Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Screenshot Tråd TRS ... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=10907)

ekankal 2015-11-08 16:00

7 bifogad(e) fil(er)
Och det är ännu roligare att köra det i TANE, framför allt när man har ställt in doseringar och "skaka å gunga"-värden på rälsen :).
--------------------------------------------------------
Snyggt jobbat Robert, och tack för vänliga ord :).

korvtiger 2015-11-08 17:27

Wow! Ruggigt snyggt texturarbete på loket! :ber:

Totte 2015-11-08 18:16

Snygga bilder, Ekan!:applad:

ekv 2015-11-08 19:32

Ursnyggt Ekan! Men vi måste få ordning på de gamla hjälpkraft- och återledningarna. I Tane borde man inte behöva se dessa hackiga missfoster. Tyvärr har jag för lite kunskap att göra de behövliga ändringarna. Det är fullt klart att Tane är framtiden för de tågsimuleringsintresserade.

lan 2015-11-08 20:24

Mycket bra Ekan ...
 
... ser att du behållit markskuggorna under lok och vagnar och det är nog rätt för i TANE blir det inte tillräckligt mörkt under lok och vagnar.

Vad gäller luftledningssystemet så får man nog stå ut med dessa gamla STW-mästerverk, idag skulle man bygga som "stitched track" med lod, men eftersom det är ett skriptat paket har väl ingen nån lust att sätta tänderna i det ?

Som ni ser på bilderna har Ekan utnyttjat "Superelevation" på ett förnämligt sätt. Vad ni inte ser är att Ekan säkert satt spårets kvalitet på ett sätt så att tåget rör sig naturtroget !?

Eller hur, Ekan?

korvtiger 2015-11-08 23:32

Det ska väl gå att få till mer skugga under lok och vagnar om man pillar lite på reglagen bland grafik och post-processinginställningarna. Om inte annat så kan man skriva och kompilera egna shaders som gör att det blir mörkare skuggor :D

Sedan ned återledningarna så tror jag ekv syftade på själva ledningarna, inte stolparna. För ledningarna är ju splines och ser väldigt hackiga ut och dessa skulle säkert kunna förbättras med lite pillande.

lan 2015-11-09 09:26

Ja visst, det hade jag glömt, Ledningarna är gjorda i 6 raka segment över 40 eller 60 m och mappade på en svart textur med en alpha-textur som är helsvart sånär som på ett tunt vitt vertikalt streck. Man kan ju slica upp meshen i t.ex. 24 segment, då blir varje rakt segment 2,5 m isf. 10 m men helt mjuk blir den ju aldrig !

Tomas Nordenadler (chakz0r) har använt sig av 2st 6-segment korslagda plan till ledningstråd. Jag skall försöka göra den som ett sexsidigt rör i 1,5m segment så får vi se ?
Matematiken bakom hängande kedja finns lite här för den intresserade:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kedjekurva

korvtiger 2015-11-09 16:21

Jag tror att två korslagda plan med alpha som han gjort är fullt tillräckligt för att upprätthålla illusionen av att den är rund. Du sparar dessutom åtta trianglar per segment per tråd vilket är trevligt för något som skall dras många långa kilometer längs banan.

Går det att göra splines med LOD? I så fall kan man ju variera antalet segment i de olika LOD-nivåerna

lan 2015-11-09 17:28

2 bifogad(e) fil(er)
Jag hade inte tänkt lägga 100-tals arbetstimmar på detta. Dom som inte bryr sig använder originalen, de som bryr sig kan använda mina som kommer att börja med STL i st. för STW. Bilder på hjälpledning 60 hög så kan ni jämföra.
Chackz0r's ledning blir på 760 polys med 1,5m segment, min är på 960 - so what the shit. Dessutom kan den enda lilla texturen göras tvåfärgad så man får mörk undersida och ljusare översida, som i själva verkligheten. Mina ersätter återledningar och hjälpledningar och man kan byta med Replace assets (åtminstone i TANE):

ekankal 2015-11-12 20:11

5 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 298749)

Som ni ser på bilderna har Ekan utnyttjat "Superelevation" på ett förnämligt sätt. Vad ni inte ser är att Ekan säkert satt spårets kvalitet på ett sätt så att tåget rör sig naturtroget !?

Eller hur, Ekan?

Alldeles riktigt, har ställt in så att tågen gungar och kränger alldeles lagom mycket överallt, inte bara i kurvor.
----------------------------------------------------------------
Testkörning med Dm3 i TANE :).

(Har inte hunnit importera några malmvagnar till TANE än, därför som det har tankvagnar i kroken, om det är nån som undrar, hehe)

ekankal 2015-11-15 14:46

5 bifogad(e) fil(er)
Oxå några till Dm3-bilder, den här gången med malmvagnar i kroken ;).

RobertE 2015-11-16 14:07

2 bifogad(e) fil(er)
Snyggt som vanligt Ekan!

Fler om ommålade vagnar, (fattas bara några detaljer). Nu 60-talare. ;)

RobertE 2015-11-16 14:09

2 bifogad(e) fil(er)
två bilder till:

Ursus94 2015-11-18 18:15

2 bifogad(e) fil(er)
Trevlig bilder Ekankal och RobertE! :tumme_upp:
Blir lite sugen på att skaffa TANE när jag ser ekans och lans bilder därifrån!

Här kommer ett par bilder från mig med ett litet godståg någonstans ute i skogen.

legotrainzman 2015-11-18 19:40

Citat:

Ursprungligen postat av Ursus94 (Inlägg 298881)
Trevlig bilder Ekankal och RobertE! :tumme_upp:
Blir lite sugen på att skaffa TANE när jag ser ekans och lans bilder därifrån!

Här kommer ett par bilder från mig med ett litet godståg någonstans ute i skogen.

Riktigt fint med lite smalspår, elektrifierat dessutom! Det kan man inte få för mycket av ;)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:11.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009