Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   HB Vägskyddssystem (Swedish crossing system) - Diskussionstråd (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=37663)

blomsson 2020-08-17 14:46

HB Vägskyddssystem (Swedish crossing system) - Diskussionstråd
 
Jag skapar en diskussionstråd till HB Vägskyddssystem för att hålla tråden HB Vägskydd ren och ämnad för information om uppdateringar och nya funktioner till Vägskyddssystemet.

Här kan ni kommentera, fråga, diskutera, felanmäla osv om alla delar av vägskyddssystemet. Men snälla, läs manualen innan ni börjar fråga och felanmäla vägskyddet.

Man ska också vara medveten om att vägskyddet är konstruerat för att fungera som ett vägskydd gör i verkligheten, vilket innebär att bygger man fel så kommer också vägskyddet att fungera fel!

English
I create this thread for the Swedish crossing system (HB Vägskyddssystem) to keep the thread HB Vägskydd clean and aimed for information about updates and new functions for the crossing system.

This is a place for comments, questions, reports etc about all parts of the system. In the Swedish section above I tell the users to read the manual before reporting errors, unfortunately there isn't any manual or other information in English.

One should also be aware the the system is designad to work in the same way as it should be doing in the real world, it means that if you build wrong i will work incorrectly!

mvh
Håkan

RobertE 2020-09-27 09:00

Hej!

Jag saknar en kuid: <kuid2:609407:100031:4>.
Jag har letat ut och in på hemsidan. :)

Förresten, Fantastiskt jobb du har gjort!

blomsson 2020-09-27 12:26

Tack för berömmet!

Objektet du saknar är Balisgruppen och hittas på hemsidan under Järnvägsteknik/Signalsystem.

Såg att den inte hade rätt kuidnummer i texten på hemsidan (undrar hur det kan komma sig), får fixa det under dagen!

mvh
Håkan

mazter 2022-08-31 17:09

Test i Trainz 2022
 
Har laddat ner alla Hb-prylar och började testa bl.a. vägsignalerna och se hur det skulle fungera i Trainz plus 2022.


När jag exempel ville testa "Vägkorsnings(för)signal (Osynlig) kuid2:609407:101467:1" så kraschade spelet omedelbart då man bara klickade på den.

Man hinner knappt se hur objektet ser ut i "preview-rutan" i surveyor 2.0 så har spelet stängt ner utan någon som helst meddelande.


Testade också lägga ut en "Vägkorsningssignal (Vs) kuid2:609407:101303:1" och klickade i rutan där man väljer mellan dubbelriktad eller enkelriktad signal, då tackade spelet för sig och stängde ner.



Jag vet inte om detta är redan ett känt problem i tidigare utgåvor av Trainz.

Har inte testat så mycket mer än så.

blomsson 2022-09-01 14:48

Hej!
Kul att du vill använda mina "pryttlar" desto tråkigare om de inte fungerar!
I T:ANE (som jag använder) fungerar det utan problem och smärtfritt, skulle aldrig släppa något som inte fungerar som avsett, testar väldigt mycket i mina projekt! I TRS2019 har jag inte hört något alls, men har sett på bilder att någon enstaka använder det och då borde problemen som du beskriver ha uppdagats direkt.
Så som du beskriver hur spelet "stänger ner", tycker jag det talar för att spelet försöker arbeta med data som har värdet "null", jag har gått igenom koden och kan inte se något som skulle kunna få ett spel att göra så som du beskriver. Det är ju basala och standardiserade kontroller som görs, är de ändrade i TRS2022 så blir det många problem, men fler borde ju i så fall ha liknande problem med krascher kan jag tycka!

Den gemensamma nämnaren hos de objekt som du nämner i inlägget är att de behöver en länkad Vägkur och en länkad Spårlogik för att fungera. Vid avsaknad av vägkuren så visas ett felmeddelande i propertyrutan men i övrigt händer ingenting.
Den andra gemensamma nämnaren är att de bägge utför en sökning efter specifika objekt utefter spåret, s.k Tracksearch.
Det finns ytterligare saker som sker, återkommer till det vid behov men det är inget som borde kunna åstadkomma det du beskriver.

