Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - MSTS / Open Rails (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   KMJ Uppdatering (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=17265)

knebert 2007-09-29 18:03

KMJ Uppdatering
 
1 bifogad(e) fil(er)
Hej

Nu har jag kommit igång med uppdateringen av KMJ:)

Det blev Pierres uppdatering som ligger till grund för denna uppdate som jag kommer att göra. När detta blir klart har jag ingen aning om men jag kommer att ägna mej åt detta när jag har tid och lust.

En bild kommer givetvis ochså;)

Ha en trevlig kväll!

MVH Kenneth

knebert 2007-10-09 20:11

1 bifogad(e) fil(er)
Hej

Dammade av lite äldre skivor för att se vad man kunde hittta där....

Och titta här vad jag hittade:D

Nu är det ju inte 100 på att detta går att göra så mycket åt detta eftersom det finns en hel del dynamiska spår:( i rutten men man kan ju alltid göra ett försök och se vad resultatet blir eller vad säger ni?

MVH Kenneth

PS Skall kanske tillägga det att om man använder SR kan man komma ner en bit i "objects/tiles" eftersom det finns andra spårbitar så att antalet spår blir mindre. Det höjer ju FPS en aning. DS

Mazz 2007-10-09 21:40

Om du är inne på att använda SR, testa då den rutin som "ersätter" de dynamiska spåren med dummy-SR-bitar, föreslår jag. Arbets-insatsen blir rimlig då, men på minus-kontot är förståss att det adderar objekt. Men du slipper ändrad spårdatabas, med signaler sittandes där.

Är du inne på att ersätta de dynamiska spåren på rena SR, så kan det löna sig att tänka igenom det både två och tre gånger... Det är ett relativt omfattande jobb, i synnerhet som flertalet av de dynamiska spåren ligger i lutning, vilket ökar pyssligheten radikalt. Om du ändå vill köra det spåret, rekommenerar jag starkt att ta bort alla signalerna först, då det garanterat finns flertalet dynamiska spår som är involverade i länkade signaler. Det är kanske inte så dumt iallafall, då signalsättningen dels inte är ett mästerverk och dels har du nya signaltyper som med fördel kan utnyttjas i KMJ, de som t.ex visar K40 i infarten finns ju ett klart behov av.

Oavsett vilken väg du väljer, lycka till med jobbet! Skoj att signalerna kommer till användning dessutom! :)

Hawk 2007-10-10 15:08

Citat:

Ursprungligen postat av Mazz
Om du är inne på att använda SR, testa då den rutin som "ersätter" de dynamiska spåren med dummy-SR-bitar, föreslår jag. Arbets-insatsen blir rimlig då, men på minus-kontot är förståss att det adderar objekt. Men du slipper ändrad spårdatabas, med signaler sittandes där.

Är du inne på att ersätta de dynamiska spåren på rena SR, så kan det löna sig att tänka igenom det både två och tre gånger... Det är ett relativt omfattande jobb, i synnerhet som flertalet av de dynamiska spåren ligger i lutning, vilket ökar pyssligheten radikalt. Om du ändå vill köra det spåret, rekommenerar jag starkt att ta bort alla signalerna först, då det garanterat finns flertalet dynamiska spår som är involverade i länkade signaler. Det är kanske inte så dumt iallafall, då signalsättningen dels inte är ett mästerverk och dels har du nya signaltyper som med fördel kan utnyttjas i KMJ, de som t.ex visar K40 i infarten finns ju ett klart behov av.

Oavsett vilken väg du väljer, lycka till med jobbet! Skoj att signalerna kommer till användning dessutom! :)

hej:)
Kanskt och til och med DU....mäste erkänna att KMJ är INGEN DÖD rutt...

Hoppas verkligen att du knebert, orkar med en uppdatering......:)
SR-räls är en höjdare om du kan fixa de.....:cool:


Heja Heja:tumupp:

Pierre 2007-10-10 16:28

Ser ruskigt bra ut med SR i KMJ. Hoppas verkligen dom kommer med i uppdateringen. Bra jobbat Knebert!

