![]() |
Belastade Bertil ?
2 bifogad(e) fil(er)
När jag ändå gräver i gömmorna hittade jag det B-lok jag påbörjade för ett halvår sen. Jag tänker inte dra in honom i nåt triangeldrama med Ke och N, men när jag ändå kör min recycling kunde jag inte låta bli att leka lite med drivboggin. B kommer nog så småningom den med ? B-maskinerna fick ju dra det mesta så dom förtjänar väl beteckningen "Allround" och var hårt belastade när det begav sig ?
|
Jag måste säga att det är kul med ditt plötsliga sug på att bygga ånglok! :D
Dock så håller jag med dig, bygg klart Ke och N. Sen om du fortfarande är sugen på att bygga ånglok så kan du ju bygga B om du vill. Personligen så är B loket är min absoluta favorit bland svenska normalspåriga ånglok! |
Hoppas att du har kvar suget för ånglok efter N och Ke, då B-loken är helt fantastiska maskiner, inte bara till utseendet, utan även för oss som av och till får jobba med maskinerna, underbara skapelser, om än ibland en aningens stora!
|
Varför har du en tvärsnittsritning på ett A-lok?
B-loket är definitivt ett av Sveriges riktiga slitvargar på järnbanorna. |
110527 Bättre ritningar ger mer bygglust....
3 bifogad(e) fil(er)
Fått några bra ritningar av Kenta och var tvungen att göra nya backdrops och sen gav det ena det andra och jag började släpa in F-lokets mesher och texturer i B-loks-mappen. Det är så kul att min "recyclingmetod" fungerar så bra, men man får flytta, skala och bända en del, men det går "oändligt" mycket fortare än att bygga allt från scratch!? Mycket lir kvar men det artar sig. B-loket var en bjässe, inte lika högrest som F-loket, men har man stått vid en B-maskin känner man sig liten (speciellt Åssbons fjälla Beda ;-). Herrljunga Lokstall (Järnvägsmusei Vänner) håller på att renovera B 1135 och jag har varit där och gjort några reportage för "Järnvägshistoriskt Forum" så det blir den jag bygger.
Några bilder kanske: |
Mäktiga saker, B-maskinerna....
De var väl också SJs bästa arbetshästar innan elektrifieringen? |
Nu har du några riktigt fina ånglok på g Lan! :) Det ska bli roligt att följa dessa byggen!
|
De vackra bilderna ljuger inte. Så såg B-loket ut sen jag tvättat henne. Skryt? Nej.
Nisse |
Fint att du bygger B-loket! Hoppas du har kvar mina bilder från Trollhättan, som du kan ha nytta av. :)
|
110528
1 bifogad(e) fil(er)
Självklart har jag kvar dina bilder, Totte, mycket bra bilder dessutom!
Plockar på en del då och då mellan varven, och filar lite på texturerna och ljusinställningarna. |
110529 Love me tender!
4 bifogad(e) fil(er)
Att jobba med svarttexturerade saker är helt hopplöst man ser inget. Som tur är är ju mappningen avstängbar. Texturen är bara påbörjad och tendern nästan omappad.
|
Du har ännu en gång gjort mig mållös LAn! :drool:
Det ser nedrans snyggt ut! |
Bästa tågbyggarnen i Trainz-världen! (och riktiga världen för den delen..)
|
Snyggt!! Love your tender!!!
|
Underbart snyggt Lan, nu vet vi vem som är tendläkaren.
Stickanw |
110529 det börjar mörkna, nu "tender" vi texturerna.
4 bifogad(e) fil(er)
Fick en "Lidnersk" knäpp idag för plötsligt flöt allt på som det bara gör ibland. Har gjort (i det närmaste) klar texturen och mappat det mesta. Själv är jag ganska nöjd, vad tycker ni?
|
Citat:
Det ser ut som en riktig tender för tusan! Jag har inte ord nog för att beskriva hur otroligt bra det ser ut! |
wtf.. här är jag borta sen i onsdags.. och vad är det man ser???
Du jobbar på snabbbt, och snyggt blir det! |
Citat:
Kan det bli mycket bättre? |
En knäpp är nog vad du fått, åt rätt håll åtminstone, även om jag vet att skillnaderna mellan F-tendern och A-tendern (B-lokstendern) är väldigt små (jag antar att det är F-tendern du utgått ifrån) så kan jag inte låta bli att imponeras. Snyggt! :ber:
Förresten, kommer det att bli B-lok med öppen, eller stängd hytt? Bilderna skvallrar om öppen. |
110529 Prins Bertil blir det väl!
1 bifogad(e) fil(er)
Plötsligt flyter allt som brukar jvlas, så det är lika bra "flyta" med strömmen så länge den rinner åt rätt håll!? Tack för alla positiva omdömen om tendern! Loket har också genomgått en del behandlingar (eftersom det går så bra just nu). Nästa stora utmaning blir väl drivboggin, att få alla animationer rätt - det brukar bli ett evigt "avlänka - manipulera - restetta X-form - länka igen - testa, åsså om igen, igen, igen .... ! Men om mitt flyt håller i sig så vet man aldrig?
|
Det får man hoppas!:tumme_upp: Så snyggt! Jag verkligen längtar!:)
|
Jag känner definitivt igen mig, tendern har man ju klättrat en del på för att fylla vatten , och för att putsa, och dvs arbeten, detta ser ut att bli ett mycket trevligt lok!
|
110529 Sista post i dag.
3 bifogad(e) fil(er)
Plockat in boggier och alla helpers och flyttat runt dom lite grann. Bilderna visar väl vilka mängder med informatiom man måste hantera!
