Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Obyggbara TANE (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=36850)

Nils Blid 2018-03-22 12:13

Obyggbara TANE
 
Jag har tvingats gjort om ett och samma vägskydd sex gånger. Idag, torsdag, gjorde jag om det för sjunde gången. Nästan färdig och skulle lägga in en Fällbom, då TANE bara bröts av och Skrivbordet grinade mig i ansiktet. Eftersom vägskyddsoperationen inte var sparad, får jag nu göra om skyddet för åttonde gången.

I nästan samtliga fall bröts förbindelsen med Tane innan jag hann att spara.

Dessförinnan tvingades jag ominstallera Tane eftersom minimappen var obrukbar. Har nu build 90945.

Jag förstår inte hurraropen över Tane.

Nisse

ekankal 2018-03-22 12:36

Och alla vi andra förstår inte vad i hela friden du gör, det är ju bara du som råkar ut för alla dessa underliga fel hela tiden, alla?? vi andra har ju inget att klaga på.

Vänersborgs_Stinsen 2018-03-22 12:45

Håller med dig Ekan, har ej några problem med Tane.

Pursche 2018-03-22 14:38

Jag har inga som helst problem med Tane men min bana är ju också påbörjad i TANE.

Nils Blid 2018-03-22 16:01

Jag har ju gjort hundratalet vägskydd i Trainz alla simulatorer. Men maken till strul har jag bara haft i TANE. Ett fel har jag identifierat; STL-X FÄLLBOM bryter TANE så fort man snuddar vid Enter-knappen eller ?-tecknet.

Vad man bör ha i åtanke är att jag bygger DEM-banor i TANE. Det innebär att dessa tas fram i 2010/2012 och läggs sedan över till TANE.

Nisse

lan 2018-03-22 17:07

Citat:

Ursprungligen postat av Nils Blid (Inlägg 310869)
J

Vad man bör ha i åtanke är att jag bygger DEM-banor i TANE. Det innebär att dessa tas fram i 2010/2012 och läggs sedan över till TANE.

Nisse

Ja just där har du nog roten till det onda !
TANE har aldrig utlovats vara bakåtkompatibelt !!! Du bygger INTE DEM-banor i TANE, du bygger dom i 2010/2012.

Nils Blid 2018-03-22 22:31

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 310871)
Ja just där har du nog roten till det onda !
TANE har aldrig utlovats vara bakåtkompatibelt !!! Du bygger INTE DEM-banor i TANE, du bygger dom i 2010/2012.

Helt rätt LAn. Det har aldrig N3v utlovat. Men jag minns en dröm du och jag hade i Tanes barndom, som f ö lever vidare, att återskapa Nynäsbanan för Tane. Du lade ner stor del av din tid att föra över de gamla 2010-objekten till Tane. Det handlade om massor av objekt. Problemet var väl att den bana som avsågs att föra över från 2010 till Tane var just en DEM-bana-

Allt arbete du gjorde fungerar i stora drag i DEM-Tane..

Men frågan är om drömmen går i uppfyllelse. Det ser i nuläget tveksamt ut. De små nålsticken är frusterande. Det inledningsvis nämnda Fällbom är ett bra exempel; det fungerar i alla vägskydden utom ett. Sticket kändes.

Att bygga i DEM i Tane är inte bara ett nöje - framför allt en påfrestande utmaning. All skog utefter 2010-banan skall ersättas, verktygen för det har LAn skapat.

Kommer Nynäsbanan, byggt i 2010, ut i Tane? Just nu känns det tveksamt. Å andra sidan; jag har aldrig gett upp.

Nisse

Pursche 2018-03-23 08:11

DEM...... En fråga här. När man gjort ett DEM-landskap och sparat alltihop så är väl hela DEM-delen klar och borta i banan? Då är väl landskapet sparat och finns i fil precis som vilket landskap som helst?

