Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - DTG - Train Simulator (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=48)
-   -   Svenska vägar(en möjlighet?) (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=29752)

Mawkish 2011-04-25 13:37

Svenska vägar(en möjlighet?)
 
Så för att starta upp funderingarna om vad som skulle behöva tillverkas så börjar jag med en grov uppdelning med lite underrubriker för vidare diskussion

1. Landsvägar
2. Stadsgator
3. Motorvägar
4. Cykel- och gångbanor

Gemensamma underrubriker
x.1 Antal körfält
x.2 Beläggningstyper
x.3 Korsningar,Avfarter
x.4 Vägmarkeringar
x.5 Vägren,trottoarer,mitträcken,refuger
x.6 Kringutrustning(skyltning,reflexer,snökäppar,belys ning,trafikljus etc.)

Detta har ju en tendens att svälla och bli hur stort som helst om man skulle göra alla olika kombinationer men vad är ett absolut minimikrav för er?
En tanke är att försöka i största möjliga mån att bygga modulärt t.ex. en stadsgata som ett objekt, trottoaren som ett annat och belysning som ett tredje osv. istället för en massa variationer av samma gata där allt sitter på plats. Det skulle bli lättare att få de kombinationer man tycker passar på respektive väg men nackdelen är att det blir "meckigare" att bygga med en massa loftade delar och lösa objekt som ska passas ihop.

Finns det någon som helst standard kring måtten på vägbanor, trottoarer, skyltar, belysning etc. och var hittar man sådan information om det finns?

Sedan är det ju hela biten med rörlig trafik på vägarna? Jag är helt allergisk mot att se engelska dubbeldäckare glida fram i ett svenskt landskap så detta är också något som borde fixas men det får nog bli en mycket senare fråga om man inte kan återanvända t.ex. någon färdig tyskt trafikvariant som är mindre avvikande än vår egen.

Mja det var väl lite tankar och funderingar från min sida, spåna gärna vidare själva! :)

Andreas13 2011-04-25 14:07

Här kan man nog hitta något http://www.trafikverket.se/Foretag/B...nderhalla/Vag/

Pierre 2011-04-25 18:36

Jag skulle nog vilja se landsvägar utan nått, stadsgator med trottoarer och belysning, motorvägar med mitträcke och belysning.

Sen två versioner av dom, en med och en utan biltrafik (man vill ju inte ha trafik överallt!). Fast motorväg kan vara med trafik bara!

Motorvägsavfarter, rondeller och vägmarkeringar, kan vara lösa objekt...

Basse 2011-04-25 21:37

Landsväg helt klart, 1 och 2 fält är väl standard. Referensmaterial borde inte vara allt för svårt att få tag på. Textur skulle gå att få genom att stå på en bro och fota rakt neråt.
Lite mått på det finns även här: http://www.trafikverket.se/PageFiles...psektioner.pdf

Körbana 1,2 fält med trottoar är inte dumt, men kanske inte lika användningsbart om man vill lägga korsningar etc. Då ser jag hellre trottoaren som en egen del, kan dock bli jobbigt som nämnt om de är flera olika lofts på samma ställe. Kanske en väg som är med bussficka skulle vara passande?
Trafikljus och skyltar (tänk Centrum, Station, info skyltar) bara som objekt för att placera ut vart man vill.
Jag vet inte hur det fungerar, men skulle inte en väg loft avslutas med en textur som är ett vitt streck/trianglar för korsning? Som du Mawkish har på en av tunnelvarianterna att det avslutas med berg? Eller bara att alla de strecken ligger i en korsning/rondell-pusselbit.

Håller med om att engelska bilar inte är allt för roligt att ha på svenska vägar. Vet inte om det går att kombinera in t.ex. newS lastbilar som är riktigt snygga istället och börja fila på lätta "svenska" bilmodeller.

