Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Läggesta Nedre (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=31963)

lan 2012-02-07 13:33

Läggesta Nedre
 
3 bifogad(e) fil(er)
Bjornl har beslutat koncentrera sig på Donjs Malletlok ett tag framöver och har frågat mig om jag vill ta över bygget av Läggesta Nedre, och naturligtvis, när jag vet vilket bra "research" bjornl gör! Utan ritning men med bjornls plan- och måttskisser går det att bygga en slags ritning direkt i byggprogrammet där väggarnas plan textureras från utskurna texturer ur bjornls bilder. De 3 grunderna la jag ut först sen byggde jag väggmallarna på plats efter mått. Det ni ser på bilderna är alltså bara "fotoritningar" på vilka väggarna sen kan byggas. Lite nytt och ovanligt byggsätt men intressant!

bjornl 2012-02-07 19:53

Hej LAn

Det går undan ser jag. :)

Skall se hur vädret är på fredag men jag räknar med en lite fotoexpedition till Mariefred.

lan 2012-02-07 20:11

Citat:

Ursprungligen postat av bjornl (Inlägg 255749)
Hej LAn

Det går undan ser jag. :)

Skall se hur vädret är på fredag men jag räknar med en lite fotoexpedition till Mariefred.

Om vädret tillåter så plåta lokstationen och gör gärna en skiss. Läggesta Nedre är föredömligt dokumenterad så den ger sig själv nu.

Och STORT TACK, bjornl!!!!

X2an 2012-02-07 20:17

Vad snyggt det blir! :)
Kul att se lite Mariefredssaker, där man har varit ganska mycket.

lan 2012-02-07 20:25

Citat:

Ursprungligen postat av X2an (Inlägg 255756)
Vad snyggt det blir! :)
Kul att se lite Mariefredssaker, där man har varit ganska mycket.

Roligt att detta projekt landar väl hos folket kring huvudstan, själv har jag svårt att "få tummen ur västkusten", men bygga är gôrskôj !

lan 2012-02-08 18:26

120208 Väggarna resta!
 
1 bifogad(e) fil(er)
Här kommer nåt inte fullt lika snyggt, men nödvändigt. På de mallar jag gjort har jag nu byggt "riktiga väggar" med urtag för fönster. Nästa steg är att fila på texturer och alphas så att allt ser realistiskt ut.

Pepparkakshuskonstruktion är ungefär hur jag jobbar.

spyfrog 2012-02-08 20:53

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 255822)
Här kommer nåt inte fullt lika snyggt, men nödvändigt. På de mallar jag gjort har jag nu byggt "riktiga väggar" med urtag för fönster. Nästa steg är att fila på texturer och alphas så att allt ser realistiskt ut.

Pepparkakshuskonstruktion är ungefär hur jag jobbar.

Hur får du ut hålen för fönstren? Boelsk subtraktion eller något annat?

lan 2012-02-09 06:50

Citat:

Ursprungligen postat av spyfrog (Inlägg 255837)
Hur får du ut hålen för fönstren? Boelsk subtraktion eller något annat?

Boolean duger inte för då försvinner karmarna. Den metod jag använder är:

ritar upp väggen som rektangel eller line, ritar fönster och dörröppningar i samma plan. Sedan ovandlar jag själva väggen till Editable spline om det är en Rectangle. sedan gör man Attach Multi av alla Lines och Rectangles som skall bli fönster och dörrar. Sedan Extrude till lämplig tjocklek och vips är väggen klar. Avslutar med Reset Xform.

Den här metoden gör att varje väggyta blir en enda polygon och därmed lättmappad. Väldigt lättarbetat när det gäller t.ex. vagnsidor med många öppningar (t.ex. Kungavagnen).

spyfrog 2012-02-11 23:41

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 255865)
Boolean duger inte för då försvinner karmarna. Den metod jag använder är:

ritar upp väggen som rektangel eller line, ritar fönster och dörröppningar i samma plan. Sedan ovandlar jag själva väggen till Editable spline om det är en Rectangle. sedan gör man Attach Multi av alla Lines och Rectangles som skall bli fönster och dörrar. Sedan Extrude till lämplig tjocklek och vips är väggen klar. Avslutar med Reset Xform.