/Pursche

NEBO 2018-03-23 08:33

Jag har samma fel som Nisse i två banor som jag byggt i Trainz 12. När det inträffar så kommer man inte in i TANE. Men efter ett tag verkar det som att spelet reparerar sig själv och banan går att använda. I bland fungerar STL Fällbom den första varianten men inte den vädrade. Jag kämpar vidare med TANE och njuter när det funkar och det gör det som regel.

Nils Blid 2018-03-23 10:13

Citat:

Ursprungligen postat av Pursche (Inlägg 310874)
DEM...... En fråga här. När man gjort ett DEM-landskap och sparat alltihop så är väl hela DEM-delen klar och borta i banan? Då är väl landskapet sparat och finns i fil precis som vilket landskap som helst?

/Pursche

I princip ja. En DEM-bana består av två avdelningar; dels Radio Mobile, dels Trainz. RM tar ner landskapet från rymden och omvandlar det till kartor med järnvägssträckor och höjder, i Trainz omvandlas dessa till landskap. När man väl fört över RM kan detta tas bort. I simulatorn skall då landskapet finns kvar med spåret inritat.

Benkegbg har gjort en ny förträfflig DEM-manual. Den är klar till 99,9%.

Nisse

Nils Blid 2018-03-23 10:22

Citat:

Ursprungligen postat av NEBO (Inlägg 310875)
Jag har samma fel som Nisse i två banor som jag byggt i Trainz 12. När det inträffar så kommer man inte in i TANE. Men efter ett tag verkar det som att spelet reparerar sig själv och banan går att använda. I bland fungerar STL Fällbom den första varianten men inte den vädrade. Jag kämpar vidare med TANE och njuter när det funkar och det gör det som regel.

Sett ur DEM-synpunkt är 2010 klart bättre än 2012. Jag har märkt att efter lite jobb på banan och sparad ändras det gamla kuidnumret automatiskt till en kuid:2-a. Då kan man få dubbla banor i Content; dels den gamla, dels den nya.Jag tog bort den gamla banan oc h använder nu bara kuid:2-banan.

Nisse

benkegbg 2018-03-23 12:07

2 bifogad(e) fil(er)
Tack för gnället - jag har också problem med just Fällbommen i vägskyddet.
TANE ballar ur och försvinner.

Jag gör en återstart med 1. först CM och upptäcker att banan är Open for Edit,
2. Submittar detta.
3. Kör en Rebuild databasen (igen) och
4. startar TANE på nytt. Det brukar gå igång efter två-tre försök. Så ska det naturligtvis inte vara.

En liten sak: Vanligtvis när jag sätter ut en fällbom så är den i uppfällt läge. MEN När jag sätter ut fällbommen så är den i nedfällt läge (!). Sedan när jag konfigurerar den, så ställs den i upprätt läge.
Efter några krascher och återstarter så får jag igång spelet och gör en testkörning. Bommar och allt fungerar fint. Men så kraschar hela skiten igen.

En grej till: Varför får jag en krasch? Tittar på My content och ser att banan fått ett tillägg: en ny session (eller vad det nu är) som jag inte skapat. Och det märkliga: Den har build lägre än 3.5. Därför blir det krascher? Men vaddå... Det är ju inte jag som skapat problemfilen.

Bengan 2018-03-23 12:26

Angående DEM-karta. Så är det ju två BMP-bilder som man sparar från RadioMobil och görs om via Hog, för att sen läggas in i Trainz.

En för själva formningen utav landskapet och en med själva kartbilden.

Är det någon, som har kommit på. Hur man tar bort själva kartbilden, när man har fixat till med målning och annat i landskapet.

Den behövs ju inte, när allt sedan är klart. Som BMP-bild, så tar den ju mycket utrymme och borde gå att tas bort på något sätt när allt är färdigt. Är ju helt onödigt, att den ligger kvar under marktexturerna och ta onödigt utrymme.

blomsson 2018-03-23 15:09

Hej!
Jag skrev i en annan tråd om hur T:ANE fungerar när man öppnar en bana och man får upp en ruta som frågar om man vill "Use changes" eller "revert changes" så det tänker jag inte upprepa, men går att läsa här:
http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...664#post310664 post #2.

