![]() |
Simulatorn...
(Tänkte just fråga om länken fungerade, men det gjorde den tydligen.)
Nä, det är enbart för skolans elever, dvs mig... :-) Måste säga att den är mycket verklighetstrogen. Förutom att instrument och reglage är 100% äkta, så gör hydrauliken körkänslan mycket äkta. |
Ser att det är riktig film istället för en "vanlig" simulator i "vindrutan". Vilka linjer simuleras? Är det Rc6 man kör? Såg så ut iaf...:)
|
Simulatorn
Ja, man har smällt upp en HD-kamera på ett RC-lok och sedan kört sträckan Helsingborg C-Åstorp. Sen lägger datorn på signalbilder som simuleras och alla ATC-baliser på vägen. Det är tyvärr den enda sträckan som finns, men den är lagom lång, och har alla delmoment som behövs, inklusive stationsbygget för Maria Station, som inte var klart när banan filmades.
Signalbilderna är så trovärdigt gjorda att jag var tvungen att titta extra noga för att se att de inte var de "äkta". Och ja, det är ett RC6. Dock är videoklippet när jag kör på bangården ett RC3 tror jag, eller rättare sagt RM-versionen med några extra ton bly. |
Jo, det syns på hytten. Rc6 ser ju betydligt modernare ut och har digital hastighetsmätare (vissa lokindivider).:)
|
Simulatorn
Ja, kul var det i alla fall. Men som min lärare sa, man kan träna en apa att köra tåg. Men att bromsa, det är en annan sak.
Tydligen så skall vi bli rejält torterade i simulatorn när vi gräver ner oss i ATC lite mer. |
Citat:
Cab betyder att banan är byggd för att köra lok i – du väljer cab-läget och hoppar in i lokhytten. Banan – BJ-sträckan Mellerud-Åmål – är mycket stor komplett, så där 350 mb. Därför skickar jag den på skiva bara jag får en postadress. Porto etc bjuder jag på. Att installera en fungerande bana tar cirkus 30 minuter. Det loket som i dag är bäst utrustat är det kommande godsloket BJ litt O. Jag tror inte att LAn och Korvtiger har något emot att du får testa lokets bromssystem. Får jag dessutom en mailadress så bjuder Korvtiger och jag på en hel del tips. Hytten är avhög klass, vilket inte minst gäller bromsreglaget. Att gå in i hög fart med 40 godsvagnar på släpet i en backe (14 promille) med hastighetsnedsättning till 40 km/tim – och behålla farten är en tämligen häftig uppgift. Jag har misslyckats för det mesta – men märkt att träning ger bättre resultat. Att läsa en signal – hastighet eller ljus – är inte så svårt. Det svåra är att få loket att lyda den. Roligt och intressant att se video och bilder på SJ-simulatorn. Tack för det. Nisse |
MSTS har ATC...
1 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Jag visar fyra bilder om hur ATC fungerar hos MSTS. 1. Fritt fram till ruttens STH på 160. Den gröna blinkande lampan är overspeed. 2. ATC visar nästa signal 70km/h. 3. ATC visar nästa signal 40km/h. 4. ATC visar nästa signal stopp eller stopp vid spårets slut. Angående Aktiviteter så går det att få många signalstopp som helst. |
Citat:
|
Citat:
//Simon som utbildar sig i Mjölby och är färdig i maj i vår. :) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:10. |