Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   T-bana till Trainz (ombyggnaden) (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=32393)

Anton93sthlm 2012-04-12 19:24

T-bana till Trainz (ombyggnaden)

Hallojsan!
Om ni kan/vill göra rutten till Trainz så måste ni säga det till mig och lägg eran skype-kontakter till mig på forumet eller skicka det privat! Huvudsaken är då att vi ska kunna hålla ett gruppsamtal i Skype så alla i samtalet vet vad alla håller på med! Är alla med på det? :P MVH// Anton93Sthlm

Anton93sthlm 2012-04-12 20:48

1:a byggare

Nu har vi fått in en ruttbyggare till T-baneprojektet: josu, välkommen in! :D

Anton93sthlm 2012-04-13 18:50

En till medlem i bygget...

Välkommen GBSF till projektet!! Det här kommer bli bra! :D

Anton93sthlm 2012-04-14 21:29

4 bilder över t-banerutten

4 bifogad(e) fil(er)
Nu kommer 4 screenshots från rutten!
1, 2 och 3: Hässelby strand
4: Hässelby gård
Vi använder DEM-kartan till hjälp (fast just nu bygger jag på den).
PS: Jag gjorde om bilderna i storlek så att inte bilderna tar sån stor plats! :tumme_upp: :tumme_upp: :tumme_upp:

Rc611 2012-04-14 22:27

Är inte spåret för mörkt?
Andvänd den andra ljusare modellen...

Anton93sthlm 2012-04-14 22:32

Jo, spåret är faktiskt mörkt men har kommit en bra bit på rutten!

Rc611 2012-04-14 22:57

Coolt!
Du kan ju fortsätta att bygga med det spåret och sedan replace:a det sedan med det ljusare spåret. :)

leoj 2012-04-15 10:10

Hm.. Ligger inte uppställningsspåret på fel sida i hbystrand?

Anton93sthlm 2012-04-15 10:49

Du har faktiskt rätt och andra sidan!
Det som skulle vara bra är om någon skickar ritning på spåren i Hässelby strand.

lan 2012-04-16 23:12

Spår och broar....????

4 bifogad(e) fil(er)
Jag tror det går att göra snyggare spår, med och utan elskena, för underjordisk och överjordisk förläggning. Dessutom har jag en känsla av att vi behöver ett spår med elskenan till vänster och ett med den till höger för att kunna lägga spåren åt samma håll vilket påverkar AI-trafik och signalutsättning. Eftersom man måste växla elskenans placering utefter linjen p.g.a. växlar och stationer och ändå kunna lägga spåret åt samma håll hela tiden (jag kan ha missat nåt, men jag tror det är så?).

Dessutom har jag börjat snickra på en tvåspårig brospline som skulle kunna användas för att konstruera olika broar till Stockholms Tunnelbana.
Jag har själv "NollKoll" på vilka broar som finns i tunnelbanenätet men det kan vi kanske kommunisera om!?

Undrar vaffö jag blev engagerad i detta????:confused:

Bilder på idéer:

Anton93sthlm 2012-04-17 10:14

Det jag försöker göra är då att få tunnelspåret synligt utan att linjerna på marken syns! Hur gör jag det? Hoppas ni vet vad jag menar? Annars skickar jag en bild till detta! :)

Anton93sthlm 2012-04-17 10:19

Men Lan!
Vill du vara med i projektet eller vad menar du? :) MVH Anton

lan 2012-04-17 17:47

Citat:

Ursprungligen postat av Anton93sthlm (Inlägg 260055)
Men Lan!
Vill du vara med i projektet eller vad menar du? :) MVH Anton

Nej då Anton, men jag kan kanske hjälpa till med saker som ni i projektet behöver! Jag är en rätt hyfsad assetbyggare men en urrutten ruttbyggare :Fnissa:

GBSF 2012-04-17 18:01

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 260084)
Nej då Anton, men jag kan kanske hjälpa till med saker som ni i projektet behöver! Jag är en rätt hyfsad assetbyggare men en urrutten ruttbyggare :Fnissa:

En sak som skulle göra mycket för projektet är passande spår och så splines med strömskena.

lan 2012-04-17 18:24

2 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av GBSF (Inlägg 260085)
En sak som skulle göra mycket för projektet är passande spår och så splines med strömskena.

Med benäget bistånd av bjornl får jag använda hans utomordentligt välgjorda DOBJ-stitched track som utgångspunkt så det dröjer nog inte länge innan ni har ett bra spår att använda. Det kommer att finnas i två varianter, överjord och underjord och utan strömskena och samma med strömskena t.v. och strömskena t.h. Detta gör att ni kan dra spåren åt samma håll längs en linje, vilket jag tror är välgörande för funktionaliteten för AI och signalsättning.