Totte 2007-10-10 16:40

Jag håller med er om att MSTS ännu lever. Bra att KMJ uppdateras.

Mazz 2007-10-10 17:03

Citat:

Ursprungligen postat av Hawk
hej:)
Kanskt och til och med DU....mäste erkänna att KMJ är INGEN DÖD rutt...

Hoppas verkligen att du knebert, orkar med en uppdatering......:)
SR-räls är en höjdare om du kan fixa de.....:cool:


Heja Heja:tumupp:

hihi, blir på nått sätt lite tokigt att erkänna nått som man aldrig har påstått nått annat om... :) För dom som använder MSTS, så är ju KMJ i allra högsta grad en trevlig och bra rutt! Att jag själv lämnat MSTS är ju bara vad jag själv har valt och har inget med saken att göra. Mot den bakgrunden så är jag ju själv inte intresserad av en uppdatering av KMJ följdaktligen, men det hindrar ju inte att jag ger stöd till den som vill uppdatera rutten.

Hade ett längre resonemang med Kenneth i går om uppdateringen, tror och hoppas att det gav lite input och ideer på tillvägagångssätt.

Instämmer med dina avslutande ord... Heja Heja, Kanneth, hoppas det går vägen med uppdateringen!

knebert 2007-10-10 18:32

Hej

Tack för alla dessa uppmuntrande ord. :D Jag lovar att jag skall göra mitt bästa för att, i mitt tycke, en av de bästa rutterna till MSTS skall bli ännu bättre.

Hade ett antal snack igår om just SR och alla tyckte att det skulle vara smaskens med dessa spår i KMJ och det finns en liten chans att så blir fallet, OBS Jag säger liten:rolleyes: . För det första för att det skall gå att genomföra så krävs det en hel del jobb.
För det andra så har det med texturerna till SR att göra. Det spelar ingen roll hur man gör för texturerna till konverteringsprogrammen blir annorlunda än de spåren som syns på bilden. MEN kan man få någon att fixa till det så hade det varit underbart. Då får man samma textur hela vägen.

Sen kan jag säga att jag testade hela kvällen igår det här med SR och testkörde ochså. Det var som att köra på en ny rutt. Har man då även Mazz signaler och Mickes nya bommar och lite annat så är det en helt annan känsla än originalKMJ.

MVH Kenneth

knebert 2007-10-10 18:34

Citat:

Ursprungligen postat av knebert
Hej

Tack för alla dessa uppmuntrande ord. :D Jag lovar att jag skall göra mitt bästa för att, i mitt tycke, en av de bästa rutterna till MSTS skall bli ännu bättre.

Hade ett antal snack igår om just SR och alla tyckte att det skulle vara smaskens med dessa spår i KMJ och det finns en liten chans att så blir fallet, OBS Jag säger liten:rolleyes: .
För det första för att det skall gå att genomföra så krävs det en hel del jobb.:cool:
För det andra så har det med texturerna till SR att göra. Det spelar ingen roll hur man gör för texturerna till konverteringsprogrammen blir annorlunda än de spåren som syns på bilden. MEN kan man få någon att fixa till det så hade det varit underbart. Då får man samma textur hela vägen.

Sen kan jag säga att jag testade hela kvällen igår det här med SR och testkörde ochså. Det var som att köra på en ny rutt. Har man då även Mazz signaler och Mickes nya bommar och lite annat så är det en helt annan känsla än originalKMJ.

MVH Kenneth

PS Tack till alla objektbyggare som gör grejor så att vi andra har något att bygga med. DS

knebert 2007-10-10 18:36

Hej

Oj tryckte visst på fel ställe så att det blev dubbelinlägg:p

MVH Kenneth

Pierre 2007-10-10 19:43

Blir det SR, så använd gärna dessa: http://www.banbyggarna.se/msts/Texturer.html

Heja, heja, heja...

knebert 2007-10-11 16:00

1 bifogad(e) fil(er)
Hej

En enkel bild på signalplacering på gantry någonstans på rutten:)

Ser det ok ut?

