Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Tane (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=35225)

Trainsmith 2016-03-11 11:05

Tack.

Härliga nyheter. :-)

lan 2016-03-11 11:26

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 301067)
Det var verkligen trevliga nyheter, korven :).
Hoppas bara att inte nya SP1 HF1 kommer och ställer till det igen ;).

Vi försöker minimera den risken genom att jag, som beta-testare provkör i senaste TANE beta build 81190.

Det är STORDÅD som Korvtiger utfört :applad::applad::applad::applad::applad:

Nils Blid 2016-03-11 12:42

Strålande nyheter klockan 11 minuter över midnatt. Stort steg för ett svenskt TANE.

Samtidigt jag läste om Korvtigers stora insats drällde TANe build 81190 ner i datorn - nästan 360 mb stort paket.

Nisse

Bengan 2016-03-11 16:08

Installerade den nya uppdateringen.

Fick ca: 40st Faulty på diverse svenska grejer.

När jag gick in på View Errors and Warning på ett objekt för att kolla, så försvann objektet bland alla Faulty.

Markerade då alla och gick till View Errors and Warning igen, då försvann även dessa objekt från Faulty.

Så markera alla objekten på en gång och gå till View Errors and Warning, så slipper ni göra det på varje objekt.

Jockes 2016-03-11 16:51

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 301074)
Installerade den nya uppdateringen.

Fick ca: 40st Faulty på diverse svenska grejer.

När jag gick in på View Errors and Warning på ett objekt för att kolla, så försvann objektet bland alla Faulty.

Markerade då alla och gick till View Errors and Warning igen, då försvann även dessa objekt från Faulty.

Så markera alla objekten på en gång och gå till View Errors and Warning, så slipper ni göra det på varje objekt.

Nu verkar folk här rätt TANE-positiva, men så ingen tror detta är något nytt fenomen så händer det även i tidigare Trainz. Jag fick bort runt en 50-60 faulty objects på samma sätt i Trainz 2010 för ett tag sen... :D

korvtiger 2016-03-11 20:28

Både STL Source och mitt signalsäkerhetspaket finns nu att ladda ned för TANE:

http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...079#post301079
http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...080#post301080

Nils Blid 2016-03-12 10:49

SignalSource för TANE, jämte förstås med SP1 och efterföljande patch, har gett ett fantastiskt resultat. För ett år sedan var vartannat objekt i Local Modify rödfärgade. Listan var då lång, nu är den minst dubblad.

Några objekt, som jag inte använder eller lagt in, har N3v spillt in. Det handlar om ett tiotal. Resten rödmarkerade: 14 objekt varav 9 är röda i 2010! Av dessa är det bara 2 som är nödvändiga; nämligen Fällbom och Krysstavla. Vidare saknar jag Ra-loket.

Jag har redan tidigt lagt in Korvtigers Signalsäkerhetspaket. Utan att ha lagt in den nya versionen har jag inget rött längre. Det tycker jag är märkligt.

Nu finns det anledning att diskutera några enskilda objekt - men först ska det nya Säkerhetspaketet skriva över det gamla.

Förbluffande, Korvtiger - och ett jättestort tack!

Nisse

Nils Blid 2016-03-12 13:09

3 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 301081)
Både STL Source och mitt signalsäkerhetspaket finns nu att ladda ned för TANE:

http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...079#post301079
http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...080#post301080

Felen som jag beskriver här ovan handlar om de viktiga tillbehören. Felen redovisas i bilder här under.

Men dessvärre finns, vad jag tror, ett allvarligare fel. Det går inte att konfigurera såväl vsi vägskydd som JVs ljussignaler. När jag klickar på frågetecknet och sedan på objektet får jag upp en ruta med följande text:

Error:PropertyBrowserRefresh() not handled.
A script error occured while attempting to edit the properties of this assets.

Tyvärr går det inte att visa bild på texten. Screenshots fungerar inte mot bilden.

Nisse

lan 2016-03-12 17:25

1 bifogad(e) fil(er)
De felen var trivialfel som jag rättade så jag laddar upp dom här:

Tacksam om Nisse testar!