Jag har aldrig haft några problem med Fällbommarna. Och att säga att det är ett identifierat fel när inte alla har samma problem är lite väl magstarkt!
En fundering som jag fick är om ni som har dessa problem kanske använder en version av fällbommarna som är före T:ANE, men är skeptiskt till att så är fallet eftersom det är ett helt paket som laddas ner och installeras.

När något sker, så som Nisse beskriver det, så brukar det betyda att någonting i scriptet arbetar mot ett objekt (i script-termer) som inte är initierat än. Vilket i så fall STL gänget får kika på!
Men kan förklara lite, om jag skriver så här:
Kod:

HB_Signal mySignal; eller HB_Signal mySignal = null;
mySignal = cast<HB_Signal>Router.GetGameObject("C 21");

Om jag försöker använda mySignal i någon av de varianterna från den första raden så kommer Trainz att krascha eftersom jag försöker arbeta med ett objekt som inte har någon referens i minnet.
Den andra raden försöker skapa ett HB-Signal objekt genom att hämta ett objekt med namnet "C 21" och sedan göra om det till ett objekt av typen HB_Signal, om det lyckas så kommer jag att kunna arbeta med objektet om det inte lyckas så blir effekten samma som del två på rad ett.
Om man vill vara säker på att alltid arbeta med giltiga objekt, så ska man infoga följande rad innan man arbetar med objekten:
Kod:

if (mySignal)
{
 arbeta med mySignal
}

Om mySignal är null eller inte är ett objekt så blir if-satsen "false" och mySignal kommer inte att orsaka krascher inom detta segment.


Eftersom jag håller på och scriptar och testar mängder med saker så kraschar T:ANE emellanåt ganska frekvent under den processen men det är omöjligt för mig att veta om det bara är mina "hyss" som påverkar "krasch-frevensen" eller om det också ligger hos T:ANE (tror mest på det första).
Efter senaste hotfixen så fick jag "TimeOut errors" hos mitt stations-objekt som sköter om skapandet av rörelsevägar och då har också krascherna ökat. När jag nu har ägnat några dagar åt att laborera med att lösa "TimeOut errors", vilket innebär att felen måsta uppstå för att kunna jämföra olika lösningar, så är krascherna ganska frekventa, men inte konstanta!

Min fundering(tro) är att vissa av de felen som genereras av T:ANE kan orsaka krascher, t.ex. "timeouts", kanske kan även "Message overflow" kan göra samma sak som ju är ett dokumenterat problem med STL:s signalsystem.


Jag är väldigt skeptiskt till att DEM-kartan skulle påverka fällbommarna på något vis om det inte är gamla objekt som följer med och som inte fungerar friktionsfritt med T:ANE.

Citat:

Ursprungligen postat av benkegbg (Inlägg 310878)
Tack för gnället - jag har också problem med just Fällbommen i vägskyddet.
TANE ballar ur och försvinner.

Jag gör en återstart med 1. först CM och upptäcker att banan är Open for Edit,
2. Submittar detta.
3. Kör en Rebuild databasen (igen) och
4. startar TANE på nytt. Det brukar gå igång efter två-tre försök. Så ska det naturligtvis inte vara.

Jag skulle vara försiktig med att submitta banan när den är öppen efter en krasch! Risken kan vara att du får med korrupta objekt eller inställningar som kan skapa problem senare eftersom du inte vet vad som har hänt med banan som blev "open for edit" i och med kraschen.

"Rebulid database" brukar oftast ske automatiskt hos mig efter en krasch, dock inget fel att göra det om man har haft problem eller installerat många saker.

Oftast så har krascherna skett var fjärde femte upstart av banan. Eftersom det är min demobana så tror jag att jag är skyldig till de flesta (alla!) krascher.