Den här metoden gör att varje väggyta blir en enda polygon och därmed lättmappad. Väldigt lättarbetat när det gäller t.ex. vagnsidor med många öppningar (t.ex. Kungavagnen).

Jag undrar vad motsvarande operation skulle bli i det 3D program jag använder. Där har vi inga möjligheter att omvandla saker till editable splines nämligen...

korvtiger 2012-02-12 00:10

Jag tror den metoden som Lan använder är unik för 3Ds, men går att använda i andra program genom vanlig edge/verteciesline uppritning och sedan göra faces mellan de uppritade linjerna. I Blender så kan du rita linjer på frihand, lägga till cirklar och annat med valfri upplösning och sedan binda ihop allt med fill (F eller Shift-F). Går att göra på motsvarande sätt i alla 3D-program.

lan 2012-02-12 17:49

120212 windows and walls
 
2 bifogad(e) fil(er)
Metoden är väl närmast standard i gmax (och 3Dmax) för att skapa uttag i väggar, Med Boolean skapas en massa onödiga faces och massa nödvändiga skapas ej. Metoden finns säkert i Blender och hur man gör kan säkert Korvtiger beskriva när han får tid?

Två shots på östgaveln på Läggesta Nedre. Den bakre är ett plan mappat med bjornls fina vinkelräta bilder, den främre är gjord i 3D och märks knappt rakt framifrån men blir tydlig i snett perspektiv. Något att fundera på om det är värt mödan och polygonkostnaden. Det beror väl på vilka krav man har och vad man vill uppnå! Läggesta Nedre är ju en "spårnära" byggnad och dom föredrar jag detaljerade liksom lok och vagnar! Nu kommer säkert nån hoppande med LOD igen, och visst! ... om någon orkar göra det. Men det är inte jag!

lan 2012-02-16 16:44

"Arvet" efter bjornl .
 
2 bifogad(e) fil(er)
Det gäller att förvalta det fina material jag fick "ärva" av bjornl. Ni anar inte vilket nöje det är att jobba vidare med förstklassigt dokumenterade grejer! Just nu är väggar, fönster och dörrar på plats och sen kommer allt filigranarbete med tak och annat. Men det är bara ett rent nöje, jag tror inte jag svurit mer än 10 gånger idag :oskyldig:

För alla polygonneurotiker kan jag nämna att det just nu är fler än 350 men mindre än 3500 :Skvaller:

bjornl 2012-02-16 16:55

Hej LAn

Snyygt. Och vadå polygoner.

Stina och Ekan har ju upptäckt konceptet landskapssimulator i en granntråd. Då beövs ju bara 0 FPS

lan 2012-02-16 19:43

Frisering av takskägg
 
2 bifogad(e) fil(er)
Att frisera takskägg är en grannlaga frisöruppgift men det går att göra utan allt för mycket polygonspill!

Men här behövs Korvtigers gamla recept för vita ytor:

"Mörka ned dom ordentligt och sen ytterligare 50 %". Det kommer sen, behåll vitbalansen tills allt är på plats för det syns bättre då!

Detta är gôrskõj, det borde fler ägna sig åt! Bjornl kan säkert intyga detta?

lan 2012-02-17 08:21

120217
 
3 bifogad(e) fil(er)
Snickarglädje i Läggesta i Cyberspace.

Nils Blid 2012-02-17 10:34

LAn: Otroligt fint, falsat plåttak, snickarglädje och allt annat. Har lust att knalla in och köpa en enkelbiljett till närmaste station.

Nisse

lan 2012-02-17 18:47

120217 Nästan klar!
 
4 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Nils Blid (Inlägg 256536)
LAn: Otroligt fint, falsat plåttak, snickarglädje och allt annat. Har lust att knalla in och köpa en enkelbiljett till närmaste station.

Nisse

Tack Nisse!
Det blir väl en enkel till Mariefred eller snart till Taxinge då.