MVH Kenneth

knebert 2007-10-11 16:16

Vägkorsning
 
1 bifogad(e) fil(er)
Hej

Ok, vi tar väl en bild till då när vi ändå är i farten:D

Här har vi en vägkorsning som ännu inte är färdigbyggd. Banverkets personal gick denna dag hem kl 16:00:p Övertid, vad är det?:cool:

MVH Kenneth

Hawk 2007-10-12 09:39

Hej:)
OM du lyckas mä SR, som Pierre sa, så kan kanske den här filen vara användbar.
Den målade jag till SR på WF4
http://msts.pointclark.net/msts/SR_Track_w1.zip

knebert 2007-10-12 12:05

Hej

Tack för den Håkan.

Jag skall se vad jag kan göra efter jag gjort klart Etapp 1 (=ersatt originalsignalerna med Mazz signaler grovt, ej något finlir.)

Men jag är själv ganska sugen på det här med SR så jag kommer att göra fler tester inom detta.

MVH Kenneth

Totte 2007-10-12 14:22

Citat:

Ursprungligen postat av knebert
Hej

Ok, vi tar väl en bild till då när vi ändå är i farten:D

Här har vi en vägkorsning som ännu inte är färdigbyggd. Banverkets personal gick denna dag hem kl 16:00:p Övertid, vad är det?:cool:

MVH Kenneth

Hej!
Jag ser att signaler och vägsignaler står för nära varandra. Det brukar normalt inte vara så. Mitt förslag är flytta eller ta bort dem.
Om du skall göra nå´t med spåren, måste du troligen ta bort alla signaler även också v-signaler först.

knebert 2007-10-12 15:42

Citat:

Ursprungligen postat av Totte
Hej!
Jag ser att signaler och vägsignaler står för nära varandra. Det brukar normalt inte vara så. Mitt förslag är flytta eller ta bort dem.
Om du skall göra nå´t med spåren, måste du troligen ta bort alla signaler även också v-signaler först.

Hej

Då undrar jag vad du menar med "vägsignaler"? Är det V.signalen?

Detta är en arbetskopia och jag sätter bara ut de nya signalerna som de gamla står i rutten.

Men om det är fel enl bilden så kommer jag att flytta dessa.

MVH Kenneth

Hawk 2007-10-12 16:57

Citat:

Ursprungligen postat av knebert
Hej

Tack för den Håkan.

Jag skall se vad jag kan göra efter jag gjort klart Etapp 1 (=ersatt originalsignalerna med Mazz signaler grovt, ej något finlir.)

Men jag är själv ganska sugen på det här med SR så jag kommer att göra fler tester inom detta.

MVH Kenneth

Hej
Måste bara få skriva av mej lite.....
Mazz nya signaler är enastående snygga, men......
Mazz avslutade aldrig sitt "utlovade"lodd av signalerna...
Som det är nu så kommer alla nya signaler att dra ner framesen rejält.
Jag har försökt få kontakt mä Mazz, men han vill "ju inte" veta av msts längre.
Men kunde bara mazz fixa åtminstone EN extra lodnivå, typ där hela signalen mä alla snygga detaljer syns på typ 80 meter, sen räcker de ju faktiskt mä bara lamporna, so kan få synas till 2000 meter.



:tumupp:

Totte 2007-10-12 17:27

Citat:

Ursprungligen postat av knebert
Hej

Då undrar jag vad du menar med "vägsignaler"? Är det V.signalen?


MVH Kenneth

Ja, det är v-signaler jag menar. :)

Mazz 2007-10-12 19:31

Citat:

Ursprungligen postat av Hawk
Hej
Måste bara få skriva av mej lite.....
Mazz nya signaler är enastående snygga, men......
Mazz avslutade aldrig sitt "utlovade"lodd av signalerna...
Som det är nu så kommer alla nya signaler att dra ner framesen rejält.
Jag har försökt få kontakt mä Mazz, men han vill "ju inte" veta av msts längre.
Men kunde bara mazz fixa åtminstone EN extra lodnivå, typ där hela signalen mä alla snygga detaljer syns på typ 80 meter, sen räcker de ju faktiskt mä bara lamporna, so kan få synas till 2000 meter.



