoppande mellan bygg och Trainz, som tar en evig tid):
T.o.m. gjort en screenshot som N3V kräver! Eldare "Skitige Åsskar Nilsson" har tappat det stöd han hade när han inte skyfflade kol på PB15, så vad är väl naturligare för Åsskar att stödja sig på mellan kolskyfflingarna än en flaska Lyckhoms Ljusa, märkligt nog stannar den kvar i luften medan Åsskar skyfflar kol, högre makter måste bevara pilsnern från åverkan? |
Gällande hytten så kan jag se om jag inte har lite bilder liggande på just en B hytt.
Annars vill jag bara påpeka att det är nedsänkt i golvet framför pannan, för att det skulle vara lättare för eldaren, osäker i skrivande stund ifall det är standard på alla B lok, eller om det bara är på vissa. Vet att 1312 har det iaf. Sen är insidan av lokets hytt klätt i träpanel och ska till och med vara någon slags bäsch historia. Men annars set det väldigt bra ut! PS: Glöm ej injektorerna ;) |
110604
2 bifogad(e) fil(er)
Tack Marcus, det återstår mycket på hytten att göra än, det är bara en bas än så länge för att se att reglage och annat funkar.
I övrigt har jag gjort en variant av B-loket i lite modernare tappning, med norrlandhytt och ny logga på tendern samt det höga kolskylet. Undrar om man hade norrlandsplogar monterade där uppe på vintern. Jag har ju nåra som kan växlas in!? |
Ser väldigt bra ut!
Vet ej om du har missat det eller bara inte hunnit med den punkten. Men ledstängerna vid stegen buktar ut vid i den nedre delen. Vilket syns ganska bra på denna bilden: http://www.modellrallaren.se/evenema...er/b_gavle.jpg Hoppas inte att jag tjatar för mycket nu bara! ;) |
Det är bra att ni påpekar saker och ting! Jag rättar till dom efterhand. Polygontalet kommer väl att stiga men, men.
|
110604 C-tendern
2 bifogad(e) fil(er)
Fått tag i ett blandat men hyfsat underlag till C-tendern, så den är nog byggbar nu?
|
Ett riktigt snyggt lok du har gjort lan! :ber:
|
Jag saknar ord för att beskriva hur otroligt bra Bertil ser ut.
Det måste vara det snyggaste svenska ångloket som finns till trainz? |
110605 kvällskvist
2 bifogad(e) fil(er)
Tack för alla glada tillrop, dom behövs om man skall orka! Idag har jag rättat till en massa smått och gott som mina betatestare har påpekat! En 30-punkters fellista från Korvtiger hör till normaltillståndet när man har honom som betatestare. Den kan reduceras till kanske 10 punkter efter dagens jobb?
Den 3-axliga C-tendern börjar ta form, återstår att fixa last-mesherna samt säkert lite annat!? |
Ser mycket bra ut! :tumupp: :)
|
110606 Beflaggade Bertil
1 bifogad(e) fil(er)
Eftersom det är Svenska Flaggans dag idag (hur man nu kan tillägna en hel helgdag åt en bit tyg?) så har jag i alla fall prytt de tre Bertil-varianterna med nämda tygbit. Det överdådigt förspända tåget har just gjort uppehåll i nybyggarsamhället Bertilköping. Om HMT Konungen befinner sig i Godfinkan eller ej förtäljer inte denna historia! Förr var det standard vid invignings-, kungliga- och vissa begravningståg att loket beflaggades.
|
I Malmö pryds stadsbussarna med MFF:s flagga när stadens stolthet spelar hemma. Din version är fasen så mycket bättre.
Nisse |
110607 e.m. Spänningen växer!!!
1 bifogad(e) fil(er)
I ren och skär skräck för det fruktansvärda motstånd som lilla fröken Ke utgör har de två främsta bröderna Bertil beväpnat sig med norrlandsplog i ett, förmodligen, fåfängt försök att fösa fröken Ke av spåret. Kampen hårdnar!? Spännande fortsättning följer imorgon!
|
En fråga. Skulle det gå att göra flaggorna på och av tag bara? Det skulle vara kul med att kunna köra med flaggor lite då och då. ( Förlåt om det här är en iriterande fråga.. Tyckte bara att det såg så snyggt ut )
För övrigt så tror jag att lilla fröken ke skulle vinna om det skulle komma till kritan ;) |
Citat:
|
jätte bra gjort på B loken. Dem var fantastiska ånglok Gp3119
|
när ska du lägga ut B, Ke, rälsbussarna och Bk loket lan ? gp3119
|
När de är klara, precis som med alla andra saker han gör och har gjort.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:01. |