Bild 1: Med alla "attachmentpoints" och "dummies" , Bild 2: alla "Bones" till drivboggin. Bild 3: Så Bertil förhoppningsvis ser ut i Trainz !? |
Fasen, ska du hålla på och leverera sådana här snyggingar får vi ju allvarligt fundera på att bredda DONJ..... ;)
|
LAn.. Jag har sagt det många gånger nu.. Kanske för många? Men du är "the best of the best".
Säg till om det blir jobbigt med alla mina kommentarer.. Jag tycker bara att det är MYCKET intressant att följa dina byggen! |
Jag saknar ord, ser helt underbart ut.:tumme_upp:
Förstår fortfarande inte, hur du bär dig åt. Du pratar om återvinning och har fyra maskiner på G och fort går det, men det är ju inte bara återvinning för dig. Texturer ska göras m.m. och ändå, så lyckas du hålla detta tempo. Du är makalös i ditt byggande:applad::applad::applad:. |
Citat:
|
snyggt b lok. Kan du också göra den till c tender. Gp3119
|
Citat:
|
Citat:
Om det nu är rätt. http://hem.bredband.net/b289351/C.jpg |
Citat:
om det är rätt vet nog någon annan än jag? Jag bara bygger utan djupare kunskaper om hur orginalen såg ut, men en sak vet jag och det är att den korta tendern kom till användning, bl.a. för att få plats, med hela loket, i bibanornas korta lokstall. |
110530 "Bogey Boggi"
5 bifogad(e) fil(er)
Jag kan tala om att det är ett själsdödande jobb att få till en drivboggi med slidstyrning med lutande cylindrar till ett B-lok. Jag bifogar lite bilder som bevis på komplexiteten:
Bild 1: Det s.k. "subtree" som visar alla länkningar som är gjorda. Bild 2: Hela animationscykeln är över 30 frames och denna bild visar Högersidan (som är kvartad 90 grader framför vänstersidan) och visar frame 0. De gröna kvadraterna är dummies (b.r.xxx), dom vita är Bones = Limb (b.r.bone xxx). De blå korsen är de s.k IK Chains som styr "benens = bones" rörelser. Och allt detta är invävt i varandra enligt "subtree". Det är ett knetjobb kan jag försäkra! Bild 3: Samma situation i frame 8. Bild 4: Samma situation i frame 15. Den ljusblå linjen som går från b.r vevvstake01 till b.r.koppelstång01 är en s.k. "Look at Constraint" som gör att vevaxeln "hänger med" i koppelstångens rörelse! Läs mer i Paul Hobbs utmärkta tutorial! Bild 5: Samma situation i frame 22. |
Själv är man glad att man lyckats åstadkomma en slidstyrning med olutande cylindrar i Blender. Dock så tror jag att det var mycket lättare än i Max, inget gigantiskt träd med childs att hålla reda på, man sätter bara upp allt gör några kopplingar och det fungerar!
C-tendern har funnits i två olika varianter, en äldre och en nyare. Skillnaden är att den nyare bär 14,0kbm vatten och den gamla bär bara 12,2 kbm vatten. Några loktyper hos SJ som haft C-tendern: C/Ca,(den äldre varianten) Cc, Cd/Cd2/C, L(med öppen hytt), Ka/Ka2/K/KA, A (2B1, innan ombyggnaden till A2 (2C)) G8, Tb/T2/B5. Kolförådet kunde också variera med påbyggd kolkorg. |
Citat:
Jag tror att min kompetensgräns passeras vid enklare hus.... |
110531 Trainz dummar sig???? Eller jag???
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Nu har jag fått några problem på halsen. B-loket visar sig snällt i Trainz men är från början urspårat. I vissa lägen kan jag få hjulen att snurra men oftast inte. Om nån råkat ut för detta så ge mig en "hint" ! Skall väl kolla upp allt om några dar? Och Spyfrog: Detta är fn ta mig inte lätt men det måste väl gå på nåt sätt !? |
Är ingen Trainz'are själv men måste ändå kommentera. Från skiss till färdig produkt på vadå, 1vecka? Helt obegripligt och förbaskat snyggt blir det också.
|
Lennart: Ursäkta språket, men herre jävlar va snyggt :tumme_upp::applad:.
|
Citat:
För övrigt så ser ju loket ut att stå på spåret på bilden? Men vad är det för något som hänger över vid X:et? |
Citat:
Men varför är loket urspårat??? Lösningen är säkert enkel när man väl hittar den ! |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:04. |