![]() |
Bara på skoj ...
1 bifogad(e) fil(er)
... kan man utnyttja vissa saker där inte konstruktörerna lider av "revirtänkande", som detta lok för 600 mm som försetts med "Hamras" boggier och NG-koppel och som fungerar utmärkt på min torvmosse ;)
|
Kul liten makapär det där ;):).
Jaa, skoj ska're va, å kul ska man väl ha, när man håller på att "Trainza", det är väl det viktigaste i alla hobby-"arbeten" :). |
Oj, vilken bjässe! :visslar: Är det nåt verkligt, eller är det "bara på skoj"? ;) Men huvudsaken är ju som ekan säger, man ska ha kul i denna hobby!
|
Mitt torvlok med vagnar ...
1 bifogad(e) fil(er)
... är inte så stort men liknar de Krausslok som fanns på 600mm-banorna i Sverige efter 1a världskriget då dessa krigslok kunde köpas för en "spottstyver".
|
Det finns "öppna" personer ...
7 bifogad(e) fil(er)
... även bland duktiga byggare - utan revirtänkande!!!
Mick1960, eller Michael Vogts är en sådan. Hans Torvbana med tillbehör är som gjord för att jobba vidare med. Så här ser hans "licens-tag" ut. Begrunda detta - alla revirpinkare!!! "license "(C) by Michael Vogt Dieses Trainz-Asset-Objekt ist Public Domain Ein Veraendern, Reskinnen oder aehnliches ist jederzeit erlaubt, solange die Ursprungsquelle genannt wird!" översatt: license "(C) by Michael Vogt Detta Trainz-Asset-Objekt är Allmän Egendom Förändringar, Ommålningar eller liknande är alltid tillåtna, så länge ursprungskällan nämns!"" Lite bilder på godiset: Lastning av vagnar med pressade torvbalar och körning till hamnen för lossning, sedan rundkörning med lok och återfärd till Svartrå Torvfabrik. Som sagt - detta är riktigt SKOJ! Forts. följer .... |
forts...
6 bifogad(e) fil(er)
på resan följer här:
|
Hela denna underbara miljö ...
4 bifogad(e) fil(er)
... har Michel Vogts lyckats komprimera till en miniatyrvärld på endast 3 Boards. Ni kanske förstår varför detta kommer att bli mitt tillhåll ett bra tag framöver!? Här finns en enorm potential för att ha RIKTIGT SKOJ med Trainz !
|
Har också denna bana (originalet alltså), och förstår att du tycker det är jättekul, för det är verkligen en fin värld mick1960 har fått ihop! Han är riktigt duktig på att både bygga objekt/modeller och rutter :)
|
Jag blev så intresserad att jag faktiskt laddade ner detta. Ska bli spännande att se hur det ter sig... gillar sådana här industri grejor. :)
|
Hittar inte på själva banan. Finns den på DLS?
Mick1960 har ju många objekt där men inget i kategorin "route" om jag inte ser fel? Vad har den för kuid? |
Citat:
|
Sök på "Torfstich", det tyska namnet på torvtäkt! Det finns en session med samma namn också, som innehåller en hel del "Feldbahn-grejer".
|
Citat:
|
Ännu mer skoj ...
2 bifogad(e) fil(er)
... föreställande Fabriksbyggnaden i ny skrud samt en lokparad med banans driftslok. De två främsta dieselloken är lätt omgjorda av originalloken och skall tillbringa sin tid ute på mossarna med vagnväxling och annat. Det tredje, lite kraftigare dieselloket kommer att sköta hämtningen och utkörning av lastade och tomma vagnar mellan mossarna och fabriken samt sköta växlingen på fabriksområdet medan ångloket enbart kommer att användas vid transport av torkade och pressade torvbalar till hamnen.
Den blå bensinvolvon tas endast fram när banans ägare, direktör Torsten Torftig och hans odrägligt bortskämda familj, behagar "inspektera" banan. Fördelen med en sån här bana är att man kan härja obehindrat bland alla assets, bygga om, måla om och greja. Mycket givfande! |
Lokstall vid Norra mossen ...
1 bifogad(e) fil(er)
... fick det bli, för att husera arbetsloken 1 och 2. Tanken är att 2:an kör ut på mossen på morgonen och börjar dagens växling medan 1:an kör ner till Fabriken och kopplar på några vagnar med "torvarbetare" och kör till södra mossen, släpper av arbetarna och börjar växling där.
Som ni märker är jag "heltänd" på detta projekt och om andra vill hoppa på så kanske vi kan starta en tråd nånstans!? Eftersom licenser och revirpinkande lägger hinder ivägen för uppladdning av sånt som man ändrar (och förbättrar) så kanske vi som är intresserade kan bilda nån slags "Torvtäktsklubb", under ett "icke-spridnings-avtal" och gemensamt utbyta assets och annat via emejl !? Bara en idé, i väntan på TANE (Torv A New Era)! |
Det är något visst med den här industristämningen som ligger över hela den här banan. De enda jag tycker är lite trist är att träden är av den typ som visserligen ser bra ut på bild men sämre när man kör - dvs två plan i kors.
