Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Någon som kan hjälpa till med att slutföra byggandet av ny avgångstavla? (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=26935)

Berke 2010-06-18 20:52

Någon som kan hjälpa till med att slutföra byggandet av ny avgångstavla?
 
2 bifogad(e) fil(er)
Har byggt ihop en enkel destinationsdisplay som jag tänkte använda på min egna bana. Dock har jag aldrig hållit på med script, men har som avsikt att försöka lära mig när jag får mer tid över. Därför undrar jag om någon så länge skulle kunna hjälpa mig med detta objekt.

Hade tänkt mig fyra skrivbara rader (stationsnamn och tre avgångstider) och en klocka som visas på båda sidor av skylten.

Om någon är intresserad kan jag skicka modellen, annars får jag väll försöka på det själv.

/Berke

marmarmar 2010-06-20 19:20

jag är intresirad

Henrik L 2010-06-20 19:34

Citat:

Ursprungligen postat av marmarmar (Inlägg 213063)
jag är intresirad

Kan du script då? Det var lixom det han ville ha hjälp med.

v.h94 2010-06-20 20:40

Den ser ut att vara gjord i SU (Sketch Up) och jag vet ej hur det betersig i TRZ.

Jag kan skripta men vet inte direkt hur du gör med den i TRZ.:)

Berke 2010-06-20 22:52

Har lyckats få in modellen i Gmax nu med texturer, men måste läsa vidare om hur jag skall fortsätta byggandet

Berke 2010-06-21 12:28

1 bifogad(e) fil(er)
Har nu lyckats få in modellen i Trainz.
Nu återstår hur man får in fungerande textrader och klocka.

v.h94 2010-06-21 12:49

Ser snyggt ut ska kolla lite på att skripta i TRZ vilket språk kör de?

Jag antar att de inte kör C++

Berke 2010-06-21 21:28

1 bifogad(e) fil(er)
Har laggt till tre olika attatchment points till modellen men alla dessa visar objektes namn. Det är nu jag antar att man behöver ett script för att kunna programera dessa rader individuellt. Rätta mig gärna om jag har fel ;)

Berke 2010-06-23 22:42

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av v.h94 (Inlägg 213134)
Ser snyggt ut ska kolla lite på att skripta i TRZ vilket språk kör de?

Jag antar att de inte kör C++

Vet inte, har ingen koll på script alls.

Något såhär hade jag tänkt mig att det skulle se ut när det är klart, dock inte samma destiantion inom samma tid. Ser likadant ut på andra sidan. Nu går det dock bara att redigera destinationerna i survivor medan stationsnamnet och klockan (ej clockrule) måste ändras i configen. Ingen som har någon koll på script för flera rader (multiline) eller vad det kan kallas??

Berke 2012-06-08 00:57

Uppdatering om projektet.
 
1 bifogad(e) fil(er)
Nu efter två år och med två genomförda programeringskurser kommer nu lite uppdateringar om mina destinationstavlor.
Lite skillnader sedan den tidigare prototypen har skett, tiden uppdateras automatiskt, det går att skriva in destinationsriktning, två stycken avgångar och spårnummer.

Har kombinerat två script som jag inte skapat själv och måste därför be om tillstånd att få använda dessa innan jag kan gå vidare.

/Berke

Egonrow 2012-06-08 11:05

Snyggt!!
 
Ett ord....

wow!!!

Fortsätt så :tumme_upp:

josu 2012-06-08 12:36

*Mållös!!!* :drool:

tågfreak 96 2012-06-12 17:11

Vet att det är två år sen men hur är statusen med skylten?

Bengan 2012-06-12 18:30

Citat:

Ursprungligen postat av tågfreak 96 (Inlägg 262836)
Vet att det är två år sen men hur är statusen med skylten?

Status för 4 dagar sedan.

http://www.e-buzz.se/forum/showpost....9&postcount=10

Berke 2013-03-04 22:23

En ny variant
 
1 bifogad(e) fil(er)
När det gäller skyltarna inväntar jag nu egentligen bara att få ok att använda det skript som jag använder för att mata in all text.

Fick en fråga från Tågkompaniet om de kunde få displayerna för att använda dem till sin tunnelbanerutt.
Detta resulterade i att jag fick lust att göra skyltar som ser ut som dem i tunnelbanan.