Citat:

Ursprungligen postat av benkegbg (Inlägg 310878)
En liten sak: Vanligtvis när jag sätter ut en fällbom så är den i uppfällt läge. MEN När jag sätter ut fällbommen så är den i nedfällt läge (!). Sedan när jag konfigurerar den, så ställs den i upprätt läge.
Efter några krascher och återstarter så får jag igång spelet och gör en testkörning. Bommar och allt fungerar fint. Men så kraschar hela skiten igen.

En grej till: Varför får jag en krasch? Tittar på My content och ser att banan fått ett tillägg: en ny session (eller vad det nu är) som jag inte skapat. Och det märkliga: Den har build lägre än 3.5. Därför blir det krascher? Men vaddå... Det är ju inte jag som skapat problemfilen.

Krascherna kan bero på många olika saker, tyvärr så beror det många gånger på handhavande fel eller på felaktiga objekt. Ett problem med att hitta orsaken till krascherna är att de kan bero på sekundära orsaker, och endast sker när en viss sekvens är uppfylld och sådana krascher är väldigt svåra att felsöka. T.ex om en krasch sker på samma ställa alltid är det lätt att ringa in problemet men sker en av tio gånger så blir det genast mycket svårare! Ett förslag kan vara att bygga i lager så att man kan gömma objekt och på så sett ringa in problemen lättare.

Filerna skapas av T:ANE, vad de ska användas till kan man ju undra över men antagligen så innehåller de information om den data som man skulle vilja använda efter kraschen men som utav någon outgrundlig anledning inte går att använda eftersom "use changes" tar bort stora(alla) delar av banan.
Filerna skapar inga nya krascher och kan tas bort (jag brukar göra nya objekt av de så småningom).
Om du skulle göra en submitt på en sådan fil, så kommer den att bli "faulty" eftersom KIND "unknown" inte finns. Build numret blir 1.3 vilket är det lägsta numret som är giltigt i Trainz.

mvh
Håkan

Nils Blid 2018-03-23 16:54

Fällbommen ligger i routen, men inte i sessionen. där samtliga vägskyddsobjekt ligger uppradade, alltså frånsett den saknade fällbommen. I routen är vägskyddet komplett.

Nisse

benkegbg 2018-03-23 17:25

2 bifogad(e) fil(er)
Jag går inte och lägger all skuld på Vägbommarna, men något skumt är det som både Nisse och jag drabbats av. Att det fungerar för er andra säger jag "så bra då". Faktum är att det har fungerat mycket bra tidigare men som en blixt från en klar himmel så "slocknar" programmet när det kommer till STL-X bommarna, tyvärr.

Jag stoppade in mitt USB-minne med den senast sparade banan (som CDP) i min reservlaptop och där öppnades banan !!. Så med banan aktiv i min reservdator klickade jag för att placera ut en o-vädrad bom, bara för att se om det är någon skillnad. Då slocknade progrmmet !!

Så vad ska jag tro.
På bilderna, tagna i min reservlaptop innan den nya kraschen syns vädrade bommar, dock nere ... vilket är ovanligt. När de placeras ut brukar de stå uppåt.
Direkt efter det försökte jag placera ut en bom - då la' TANE av.

Tilläggas kan att vägskyddet inte är konfigurerat helt ut, saknar vägskyddsnamn etc.

blomsson 2018-03-23 17:48

Kan vara det som är problemet, eftersom objekten som ingår i vägskyddet länkas via vägskyddets namn. Om en sådan referens saknas och objekten inte är skyddade i scriptet så kommer anropen att ge en krasch.

Tyvärr så sparas inte datan i ruttlagret utan i sessionslagret så även fast man har namngett vägskyddet när den skapas i rutten så finns inte namnet nästa gång man går in i rutten, dock så verkar länken mellan objekten finnas.

Jag namnger alltid vägskydden och har aldrig haft dessa krascher!

