Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Rotera attachment? (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=36684)

RobertE 2017-10-02 19:30

Rotera attachment?
 
Hej!

Är det någon som vet hur man roterar attachment?

Jag ska vända strömavtagarna 180 grader på ett Rc lok, så att det blir den Österrikiska modellen.
Det är Enbents strömavtagare.

Det finns en fil som heter "rc4_body.im.attachment"

Här har jag kopierat ur filen:

Name: a,pant1
Orientation: 1,000000 0,000000 0,000000 0,000000 1,000000 0,000000 0,000000 0,000000 1,000000
Calculated or,: 0,00 -0,00 0,00
Position: 0,000263 3,804331 4,043927

Name: a,pant0
Orientation: 1,000000 0,000000 0,000000 0,000000 1,000000 0,000000 0,000000 0,000000 1,000000
Calculated or,: 0,00 -0,00 0,00
Position: 0,000264 -3,845315 4,043927

korvtiger 2017-10-02 22:28

Du kan inte rotera attachments om du inte själv har original-3D-filerna. Eller, de går att manipulera med ett program som heter PEV Attachment-maker(Tror jag, har i ärlighetens namn aldrig lyckats själv...), men det är ganska klumpigt att arbeta med. Någon annan kan säkert svara på det där säkert bättre än vad jag kan! :rolleyes:

Filen du hittat är bara en textfil med beskrivningar av alla attachment som råkat komma med efter att Lan fipplat med mesherna till loket. Det är bara en utskrift från en exporter. De skall egentligen inte vara med i asseten och styr inte attachmentpunkternas placering över huvud taget! :)

blomsson 2017-10-03 00:36

Hej!
Fast det går att rotera en mesh i configen genom att lägga till taggen "orientation" i meshen som du vill förändra. Roteringen går att göra runt X,Y,Z axlarna, roteringen sker inte i grader utan i radianer (matematikernas favvis!), 180° är samma som pi.
Så om du vill rotera ett objekt runt Z-axeln så skriv in "orientation 0,0,3.14159".

lod1_0
{
mesh-asset <kuid:609407:100191>
mesh "Balis-y.trainzmesh"
auto-create 1
orientation 0,0,3.14159
lod-level 0
}

I det här fallet kommer propparna på balisen att visas österut istället för västerut som i originalfilen.

Observera dock att det är inte säkert att ett objekts position motsvarar det som förväntas när det gäller X,Y,Z, så lite experimenterande kan behövas.

Det går även att flytta ett objekt via taggen "position" och X,Y,Z i värde av meter, tex 0,0,0.91 för att flytta ett objekt en Yard uppåt.

mvh
Håkan

korvtiger 2017-10-03 18:45

Intressant Blomsson, detta var en nyhet för mig!

Men dessvärre tror jag inte att det löser problemet i fråga då det är en pantograf som skall vändas. De placeras ju inte ut i mesh-tablen, utan enbart som en referens till kuid:en. (om jag inte missminner mig helt!)

ekankal 2017-10-03 19:42

Helt rätt av dej "korven", men som du nämnde tidigare, så går det alldeles utmärkt att göra det här i programet PEVSoft attachmentmaker, förutsatt att man är införstådd med hur programet funkar.

RobertE 2017-10-03 20:35

Tack för informationen!

Nu blev det väldig snutit i huvudet. Så långt har jag inte kommit med Trainz.

Det här kanske lan kan fixa om han har tid och lust. :)

Genom att bara ta de Rc2 lok som redan finns, och klona det och döpa det till "Rc2 ÖBB". Det var så jag tänkte göra.
Den kan man ju lägga upp tillsammans med dom andra Rc loken på Banbyggarna.

RobertE 2017-10-09 19:23

Nu har jag gjort nya attachments.

Hur ska det se ut i config?