Mawkish 2011-04-26 00:34

Tackar för länkarna det finns en hel del måttskisser som blir användbara :)

Jag kommer starta med landvägsbiten när jag har skissat och läst på. 1+1 och 2+2 varianter med plankorsningar som troligtvis blir lösa objekt där man hakar på vägen ala kuju conc modell om jag får det att fungera. Varianter för testning dyker upp så fort jag har fått ordning på modeller och blueprints för att få en vettig feedback istället för att bara visa bilder som inte säger något om funktion.

Vet ej om newS snygga lastbilar går att länka in i en traffic blueprint utan att ha orginalfilerna men det är ju helt klart värt ett försök. Basse är du sugen på att ge dig i kast med de lätta bilvarianterna? :visslar:

Mawkish 2011-04-26 21:17

1 bifogad(e) fil(er)
Så var det startat..ett litet testlandskap med frön till landsväg modell mindre och kantstolpar.

Basse 2011-04-26 21:21

Galet! Riktigt bra jobbat
Jag ska se om jag inte kan få till någon bil iaf.

Mawkish 2011-04-26 21:30

Citat:

Ursprungligen postat av Basse (Inlägg 236043)
Galet! Riktigt bra jobbat
Jag ska se om jag inte kan få till någon bil iaf.

Härligt! Det krävs ju inte direkt massor av olika modeller heller någon Volvo, någon Audi och nåt japanskt i olika kulörer sen är väl 80% av svenska biltyper täckt(vågar inte nämna SAAB längre) :)

Andreas13 2011-04-26 21:39

Skitsnyggt!:tumme_upp:

Jag skulle gärna vilja se volvo och saab.

Är det newS lastbil jag ser på bilden?

Pierre 2011-04-26 23:34

Mycket snyggt!!!! Blir ju bara fel med tyska eller engelska vägar i en svensk rutt...

Hmm...är Volvo egentligen svenskt längre???? Men helt klart vore det fint med både nån Volvo och nån Saab!

KMW 2011-04-27 16:14

Ser strålande ut!
En SAAB finns redan i RailWorks.
Bland standardgrejorna finns det en gammal tvåtaktare!


newS 2011-04-27 23:36

Looks very good. :applad:

gubben50 2011-04-27 23:36

Riktigt bra jobbat :tumupp::tumupp:

Mawkish 2011-04-27 23:45

Tackar! Har gett mig på en t-korsning och tror mig i vilket fall listat ut hur det ska konfigureras för att kunna kopplas ihop med 3 vägar ibland är RWtools den bästa dokumentationen ;) När väl korsningen är klar och fungerar så kommer en testversion så att jag kan rätta till det som behövs innan jag går vidare.

Andreas13 2011-05-05 17:53

Hur går det?:)

Mawkish 2011-05-05 23:25

2 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Andreas13 (Inlägg 236700)
Hur går det?:)

Sakta framåt :) Fungerande trafik på vägen dock så klipper trafiken i korsningar vilket är en begränsning i Railworks så jag funderar på att ha trafiken som ett löst loftat objekt(ser inte snyggt ut när bilar försvinner i intet). Dessutom blir det tyvärr knas med newS lastbilar som syns i bilden(åker bakåt och texturerna blir speglade).

Just nu har jag dock snöat in lite på skyltningen men tror mig ha kommit på en lösning som är lite mer texturoptimerad än att ha en textur per skylt. Bilden visar bastextur för en varningsskylt och del av märkningstexturen(alpha-kanal) och på detta sätt blir det 2(4 inkl vintertextur) texturer per grupp av skyltar(varning,påbud,förbud etc.).
Någon som har ett bra förslag på hur avstånd och riktiningsskyltar skall göras? Det enda jag kan komma är att skicka med blanka varianter med en texturmall där man får måla på egna ortsnamn men som sagt förslag mottages varmt :)

Basse 2011-05-05 23:29

Skitsnyggt!
Tror blanka texturer för att lägga på ortsnamn och avstånd är lättast. Jag har inte kollat på hur det fungerar, men vissa av hastighetsskyltar i spelet verkar vara tomma tills man fyller i siffror i menyn? Eller är det något jag drömt?