Vägkorsningssignal (Vs) kuid2:609407:101303:1
När du klickar på rutan för att välja mellan enkelriktad och dubbelriktad så utförs en tracksearch, i villkoret för att det ska kunna utföras finns krav på att det finns en länkad vägkur, egentligen GameObjektID hos kuren, och den kontrolleras mot "null" så att det finns ett värde, är värdet "null" så utförs ingen sökning och ett felmeddelande visas. Kontrollen mot noll är basal och görs på miljarder (kanske va att ta i) ställen i mina olika projekt.
Testlösning?
  • Skapa en vägkur och namnge den.
  • Stäng proertyrutan, nu ska namnet synas på vägkurens utsida.
  • Skapa för säkerhetsskull en spårlogik, kan behövas senare.
  • Namnge den, stäng propertyrutan.
  • Länkat objekt syns på vägkurens utsida.
  • Skapa V-signalen.
  • Öppna propertyrutan namnge V-signalen.
  • Stäng propertyrutan, länkat objekt kommer att synas på vägkurens utsida
  • Öppna propertyrutan, kontrollera att det finns en länkad vägkur
  • Klicka på länken enkel/dubbel
Vad hände: Om allt gick bra ska ändringen ske, annars så ligger problemet djupare än så och då kräver felsökningen systematisk bortplockning av kod vilket är svårt att genomföra på distans och jag vet ju inte heller vilka kunskaper du har i programmering.

Vägkorsnings(för)signal (Osynlig) kuid2:609407:101467:1
Om jag förstår dig rätt så släcker spelet ner direkt när du försöker öppna propertyrutan, eller sker det redan när du placerar ut objektet?
Ifall den föreslagna lösningen ovan fungerade så går den inte att använda på den osynliga V-signalen.
Skillnaden mellan dessa två typer av V-signaler är att den osynliga gör samma saker direkt när den skapas alternativt när propertyrutan öppnas, som den synliga gör efter manuell påverkan (den gör visserligen det också ifall den är inställd som enkelriktad). Det går då inte att lösa genom att namnge objektet så att det länkas till vägkuren eftersom man inte kommer så långt att man kan namnge objektet. Annars är förfarandet samma som beskrivits ovan.

Surveyour 2.0 (S2)
Du nämner i inlägget att du arbetar i S2, det verkar vara ett orosmoment i felsökningen. Finns det inte möjlighet att arbeta i någon form av "classic"-läge för att se om objekten fungerar där?

Jag har varken TRS2019 eller TRS2022 och har inga planer på att skaffa någon av dessa under en snar framtid, enl. N3V ska det som är gjort i T:ANE också fungera i TRS2019, hur det är i 22:an vet jag inte.
Det är svårt att felsöka i program man själv inte äger...

mvh
Håkan

mazter 2022-09-01 18:37

Hej!


När det gäller Vägkorsnings(för)signal (Osynlig) kuid2:609407:101467:1 såstängs spelet ner då man klickar på filen i "Assets Palette", alltså där man väljer vad man vill ha för hus, fordon, spår eller träd osv om du förstår vad jag menar.
Man hinner alltså aldrig ens placera ut den på bygget.



När det gäller S2 så kan man bygga i gamla läget om man vill. Bara det att jag faktiskt föredrar det nya läget efter att man lärt sig det, tycker faktiskt den är bättre i byggläget än det gamla Surveyour, men att en del små förbättringar kan göras.

Men kan alltså om man vill kan man byta fram och tillbaka.
Så jag ska testa och se om spelet kraschar i gamla läget eller inte. Återkommer med svar senare.


När det gäller Vägkorsningssignal (Vs) kuid2:609407:101303:1 så kommer jag också tillbaka med svar efter jag testat det. Jag gjorde kanske inte helt rätt enligt som man bör göra, antar jag.:oskyldig:
Man har ju liksom en hel del att lära sig om detta med signaler och allt däromkring.



Och även att ta sig igenom och förstå manualerna, det känns som ett heltidsjobb.:visslar:


Måste passa på att säga att du gör ett riktigt bra jobb...:tumme_upp:

mazter 2022-10-25 20:51

Hejsan!


Efter en längre tids testande i TRS 2022 så funkar det fortfarande inte.


Varje gång jag klickar "Edit Properties" så kommer en liten ruta upp i högra övre hörnet som säger "Script failure: Kuid2:60940..." resten av numret ser jag inte. Det spelar ingen roll vilken av alla HB-prylar jag gör så med, det blir samma svar från alla.



Troligen varkar det vara vägkuren som felar eftersom jag kollade "session errors" i menyn. Det var en hel felmeddelanden som löd likadant.


Felet verkar vara line -1 och line 1054 i den. Men vad vet jag?:confused:
Så här ser alla meddelandet ut.


