![]() |
ATC för Railworks
1 bifogad(e) fil(er)
Jag har väl "hintat" om detta i några spridda trådar på forumet redan men tänkte kanske att det var läge att vara lite mer konkret med vad som är gjort hittills. I 3d-väg är det väl inte mycket gjort egentligen ett stycke ATC-panel och en balis är väl det enda som behövs vilket jag är glad för när Windows8 inte riktigt vill komma överens med 3d-programmet tar allt 10ggr så lång tid att göra :/
Fokus så långt har legat på att ge baliser den information de behöver från signalerna(mest klippt och klistrat från KMW:s signalskript med nödvändiga modifikationer) samt få loket att läsa av och reagera på informationen på ett ATC-liknande sätt. Det sistnämda är väl ungefär där jag befinner mig just nu(traggla ATC-manualer, knacka skript och testa i en evig karusell) och kommer så att förbli ett tag tills det hela fungerar som det är tänkt :) En videosnutt från en testkörning i nuvarande skick finns att kika på vid http://www.youtube.com/watch?v=pEPtoh8m8Nc. Helst hade jag modifierat T44:an med ATC direkt men det är tyvärr omöjligt just nu eftersom Blueprint editorn inte kan läsa xml-filer större än 1.1Mb utan att spåra ur helt(detta är påpekat via mail till RS.com och tydligen är det en känd bugg som "kommer fixas" typ innan helvetet fryser till is i vilket fall). Forsättning följer.... |
Fanns det någon som skulle få det här att fungera så var det väl du. Ett fantastiskt arbete helt klart. Har brist på ord just nu men detta följer jag med stort intresse.
|
hej coolt fortsätt så :tumupp:
/John |
Som vanligt så utför du förstklassigt arbete och som vanligt så är tangentbordet dränkt.
/Marcus |
Skitbra :tumme_upp:
|
Gomorron!
Toppenbra, Mawkish!:drool::applad: |
Mycket bra jobbat!:tumupp::tumupp:
|
Mycket häftigt! Det är tanken på detta tillsammans med Basses svenska motorvagnar som får mig taggad till att ta tag i ruttbyggandet igen :ber:
|
JAAA!!! :tumme_upp:
|
Enkelt å simpelt: Awesome :Yeah: Detta kommer jag att följa med absolut största intresse! :)
|
Det ska väl finnas nån funktion där man kan kvittera bort ett ATC-Besked? jag såg iaf. ingen varnings-ikon i den grafiska förarpanelen...
|
Må si du imponerer stadig med disse prosjektene dine !
|
Citat:
Lampa överhastighet tänds vid +5km/h och f2 ton kommer kontinueligt att pipa, vid +10km/h kommer ATC att bromsa dig automatiskt (lampa ATC-broms tänds) med driftbroms som är kvitteringsbar vid +5km/h överhastighet (lampa ATC-broms blinkar). I grunden är det mesta som blinkar kvitteringsbart, gäller t.ex. även hastighetsnedsättningar. Dessa funktioner går att se i videon. |
Riktigt imponerande. I verkligheten så får du dock två stora 00 när du passerar huvudsignalen i stopp med 40-övervakning och den försvinner först sedan du passerat nästa huvudsignal som inte visar stopp, alltså inte först 40 och sedan 100km/tim som den får nu strax före T44an. För att passera signalen måste man trycka in den röda knappen i mitten och när man håller den intryckt så blinkar även växlingslampan för att tala om att du håller knappen intryckt. Det har hänt allt för många gånger att man lättar lite på intryckandet av passageknappen och det blir nödstopp på tåget när man passerar signalen.