Så här kanske?

mesh-table
{
default
{
mesh "Rc4_body/Rc4_body.im"
auto-create 1
}
attachments
{
mesh "Rc4_body\attach_mesh.im"
auto-create 1
}
}

effects
{
textures
{
kind "texture-replacement"
texture "main.texture"
}

Det här är andra försöket. Fösta gången gick det inte så bra.
Jag måste ha skrivit fel någonstans.

korvtiger 2017-10-09 23:23

Nja, ser inte riktigt rätt ut.
Mer såhär:

Kod:

mesh-table
{
    default
    {
        mesh "Rc4_body/Rc4_body.im"
        auto-create 1
        effects
        {
            textures
            {
                kind "texture-replacement"
                texture "main.texture"
            }
        }
    }

    vettigt_namn
    {
        mesh              "meshens_namn.im"
        auto-create    1
        att                "a.attachmentens_namn"
        att-parent      "default"
    }
}

vettigt_namn är bara ett namn för den som läser config-filen och kan vara vad som, men undvik åäö och ha inga mellanslag. Taggen mesh talar om vilken mesh du vill montera på attachmenten. Taggen att talar om vilken attachmentpunkt du vill sätta fast den på i meshen och att-parent talar om vilken av mesherna i mesh-tablen som attachmentsen återfinnes i. I exemplet hänvisar jag till a.attachments_namn i meshen default. Om man vill kan man strunta i att-parent-taggen om attachmenten är i default, eftersom det är där Trainz letar om att-parent saknas.

ekankal 2017-10-10 06:06

Om det är strömavtagaren som ska ändras, så måste du flytta upp den nya attach meshen så att mesh tablet börjar med den (alltså byta plats med "default" och din nya attachment mesh), annars kommer det inte att fungera.

RobertE 2017-10-10 13:56

Tack!

Och nu så undrar jag hur man flyttar strömavtagarna till dom nya meshen?
Det står ingenstans i configen var strömavtagarna sitter.

Jockes 2017-10-10 15:59

Citat:

Ursprungligen postat av RobertE (Inlägg 309083)
Tack!

Och nu så undrar jag hur man flyttar strömavtagarna till dom nya meshen?
Det står ingenstans i configen var strömavtagarna sitter.

Den flyttas väl automatiskt om du ändrar i attachment? :)

korvtiger 2017-10-10 19:12

Ah, just det! Det var pantografer det handlade om!

När det endast gäller pantograferna behöver du inte ändra något alls i configen. Det är nämligen så att pantograferna sätts ut på attachments med speciella namn, nämligen a.pant0, a.pant1 osv.

Det räcker med att du roterar dessa i default-meshen med Attachment-maker.
Du ska inte ha någon extra mesh, utan bara modifiera attachmentsen i den gamla.

RobertE 2017-10-10 20:22

Är detta rätt.

Citat:

lok
{
mesh "Rc4_body/Rc4_body.im"
auto-create 1
att "a.pant1"
att-parent "default"

lok
{
mesh "Rc4_body/Rc4_body.im"
auto-create 1
att "a.pant0"
att-parent "default"
}

mesh-table
{
default
{
mesh "Rc4_body/Rc4_body.im"
auto-create 1

effects
{
textures
{
kind "texture-replacement"
texture "main.texture"
}

korvtiger 2017-10-10 22:22

Nej, i sådana fall ska configen se ut som den gjorde från början, typ bara:

Kod:

mesh-table
{
    default
    {
    mesh "Rc4_body/Rc4_body.im"
    auto-create 1
    effects
    {
        textures
        {
            kind "texture-replacement"
            texture "main.texture"
        }
    }
}

Trainz hittar själv a.pant-attachmentsen och sätter fast de pantografer du definierat i configen där.

RobertE 2017-10-10 22:50

Funkar inte. Strömavtagarna sitter som vanlig på loket.

Jag återställde configen som den var från början.

Jag döpte dom nya attachmentsen till a.pant1 och a.pant0 som dom gamla heter.

blomsson 2017-10-10 23:39

Borde inte de nya attachmentsen ha unika namn som refereras ifrån configen?
Annars så kommer väl de gamla att väljas, eftersom de gamla attachmentsen finns kvar i original filen!

mvh
Håkan

korvtiger 2017-10-10 23:56

Du ska inte skapa nya attachments, utan modifiera de gamla!

Någon annan som faktiskt förstår sig på Attachment-maker kan säkert visa med någon bild hur man går till väga. :)

RobertE 2017-10-11 10:11

Okej.

Jag letade runt i Attachment-maker.