: GameObject::Sniff> Target object is null (file gs.gs)
: Script class: HB_Vsk
: MeshObject: <kuid2:609407:101295:1> "HB X Vägkur (Osynlig)"
: Script callstack
: function $void@GameObject::Sniff(GameObject,string,string,b ool), line -1
: function $void@HB_Vsk::vskMainThread(), line 1054


När det gäller den osynliga vägkorsnings(för)signalen så kraschar spelat fortfarande bara jag petar på asseten i Tracks object-fliken. Kanske ovanstående kur gör så att den inte vill vara med.


Hoppas att detta kan vara till en hjälp.


Mvh: Jörgen

blomsson 2022-10-27 21:12

Hej!
Det som är lite konstigt tycker jag är att de fel som du beskriver inte uppstår i T:ANE och jag har aldrig stött på något liknande under de omständigheter du beskriver. Normalt brukar bakåtkompatibiliteten behållas genom att den build (t.ex. 3.3, 4.5, 5.0) som objekten har säkerställer att vissa funktioner/krav i script och configfiler är korrekta. Om inte mina objekt, utav någon okänd anledning, skulle ha ett annat buildnummer än 4.5 så verkar bakåtkompatibiliteten ha fått sig en törn!
Du kan ju börja med att kontrollera så att alla objekt har build 4.5, bara för säkerhetsskull.

Citat:

Ursprungligen postat av mazter (Inlägg 321470)
Varje gång jag klickar "Edit Properties" så kommer en liten ruta upp i högra övre hörnet som säger "Script failure: Kuid2:60940..." resten av numret ser jag inte. Det spelar ingen roll vilken av alla HB-prylar jag gör så med, det blir samma svar från alla.

Är "Edit Properties" samma som hos T:ANE, att det innebär att du öppnar propertyrutan?
Förstår jag dig rätt att det enbart är prylar som hör till Vägskyddssystemet som åstadkommer problemen och att felmeddelandet som kommer fram är exakt samma för alla objekt?
Får du scriptfelet för samtliga ingående objekt hos Vägskyddssystemet?
Har du testat några andra objekt utanför vägskyddet?
Har du testat om det var någon skillnad mellan S2 och den äldre surveyour hur prylarna funkade?
Kan du arbeta med prylarna även fast scriptfelet dyker upp?

Citat:

Ursprungligen postat av mazter (Inlägg 321470)
Troligen varkar det vara vägkuren som felar eftersom jag kollade "session errors" i menyn. Det var en hel felmeddelanden som löd likadant.

Felet verkar vara line -1 och line 1054 i den. Men vad vet jag?:confused:
Så här ser alla meddelandet ut.

: GameObject::Sniff> Target object is null (file gs.gs)
: Script class: HB_Vsk
: MeshObject: <kuid2:609407:101295:1> "HB X Vägkur (Osynlig)"
: Script callstack
: function $void@GameObject::Sniff(GameObject,string,string,b ool), line -1
: function $void@HB_Vsk::vskMainThread(), line 1054

Det här tänker jag svara på om ett litet tag!
Jag har en trolig lösning på problemet men tycker att skälen till problemet är konstiga och avvaktar lite tills du har svarat på de ovanstående frågorna!

Citat:

Ursprungligen postat av mazter (Inlägg 321470)
När det gäller den osynliga vägkorsnings(för)signalen så kraschar spelat fortfarande bara jag petar på asseten i Tracks object-fliken. Kanske ovanstående kur gör så att den inte vill vara med.

Det här problemen är kanske av en allvarligare art än vägkuren! Nu kan lösningen här var ganska enkel! Jag har gått igenom alla objekt och det enda som jag har hittat är en varning hos objektet som ingen annat objekt har.
Varningen ser ut på nedanstående vis:
http://i.postimg.cc/L84zRWK9/VSO-fel.png
Det som bekymrar i texten är ordet "NULL" som vid fel tillfällen kan få spelet att krascha (vore det ett bra språk och/eller program, så skulle man inte kunna arbeta mot "NULL" och då skulle inte spelet kunna krascha heller).
Kanske skapar varningen om saknad textur problemet med "NULL"-referensen.
Att testa ifall det är själva objektet som skapar problemet är inga konstigheter, bara att byta ut referensen i configfilen till ett annat objekt.

Den osynliga signalen är ett äldre objekt som korvtiger är skyldig till och som gjordes på min efterfrågan för flera år sedan. Att göra om objektet (korvtiger) eller göra ett annat (jag) är inga större problem.