Jag har jobbat på idag och Läggesta går nu till bjornl för okulärbesiktning! Jag gör den med ett minimum av skyltar så den blir användbar som station varsomhelst. Självklart skrivbar stationsskylt! Sen lägger jag två nivåer av skyltar, en för lite allmän landsortsstation och en för ÖSlJ som det ser ut idag och jag skall försöka knöla in det så man kan ändra via propertyrutan.?

:grin:

Jockes 2012-02-17 19:31

Riktigt vackert stationshus det där! Lika vacker här, som i verkligheten!
Supersnyggt byggt Lennart! :)

stina 2012-02-17 19:40

Snyggt Lan..
 
det börjar bli trångt på mina banor.. men det är inget problem... Svenskt material rules... eller hur?.. ska bli kul att se den i "Down-loads"...

bjornl 2012-02-17 21:07

Hej Stina

Jag tror LAn har den klar alldeles snart.
För jag provkör releasekandidaten just nu. :grin:

lan 2012-02-17 22:45

120217 Snart Klar ?
 
2 bifogad(e) fil(er)
Jodå, det gäller bara att bjornl och jag blir nöjda. Sen vill jag gärna försöka skripta reklamskyltarna så att man kan välja 3 nivåer av reklam - basen blir då bara de blå emaljskyltarna för "Väntsal", "Biljetter", "Expedition" och den suddiga tidtabellskylten. Steg 1 blir några få skyltar på framväggen och steg 2 full ÖSlJ-skyltning.

X2an 2012-02-18 07:51

Läckert! :)

bjornl 2012-02-18 13:47

1 bifogad(e) fil(er)
hHj

Så här kan det se ut numera i Läggesta Nedre.

Jag misstänker att det inte dröjar många timmar nu innan LAn låter er lägga händera på sin läckerbit.

lan 2012-02-18 16:42

120218
 
3 bifogad(e) fil(er)
I detta har bjornl alldeles rätt, skall bara justera reklamskyltarna. Nu när bjornl har kommit med godsmagasinet kunde jag inte låta bli att göra det antika cykelstället som står mellan stationshus och godsmagasin. Det är en skriptad variant där man kan sätta in 16(?) olika kombinationer av cyklar m.h.a. propertyrutan. Om ni tittar på bilderna fattar ni nog principen! Eller är jag ute och cyklar helt och hållet:Fnissa: ?

Har gått till bjornl för slutsyning!

stina 2012-02-18 19:13

Grabbar.. jag säger som förrut...
 
lägger inte ut så mycket superlativer.. utan använder mig av .. "jättefint".. och man blir ambivalent i valet av stationsbyggnader.. men detta får ses som ett "I-landsproblem..
Tack alla inblandade..!!

torpet 2012-02-18 21:08

Lysande fint - igen!!

Bengan 2012-02-19 14:56

Avvakta att ladda ner Läggesta nedre stationshus
 
Glöm det hela.
Problemet är löst.

Hytten är en gammal beta ja! Ta bort den!

X9hytten har nr 100231 numera

Läggesta Nedre har 100230


Glöm detta, Lennart har svarat i den andra tråden. (Avvakta att ladda ner Läggesta nedre stationshus, tills Lennart har återkommit med svar i tråden.)

Anledning se i länken nedan.


http://www.e-buzz.se/forum/showpost....&postcount=115


.

lan 2012-02-19 15:51

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 256696)
Avvakta att ladda ner Läggesta nedre stationshus, tills Lennart har återkommit med svar i tråden.

Anledning se i länken nedan.


http://www.e-buzz.se/forum/showpost....&postcount=115


.

Bengan har varit betatestare för X9 och har kvar en gammal beta på hytten. Läggesta Nedre har kuid:67375:100230 och hytten till X9 har kuid:67375:100231 !!!

Jag litar på CM som återanvänder borttagna kuids efter ett tag, men förtår Bengans oro, men det finns nog ingen anledning! Om Bengan kollar "View dependant assets" så borde det inte vara några om han inte har kvar gamla betor av X9, som han i så fall bör ta bort!


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:02.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009