Testa att namnge enligt korvtigers manual och se om det inte löser problemet.

mvh
Håkan

ekankal 2018-03-23 18:26

Citat:

Ursprungligen postat av benkegbg (Inlägg 310882)
Så med banan aktiv i min reservdator klickade jag för att placera ut en o-vädrad bom, bara för att se om det är någon skillnad.

Den enda skillnaden mellan en vädrad och ovädrad (original) bom är, förutom kuid numren, bara texturerna, så det ska inte spela någon roll vilken man använder.

Jag har redan en drös fungerande vägskydd på min stora rutt, men testade alldeles nyss att placera ut kompletta vägskydd (inkl. namngivning) i några andra olika rutter, men lyckades inte få spelet att krascha någon enda gång.

benkegbg 2018-03-23 19:33

1 bifogad(e) fil(er)
Tack för all information.

Jag kan jag upplysa om att HELA vägskyddsystemet i Bensland har pajat.
Detta har hänt någon gång under den långa resan från tidigare krascher och nya. Listan med alla vägskyddsnamnen gick förlorad för länge, länge sedan.
Den är tom! De vägskydd som finns utplacerade har således ingen som helst funktion och har inte haft det på länge. Orsaken är att eventuella sessioner är sedan länge borta.

Jag har hela tiden arbetat i ruttläge och har inga sessioner.
Arbetar endast i routelayer med inriktning på landskapet, hus, vegetation och sådant. Allt som har med vägskydd och signaler har jag tänkt arbeta med senare. Det var när jag nu började pilla på det som det började spöka.

Jag vill riva allt som har med vägskydd och signaler att göra och sedan återskapa dessa. Gärna efter ett mer "riktigt" signalsystem, istället mitt påhittade. Kanske jag ska inrikta mig på att lägga alltsammans i ett sessionslager? Fast jag förstår egentligen inte riktigt vitsen med det, för jag ser en signalstolpe som ett objekt längs banvallen (i naturen), inte i en session som är föränderlig.

EDIT: Jag har fått en ny krasch nu, även då jag börjat ange namn på vägskyddsobjekten så - det var inte så enkelt fel som vi trodde. Nu tar jag en tids time out för TANE är obyggbart - igen.

Jockes 2018-03-23 21:36

Men om man pillar på vägskydden, så skapas väl automatiskt en session? För inställningarna till vägskydden ligger väl alltid, oavsett hur man gör, i session, precis som allt annat man ändrar i property-rutan?

benkegbg 2018-03-23 21:45

Du har säkert rätt i det, men mina sessioner är raderade, eller rättare sagt, inte sparade då de skulle, så...
Jag får skylla mig själv. Men ändå - så slocknar TANE när som helst och i synnerhet när jag sitter och sätter in en vägbom. Hur som helst. Jag ger upp - för ett tag...

blomsson 2018-03-24 01:49

Citat:

Ursprungligen postat av Jockes (Inlägg 310886)
Men om man pillar på vägskydden, så skapas väl automatiskt en session? För inställningarna till vägskydden ligger väl alltid, oavsett hur man gör, i session, precis som allt annat man ändrar i property-rutan?

Nja!

Det beror normalt på hur du sparar, utav någon anledning så har den som har scriptat vägskydden bestämt att vägskyddets namn ska sparas i sessionen.

Jag har skrivit om detta förut och orkar inte dra allt igen, men lite kort!
När man skapar en ny rutt så skapas det alltid en session.

För att all data som skapas ska sparas tillsammans med rutten (om inte scriptaren har bestämt annat) ska man spara endast rutten. Det görs enklast genom att via menyn välja "exit surveyour" eller "exit game" och välja att endast spara rutten. Om man bara har förändrat saker i propertyrutan så går det bara att spara en session. Genom att placera ut ett objekt (som man sedan kan ta bort) så får man upp möjligheten att spara endast rutten igen. Vid menyalternativen "spara" eller "spara som" är jag inte hundra på hur det sparas men tror att det sparas antingen i rutten eller i sessionen beroende på vad som är ändrat. Litar dock inte på de menyvalen utan använder alltid de andra!