Hur har du fått ATCn att räkna ut när den skall bromsa tåget? Det beror ju på hur bra broms tåget har..... PS!! När du kör över 5km/tim för fort så piper ATC konstant tills du är nere under +5km/timmen igen, inte bara två gånger. DS!! PS!!! Sista pipet innan ATCn bromsar är 2 st pip i verkligheten. DS!!! Jag är riktigt imponerad av ditt jobb. När detta fungerar till 100% kan man helt klart använda detta i undervisning för blivande lokförare för att lära sig ATCn. Tummen upp. Kanske dags att uppdatera X2000-simulatorn i Gävle??? :) |
Fullständig ATC-simulering blir nog tyvärr lite komplicerat åt de 5-åringar som är den största "kundkretsen" i X2-simmen...;)
|
"I grunden är det mesta som blinkar kvitteringsbart, gäller t.ex. även hastighetsnedsättningar. "
En halvsanning.Vid tillfälliga nedsättningar t ex på grund av dåligt spår så kan man i vissa fall kvittera bort hastighetsnedsättningar. Dessa kallas för halvutrustade nedsättningar och har bara en balis vid 'försignaltavlan' som talar om den nya tillfälliga hastigheten. Den balisen talar om hur långt fram det är tills denna nedsättning startar. När man sedan åkt förbi denna dåliga spårdel och ser den hastighetstavlan som talar om att man kan öka farten igen så kan man klicka bort denna halvutrustade nedsättning. Det finns regler för när man skall ha halvutrustade och helutrustade nedsättningar. |
Skal bli morsomt å prøve ATC. :ber:
|
Det ska verkligen bli intressant att följa detta projekt! :)
|
Tack för alla kommentarer! Det känns tryggt att veta att ni som kan detta i verkligheten påpekar brister och fel för det är lätt att dra fel slutsatser om hur det borde fungera genom endast läsning av pdf dokument. Jag räknar med att det kommer behövas ställas en mängd frågor framöver om hur systemet reagerar i vissa situationer.
Detta med hur bra tåget bromsar är just nu bara ett retardationsvärde(fast kodat till 0.77 som tar hänsyn till lutningen på banan kommer sedan att kunna justeras via tumhjulen). Bromskurvor räknas sedan ut vid behov enligt kända formler. Möjligtvis man man räkna ut ett hyfsat värde att utgå ifrån i och med att den simulerade tågvikten är känd(dvs kan fås genom ett anrop i skriptet) men däremot inte bromsvikten men kan kanske antas till en viss procent av tågvikten. Detta ställer då lite mer krav på hur de som bygger lok/vagnar simulerar bromsarna i Railworks förstås. En annan ide är ju att utgå från ett fiktivt uselt bromsvärde som sedan kan korrigeras upp(räknas ut) vid en första inbromsning i simulatorn som sedan gäller för resten av resan. Detta görs då osynligt för användaren så klart :) |
Citat:
Denna stora utropstecken saknas på din demo-video. |
Imponerande arbete det här, ser fram emot hur detta kommer att utvecklas.
|
Citat:
|
Dags för en uppdatering...förutom en stadig ström av buggfixar på de befintliga ATC-funktionerna har en del nyheter tillkommit sedan sist.
Som vanligt finns en videosnutt att kika på från den "finntrimmade" Zss-lokomotorn http://www.youtube.com/watch_popup?v...0er4&vq=hd1080 Stort tack till Ocvn och rapid94 för videomaterialet, man blir hopplöst bortfintad genom att bara läsa text :) Arbetet fortskrider.... |
Fantastiskt bra jobbat!
Jag har ett par frågor som ruttbyggare: 1. När kan jag börja installera ATC på Jönköpingsbanan? :drool: 2. Hur tycker du man ska hantera olika hastighetsbegränsningar för olika fordon när man sätter STH för spåren? Jag har sträckor där det står t.ex. 120/130 i linjeboken (skylt 120 + "pil upp"). Alltså, med kurvöverskridande är STH 130, annars 120. Jag har gjort så att jag har lagt spåren med STH 130 (för både gods och passagerartåg) och sedan "fuskat" till en skylt med 120. Man skulle förstås kunna ignorera vilken STH som faktiskt ligger på spåren och bara gå på skyltar + ATC, men det kanske inte är så kul att få skäll i ett scenario för att man enligt programmet har kört för fort hela tiden. :) |
Snyggt jobbat så långt!