Samt loftad biltrafik låter mycket bra med.

Mawkish 2011-05-05 23:54

Citat:

Ursprungligen postat av Basse (Inlägg 236735)
men vissa av hastighetsskyltar i spelet verkar vara tomma tills man fyller i siffror i menyn?

Hmm tål definitivt att undersökas man skulle ju önska att det gick att göra som vagnsnummer på vagnarna men har hört så mycket om att dynamiska stationsskyltar t.ex. är helt hopplösa att göra så kapade den tanken lite väl tidigt kanske utan att ge det ett försök :)

Andreas13 2011-05-06 08:54

Skitsnyggt:tumme_upp:

Mawkish 2011-05-13 20:55

1 bifogad(e) fil(er)
Här kommer en testversion av den del av skyltningsprojektet som börjar bli klart. Innehåller de flesta av varnings- och förbudsskyltar, fragment av väjningspliktsskyltar, en variant av stolpe med lite olika reflexrörsvarianter. Alla skyltobjekt hittas under signalfilken i editorn under huvudnamnet "se_sign_". Namngivning följer systemet se_sign_<typ>_<nummer>

typ=v(varning),vp(väjningplikt),fb(förbud)
nummer=följer numrering från http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Vagmarken/

De flesta skyltar är bara att placera ut som vanliga objekt men undantagen är generellt skyltar med siffror(hastighetsskyltar,max bruttovikt etc) som fungerar som avståndstavlor dvs de ska placeras, länkas till närliggande järnvägsspår och ges ett värde(dubelklicka skylten och ange värde objektinfomenyn till höger). Vid värden som innehåller decimaler så skrivs inte decimaltecken ut tex. max fordons bredd 2,4m anges som 24.

Testa gärna(både sommar och vinter) och meddela brister, fel eller förbättringsförslag.

gubben50 2011-05-14 13:17

hej hur går det med landsvägen ?, tack för skyltarna :tumupp:

Micke.L 2011-05-14 15:47

Wow, fruktansvärt snyggt!

Ska ladda hem grejerna och testa i Bergslagsbanan!

Mawkish 2011-05-14 19:56

Citat:

Ursprungligen postat av gubben50 (Inlägg 237240)
hej hur går det med landsvägen ?, tack för skyltarna :tumupp:

Planen just nu är att få klart skyltningen tom vägvisarna innan jag tar tag i vägarna igen men det kan ta lite tid. Modellerna är väldigt enkla men det som tar tid är planering,texturering och exportering till RW.

Citat:

Wow, fruktansvärt snyggt!

Ska ladda hem grejerna och testa i Bergslagsbanan!
Tackar! Bra att få lite ordentlig testning på grejorna!

Skulle kanske ha nämnt(så att det inte råder några tvivel) att alla objekt som görs tillgängliga i ämnet Svenska vägar av mig får inkluderas i rutter och modifieras efter behag utan några som helst hinder för all framtid :)

Basse 2011-05-18 17:30

Tänkte bara höra om du gör några variationer utan "det runtomkring" för t.ex. i stadsmiljö, på broar, etc etc. Antar att du redan tänkt så långt ^^

Keep it up!

Mawkish 2011-05-18 21:44

Citat:

Ursprungligen postat av Basse (Inlägg 237481)
Tänkte bara höra om du gör några variationer utan "det runtomkring" för t.ex. i stadsmiljö, på broar, etc etc. Antar att du redan tänkt så långt ^^

Keep it up!

Jepp alla vägar kommer ha en variant där sidotjaffset är borttaget(eller transparent) för bättre passning på broar,på och avfartsramper etc. gruset är mest där för att underlätta att få till terrängen kring vägen(vågar man hoppas en uppdatering av RW där man kan dela upp rutnätet något finare där man behöver?)