Med riktiga 3D träd (kanske inte träd på speed utan t.ex. jvc's 3d träd) så tror jag upplevelsen skulle bli ännu bättre. Det kanske redan finns en omträdad version ute? Någon som känner till detta? Och, jag vill inte trampa någon på tårna om trädfrågan, vet att det är infekterat. Alla har ju sina farvoriter. Slutligen - Jockes. Töm din inkorg så man kan maila dig... |
Jag bygger ...
7 bifogad(e) fil(er)
... alltså finns jag till!
Har börjat utvidga Svartrå med ytterligare ett Board västerut där jag kommer att lägga samhället Wollsjö där stationen blir utlastningsstation för Sockerbetor och Torv. I övrigt byter jag ut lite prylar, gör om vissa und so weiter... (som t.ex. Vägvakterna i korsningen öster om fabriken). Även disponent Torftig med familj har fått en pampig bostad i närheten. Sista bild visar driftcentrum i nuläget där ni kan skymta den nya (livsfarliga) utfarten mot Wollsjö t.h. Skoj! :grin: |
Riktigt snyggt, Lennart! Du får det att se väldigt svenskt ut! :drool:
|
Jag jobbar mig upp mot Wollsjö ...
3 bifogad(e) fil(er)
... och mycket finns det att göra. Några bilder på nuläget:
|
Citat:
En sidofråga - vad är det för KUID på telefonledningen som du använder där vid banan? Den ser mera lämplig ut för en liten bana än den jag har använt så jag blir lite intresserad. |
1 bifogad(e) fil(er)
Den heter "400 V ...." och följde med MV Torfstich och är byggda av gerd.
Det finns fler sådant på DLS men den på bilden är denna: |
Nån som minns ...
4 bifogad(e) fil(er)
... hur man gjorde för att "speeda" upp klockan i Driver? Det var nån inställning som gjorde att man genom att hålla ner en viss tangentkombination kunde få klockan att gå med mångdubbla hastigheten !
Håller just på att testa hur de två portalerna i Wollsjölinjens ändar genererar tåg sådär var 20-30:nde minut. Men jag har inte tålamod att sitta timmavis med detta! Snälla HJÄLP !!!!!! Glöm denna fråga!!! Kom själv på att det måste stå -debug i "trainzoptions.txt" och att man genom att hålla ner Alt-Shift kan få tiden att springa iväg. Detta är väl gott och väl och fungerar i en timme (3 tåggenereringar i portalerna)! Men sen "skiter sig hela systemet" och går ner på 1 tåg. DÅ dyker ett "skripterror" upp (röda lyktan (se bild). Detta är inget som ens Svenolov kunnat förutse - normalt fungerar hans skript klanderfritt! Men när man skapar consists i portalerna blir det tydligen nån konflikt som raserar hela systemet. Men allt fungerar i ung. 1 timme och då hinner man ha ganska kul! Börjar bli ganska trött på hela "Trainz-skiten" snart! |
Ny dag, nya tag ....
Att det blev stackdump och tågen blev stående i portalerna var nog inte så konstigt, de inbyggda Portalerna var vers. 2.0 ! Jag laddade ned en ny portal för TC (vers. 2.7 som var den modernaste som fanns) och gjorde om till vers. 3.3.
Nu fungerar allt i evighet (amen). Suttit med Alt-Shift nedtryckt i flera timmar och sett slumpade tåg komma och gå i 15 minuters intervall. Wollsjö lever - länge leve Trainz :grin: |
Citat:
En nyfiken fråga om portalen. Själva har jag ledsnat lite grann på portalerna p.g.a. att när man skickar in en vagn som tillhör en texturegrupp, så kommer den allt som oftast ut med en ny texture ur portalen. Hur funkar den allra senaste som du har laddat ner och uppdaterat. Är det fortfarande samma problem som att t.ex. en Ramlösa går in och ut kommer den som en Chiquita eller vad som nu fanns i texturegruppen. |
Det vet jag inte för jag använder 2 portaler i varje ände. En som slumpmässigt producerar tåg från ett antal förutbestämda consists, den andra bara "sväljer" alla tåg som går in i dom. Jag kan skicka dig den portal jag uppdaterat så kan du testa. Möjligen om man skapar consisten ute på banan och väljer texturer m.m. och sen sparar dessa consist och väljer bland dem när man sätter upp produktionen av tåg i portalen ?
|
Hej!
Har upplevt samma sak med de inbyggda portalerna som Bengan. Särskilt irriterande är att flera olika typer av lok, både ång-, el- och diesellok, förlorar sina plogar eller andra attribut man angivit i "texture-groupe", vid återkomsten från en portalvistelse. Det vore en välgärning om uppdaterade portaler kommer tillrätta med detta problem. Använder TS 2010. Vänligen |
Citat:
Tyvärr, så uppträde den Portalen på samma sätt. En texture ut och en annan in. Själva problemet med vagnarna går väl att lösa, genom att stuva om dom olika texturegrupperna med t.ex. enbart Ramlösa i en, Chiqotita i en annan, Findus i en tredje O.S.V. Men värre är det med loken som ekv beskriver. EDIT: Consisterna sparade jag ute på banan med enbart samma texture på ett flertal vagnar och sedan valde jag dessa i Portalen. Så Consisterna är ej gjorda i Portalen. |
Nej det sitter väl i portalskriptet som inte är gjort för att hantera texturegroups, kantänka?
|
Hinner inte ...
