Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   Sala stationshus ... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=10639)

Mazz 2005-12-27 02:20

Sala stationshus ...

2 bifogad(e) fil(er)
Sala får bli första stationshuset ut... En första pre-view, ska jobbas en hel del till med det. Så, vem vet, nån annan hinner kanske före att släppa nästa stationshus till MSTS, vad vet jag... :D Nåja, så länge ska det inte dröja tills det här blir klart, ska påbörja "pyntningen" av huset nu.

Självklart ska allt skräp bort från texturerna...

Tänkte göra den med en perrong samt en variant med båda perrongerna, så som det är i Sala, innan moderniseringen med gångtunnel under spåren.

Pierre 2005-12-27 10:34

Kanonfin station Mazz!

Äntligen lite nya stationer. Inge fel på Falköping S, men man behöver ombyte!

Kan bara gissa vem som också bygger på en station...

Totte 2005-12-27 13:45

Fin station det här! Påminner nästan som Trollhättan station.

Hawk 2005-12-27 17:31

Hej:)

:tumupp:

Taket(tegelpannorna) ser lite "lustigt" ut, kanske mappningen......:rolleyes:
Förövrigt så tror ja oxå ja vet vad som kommer härnäst....;)

Mazz 2005-12-27 18:34

Japp, håller med om taket, måste jobba mer på det. :) och annat som återstår på huset likaväl.

En sak, vet inte om du syftar på det, men som jag själv tycker är att det är alldeles för stark färg på takteglet. Är hämtat från ett helt annat hus, men med enkupiga pannor precis som original-Sala.

dalchr01 2005-12-27 22:15

Tjusigt, de här något större stationshusen behövs verkligen!

Mazz 2006-02-12 16:28

4 bifogad(e) fil(er)
Det tar tid, men det mal på iallafall... :) Jobbat med Sala och börjar väl se ett slut på modelleringen iallafall. Allt tar ju alltid längre tid än man tror och man lär sig aldrig det.. :p

Modelleringe är som sagt hyggligt klar, det ska till utsmyckningsdetaljerna bara, såsom stuprör och lampor, samt att närmaste perrongdelen ska till, eftersom den nästan är en del av huset. är inte rätt perrongdel som är på bilderna just nu.

De olika nyanserna på texturerna vittnar om att det återstår en del arbete där, bl.a ska färgen naturligtvis bli enhetlig, samt allt ovidkommande ska bort naturligtvis. Det blir sista texturputsen där det kommer in. Så, det ser lite tramsigt ut här o där, men ni får ta det som en stämmningsbild.

När perrongdelarna är på plats, så går det bra att få en betaversion om nån skulle behöva, då är fomatet "på backen" klart. Bara att säga till. Ska gneta vidare på den nu, så hoppas jag kunna få upp det klart under veckan kanske.

knebert 2006-02-12 21:27

Hej!

Bra jobb detta...

Det är aldrig fel på stationshus...

Jag har letat som en tok överallt för att hitta snygga stationshus som ochså passar in i det svenska landskapet, inte alldeles enkelt...

Keep up the good work! som man brukar säga i dessa kretsar...

MVH Kenneth

Totte 2006-02-13 19:18

Toppenfin station! Jag tänker använda den till Trollhättan, för den matchar mycket bra.
Tack Mazz!

Mazz 2006-02-15 02:02

1 bifogad(e) fil(er)
Trevligt at höra att stationen kan passa i rutter, det piggar upp... Skulle egentligen trillat isäng för ett tag sen, men ska bara...

Bara lampor o stuprör kvar nu, sen är det textur-fix, som ju ser lite skumma ut... :o Men, tar det passet sist, all puts på en gång.

magnus_y1 2006-02-15 10:06

Det ser jätte bra ut! Jag Kommer definitivt använda det i min rutt. Det där med jag skall bara känner jag väl till, brukar bli så för mig också.

Magnus

Rogge 2006-02-15 11:23

Läckert Mazz! :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp:

Fem tummar av fem möjliga! :)

Mazz 2006-02-16 23:14

2 bifogad(e) fil(er)
Tack! :)

Tankar och funderingar, synpunkter mottages... :)

Blir nog klar med modelleringen i kväll, men har en fundering hur man ska göra med perrongen... I "fyrkants-hålet" på modellbilden så rampas det ner mot en övergång, så som det är i Sala... Huset sitter ihop med en perrong eftersom det är väldigt "sambyggt" med perrongen. Däremot tänkte jag inte lägga med den andra och tredje perrong som finns i Sala, så det är mer flexibelt. Vill man ha staket från första perrongen får man lägga till det själv, tyckte det blir mer flexibelt då oxå.