Du får visa i Attachment-maker var eller hur man ändra befintliga Attachments.
Jag hittade det inte själv.

ekankal 2017-10-11 15:31

1 bifogad(e) fil(er)
En enkel förklaring (hoppas jag) får du här:

Böja med att öppna lokets .im fil (rc4_body.im), men observera att du ska välja alternativet "Open Attachment Mesh" (se bild 1), då ska det se ut som på bild 2.

När du klickar vid den röda pilen så kan du bläddra fram alla att.points som finns på loket.
Om du samtidigt kollar på dom gröna pilarna i programmet, så ser du att den aktuella att.pointens pil har blivit gul.

När du sen ska rotera resp. point så ändrar du värdena i rutan vid den blå pilen (också bild 2), och eftersom att du tydligen ska vända dom ett halvt varv
så ska dom alltså vridas 180 grader.

När du har gjort det, är det bara att spara filen "Save Attacment Mesh" (bild 3), med ett namn du väljer själv (jag har valt "lok" i det här exemplet) i samma mapp som body filen du öppnade först.

PEV Soft programmet ändrar nämligen ingenting på original mesher, utan skapar i stället en ny, osynlig, mesh /.im fil.

Och det är den du måste lägga till i configfilens Mesh-table (se bild), och den måste vara överst i tablet i det här fallet, för att det ska funka.

Sen ska du inte ändra på något mer i configen, förutom att byta kuidnummret på strömavtagaren förstås.

RobertE 2017-10-19 18:54

Jag fick det att fungera med Rc loket.

Nu är det ett nytt problem med en vagn.

Error: The Tag 'default' is not permitted within a container of type 'vagn'.
Error: The Tag 'a_koppel' is not permitted within a container of type 'vagn'.

o.s.v med felmeddelande.



Citat:

mesh-table
{
vagn
{
mesh "F4_body/vagn.im"
auto-create 1

default
{
mesh "F4_body/f4_body.im"
auto-create 1

effects
{
effect-texture-replacement0
{
kind "texture-replacement"
texture "f4.texture"
}
}
}

a_koppel
{
mesh-asset <kuid2:67375:1021:2>
mesh "koppel_bo.im"
anim "koppel_bo.kin"
att "a.koppela"
auto-create 1
att-parent "vagn"
}

b_koppel
{
mesh-asset <kuid2:67375:1021:2>
mesh "koppel_bo.im"
anim "koppel_bo.kin"
att "a.koppelb"
auto-create 1
att-parent "vagn"
}

a_luft_0
{
mesh-asset <kuid:67375:1021>
mesh "luft_0_anim.im"
anim "luft_0_anim.kin"
att "a.koppela"
auto-create 1
att-parent "vagn"
}

b_luft_0
{
mesh-asset <kuid:67375:1021>
mesh "luft_0_anim.im"
anim "luft_0_anim.kin"
att "a.koppelb"
auto-create 1
att-parent "vagn"
}

a_luft_1
{
mesh-asset <kuid:67375:1021>
mesh "luft_1_anim.im"
anim "luft_1_anim.kin"
att "a.koppela"
auto-create 1
att-parent "vagn"
}

b_luft_1
{
mesh-asset <kuid:67375:1021>
mesh "luft_1_anim.im"
anim "luft_1_anim.kin"
att "a.koppelb"
auto-create 1
att-parent "vagn"
}

ssh_a0
{
mesh-asset <kuid:67375:1021>
mesh "ssh_v.im"
att "a.ssh_a0"
auto-create 1
att-parent "vagn"
}

korvtiger 2017-10-19 18:58

Samma fel som Stinsen i en annan tråd, du har missat att stänga blocket(eller container kallar visst N3V det för) vagn. Resultatet är att Trainz tror att containern default ska vara inne i containern vagn, men detta är inte tillåtet eftersom det inte finns någon tagg "default" i en mesh-container. :)

Kod:

mesh-table
{
  vagn
  {
    mesh "F4_body/vagn.im"
    auto-create 1
  }        <--- Denna saknas

  default
  {
    mesh "F4_body/f4_body.im"
    auto-create 1
....


RobertE 2017-10-19 19:20

Tack det funkar!

Nästa problem: Animationen funkar inte på kopplingen eller något annat.

RobertE 2017-10-19 20:11

1 bifogad(e) fil(er)
Det löste sig. :tumme_upp:
Glömde att lägga in skrip.

Det blev en nitad A5 (3296) som den såg ut på 80-talet.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:33.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009