8 bifogad(e) fil(er)
... leka så mycket med min torvbana, men ibland får jag ett ryck:
Banan är nu utbyggd till "Wollsjö" där omlastning sker till normalspår. Alla lok och vagnar har utrustats med hästskokoppel och gåtts över på många sätt. Lite bilder på banans rullande materiel och utfarten mot "Wollsjö": |
Sååå snyggt Lennart!! Riktigt härliga bilder! :tumme_upp:
|
tjusigt gillar torvfabriken :) något som kommer i downloads?
|
ja och nej ....
1 bifogad(e) fil(er)
... i den jättelika "revirpissoar" vi lever i blir det svårt att ladda upp något alls som jag inte gjort helt själv. Tråden heter ju "På skoj" och det är vad byggande och fixande är för mig. En bild på något jag till 75% gjort själv:
En Torvtralla med fyra olika texturer och ett otal utrustningsalternativ :grin: |
Lite undersökningar av ...
de objekt jag bearbetar ger vid handen att origanalbyggarna är av den liberala typen som tillåter det mesta. Så möjligen kan det bli en upload, när och om AB Svartrå torv blir färdig, men mycket återstår ännu :confused:
|
Om användning av Portaler
2 bifogad(e) fil(er)
Jag har 4 portaler i Wollsjö (där Svartrå Torvbana ansluter) och har haft problem med de 4 portaler jag satt upp där. Jag hittade ett skript (Quick Portal Manager v3) som möjligen kan lösa vissa problem !!??
Har någon erfarenhel av denna rule så hör gärna av er i denna tråd! |
Saker som händer på och runt en torvtäkt ...
2 bifogad(e) fil(er)
är förutom upptagning av torv och transport och förädling även ett evigt flyttande byggande av spår ute på täkten. För att tillgodose denna aktivitet gjorde jag en last med spårstumpar som lastas vid rälsdepån på fabriksområdet och sen körs ut på täkten och lossas vid nån av de två rälsdepåer som finns där:
|
Torvhantering...
1 bifogad(e) fil(er)
... är ett kapitel för sig. Svartrå Bruk har två sätt att utvinna torv:
På södra mossen (den äldsta) skärs torvblock ut manuellt (Ett pågående beredskapsarbete). På den nyare norra mossen tas torven upp med grävmaskin. I båda fallen är torven tung och blöt vilket gör att trallorna sällan lastas helt fulla. Efter lossningen vid fabriken får torven ligga några dagar och "rinna av". Därefter tas den in i fabriken och rivs, torkas och tumlas för att slutligen pressas till balar. Dessa lastas i torvvagnarna (som är för tunga att köra ut på mossarna) och balarna får inte utsättas för regn för då sväller de upp som svampar. Av den anledningen täcks alltid lastade vagnar som står i det fria med pressenning. :D |
Smalspår bidrar alltid med en mycket speciell myskänsla.
Supersnyggt! :) |
Trafikidén i Svartrå är följande:
5 bifogad(e) fil(er)
Navet i verksamheten är Fabriksområdet där linjer utgår åt tre håll:
Bild1: 1. Österut mot mossarna. 2. Västerut mot Wollsjö. 3. Norrut mot Kanalhamnen. Bild2: Den nya Norra mossen med uppgräving av torv och lastning på trallor. Vid infarten till mossen ligger ett litet lokstall för övernattning av lok2 och 3. Bild3: Den gamla Södra mossen med handupptagning av torvblock, lastning på trallor. Bild4: Det lilla samhället Wollsjö där utlastning av torvbalar till normalspår sker. Här kan man stanna till och fika och se tågen komma och gå ca. varje kvart. Bild5: Kanalhamnen där Torvbalar lossas och fraktas vidare med pråm österut mot hamnstaden K-hamn. Arbetsdagen börjar ca. 7.00 med att lok1 transporterar ut manskap och behövligt materiel till norra mossen, där vägnarna lossas, g-finkan ställs av och de övriga trallorna dras upp till södra mossen och lastas med torvblock. Lok 2 och 3 sköter växling och lastning på norra mossen och drar in och lossar lasten vid fabriken. Vid middagstid bemannas banans malletlok Malle som går till kanalhamnen och hämtar tomvagnar till fabriken varefter det kopplar till de färdiglastade vagnarna och går till Wollsjö för lossning. Därefter går det tillbaks till fabriken för ny lastning och senare på eftermiddagen kör de lastade vagnarna till Kanalhamnen, där de lossas och lämnas kvar. Malle går till loksatllet och stallas. Så har ännu en dag gått i disponent Torsten Torftigs liv och han beger sig till vallokalen i Wollsjö för att rösta på Torvpartiet :grin: |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:21. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009