På var sida av stationshuset finns det mindre sidobyggnader, gissar på förråd för den ena (den i bilden längre bort) och i den andra så är det kiosk. Dessa två sidobyggnader hade jag oxå funderingar på om dom skulle vara med eller ej.

Synpunkter på andra och tredje perrongens vara eller icke vara?

Synpunkter på rampen ner mot övergången, ska den finnas eller ej?

Synpunkter på sidobyggnadernas vara eller icka vara med?

knebert 2006-02-16 23:40

Hej!

Kanonfint stationshus, det passar onekligen in på min rutt:tumupp:

Tänkte på sidobyggnaderna....Kan du då inte slå 2 flugor i en smäll?

Göra sidobyggnaderna som lösa objekt, på det viset kan du få ut 3 byggnader av en....Då har man ju en valmöjlighet ochså.

Bara en tanke:rolleyes:

Perrongerna tycker jag att det räcker med den närmast huset om det nu är sammanbyggt med huset. Bygger man då ut det med de andra perrongerna så får man mindre valmöjligheter...

MVH Kenneth

Hawk 2006-02-17 12:25

Hej :)

Kommer att bli perfekt till "nya" rutten...:tumupp:

Deskgrunt 2006-02-17 18:27

Grymt snygg station Mazz, du verkar ju ha hur mycket som helst på gång! :tumupp:

magnus_y1 2006-02-17 19:59

Hej!

Mycket vackert Mazz!

Svar på frågorna från mig.

Perronger Nej! Jag har fått avskriva ett antal stationshus just för att perongerna inte passar spårplanen.

Ramp Svårt, beror lite på hur man vill lägga stationen och om man vill ha bommar. Vill man ha stationen i mitte blir kan det bli problem.

Uthus. Nja skulle isåfall helst se dem separata som en kompletring senare. Kan bli otympligt och ser heldre att stationen kommer ut snabbt. Om det hänger med uthus vill jag absolut ha dem separerade från stationen.

Jobba på det set ut att bli kanon.

Magnus

Mazz 2006-02-18 16:32

5 bifogad(e) fil(er)
Tack! Bra synpunkter! :)

Då blir det såhär, inga perronger förutom det huset sitter fast i. Uthusen blir separata, så behöver det inte heller bli klart förrän senare.
Rampen ner mot spåret har jag dock kvar, det är ju enkelt att lappa i den om man inte vill ha den.

Textur-städning pågår, allt ovidkommande krafs ska såklart bort.

magnus_y1 2006-02-18 18:36

Mmmm jag vad snyggt!!!

Magnus

Bengan 2006-02-19 11:06

Mazz.

Vilken station, ett helt underbart bygge.

Måste man leta reda på sitt gamla MSTS här hemma eller finns möjligheten att även kunna få denna underbara byggnad även till Trainz.

Håller själv på med ett bygge, som är tänkt att gå från Stockholm_Enköping_Västerås och vidare uppåt Dalarna.

Vid Tillberga, så hade jag tänkt mig en avstickare till Sala för gruvornas skull.

Ditt stationshus skulle vara alldeles perfekt, när man kommer dit.

LokKalle 2006-02-19 17:45

Hej på er

Otroligt fina grejor. Nog det bästa jag sett. Hildingbussen Kanon.

Hälsningar
Kalle

Basse 2006-02-19 22:50

Ja du Mazz, bättre kan det knappast bli?
Otroligt snyggt!

Mazz 2006-02-21 15:30

Tack för era värmande kommentarer! :)

det sprack med ambitionen at bli klar i förra veckan, som synes... Men, det är väldigt lite kvar nu iallafall, de flesta buskarna är bortrensade. Den här veckan är dock tjyv-tjock på jobbet, så det lär nog inte bli förrän till helgen...

Trainz ja... :) Nu är ju jag som ni vet, inte alls kunnig i den ädla konsten att bygga saker till Trainz... Men, ska säga lite lite granna ändå, eftersom frågan kom upp... Det finns ju andra som är desto duktigare på Trainz-byggen... Så jag tror nog att det här huset kan komma ut till Trainz oxå... :cool: Mer törs jag inte säga just nu... Så, Bengan, du kan nog låta ditt MSTS fortsätta o ligga o mysa i garderoben... :D

Perre 2006-03-14 02:10

Mazz, hur sjutton får du till texturerna så där bra och så högupplösta? Skulle helt klart vilja veta hur du satt ihop det där bygget och hur texturfilerna ser ut, av rent intresse för att lära mig hur man bygger i 3D...

Johanb 2006-03-14 08:59

Instämmer med alla andra. Otroligt snyggt och väldetaljerat.