Några frågor bara... 1. Kan man göra en snabbstart så den inte går igenom någon starttest och att tågdata justeras per automatik? Det är ju bara en tågsimulator trots allt. 2. Många tester så är ATCn alltid inställd på 40-Km/h-gränsen när ingen annan takhastighet anges, är det förinställt på scriptet, eller är den beroende på banans sekundera takhastighet eller av en annan faktor? Skulle vara kul om man kunde bygga en bana där man har en annan sekundär takhastighet t.ex. 25-km/h. |
Vad är 299 för tågegenskapskod =P ? De enda som används är 258 och 298 (222 grundtåg används endast om tågdata är ej inmatad med tågdata ska alltid matas in)
Retardationskontroll görs till 99% under gång och kräver då en trycksänkning på minst 0,6bar under 5s (+5s tillsättningstid) och sedan att du lossar ut innan du kollar av värdet. Jag vet att ATC även slutar räkna under 25km/h. Hur relevant en R1a är att göra i RW är väl kanske inte det viktigaste men kul att det funkar! När du stannar så ska ATC ge 00 i huvudindikatorn och stannar du efter mottagit ett försignalbesked vänta kör så kommer du få vänta 00 i förindikatorn. Möjligt i RW? Huvudledningstrycket i slutet ska inte understiga 3,5bar men det kanske också är RW's fel när den tömmer HL. Men att poängtera, sjukt bra arbete du gjort :D |
Hej!
Det var ju jättebra! :tumme_upp: Då måste jag lära mig ordentligt för att kunna hantera ATC:n. :grin: |
Tack för kommentarer!
@Hqv: Tycker nog inte att du ska planera och tänka för mycket redan nu på hur det blir med ATCn på Jönköpingsbanan det är lite för tidigt än hehehe. Om alla signaler fungerar som de ska på banan så kommer det inte vara ett jättejobb att få ATCn att fungera. Vad gäller kurvöverskridande så är jag inte riktigt klar över hur det kommer att fungera(om det någonsin kommer att fungera) än men om jag spekulerar fritt så blir det troligtvis ett procenttal (som man får ange själv när man placerar ut baliser dvs olika kategorier) av lägsta av tavel- och banhastigheten. Att scenarion inte avslutats med perfekt hastighetsbetyg är ju redan kört med ATCn så att säga iom att den tillåter 5km/h överhastighet och RWs inbyggda tillåter 1km/h som inte kan ändras. @Adde: Funktionen att helt skippa ATC:n finns redan(därför används stoppassage knappen som en fiktiv startknapp, normalt går ATC igång då hytten aktiveras/környcekln sätts i). Tumhjulen ställer sig redan som det är nu på "rimliga värden" från start så normalt behöver inte dessa justeras om man inte vill. Väljer man dock att köra med ATCn på så får man nog räkna med att gå igenom vad som är brukligt vid ATC drift. Vi får dock se jag är ganska trött själv på starttesten efter att ha varit tvungen att gå igenom den varje gång något ska testas(och det är ju minst 25ggr per dag) :) 40km/h är inget fast värde utan det bestäms av minimum av tågets STH, restriktioner och banegenskaper så det kan mycket väl vara 25km/h istället. @Basse: Hmm 298 är grundtågdata enligt de pdf:er jag kikat på ivf? Finns det verkligen bara två? Det är ju en hel lista med olika egenskaper som kan kombineras i långt många fler "special" egenskaper för tåget än bara två. Är detta bara något skrivbordsalster som aldrig sker i verkligheten då? Special egenskaperna för tåget sätts väl som ett komplement till tågdata(inte antingen eller) dvs tågdata gäller tills det att en balis med PT-koder påträffas som överensstämmer med tågets och på så vis tvingar tåget att följa speciella regler. Är jag helt ute och cyklar? 299 är Normaltåg med 1 biten satt för specialegenskapen finntrimmad ;D Retardationskontrollen utförs precis som du beskriver trots att exemplet sker vid stillastående så kan det avläsas under gång om förutsättningarna under inbromsningen varit de rätta(med ändringen 4s+tillsättningstid eller hastighet under 25km/h). Relevansen av det hela tycker jag tvärt emot dig stor betydelse i RW där bromsvärden för vagnar är beroende av vem som har simulerat bromsarna på lok och vagnar dvs ofta godtyckligt :D Är medveten om 00 indikation vid stopp mellan för och huvudsignal och det ska vara möjligt att fixa hoppas jag! Att huvudledningstrycket går under 350kPa är nog mer ett resultat av usel psi->bar konvertering av klåparen som byggde Zss.. :D @Totte: Det behöver du inte om du inte vill, valet finns att skippa att slå på ATCn vilket kan vara skönt om man bara vill ha en lugn och skön tur utan en massa pipande och blinkande :) Manualer kommer att finns tillgängliga vid släpp både för ruttbygget, 3d-bygget(installation i hytten) och körinstruktioner. |
Det är möjligt att någon situation kräver andra tågegenskapskoder än 298 och 258. Men för all normal trafik används 298 respektive 258 för Stax D. Det fanns planer på att ta fram många olika tågegenskapskoder beroende på tåg och de går att mata in t.ex. 482 då ATC är programmerad för det men de används aldrig. Det som händer är att ATC kommer leta efter prefixbaliser som stämmer med tågegenskapskoden och kommer aldrig stöta på någon.