Bifogar två bilder så ni kan bedöma och synpunktera:

RobertE 2012-04-17 18:33

Hej Lan, det skulle vara kul om du kunde skapa en äkta stoppbock till tunnelbanan. (har bilder på nära håll) :)

Anton93sthlm 2012-04-17 18:44

Skjut på bara! :D

Anton93sthlm 2012-04-17 18:47

Oj, nu var jag lite för snabb med svaret då!
Jag är inte så bra på 3D-bygge tyvärr! :S

lan 2012-04-17 22:49

Citat:

Ursprungligen postat av RobertE (Inlägg 260088)
Hej Lan, det skulle vara kul om du kunde skapa en äkta stoppbock till tunnelbanan. (har bilder på nära håll) :)

Skicka dom så får vi se!

lan 2012-04-17 22:52

Citat:

Ursprungligen postat av Anton93sthlm (Inlägg 260091)
Oj, nu var jag lite för snabb med svaret då!
Jag är inte så bra på 3D-bygge tyvärr! :S

Du behöver inte vara bra på det heller! Ta du hand om att utveckla Tunnelbanan som rutt så tar vi som kan hand om 3D-byggandet!

svenolov 2012-04-17 23:34

En bild på strömskenan i Stockholms tunnelbana, tack, så LAn slipper framtida anmärkningar.

Anton93sthlm 2012-04-18 08:13

Våran hemsida för projektet

https://sites.google.com/site/ptsthlmtbana/home
Här finns lite tutorials och vad vi håller på med just nu!
Downloads kommer inom kort!

spyfrog 2012-04-18 08:39

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 260087)
Med benäget bistånd av bjornl får jag använda hans utomordentligt välgjorda DOBJ-stitched track som utgångspunkt så det dröjer nog inte länge innan ni har ett bra spår att använda. Det kommer att finnas i två varianter, överjord och underjord och utan strömskena och samma med strömskena t.v. och strömskena t.h. Detta gör att ni kan dra spåren åt samma håll längs en linje, vilket jag tror är välgörande för funktionaliteten för AI och signalsättning.

Bifogar två bilder så ni kan bedöma och synpunktera:

Jag tror att Björn råkat slinta på tangenten där.. skall nog vara DONJ stiched track... ;)

josu 2012-04-18 18:10

Här kan ni titta på hur arbetet fortskrider...
Just nu är vi vid Vällingby, påväg mot Råcksta, fortfarande rent spårläggningsmässigt... ;)

lan 2012-04-18 18:47

Citat:

Ursprungligen postat av Anton93sthlm (Inlägg 260135)
https://sites.google.com/site/ptsthlmtbana/home
Här finns lite tutorials och vad vi håller på med just nu!
Downloads kommer inom kort!

Det artar sig ju bra!!!

Troian 2012-04-18 19:14

Citat:

Ursprungligen postat av Anton93sthlm (Inlägg 259924)
Nu kommer 4 screenshots från rutten!
1, 2 och 3: Hässelby strand
4: Hässelby gård
Vi använder DEM-kartan till hjälp (fast just nu bygger jag på den).
PS: Jag gjorde om bilderna i storlek så att inte bilderna tar sån stor plats! :tumme_upp: :tumme_upp: :tumme_upp:

Väldigt snäva kurvor och det ser ut som om vagnarna ska spåra ur när de går genom växlarna.

Anton93sthlm 2012-04-18 19:25

Vet det! Hade ingen anning om filerna på trainz till verkligheten! Men Josu jobbar med det och det verkar funka! Mer info inom kort...

lan 2012-04-18 20:57

Positivt...

...ni jobbar verkligen och det är ju ingen lätt uppgift ni tagit er an! Jag vet egentligen "NADA" om hur saker ser ut men jag har kollat lite på vad SVoyager och compudoc har använt till stationer och tunnlar, och det är en förfärlig röra:

1. Tunnlar med track blandat med tunnlar utan (med lösa tracks)

2. Plattformar finns ett antal, både för tvåsidiga, ö i mitten och i kurvor

3. Likaså stationer, ett antal

Min fråga är hur ni tänkt er att sy ihop allt detta?

Jag kan med en del möda riva ner SVoyagers och compudocs grejor och bygga upp dom från scratch men frågan är om de tillåter det eller om det är värt allt jobb?

Jag antar att vissa stationer är väldigt typiska och skulle säkert gå att gestalta genom att vidareutveckla det som finns. Men nån som har bättre insikt borde ta hand om detta !!!!!

:godnatt:

Rc611 2012-04-18 21:46

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 260181)
...ni jobbar verkligen och det är ju ingen lätt uppgift ni tagit er an! Jag vet egentligen "NADA" om hur saker ser ut men jag har kollat lite på vad SVoyager och compudoc har använt till stationer och tunnlar, och det är en förfärlig röra:

1. Tunnlar med track blandat med tunnlar utan (med lösa tracks)

2. Plattformar finns ett antal, både för tvåsidiga, ö i mitten och i kurvor

3. Likaså stationer, ett antal

Min fråga är hur ni tänkt er att sy ihop allt detta?