:tumupp:

Alltid lika skoj med tolkningar... :D

Jag har inget emot MSTS på något sätt... Och kontaktförsöken räckte inte utanför min dator, som inte va på samma ställe i bilen ute i landet, där jag var idag... :rolleyes:

Nu efter att använt KRS i några dagar, så måste jag erkänna att jag helt såld på det, trots allt. Sagt det förut, men ännu mindre nu kommer jag ha någon tid att allokera till MSTS, som jag inte ens har installerat längre. Viljan i sig saknas inte, men det finns inte tid till det, helt enkelt.

Dessutom är det så att en signal ligger på runt 1000 polygoner, beroende på vilken typ det handlar om. Säg att man på den sämsta bangård har 20 signaler i en scen, så blir det då runt 20.000 polygoner som datorn får jobba med. Eller ungefär vad mellan ett till två moderna lok tar. Inte är oloddade signaler i nuvarande version en show-stopper på något sätt för KMJ3.x, även om det såklart alltid är att föredra på alla objekt att dom är loddade.

:)

Hawk 2007-10-12 20:03

Hej
OK
Då vet ja, då blir de INGEN uppdatering av KMJ, så är de bara:tumner:
Du lovade att du skulle lodda signalerna, men nu när du bara bryr dej om KRS, så kan jag inget göra åt saken...

Mazz 2007-10-12 20:19

Oj, ja jag kan ju tyvärr inte dela på mig... :)

KMJ klarar ju dock utan vidare att signalsättas med oloddade signaler, men det kan ju inte jag bestämma. Jag kan bara tycka att det vore toppen om Kenneth körde det racet, eftersom det dels funkar och dels är Kenneth vad jag förstår laddad för uppgiften... Och många har det ju visat sig vill ha en sådan version, ju.

Hawk 2007-10-12 20:22

OK
Men då blir det att lodda om alla signaler till typ 500 meter, inte så kul......:tumner:

Mazz 2007-10-12 20:28

Citat:

Ursprungligen postat av Hawk
OK
Men då blir det att lodda om alla signaler till typ 500 meter, inte så kul......:tumner:

Jo, om du vill, så kan du sätta synbarheten på dvärgarna t.ex på 3-400m, medan du kan ha huvudsignalerna satta på typ 1500 i synbarhetsgräns... även med en sån gräns hamnar det inte många huvudsignaler i en scen och du får inte nån allvarlig hit på framesen.

På en stor bangård, så är det ju dessutom ganska många dvärgar, så det kan vara en god ide att göra.

knebert 2007-10-13 13:11

Hej

Ang loda signaler.

Jag får väl ge min synpunkt på detta ochså:rolleyes:

I denna rutt så vet i tusan om det är någon idé att loda om alla signaler. Här finns ju tex inte de komplexa bangårdar som gör att framsen sjunker ner till en nivå där det blir okörbart. Jag med min burk (budgetburk) ligger som lägst på fps 15-20 och som högst kanske en 45-50 och det är på de sträckor som jag satt upp Mazz signaler på.

Sen som Mazz säger så brinner jag över att göra denna uppdatering av KMJ och hade jag inte fått den responsen som jag fått, dels genom inläggen och dels genom omröstningen så hade detta projekt varit nerlagt för länge sedan. Själv har jag lite ideér om hur man kan göra denna "braiga" rutt ännu bättre och de kommer jag att testa för att se om det går att genomföra. Jag tänker nu inte på SR:D

Då har vi SR då. Jag kommer att, när jag gjort klart första etappen, lägga en rutt vid sidan för att göra lite olika tester på den med SR för att kunna se om det är genomförbart eller inte. Fungerar det och det inte tar upp all tid i världen så kommer det att bli så.

