Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   B-lok kan ev. byggas av kille på Aurans forum men behöver ritningar (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=16784)

Melin 2007-08-02 07:35

B-lok kan ev. byggas av kille på Aurans forum men behöver ritningar

Vi har nog våldsam tur nu. såg på min post i aurans forum. Steamlocomostion är intresserad av att bygga loket. MEN, han vill ha mer bilder eller ritningen på loket. jag vore glad om nån mer än jag försöker ge honom material. Så vi får ett KANON ånglok som är svenskt. inlägget börjar här på aurans, http://forums.auran.com/trainz/showt...449#post145449

Bengan 2007-08-02 08:33

Låter väldigt trevligt det hela. Några bilder på B-loket kan man nog hitta. Synd bara att det inte var ett E-lok, för där har jag nog bättre bilder på vissa detaljer. Det stora problemet är nog ritningarna. Det är just dom som har satt käppar i hjulet för Tufftuff. Att det är svårt att få tag i dom och att utlovade ritningar aldrig dyker upp eller att dom kostar skjortan. Kanske dags att starta upp en tråd för B-loket, där vi kan lägga upp bilder på loket och som han kan titta på. Dom som han tycker verka vara intressanta, skickar vi vidare till honom i bättre upplösning.

Melin 2007-08-02 08:39

var kan man få tag i ritningar då?

Bengan 2007-08-02 08:46

Citat:

Ursprungligen postat av Melin
var kan man få tag i ritningar då?

Inte en aning. Det är just det som har varit det stora problemet tidigare. Att få tag på bra ritningar. Verkar tyvärr, vara hårdvaluta på dom och ingen vill dela med sig av sina. Tror att det går att hitta dom i arkiven i Sundbyberg. Men att man får hosta upp en slant för dom. Vad dom kan tänkas kosta, har jag ingen aning om.

Melin 2007-08-02 08:52

vad heter dem som har arkivet? man kanske skulle ta kontakt med dem. sen vore de ju kanon om nån som bor närheten av ett sånt lok kunde ta bilder på ett från precis ALLA vinklar som går på loket även hytten är viktig. Eftersom martin har gjort hur bra hytter som helst till sina lok. så har vi bilder på en hytt så gör han säkert en som ser ut som den riktiga. jag bor tyvärr inte ens i närheten av ett sånt museeum.

Bengt74 2007-08-02 11:36

Citat:

vad heter dem som har arkivet? man kanske skulle ta kontakt med dem.

Jag tror det är SJK (Svenska JärnvägsKlubben) Bengan menar men dom håller numera till i Sollentuna.
Tror dessutom man måste vara medlem där för att komma åt innehållet i deras arkiv.

Hälsar
Bengt

Bengan 2007-08-02 12:10

Vore intressant, om tufftuff har lust att blandade sig i denna tråd. Om vad ritningar och sånt kostar. Om han kunde ha något intresse av att göra färdigt sina påbörjade byggen mot betalning. Själv är jag beredd att lägga upp en slant för detta ändamål i hans ficka och jag tror att det är fler än jag som är sugna på hans matrial. Som han har vissat upp tidigare.

Melin 2007-08-02 20:29

ett medlemskap kan väl inte kosta så mycket antar jag. Jag ska ringa dem för info. nån som annars har närheten av ett b-lok? antar att de inte räcker med ritingar för att få en riktigt bra kopia.

Melin 2007-08-02 20:34

jag skickade pet shop boys adressen till han. gäller ju nu att hänga på så han inte ångrar sig :D

Bengt74 2007-08-02 20:35

Citat:

ett medlemskap kan väl inte kosta så mycket antar jag. Jag ska ringa dem för info.

Medlemskap i SJK kostar 400 kr om jag inte minns fel sedan december då jag fick senaste inbetalningskortet därifrån.

Hälsar
Bengt

Melin 2007-08-02 20:37

Citat:

Ursprungligen postat av Bengt74
Jag tror det är SJK (Svenska JärnvägsKlubben) Bengan menar men dom håller numera till i Sollentuna.
Tror dessutom man måste vara medlem där för att komma åt innehållet i deras arkiv.

Hälsar
Bengt

ups...400 spänn kostar medlemskapet. men då får man tidningen tåg samt tillgång till alla arkiv och bibilotek.

du hann före :D

Melin 2007-08-03 20:02

Citat:

Ursprungligen postat av Bengt74
Medlemskap i SJK kostar 400 kr om jag inte minns fel sedan december då jag fick senaste inbetalningskortet därifrån.

Hälsar
Bengt

men kan inte du då som är medlem fråga om de kan skicka kopior på ritningarna om de har?

