![]() |
Formatera datorn...
1 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Jag vill uppgradera min dator från XP-32 till Win 7-64. När jag formaterar visas så här enl. bilden. Hur tar jag reda på vilka program och diskverktyg som använder Hd? Är mycket tacksam för snabbt svar. |
Tror inte det går att göra på det sättet, om du ska installera Windows 7 behöver du egentligen bara stoppa i installationsskivan, ändra startordningen i BIOS (så att datorn läser från CD/DVD) och sedan starta steg-för-steg installationen där man väljer vilken hårddisk man vill installera på o.s.v. :)
BIOS startar man lite olika beroende på dator, men på min är det F8 har jag för mig. Lite mer detaljerat kan nog någon annan förklara. :) |
1 bifogad(e) fil(er)
Det gick tyvär inte.
Jag måste formatera xp innan jag installerar win 7. |
Sätt i skivan och starta om datorn, så funkar det för mig iaf.:)
|
Hej!
Det har jag gjort flera gånger utan resultat. |
Joooodå...
Om du gör som Bombardier Train säger, så fungerar det. Du måste: - ändra boot-ordning i biosen, så att dvd blir första enhet som bootar från - sen kommer du så småningom till en möjlighet att välja avancerad och där kan du både partionera och formatera. Dit ska du. När du bootar från skivan, så kommer det du har på hårddisken sakna betydelse, det läses inte i det här läget. Alldeles oavsett vilket OS som är på eller ska på. Dum fråga, men bättre att fråga en gång för mycket... du har väl backat upp allt du har på den aktuella disken du ska formatera? |
Citat:
Jag tryckte F8 och markerade till CD-DVD enheten. Det hände ingenting och kom till XP som vanligt. |
Citat:
Sen slutför man med enter eller liknande. Starta sedan om datorn. :) |
Citat:
Ok, du måste ta reda på hur du kommer in i BIOS-setupen... De flesta om inte alla burkar jag har här hemma, så är det <delete>-knappen. Tryck den så fort du har startat om och datorn börjar "röra" på sig. Börjar den att boota XP som vanligt, så har du kommit för långt. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Det står också "Endast avsedd för nya datorer". |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Alltså att de inte levereras med en dator. :) |