/Berke

TobbeSvensken 2013-03-05 21:07

Snyggt! Fungerar dessa i "Driver"?
Alltså, beräknar de tågens ankomst?

Berke 2013-03-05 22:05

Citat:

Ursprungligen postat av TobbeSvensken (Inlägg 274630)
Snyggt! Fungerar dessa i "Driver"?
Alltså, beräknar de tågens ankomst?

Tyvärr inte. Texten är statisk men man skriver in den själv.
Jag vet att det finns något system med skyltar där man i förväg ställer in avgångar,
men har ingen aning om hur sådana script fungerar.

/Berke

Eme11 2013-03-06 11:19

Mycket snyggt!:applad:

Finns tavlorna att ladda ner någonstans?

Berke 2013-03-06 11:24

Citat:

Ursprungligen postat av Eme11 (Inlägg 274648)
Mycket snyggt!:applad:

Finns tavlorna att ladda ner någonstans?

Inväntar fortfarande på godkännelse av att använda det script som jag har modifierat, men efter det som kommer skyltarna till en början komma ut här på forumet.

/Berke

TobbeSvensken 2013-03-06 19:12

Citat:

Ursprungligen postat av Berke (Inlägg 274632)
Tyvärr inte. Texten är statisk men man skriver in den själv.
Jag vet att det finns något system med skyltar där man i förväg ställer in avgångar,
men har ingen aning om hur sådana script fungerar.

/Berke

Vissa tyska avgångstavlor kan.
Man kan göra så att man placerar ut en trigger som man länkar med tavlan.
Triggern känner själv av vilka tåg som närmar sig och hur långt bort de befinner sig, som räknas ut i minuter.

Och tavlans bildövergångar kan animeras utefter verkligheten.

svenolov 2013-03-07 17:29

Citat:

Ursprungligen postat av Berke (Inlägg 274632)
Tyvärr inte. Texten är statisk men man skriver in den själv.
Jag vet att det finns något system med skyltar där man i förväg ställer in avgångar,
men har ingen aning om hur sådana script fungerar.

/Berke

Jag har ett sådant system som var tänkt att användas till Stockholms Tunnelbana (LAn's objekt), men det projektet ligger i dvala just nu. Det kan användas till andra skyltar också, om man lägger till ett litet skript i skylten som känner av ett visst trackside objekt (som i sin tur känner till systemet). Hela systemet finns implementerat STL Signal Library, men är inte aktiverat ännu.
Citat:

Ursprungligen postat av TobbeSvensken (Inlägg 274675)
Vissa tyska avgångstavlor kan.
Man kan göra så att man placerar ut en trigger som man länkar med tavlan.
Triggern känner själv av vilka tåg som närmar sig och hur långt bort de befinner sig, som räknas ut i minuter.

Och tavlans bildövergångar kan animeras utefter verkligheten.


Berke 2013-03-07 23:03

Citat:

Ursprungligen postat av svenolov (Inlägg 274718)
Jag har ett sådant system som var tänkt att användas till Stockholms Tunnelbana (LAn's objekt), men det projektet ligger i dvala just nu. Det kan användas till andra skyltar också, om man lägger till ett litet skript i skylten som känner av ett visst trackside objekt (som i sin tur känner till systemet). Hela systemet finns implementerat STL Signal Library, men är inte aktiverat ännu.

Spännande att du har något på gång Svenolov.
Är ditt script gjort för att uppdatera texteffekterna som genereras i trainz
eller fungerar scriptet så att det väljer olika texturer till skylten beroende
på vilket trackside objekt som har passerats?

/Berke

svenolov 2013-03-07 23:43

Citat:

Ursprungligen postat av Berke (Inlägg 274734)
Spännande att du har något på gång Svenolov.
Är ditt script gjort för att uppdatera texteffekterna som genereras i trainz
eller fungerar scriptet så att det väljer olika texturer till skylten beroende
på vilket trackside objekt som har passerats?

/Berke

Det där styr du själv i ditt skript om du ärver STL skriptet. Det är helt igenom händelse styrt, så du får all information som behövs när skylten behöver uppdateras. Du placerar ut just den information du behöver, där den ska vara.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:25.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009