I STL:s vägskydd så sparas namnet på vägskyddet endast om det sparas en session samtidigt. Namn-länkningen fungerar även efteråt men om man öppnar rutten igen för att arbeta med vägskyddet så finns inte vägskyddets namn i listan av valbara namn och namnet i det objektet som skapade vägskyddet är "noname", man kan lägga till vägskyddsnamnet igen eller skriva in vägskyddsnamnet hos de nya objekten och på så vis kunna lägga till objekt till ett befintligt vägskydd.
Om man har sparat en session samtidigt och går in och arbetar med vägskyddet via sessionen så kommer vägskyddet att finnas i listan.

Jag tycker att det är ett misstag att göra på det här viset. Alla objekt som man bygger med ska byggas och sparas i rutt-lager t.ex bommar, signaler, kryssmärken, (förutom sådana som bara ska finnas i en viss session förstås och ska då byggas och sparas i sessions-lager). Objektens status ska sparas tillsammans med sessionen när man är i driver.

Om man endast ändrar i propertyrutan så kommer Trainz att vilja spara i en session men genom att lägga ut ett objekt så får man möjligheten att endast spara rutten. Och min bestämda åsikt är att bygga allt i rutt-lager och att aldrig spara sessioner eller sessions-lager tillsammans med rutten om man inte just bygger en session via "Edit session".

Angående fällbommar och krascher
Jag gjorde lite som ekan skrev tidigare och byggde (fast bara) ett vägskydd på en i övrigt i stort tom basebord. Fullständigt konfigurerat med namn innehållande:
  • 1st osynlig master
  • 1st osynlig klarerare
  • 1st dubbelriktad vsi
  • 2st kryssmärken
  • 2st fällbommar (valda som helbommar)
  • 1st väg

Och allting verkade fungera, förutom en krasch innan jag ens började.
För att testa lite mera så lade jag in en fällbom utan namn-konfiguration. Verkade funka. Öppnade och stängde några gånger, funkade. Testade lite mera varianter med namn-länkning, blev någon krasch här och där. Vilket fick mig att fundera lite.
När jag kom hem och skulle skriva det här och öppnade banan så kraschade den direkt!
Varför då? Fanns ingen rimlig förklaring annat än att det hade något med vägskyddet att göra!
Klonade banan, rensade bort allt förutom spåret och vägskyddet, sparade och gick ur surveyour.
  • Jag öppnade banan.
  • "Exit surveyor" utan att spara.
Detta kunde jag göra 8 st gånger innan Trainz kraschade.
Startade igen, rebuild database (automatiskt).
Öppnade banan tog bort, den nyinsatta fällbommen, sparade (endast rutt), och på't igen.

Samma sekvens som tidigare!
Nu kunde jag köra mer än 35 gånger innan jag tappade räkningen och slutade pga av ork!

Öppnade banan igen, ändrade helbommarna till halvbommar. Den bom som jag tog bort va en halvbom, som också är ursprungsvalet vid nybygge.
Sparade igen (endast rutt, fick lägga in och ta bort en bom för att alternativet skulle finnas).

Samma sekvens som tidigare!
Nu kunde jag köra 4 gånger innan Trainz kraschade...

Och nu orkar jag inte testa mera...

Det verkar som om det är något knepigt med fällbommarna, och min tro är att det blir någon form av anrop mot objekt som är "null", därför att det är så som krascherna artar sig, men finns ju andra problem som kan arta sig på liknande vis!

Däremot så har jag aldrig fått Trainz att krascha genom att klicka på något objekt som ingår i vägskyddet via frågetecknet eller i propertyrutan. Dock om ett objekt försöker skriva något i propertyrutan via ett objekt som är "null" så blir effekten densamma.

mvh
Håkan

Nils Blid 2018-03-24 13:16

2 bifogad(e) fil(er)
Jag skrev tidigare i den här tråden att Fällbom endast finns i Routen, INTEW i Sessionen. Det väckte ingen uppmärksamhet. Lägger upp ett par bilder för att förtydliga.