Jag kan med en del möda riva ner SVoyagers och compudocs grejor och bygga upp dom från scratch men frågan är om de tillåter det eller om det är värt allt jobb?

Jag antar att vissa stationer är väldigt typiska och skulle säkert gå att gestalta genom att vidareutveckla det som finns. Men nån som har bättre insikt borde ta hand om detta !!!!!

:godnatt:

Tycker själv att vissa stationer och perronger av SVoyager/compudoc ser väldigt enkla ut.
Däremot tycker jag att man skulle kunna fixa texturerna på dessa stationer till lite mer svenska texturer.
Jag skulle själv kunna tänka mig att kunna ta foton på stationer, spår, mark texturer osv.

Romet12 2012-04-19 00:45

Spännande! :P
Det är bara säga till om ni behöver bra bilder. :P

Anton93sthlm 2012-04-19 16:02

Absolut!

Det ska vi göra när det blir nödfall!
Men just nu uppdaterar jag TRS 2009 från 41844 till 44653!
Det kommer ta upp till 2 timmar om jag inte tar det fel!
Men vi är i full rulle! :D

Anton93sthlm 2012-04-19 19:14

Nu ni...

Nu när jag var borta verkade som att Josu har lagt till ett nytt spår mellan Norsborg - Hallunda! :D GODA NYHETER DET!!! :D :D :D

Berke 2012-04-21 17:33

Plattformar kanske?

Tycker det är roligt att ni påbörjat denna byggnation.
Vet inte riktigt hur ni bygger stationer, men skulle ändå vilja tipsa er om några snygga plattformar som påminner om dem på tunnelbanans förortsstationer.

http://www.trainzonline.nl/pages/downloads/14500
Tänker främst på andra och femte posterna i listan.

Hoppas det kan vara till nytta
/Berke

Anton93sthlm 2012-04-21 17:46

Hmm....

Det såg bra ut det! Men sen kommer vi ju att göra egna stationer också (hoppas)!! :tumme_upp:
Det vad vi skulle behöva är då en tunnelbanemonitor när tunnelbanan kommer i tid!! :D

Rc611 2012-04-21 18:49

Det finns ju en Pendeltågsmonitor som man kanske kan ändra texturen på...
Frågan är vart den kommer ifrån. Skulle gissa ngn av Sv Tåg Skivorna.

Anton93sthlm 2012-04-21 19:03

Citat:

Ursprungligen postat av Rc611 (Inlägg 260420)
Det finns ju en Pendeltågsmonitor som man kanske kan ändra texturen på...
Frågan är vart den kommer ifrån. Skulle gissa ngn av Sv Tåg Skivorna.

Det har du iförsig rätt i! Ska kolla upp det! :P

Anton93sthlm 2012-04-22 18:12

Skit också!

Jaja...jag och Josu har pratat om att vi ska göra om rutten på nytt MEN då använder vi Davids t-banerutt där den är halvfärdig, vilket är då mycket bättre!
Mer info inom kort!

lan 2012-04-22 23:20

Betydande Assets om går att förbättra...

2 bifogad(e) fil(er)
...har samlat och inventerat alla betydande assets som SVoyager (David) och Compudoc använt när dom gjorde sin "Tunnelbana Preview" i en PDF. Här finns mycket vi kan fixa till om tillstånd kan ordnas! Ni som är intresserade av att bygga Stockholms Tunnelbana färdig borde kontakta de "authors" som nämns och utverka tillstånd att utveckla deras assets. Jag har kunskapen att göra det men jag behöver hjälp med bra bilder och annan info om varenda station, så detta blir nog ett långdraget projekt !?

Studera den bifogade "vitboken" noga och bestäm er om ni vill fortsätta eller hoppa av :confused:

Citat:

Ursprungligen postat av Anton93sthlm (Inlägg 260501)
Jaja...jag och Josu har pratat om att vi ska göra om rutten på nytt MEN då använder vi Davids t-banerutt där den är halvfärdig, vilket är då mycket bättre!
Mer info inom kort!

Anton93sthlm 2012-04-23 07:54

Tack som mycket!

Jag ska prata med Josu om detta!! :D Och kom ihåg: Vi kommer inte lägga ner detta, är ganska säker på det! Men vi behöver ha allstå rätt utrustning och material så att vi kan jobba fortare då! Vi behöver lite mer tid och hjälp! :tumme_upp::tumme_upp::tumme_upp:

Anton93sthlm 2012-04-23 08:01

Och en sak till...

jag upptäckte att Fruängens t-banestation är kortare när jag placerade C14 och C13 (dvs längden då). Men det går att fixa då, på nåt sätt! Frågan är då vilket programm Compudoc använde? Var det Blender eller SketchUp??
MVH Anton

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:55.