Mawkish 2011-05-23 19:05

1 bifogad(e) fil(er)
Gör en ny dump av de skyltar som tillsvidare betraktas som färdiga(se bild) :)
Namngivning på samma sätt som innan lok=lokalisering, pb=påbud anv=anvisning. Nu blir det dock en paus i skyltandet några dagar så att ctrl-c ctrl-v får en välbehövlig vila :visslar:

http://www.mediafire.com/?xwlqda2u4wi0v07

Micke.L 2011-05-23 19:15

Kanon! Övergångsställe, cykelled och återvändsgränd har jag saknat lite extra :tumme_upp:

Andreas13 2011-05-23 19:16

fasiken vad många skyltar,snyggt:tumme_upp:

gubben50 2011-05-23 21:02

Riktigt bra gjort :tumupp:

/John

Basse 2011-05-23 22:12

(H)julskyltning!
Riktigt bra jobbat, du verkar ha legat i.

henrik645 2011-05-24 19:40

Oj, så många skyltar du har suttit och pillat ihop!:ber:

Mawkish 2011-05-27 19:18

Tackar! "Mååååånga skyltar blir é" för att citera något uråldrigt humorprogram på SVT :P

newS 2011-05-31 19:17

many thanks :ber:

great work :Yeah:

Andreas13 2011-09-04 18:39

Hej!

Hur långt kom du med vägarna? Jag vet att du håller på med mycket just nu men jag undrar hur långt du kom med själva vägen?

Mawkish 2011-09-04 22:31

Citat:

Ursprungligen postat av Andreas13 (Inlägg 244816)
Hej!

Hur långt kom du med vägarna? Jag vet att du håller på med mycket just nu men jag undrar hur långt du kom med själva vägen?

Inte särskilt långt tyvärr mest pga att jag inte hittade en bra lösning för korsningar och återanvändande av texturer. Vill ju inte gärna ha korsningar med räta vinklar(ala USA) utan något mer trattformade så jag bröt funderandet med att göra vägmärken på tok för många(och mer finns kvar att göra) som var på tok för enformigt i längden så jag ledsnade totalt och gjorde annat. Detta är dock inte bortglömt och fortsättning följer när andan faller på såvida ingen annan tar sig an detta :)

Micke.L 2011-09-09 07:45

Du skulle inte kunna tänka dig att släppa de vägar du har gjort, fast utan trafik? Skulle göra väldigt mycket för miljön i en bana med svenska vägar trots att det får bli ingen/statisk trafik. :)

Micke.L 2011-10-20 15:35

Hej!

I se_road_signs_p1_2 finns det några filer som har zero bytes.

Skulle du kunna lägga upp en ny version? :)

Mawkish 2011-10-20 17:22

Har exporterat på nytt, packat ihop det och kan laddas ner här. Hittade ingen 0-byte fil dock i den gamla men testa detta får se om det hjälper. Skyltarna fungerar för mig men jag har ju å andra sidan inte installerat paketet utan kör med det som är exporterat direkt :)

MatsH 2011-10-20 19:09

Citat:

Ursprungligen postat av Mawkish (Inlägg 247404)
Har exporterat på nytt, packat ihop det och kan laddas ner här. Hittade ingen 0-byte fil dock i den gamla men testa detta får se om det hjälper. Skyltarna fungerar för mig men jag har ju å andra sidan inte installerat paketet utan kör med det som är exporterat direkt :)

Tack så mycket :)
Jag hade också problem med 0-byte filer i den förra versionen, men den här filen gick
att installera utan problem. Väldigt snygga skyltar. :)

mvh .... Mats

Andreas13 2011-12-09 11:42

2 bifogad(e) fil(er)
Går det bra att låna den här tråden?

Jag har försökt att göra en liten landsväg, hur ser det ut?

Bifogad fil 48565

Bifogad fil 48566


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:43.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009