Nisse

blomsson 2018-03-24 14:21

2 bifogad(e) fil(er)
Ett objekt ligger bara i ett lager, vilket innebär att t.ex "STL-X Bilväg 10m" finns det (minst) ett objekt av både i sessionslagret och i ruttlagret. Fällbommen ligger på rätt ställe.
De objekten som du visar i sessions-bilden ligger i sessionens lager, vilket innebär att om du öppnar rutten så kommer inte de att synas på banan.
Om du öppnar den sessionen via "Edit session" eller kör den, så kommer alla objekt att synas.
Och bilderna talar om för mig att du bygger både i sessionslager och ruttlager. Risken för misstag är överhängande!

Så enkelt uttryckt: Alla fysiska objekt borde ligga i ruttlagret, lok och vagnar kan placeras var som helst beroende på hur de är tänkta att användas.
Ett tågsätt kanske ska finnas i alla sessioner och kan då läggas i ruttlagret, men min rekommendation är att lägga allt rullande materiel i sessionslager
så att andra som vill skapa sessioner kan göra det utan att störas av andra fordon.

Så här ser min testbana ut:
Bifogad fil 76110
Bifogad fil 76111

Som synes, inga fysiska objekt i sessionen utan bara i rutten!
Ruttens dependency är det som tillhandahåller sessionen med information om hur rutten är byggd.

Jag vet att du har skrivit tidigare om objekt som försvinner och detta är ett klockrent sätt att uppleva det så!
Du bygger, te.x ett vägskydd, i sessionslagret, sparar rutten, återkommer senare, öppnar banan och vägskyddet är borta!
Det beror på att sessionslagren endast sparas med den sparade sessionen och när rutten sedan öppnas igen finns ett nytt sessionslager som går att bygga i.
Om du hade sparat en session och sedan öppnat den via "Edit session" så kommer allt som är sparat i sessionen också att finnas kvar!
Om du inte sparar en session utan endast rutten, men har arbetat i sessions lagret så kommer det jobbet att försvinna.

http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...light=blomsson
I ovanstående tråd från post #8 skriver jag om lager och att spara (kan ha ändrats lite sedan N3V gjorde om en del, men funkar fortfarande bra för mig) och lite annat.
Och jag vidhåller att det är dumt att tillåta editering av sessionslager via rutteditorn eftersom det riskerar att det blir fel, bättre att separera rutt och session på ett tydligt vis.
Bättre att offra flexibilitet och att det alltid blir rätt än att det ibland kan bli fel!

mvh
Håkan

Nils Blid 2018-03-24 15:21

Du har rätt i dina aningar. Jag bygger konsekvent i sessionslagret och sparar i detta. Bygger inte i routen. Möjligtvis mergar jag sessionen till routen. Så har jag gjort allt sedan 2010 lanserades.

Anledningen är helt enkelt att jag prioriterar signaler. Objekten vid rälsen lägger jag inte krut på. Detta beror på att jag bygger cabbanor, där lokförarens uppgift är att hålla koll på tavlor och signalen i stället för utsikten.

Har ett flertal järnvägsövergångar som förvarnas med en enkel krysstavla utan ljusskylt. Hos mig har det märkliga uppstått i att krysstavlan försetts med fyra röda ögon. Dom går att ta bort.