Så ligger det till och så kommer det att bli;)

Nu skall jag fajtas med RE en stund till, sen får det vila under resten av denna dag eftersom det vankas högtidsstunder framför TV:n. Det är ju EM-kvalhelg i fotboll och det missar jag inte:D

MVH Kenneth

knebert 2007-10-13 13:13

Citat:

Ursprungligen postat av Totte
Hej!
Jag ser att signaler och vägsignaler står för nära varandra. Det brukar normalt inte vara så. Mitt förslag är flytta eller ta bort dem.
Om du skall göra nå´t med spåren, måste du troligen ta bort alla signaler även också v-signaler först.

Hej

Jag känner att jag får bemöta detta.

Att signalerna och V-signalen står så nära varandra finns det inga som helst bekymmer med.
Hade en diskussion om detta med Mazz och det är bara att tuta och köra.
Han kan ge en förklaring till detta om han vill så får vi detta utrett en gång för alla.

MVH Kenneth

knebert 2007-10-13 13:21

Citat:

Ursprungligen postat av Totte
Hej!
Om du skall göra nå´t med spåren, måste du troligen ta bort alla signaler även också v-signaler först.

Hej

Det beror på vad man skall göra med spåren.

I detta fall som att konvertera till SR så behöver man inte ta bort några signaler eftersom man inte rotar med spårdatabasen.

Men om du vill ta bort de dynamiska för att ersätta med andra så måste man plocka bort dessa genom att editera World-filerna. De försvinner inte därifrån om man enbart ta bort de i RE. Tyvärr.
Om man då tar bort de dynamiska och ersätter med andra och du är 100 på att det fungerar så är det ingen som helst fara.
När man konvertera till SR så finns det ett program som gör detta förutom då med de dynamiska spåren. De får man som sagt antingen plocka i World-filerna eller låta de vara och ersätta med en dummy-textur. Programmet gör nämligen så att originaltexturen försvinner på de dynamiska.

MVH Kenneth

knebert 2007-10-13 13:46

Bilkköer
 
1 bifogad(e) fil(er)
Hej

Även i en simulator kan det bli bilköer!

MVH Kenneth

knebert 2007-10-14 13:50

Ny bild
 
1 bifogad(e) fil(er)
Hej

Eftersom alla är så bildk..a här inne:D så tänkte jag att en bild skadar väl aldrig!

Denna bilden jag visar nu idag är från Dejerud C, där marken är modifierad med hjälp av Mosaic.
Gillas inte detta så tar jag bort detta och bygger utan Mosaic då jag har 2 olika backuper.
Jag vill gärna ha förslag om marktexturen är bra eller inte och vilken man kan använda i detta sammanhang.

Ha en trevlig söndag, det skall jag ha.

MVH Kenneth

PS Jag har ändrat spårtexturen pga att jag ser lättare med en ljus textur än med en mörk. DS

Hawk 2007-10-15 15:35

Hej:) alla och i synnerhet Mazz.!!!

Jag kan tänka att du provat KRS nu, så du vet att MSTS är vida överlägset detta nya "lek-spel", därmed inget ont sagt, bara min egen uppfattning.
Hoppas du tar ditt furnuft till fånga och iaf. bygger färdigt lodden på dina signaler, om än i ett enkelt två-lod-utförande.
Kanske du till och med kan tänka dej att göra färdigt C3g-vagnarna, som nu dras med en del trista fel, typ stora bitar av hjurlen fattas, mm


Varför vara så envis, med att just KRS skulle vara lyckan till alla framtid?
Kanske ska vi istället hoppas på att när MSTS2 kommer, så kanske vi kan fortsätta att arbeta och utvekla rutter och materiel, KRS är inligt mej en flopp, en fluga som alla hoppades på, men sen blev de pladask.....:(

Snälla Mazz, ställ upp och bygg färdigt dina signaler i lodd, de e mit budskap.


Både KMJ och JBJ2 kommer att gynnas av en lodduppdatering från dej Mazz.


Ha de
Hawk

Fredrik 2007-10-15 15:44

Snälla Håkan, det vore bra om du och Mazz kunde reda ut era problem utanför forumet istället för att ta det öppet på forumet.

Tack på förhand :)

Hawk 2007-10-15 15:50

Hej:)
Självklart, men mazz svarar ju inte mej på msn, eller mail.