Mazz 2006-03-14 09:40

1 bifogad(e) fil(er)
Tack för kommentarerna! :) :o
Jättelite kvar nu att göra, kom nån rutt ivägen bara... Men, snart klart... :)

Ja, det är ju en balansgång det där med texturer och jag har väl testat mig fram lite granna. Ett stationshus, som är lite av ett centrum för en ort, i synnerhet i våra virtuella världar, har jag ansett att det kan få "kosta" lite mer än övriga byggnader, vad gäller texturer och polygoner. Trots det, så har jag inte märkt nån speciell hit på fps-en, faktiskt. Sala består idag av 3st 1024-texturer, som i LOD-nivåerna reduceras till lägre upplösning succesivt.

Polygonmässigt är den inget monster, ligger på 2100 stycken idag. Naturligtvis rasar en hel del sen genom LOD-nivåerna. Den största enskilda polygon-konsumenten på huset är de 12 lamperna, som är helt glob-formade... Ett stationshus förekommer ju definitivt bara en i varje scen, så polygon-antalet är ju i sammanhanget ingen resurskrävande faktor, utan det är texturerna som är.

Det jag har kvar är bara en sida som ska städas i texturen, samt att jag ska hänga på lite stuprännor. Mera polygoner, men va f.. :) Sen bygga LOD-nivåerna, sen klart.

tjalle 2006-03-17 00:41

Grymt snyggt Mazz... Ett mästerverk. :p

SubTrain 2006-03-18 21:07

LOD för DUMMIES

Jag har förstått att Mazz tack vare sin erfarenhet är en fena :cool: på LOD.

Jag har ett ödmjukt önskemål - när du nu får en stund över;

Min GMax gör inte som jag tänker när jag försöker LOD:a :(
Jag har studerat "manulen" fram och tillbaka ett flertal gånger, men det känns som att det saknas en del :( .

Mina LOD:försök fungerar inte :tumner: - så Mazz (eller något annat proffs)

Försök skriv ihop en LOD för Dummies :tumupp: när ni får en stund över,
jag tror det finns många som skulle uppskatta en sådan.

Mazz 2006-03-19 10:35

Ja, det skulle jag gärna göra, men jag gissar at metoden inte är samma för Gmax som för 3ds, som jag använder... I 3ds är det så enkelt, så det inte ens är en bedrift att göra det, utan mer en plikt... :)

När shape-filerna skapas, så kör man ju en bat-fil. Innan dess, så har man skapat 3ds-filer, en för varje nivå, dessa avslutas med vilket avstånd dessa ska ha sin gräns på, t.ex sala700, ger en synbarhetsgräns för den LOD-nivån upp till 700m. Varje 3ds-fil är alltså en produkt av helt separat design, så för varje nivå går det att göra precis vadsomhelst, om man nu skulle vilja ta bort eller til o med lägga till polygoner... Eller ändra upplösningen på texturen, vilket jag ju gör då och då...

I Gmax är väl det så att shape-filerna skapas inne i programmet, via en plug-in? Även LOD-hanteringen sker den vägen, gissar jag då? Isåfall är jag rädd att jag inte kan tillföra så mycke i Gmax-proceduren, men andra som jobbar me Gmax kanske kan fylla i...

Mazz 2006-04-01 20:03

5 bifogad(e) fil(er)
Sådär, då är jag i princip klar då. :)

Bara LOD och packning som återstår.

SubTrain 2006-04-01 20:49

Sala stationshus är...

Imponerande!

:tumupp:

alex 2006-04-01 21:02

Måste nog också säga att det är ett otroligt fint stationshus.

Pierre 2006-04-01 21:27

Vilket mästerverk!
Hoppas du fortsätter med fler svenska stationer...

Totte 2006-04-01 23:22

Toppenfin!
http://www.gifpix.de/smilies/4/laola.gif

Banbyggarna 2006-04-02 20:44

Nu finns Stationen online på http://www.banbyggarna.se

Jonatan 2006-04-02 20:49

Snygglo, hygglo!

/Jonatan

knebert 2006-04-03 02:15

Hej!

Nerladdad och ligger och väntar på att få komma ut på rutten liksom de andra prylarna som Mazz gjort:tumupp:

MVH Kenneth

Mazz 2006-04-03 11:19

Tack för alla snälla kommentarer! :o :)

Ja, flera stationer ja... Ja, det finns det ju behov av... Jo, det blir definitivt nya stationer på byggbordet, projektering pågår... Har ju några fler andra projekt som pågår, så jag har inte riktigt bestämt mig var jag ska lägga tiden på i närtid... Allt tar ju sån himla lång tid, när jag håller på... :D

Men, Nynäsbanans stationer är ju lite lockande, då jag bor i närheten... Men, det finns andra stationer oxå, som pockar på... Så, vi får se... Lovar inge...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:28.