Nisse

Nils Blid 2018-03-24 15:26

1 bifogad(e) fil(er)
Mittåt - glömde bilden.

ekv 2018-03-25 00:06

Hej!
Angående Nils Blids och Blomssons inlägg. Efter många praktiska tester av först TS 2010 och nu Tane har jag tydligt märkt att försök att lägga för många fysiska objekt i "Sessionen" medför oberäkneliga resultat. Ett exempel är att objekt kan "fastna" i sessionen, dvs de går ej att ta bort eller ändra. Utan att veta hur, gissar jag att datalagringsutrymmet i sessioner är begränsat medan utrymmet för "Router-data" är mycket stort. Därför är mitt råd, för att undvika strul, lägg in minimalt med objekt i sessionerna!

vovven47 2018-03-25 03:22

Jag använder mig av en DEM-bana (HNJ) och skapade den först i TS12 eller
TS2010 (Kommer ej ihåg vilken variant) på grund av att själva kartbilden "försvann" i TANE.
Vad jag gjorde var att lägga ut spåren och "måla" landskapet innan jag flyttade över HNJ routen till TANE.
Därmed lämnade jag TS12 (TS2010) för gott och har numera endast TANE på min dator.

I TANE kompletterade jag HNJ routen med skog, byggnader och signaler, som jag även ställde in i routen.

För att testa ut signalerna skapade jag en HNJ TEST SESSION med rullande material.

Alltså ALLT utom rullande material finns i min HNJ route.


I min HNJ session finns ENDAST rullande material och mina inlagda AI kommandona för vardera tågset.


TANE fungerar hur bra som helst under den nästan 3 timmar långa sessionen

benkegbg 2018-03-25 12:30

Är åter igång med TANE och Bensland. :)

Köper Blossoms argumentation och det är precis så jag jobbar också. Sådant som hör till landet är i Route. Sådant som ska användas "tillfälligt" hamnar i en session.

För byggmästaren i Bensland är signaler och tavlor sådant som hör till landet och inget som är tillfälligt för en session. De ska ju användas av flera förare i olika sessioner och därmed ska de finnas, för alltid, längs banvallen (dvs i ruttlagret). Detta gäller naturligtvis också vägkorsningar med tillhörande vägskydd. Alltså i landskapet/rutten.

Nu är det så att det gått troll i STL-X fällbommarna. Därför har jag beslutat att, åtminstone tills vidare, radera allt STL-X material från Content Managern. De finns således inte heller i Bensland. Efter detta har Bensland startat utan problem och inga krascher.

Vägskydden i Bensland är uppbyggda med TRC Vägskydd. En engelsk version som fungerar ungefär på samma vis som STL. Det fungerar med charm och får vara en ersättning tills problemet är löst.

Hälsningar

Nils Blid 2018-03-25 23:38

Citat:

Ursprungligen postat av ekv (Inlägg 310902)
Hej!
Angående Nils Blids och Blomssons inlägg. Efter många praktiska tester av först TS 2010 och nu Tane har jag tydligt märkt att försök att lägga för många fysiska objekt i "Sessionen" medför oberäkneliga resultat. Ett exempel är att objekt kan "fastna" i sessionen, dvs de går ej att ta bort eller ändra. Utan att veta hur, gissar jag att datalagringsutrymmet i sessioner är begränsat medan utrymmet för "Router-data" är mycket stort. Därför är mitt råd, för att undvika strul, lägg in minimalt med objekt i sessionerna!

Nynäsbanan i TANE: Routen 7,5 mB, sessionen 435 kB.

DJ-DVVJ i TANE: Routen 9,5 mB, sessionen 273 kkkB.

Nisse

Totte 2018-03-26 12:23

Och min rutt Bergensbanen 390Mb! Inga problem med TS2018.;)

Nils Blid 2018-03-26 13:19

Inte dåligt Totte. DJ-DVVJ (Bengtsfors-Mellerud-Dals Ed) var på drygt 200 mb. Sen jag rensat på onödigt utrymme kom jag ner till 10 mb.

Nisse

ekankal 2018-03-26 14:28

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 310911)
Och min rutt Bergensbanen 390Mb! Inga problem med TS2018.;)

Och hur är det relevant för Trainz/TANE, jag bara undrar??

lan 2018-03-27 12:56

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 310913)
Och hur är det relevant för Trainz/TANE, jag bara undrar??

Det är väl bara Tottes vanliga sätt att wurma för RW ?


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:17.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009