298 är alltså "standardtåg" medan 222 är grundtåg som ATC använder för övervakning och det är ett "tungt tåg med kass broms, långt som bara den men med kort tillsättningstid. 222 går direkt över till 298 när du trycker på inmatningsknappen. *Reserverar mig för fel ;) |
Sedan undrar jag mest över om hur du ska komma underfund med en lösning där man inte behöver vara i hytt-läget hela tiden för att hålla koll på ATC-panelen, utan att delar av informationen kan ges ändå, när man är i passargerarvyn eller fågelvyn etc. Jag föredrar att se loket rulla snarare än att se hyttvyn. speciellt på tåg där hytter inte är kompletta.
|
Fantastiskt bra jobbat Fredrik! :D
Ser verkligen fram emot att rulla runt med detta det kommer göra enormt mycket för simuleringen! *hmmpf* Om man kanske skulle lära sig 3Ds max också vid sidan av maya och börja exportera lite modeller man har liggandes som skulle passa bra med din ATC! :grin: |
Jag är så imponerad då du gjort allt detta utan att ha jobbat med ATCn i verkliga livet (för det har du väl inte?). Två små saker dock:
- Vid uppstart visas bara siffrorna 1-6 i indikatorn inte hundratalen även om den går igenom det du visar nu. Om något är fel (jag vet inte exakt vad) så kan siffran 7 visas efter 'nödbromstestet 6' och försvinner när man matar in värdena men då är något fel i ATCn. - När du kör för fort (+5-9km/tim) så blinkar gröna lampan, inte lyser. I övrigt så kan vi lika gärna visa riktiga bilder från verkligheten för så bra är det. :) Om du kommer till Borlänge någon gång så kan vi leka med ATCn på något av våra lok..... jag skall bara börja på nya jobbet först vilket jag gör på fredag. |
Citat:
|
kanske det. jag har aldrig sett det andra systemet i drift. Det finns inte på vanliga äldre lok i alla fall. Kanske på pendlar och motorvagnar. X3 hade en konstig typ har jag för mig.
|
Citat:
Oavsett om det är ATSS eller Bombardier blinkar lampa överhastighet :) |
Citat:
Jag kan tänka mig att Mawkish utgår från olika styrande dokument och i det som gäller just ATC som ombordsystem står det att lampa överhastighet tänds, inte att den blinkar när man kör för fort. Jag har bara kört med ATSS så var osäker på om det skiljer sig på den punkten med, varav frågetecknet. |
Hej Mawkish!
Hur går det? Tog du paus? Länge sen du besökte forumet. Det är intressant att följa utvecklingen!;) |
Undrar också faktiskt :)
ATC ger ju en potential också, så många lok och motorvagnar som får uppdateras med ATC för att kunna rulla. Banor också. Det där med utropstecknet som jag nämnde om, strunta i den bara... den är bara till system där man måste kvittera bort en varning, och det är inte nödvändigt här, anser jag. Gäller bara å se till så man är i hyttläge dock. |
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Jag har varit dålig på att uppdatera men det är så att ATC projektet har gått lite i stå på grund av "valpsjukan". Alonzo som yrvädret heter tar all ledig tid för tillfället så detta med tågsimulatorer har helt fått läggas på is. Återkommer dock till detta med ATC och annat när tid finns så klart :) |
Se der ja, det såg jo ut som en trivlig liten valp det der, erfaring tilsier at du ikke blir arbeidsledig med det første ;)
Kan garantert se fram til mye glede sammen med den der skal du se, kos deg ! :) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:26. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009