Jag anser att mazz tagit på sej ett ansvar, att bygga "nya" signaler till msts, men han orkade inte ro projektet i hamn...:tumner:
Därav va de faktiskt som jag "la ner" hela JBJ2 projektet, jag blev lovad guld, men fick bark...OK, så fick ja sagt de då.

Då kan man ju fråga sej följande, skulle mazz villa släppa ifrån sej alla källfiler till dom nya signalerna till någon annan som "orkade" lodda dom...?

De ka man fråga sej!!!!!


:rolleyes:

knebert 2007-10-15 17:33

Hej alla

Jag har tänkt bygga denna rutt färdigt eller det jag har tänkt göra i alla fall. Jag vill inte ge upp detta projekt och det är på grund av att i denna rutt finns det en hel del som jag ser det att man kan göra.
Med de tankar som jag har så tror jag att de som fortfarande tycker om att köra/bygga med mera med MSTS tycker ochså om denna rutt när jag är klar med densamma.
Sen om det blir med lod eller inte på signalerna det bryr jag mej inte så mycket om, det funkar bra utan på denna rutt ändå.
Det jag egentligen saknar av Mazz signaler som jag hoppades på att han skulle gjort färdigt är följande: Stoppsignal, Vägsignal för enkelspår och 3-skens för-signal utan stolpe. Detta hade varit det ultimata för signalsättning om man kunde kompletterat med dessa.
Sen att jag har lite andra önskemål ochså det kanske kan komma fram det ochså.

MVH Kenneth

knebert 2007-10-20 18:47

Vad som händer?
 
Hej

Ja det kan man fråga sej.

Jag tänkte att jag skulle blivit klar med en första testversion nu till helgen men tyvärr så kom det andra saker emellan, bla så släpptes Football Manager 08 nu i veckan. :D

Men jag kan tala om att om man kör från Kvarndalen mot Karlfors så har jag ganska exakt 3 mil kvar (om man nu kan lita på avståndsstolparna).

Området söder om Kvarndalen (hamnen, Tassemarken med mera) är inte klart, en del men inte hela området, på grund av att det strular med något. Vad vet jag inte, men det gör det även om man lägger in en version som jag inte pillat i, men det går ju säkert att lösa.

Så min vision är att till nästa helg skall det åtminstone finnas en första testversion klar om allt klaffar.
Sen under tiden som denna testas så kommer jag själv att testa om man kan få in SR i rutten...

Ha en bra Lördag och Söndag

MVH Kenneth

Adtranz92 2007-10-21 19:21

Kommer det att gå Regínor i aktivitet på Kmj?
När dom är färdiga.

Kör version 3,0. En väldigt fin Rutt är det. Finare blir det ju med nya signaler och sånt.

knebert 2007-10-21 21:12

Citat:

Ursprungligen postat av haroldlowe12
Kommer det att gå Regínor i aktivitet på Kmj?
När dom är färdiga?

Hej

Ja det vet jag inte om det kommer att gå Reginor på rutten:confused: Det är ju upp till den som laddar hem rutten och upp till den som bygger Reginorna om han kommer att ladda upp dom.

Sen är jag urdålig på att göra aktiviteter så vilka fordon som kommer att rulla är ju upp till andra om dom vill göra aktiviteter.

MVH Kenneth

knebert 2007-10-21 23:01

Bildgåta
 
1 bifogad(e) fil(er)
Hej

Vart är vi?

Please, svara nu inte KMJ! Det vet nog alla vid detta laget att det handlar om just denna rutten.:D

MVH Kenneth

Totte 2007-10-21 23:20

Munksäter!:)

Hawk 2007-10-22 03:57

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Totte
Munksäter!:)

Hej:)
De va tusane mej svårt, även för mej, men ja gick in i RE å kollade, det är Munksäter, grattis Totte
Lite skillnad på signaler...kan man seja:tumupp:

Totte 2007-10-22 08:13

Tack Hawk! Sökte även med RE. Flög mkt snabbt hihi.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:05.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009