Json 2007-08-03 20:18

SJK i Sthlm tror jag du kammar noll hos, kolla snarare med Svante Runberger (SJK ritning) direkt. Annars är det ju bara att åka till Gävle å botanisera!

Melin 2007-08-03 20:33

jag bor i Jönköping. är Gävle de närmaste stället som jag kan åka och ta kort på sådan lok?

Marcus Gustavsson 2007-08-03 20:45

Nej, det finns ett i nässjö på järnvägsmuseet:)

Bengt74 2007-08-03 21:14

Citat:

men kan inte du då som är medlem fråga om de kan skicka kopior på ritningarna om de har?

Jag är inte en aktiv medlem (bara betalande), har inga som helst kontakter med dom som har hand om SJK Sthlm, tyvärr.

Hälsar
Bengt

Melin 2007-08-03 21:30

jag tror de blir en utflykt imorron :D

tufftuff 2007-08-10 18:03

Hej alla

Jag har komplett sats med konstruktionsritningar för B-loket, men dessa kan jag ej ge till andra, av flera skäl. Bla så har de kostat mig en del... Och jag saknar ännu vissa ritningar på standarddetaljer i förarhytt tex

Nu är det ju så att jag inte byggt något på ganska länge, utom på just B-loket som jag ännu håller på med lite då och då. En superdetaljerad version ej avsedd för tågsimulatorer. Jag har visat bilder på den tidigare men det rönte inget intresse alls :) Av denna modell kommer jag dock göra en kraftigt förenklad simulatorversion till vilken simulator det nu är som är aktuell vid den tidpunkten. Det är iaf min förhoppning...

Jag har inte hållt mig uppdaterad om Trainz sen Aurans forum gick ner... Och det har tydligen inte återställts eller??

Bengan 2007-08-10 18:42

Citat:

Ursprungligen postat av tufftuff
Hej alla

Jag har komplett sats med konstruktionsritningar för B-loket, men dessa kan jag ej ge till andra, av flera skäl. Bla så har de kostat mig en del... Och jag saknar ännu vissa ritningar på standarddetaljer i förarhytt tex

Nu är det ju så att jag inte byggt något på ganska länge, utom på just B-loket som jag ännu håller på med lite då och då. En superdetaljerad version ej avsedd för tågsimulatorer. Jag har visat bilder på den tidigare men det rönte inget intresse alls :) Av denna modell kommer jag dock göra en kraftigt förenklad simulatorversion till vilken simulator det nu är som är aktuell vid den tidpunkten. Det är iaf min förhoppning...

Jag har inte hållt mig uppdaterad om Trainz sen Aurans forum gick ner... Och det har tydligen inte återställts eller??

Hallå Björn.

Kul att du tittade in och att du fortfarande bygger lite. Som jag har sagt och skrivit tidigare, så är jag fortfarande beredd att betala en slant för dina lok. För mig, behövs det ingen superdetaljerad version. Håller dom bara samma klass, som din Betaversin av BJ C3, så är jag helnöjd.

Mg-loket och Carlssonvagnen som du höll på med tidigare. Du filar ingenting på dom längre (samma problem där, med bra ritningar?).

Över till ett ämne, som jag tog upp för flera år sedan.

Ett Ebuzz-konto.

Där frivilliga har lust att sätta in en slant på (frivilligt belopp).
Så att alla duktiga 3D-byggare kunde bli sponsade med pengar till ritningar och andra utlägg som dom har. Fanns inget intresse då, men det har kanske ändrats under årens lopp.
Finns det fler, som är villiga att sponsra lite?

tufftuff 2007-08-10 19:09

Just den HC-meshen har jag lagt ner helt, men en annan här på forumet med bättre ritningar än jag hade då har ju börjat ett inte så dumt projekt!
Mg, och även Ra, där har jag inte mycket bättre nu än då, så det vore fel säga att dessa är nedlagda, så blir det nått får det bli fuskbygge (per min definition dvs) :)

Men just nu är det nog bara B-loket jag byggt på på ganska länge (och Rc). Många av mina gamla alster (ångloken) har blivit omoderna, dvs jag har flera gånger om fått fatt i så väldigt mycket bättre ritningar och material så det är i bara enstaka fall lönt att fortsätta. Lättare börja om från 0 på dessa. Men det är svårt få tiden att räcka till också, långt ifrån lika obegränsat med tid som jag hade när jag byggde som värst :)

Rc1166 2007-08-10 21:05

Aurans forum är igång igen sedan november i fjol.
http://forums.auran.com/trainz/index.php

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:03.