![]() |
Förlåt att jag tar upp en gamlare tråd nu men funderar också på
Canon 450D. Är den lik dom andra eller bättre? |
Citat:
"Några av skillnaderna mot storebror 450D är: - Saknar stöd för trådlös fjärr (RC-1 och RC-5) - 2,5" skärm (som 400D) mot 3" - Saknar högdagerprioritet - 7 fokuspunkter mot 9 - 12 bitars tonomfång (som 400D) mot 14 bitar - 10 Mpixel mot 12 - Saknar spotmätning - 0,81x förstoring i sökaren mot 0,87x. Skillnaderna finns alltså där, men det är ingen revolutionerande skillnad modellerna emellan. Storleksmässigt är de också jämförbara." Gå till nån affär och kika på alla du kan tänkas vara intresserad av, för åtminstone de två Canon kommer att ge dig lika bra bilder. Det handlar mer om vilken du trivs med. :) |
Okej, Funderar på Nikon D60, Canon 450D, Canon 1000D, Pentax K-m.
Men läst och hört att Canon 1000D ser plastig ut men det blir nog den som sitter bäst i handen. Sen undrar jag om det är nån som är ägare till Pentax K-m. Är den lik Nikon D60? |
D80 är något bättre än D60, så jag hade passat på att ta D80. Bättre att ha en bra grund som håller länge! :)
|
D80 är kanske lite dyr. Men jag tänkte kanske på
Pentax K-m 18-55 + 55-200, för 5800. Båda objektiven ingår. Sen måste den ju sitta i handen också. |
Citat:
Det finns inga ägare av Pentax K-m i och med att den inte går att köpa än. :) Men K-M ligger väldigt bra i handen. Väldigt sympatisk faktiskt. Gillar den starkt. Ett hett tips är att sticka till Fotomässan 2008 i Stockholm i helgen. (Fick för mig att du bor i sthlmsområdet.) Pentax K-m finns garanterat där! Och alla andra kameror du funderar på. D60, 1000D, K-M är i samma segemnt. Alltså lika stora, i princip samma specifikationer, i stort samma pris, riktar sig till samma kundgrupp. 450D är lite större än 1000D (och de andra två), lite mer avancerad. Om du har möjlighet att köpa en 450D tycker nog jag att du ska väja den. Mer att växa i, men samtidigt en väldigt bra instegskamera! De andra kamerorna kommer att bli lite för enkla efter kortare tid du använder dem. :) Alla kameror vi hara pratat om är plastiga. Typ. Om en kamera SER platsig ut är helt oväsentligt! Det är känslan och priset som räknas i den här klassen på kameror. Fråga på om det är ngt mer du undrar. :) |
Okej, men vad jag har läst så ska Pentax K-m komma ut i november?
Om det är så runt November-December så tror jag det blir den. Eller som du sa kanske Canon 450D eftersom den kanske är nåt att växa i. |
Nu har jag vart och klämt o känt och testat kamerorna jag var
intresserad av på fotomässan:) Måste säga att det blir Pentax K-m eller Canon 450D. Här är en slutsats: Canon 450D: Skön att hålla i och mycket bra bildkvalité. Ganska snabb autofokus. Testade med 18-55 objektivet och det funkade bra. Pentax K-m: Var riktigt skön att hålla i och hade snabb autofokus. Bildkvalitén var bra men tror det var skärmen på kameran som hade lite låg upplösning eller nåt. Annars bra bild o bra kamera. Nikon D60: Hyfsat skön att hålla och bilden var ungefär desamma som på Pentax K-m. Tyvärr så var den lite obekväm eller vad man ska säga där bak vid knapparna. Annars helt okej. Kom ihåg att det här är vad jag tycker och att jag inte har samma storlek på händerna som vissa andra:p |
Förlåt att jag tar upp tråden och ni kanske inte bryr er
men jag kommer nog köpa Canon 450D 18-55mm eller Pentax K-m 18-55 + 55-200mm. Problemet är vet inte vilken av dom. Ni får gärna säga vad ni hade tagit. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
men på något sätt drar jag mig till Pentax K-m. Den lockar mer plus att jag köper 55-200 mm objektivet med. Men är det något att ha om Canon 450D är bättre och mer att växa i? |
Om du känner dig mer bekväm med Pentaxen så tycker jag att du ska ha den. Ha bara i åtanke vad Erik H sa.
Själv kan jag bara säga det att Canon bygger riktigt bra kameror och du kommer definitivt inte bli besviken om du väljer 450D'n. |
Citat:
Okej, måste gå till nån fotobutik för att gå och kolla på dom igen. Ni får gärna fortsätta komma med tips och sånt. |
Om jag köper Canon 450D, vilka objektiv kan jag köpa till?
Är det bara EF och EF-S objektiv ? |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:50. |