![]() |
Konstig textur vid växlar...hjälp!
1 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Tänkte försöka mig på att bygga en rutt igen. Började med att skapa en egen rutt och lägga in följande: Altenburg-Wildau 2.0 for TS2012 http://rail-sim.de/railsimnew/index....012?Itemid=207 KMW SE Track rules http://www.e-buzz.se/forum/showpost....1&postcount=21 StwLeversGeneric http://www.e-buzz.se/forum/showpost....31&postcount=1 swedish platforms by newS v1.1 http://www.e-buzz.se/forum/showpost....63&postcount=1 svenska vagar pack 1 http://www.e-buzz.se/forum/showpost....06&postcount=1 Gravel & grass lofts http://www.e-buzz.se/forum/showpost....29&postcount=1 swedish catenarys by newS v1 http://www.klemund.de/RailSimulator/downloads.html Klickade ur SAD GermanLocal där man väljer vilka objekt som ska visas, för att slippa 3d slipers i 2d spåren. Valde sen SE Wire Track rule och SE WOOD. La ett dubbelspår och gjorde ett par växlar. Då blir texturen knäpp på växlarna (se bild nedan!). Går detta att fixa? Har jag gjort nått fel? Har RW3 TS2012 v11.0b... |
Samma sak här för mig med SE betongspår. Vet ej varför det blir så. Är det SAD-spår som stör?
|
Samma här tyvärr.
|
1 bifogad(e) fil(er)
Jag har exakt samma filer som du Pierre och RW3 -11.0b
Men kolla mina SE Wood växlar. Makadammen är OK men detaljer (järnbitar) saknas helt ,endast växeltungorna är med. |
Ja, du saknar några detaljer vid växlarna och makadamen/ballasten ser väldigt smal ut!???? Men annars ser det ju ut som det ska!
Har provat alla svenska spåren nu och det blir likadant med växlarna. Provade även med manuella växlar och det var ingen skillnad. Stör mig som fasen på detta, då det ser för jäkligt ut. Blir nog inget ruttbygge... |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Anledningen till att texturen ser ut som den gör är att jag var tvungen att sänka rälsen en aning för att få samma nivå istället för att höja dom i andra ändan.
Tittar du noga på bilden så ser man att texture är som den skall vara i andra ändan. Det blir ofta sådana här fenomen när man använder terrängdata. Man måste plana ut marktexturen till samma nivå på en bangård eller ett stationsområde för att växlar och i synnerhet korsväxlar skall bli bra. Mvh //GP |
1 bifogad(e) fil(er)
Detta löser nog alla Tracks problem.
SE Wire Track rule. Använd sedan SAD:s spår enligt nedan. Dessa tre spårtyper använder jag helt igenom Södra Stambanan. Har aldrig haft några textur eller andra problem med dessa! Jag tror dom kom med SAD:s rutt Wildau - Altenburg. Mvh // Gert@Malmö |
Citat:
http://oi46.tinypic.com/58o4k.jpg http://oi49.tinypic.com/2lsuowi.jpg http://oi50.tinypic.com/27zfa7t.jpg |
McDOZ: Tack för tipset, det blev mycket bättre! Man får sätta ut bufferts manuellt, men det är ju inga problem. SE spåren verkar det tyvärr vara nått krångel med...synd...
|
Citat:
|
Hej Alla. - //:D//
Jag fattar inte att ni inte har testat det själva tidigare. Jag som är helt grön tågsimmare listade ut detta ganska fort när det inte blev bra med de befintliga. Dessutom har jag ju läst här på forumet att många har klagat. SAD har tydligen också anammat problemet genom att inte sätt bockar på spåret med träslipers. Jag instämmer också i Basses synpunkt att det är lätt att montera buffertar i efterhand. MVH // Gert@Malmö |
Hej!
Oj! Jag har redan lagt ut bara SE-spåren rätt mycket. Måste jag börja om från början? Eller hur gör jag? |
Citat:
|
Innan alla springer iväg och byter spår... jag tycker det är rätt tydligt att det är något som inte stämmer med texturen i växlarna även med SAD:s spår. Visst, man ser lite av slipersarna, men det ser ändå inte rätt ut.
|
1 bifogad(e) fil(er)
Nej, helt perfekt blir det inte men betydligt bättre än med de spåren i SE Track rules.
Ett annat litet fenomen som händer ibland är rälsbrott som bilden nedan visar. Men det märks inte när man kör över det. Mvh // Gert@Malmö |
1 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Man kan ändra i bin-filen genom att byta ut avsnittet JunctionProperties till det som finns i SAD:s spår. Jag testade att byta i SE_Concrete.bin mot samma avsnitt i SAD_Track_concrete.bin och det funkade. Jag kan tänka mig att det går att laborera lite med olika värden i avsnittet för att få det som man vill ha det men det har jag inte provat. Spåret med betongsliprar till vänster har genomgått proceduren medan det andra återstår att rätta till. Justera bin-filen fixas enklast i RW Tools. /Micke |
Hej mibl.
Hade själv funderingar på att testa just det du gjort, men trodde att det behövdes ändras på flera ställen i olika filer så jag avstod. Vad är vinsten med att ändra i SE track rules istället för att bara välja SAD-Track framför SE_Concrete? Alltså jag menar, att klicka på SAD_Track istället för att klicka på SE_Concrete. Är det något jag missar ifrån SE track rules ifall jag klickar på SAD_Track istället? Mvh // Gert@Malmö |
Hejsan Grabbar,kan detta prg va till någon hjälp
här hemsidan: http://discrailworks.blogspot.se/201...-replacer.html Och här på hur man gör: http://discrailworks.blogspot.se/201...-replacer.html mvh John |
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Från det ena till det andra angående problemet med spåren på bangårdar. Ett tips är att inte ha "Snap to terrain" markerat när man lägger spår och speciellt inte vid växlar. Behöver man ha en växel där det lutar välj den lutning du vill ha och lägg sedan spåren som berör växeln. Lägger du spåret i nerförsbacke sätter du bara ett minustecken framför. I bilden nedan kommer spåret att läggas i 5 promilles stigning. /Micke |
mibl, det verkar som att du återigen har lösningen på det mesta! Skulle du kunna lägga upp de ändrade filerna på forumet? Eller visa exakt vad som ska kopieras över från SAD:s blueprints? SAD har ju så många spårtyper så jag är lite osäker på vilka som motsvarar de svenska spåren.
|
2 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Jag har laborerat lite med bin-filerna och det verkar bara vara en enda justering som behöver göras för att få det att se lite bättre ut vid växlarna. Ändra värdet vid SleeperHeight till 0.15, det ser ut att funka på alla SE tracks. Det är också det värde SAD har på sina spår. Med reservation att det kan uppkomma andra problem som jag ännu inte märkt. Glöm därför inte att ta en kopia på originalfilerna innan ni ändrar något.:) Jag tar mig friheten att bifoga filerna med denna lilla justering. /Micke |
Tack mibl, nu ser växlarna OK ut! Fast jag märkte att dom är väldigt känsliga för nivåskillnader - är det minsta lilla lutningsändring i en växel så ser man bara ballast och inga slipers.
Förresten är SAD:s 3D-slipers (och rälsskruvar etc.) tillbaks i filerna du lade upp, så jag fick ändra i filerna igen (så som du beskrev i det här inlägget: http://www.e-buzz.se/forum/showpost....0&postcount=21). |
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
/Micke |
Hej!
Jag har idag hämtat mibls update. Det var ju bra, tack mibl för du fixade! Då slipper jag börja bygga om. :Yeah: |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:09. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009