Nils Blid 2016-03-12 23:04

Fällbom och krysstavla är på plats med tillhörande propertyrutor. Däremot fungerar inte propertyrutan i STL-X Vsi och därmed går det inte att få vägskyddet att fungera.

Dessvärre gör samtliga JVS ljussignaler sällskap med Vsi och därmed fungerar inte signalsystemet. Gissar att det här kan vara ett knepigare fel. Kanske kan scriptet i Fällbom och Krysstavla vägleda.

Nisse

lan 2016-03-13 07:31

2 bifogad(e) fil(er)
De scriptfel som genereras i dessa fall är som på bilderna.
Korvtiger har ju fått sina semaforer att fungera, de är ju scenery object,
medan JVS-signalerna är trackside, men möjligen kan Korvtiger få ave dessa att fungera ????

Jockes 2016-03-13 07:49

Var det inte problem med trackside-signaler redan i Trainz 2010, eller minns jag fel?

Nils Blid 2016-03-13 11:40

Citat:

Ursprungligen postat av Jockes (Inlägg 301098)
Var det inte problem med trackside-signaler redan i Trainz 2010, eller minns jag fel?

Bra minne, Jockes. Problemet med JVS-signalerna är att de inte blev färdigtestade innan Svenolov försvann från banan. De är fortfarande "b3". Signalerna har inte lagts ut publikt, men har spridits genom enskildas initiativ.

Signalerna är bra även om Name-skylten saknas. I samband med moderniseringen av Nynäsbanan, vilket sker med Jkloket i förarsätet,har en del saker upptäckts.Hans kompetens kan inte ifrågasättas, Det allvarligaste felet, som jag ser det, är att blocksignalerna fungerar i en riktning, men dåligt i den andra.

En förklaring kan vara på plats: Det handlar om enkelspåriga banor. Vad som kan inträffa är att tåg kan få grönt ljus på stationen även om ett mötande tåg finns på linjen. Vill någon att jag ska utveckla det så återkom.

Lösningen är tills vidare enkel; ta bort blocksignalerna från en enkelspårig järnväg. En dubbelspårig järnväg berörs inte, det går bra att köra tåg efter varandra.

Det kan nämnas att Jkloket har färska erfarenheten av bansträckningen Alvesta - Kalmar, som har likheter med Nynäsbanan. Där finns inga blocksignaler annat än två försignalerade mellanblocksignaler.

Nisse

rock 2016-03-13 17:49

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 300896)
... tror jag. Det gäller bara att får allt på plats, med tydliga Kategorier och underkategorier.

Jag har börjat "systematisera" alla gamla assets jag överfört till TANE.
Jag buntar ihop ett antal likartade "Huvudassets.cdp" till en CDP, sedan Klickar jag List Assets och exporterar ett urval till "HuvudAsset Assets. cdp".
Gjort så med de fyra D-loken - Ds Trä, Du Stål, Da med Ekerhjul och Da med SAB-hjul.

Jag laddar upp D-loken i Download för att se om tekniken fungerar.
Rapportera gärna synpunkter HÄR!!!!

Allt detta kräver eftertanke och god planering.

De här sättet o packa o distribuera tycker jag personligen är bra. De underlättar definitivt :)

Bra jobbat :)

korvtiger 2016-03-13 23:49

De JVS-signalerna som jag har (scenery-varianten, fast de heter "STL Äldre ..") fungerar ju utan problem hos mig i alla fall. Men om jag fattade rätt så var dessa inte släppta? Lan? Vi lär väl släppa dessa om det inte är redan gjort! Hur vi gör med trackside signalerna vet jag inte, men jag skulle kunna kika på det när jag får tid. Men de går ju att ersätta med scenery-signaler, bara att de tar lite mer tid att sätta ut.

Det moderna vägskyddet kollade jag aldrig på, har bara kollat mina äldre bommar och ringverk(vilka inte är släppta om jag inte missminner mig.. :D ) och de fungerade utan problem. Men problemet låter som att det ligger i själva signalen, inte i signalscriptet i alla fall. Fungerar dessa i TS2010?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:15.