Citat:

Ursprungligen postat av mazter (Inlägg 321470)
Hoppas att detta kan vara till en hjälp.
Mvh: Jörgen

Hjälpte mycket!

Tänkte också ta tillfället i akt och kommentera en del saker från ditt tidigare inlägg...
Citat:

Ursprungligen postat av mazter (Inlägg 321470)
När det gäller Vägkorsningssignal (Vs) kuid2:609407:101303:1 så kommer jag också tillbaka med svar efter jag testat det. Jag gjorde kanske inte helt rätt enligt som man bör göra, antar jag.
Man har ju liksom en hel del att lära sig om detta med signaler och allt däromkring.

Hela Vägskyddssystemet är konstruerat på ett sådant vis att man ska kunna placera ut objekt i vilken ordning som helst. Saknas det länkade objekt så meddelas det i propertyrutan eller i extrema fall med den förhatliga "röda lusen".
http://i.postimg.cc/T291G3Rb/VSO-PR.png
Den osynliga signalen med ett felmeddelande.

Citat:

Ursprungligen postat av mazter (Inlägg 321470)
Och även att ta sig igenom och förstå manualerna, det känns som ett heltidsjobb.
Måste passa på att säga att du gör ett riktigt bra jobb...

Jag rekommenderar att man i alla fall skummar igenom manualens huvuddelar innan man börjar bygga, kan underlätta att känna till utryck, namnkonventioner och vilka objekt som finns innan man hoppar runt mellan de olika avsnitten när man bygger. Många delar av Vägskyddssystemet hänger ju ihop med varandra och därför finns det redan i början en liten sammanfattning. En del information i manualen är ju tabeller och scheman mm och som finns med som extrainformation.

Bugar och bockar för berömmet

mvh
Håkan

mazter 2022-11-05 13:25

Citat:

Är "Edit Properties" samma som hos T:ANE, att det innebär att du öppnar propertyrutan?
Svar: Ja, det stämmer.


Citat:

Förstår jag dig rätt att det enbart är prylar som hör till Vägskyddssystemet som åstadkommer problemen och att felmeddelandet som kommer fram är exakt samma för alla objekt?
Får du scriptfelet för samtliga ingående objekt hos Vägskyddssystemet?
Har du testat några andra objekt utanför vägskyddet?
Svar: Det visar sig gälla allt som ligger i Trackside mode" som den heter i gamla Surveyor och "Track object" i Surveyor 2.0, (då menar jag verkligen alla objekt som finns och det som jag laddat ner från DLS).
Det gäller även alla dina HB i "Scenery objects", eller "Object mode" i Surveyor1.0.
Den enda grej som inte får upp felmeddelandet på av dina HB-saker är "HB Road Invis" i Splines-delen.


Citat:

Har du testat om det var någon skillnad mellan S2 och den äldre surveyour hur prylarna funkade?
Svar: Ja, jag har testat i Surveyor classic, som det heter här, och det blir inga felmeddelanden då på någon av objekten.
Det som är kvar är krascherna av spelet med Vägkorsningssignal (Vs) då man vill ändra dubbelsignalen till enkelsignal i "propertyrutan".

Och sedan är det då man klickar på Vägkorsning(för)signalen (Osynlig) i "Track object" i 2.0. Spelet kraschar alltså så fort jag markerar den där i både gamla 1.0 och nya Surveyor 2.0.


Citat:

Kan du arbeta med prylarna även fast scriptfelet dyker upp?
Svar: Ja, det går bra
Jag har fått en korsning fungera perfekt, efter att läst och provat mig fram. Dock endast på ett enkelspår än så länge.


Manualen är lite krånglig att läsa igenom tyckte jag, man får hoppa fram och tillbaka rätt mycket. Men det kanske bara är jag som inte är har fattat detta än



Men snyggt är det när det nu fungerar och det kommer säkert bli mer roligare framöver då man kanske lär sig mer om det hela och även när signalerna kommer.
Det kommer höja hela spelet till en ny nivå hoppas jag.


Här nedan följer ett par bilder hur det ser ut, t.ex. på en linjestolpe som jag då klickar i "Edit properties" och i andra bilden hur det ser ut då felrutan dyker upp längst upp till höger då man gått in i propertyrutan.
Tyvärr lite suddiga bilder, vet inte varför det blir så.


https://ams03pap003files.storage.liv...580&height=889 https://ams03pap003files.storage.liv...580&height=889


Här ser du hur felmeddelandena för Session Errors ser ut på bild.

https://ams03pap003files.storage.liv...358&height=889

https://1drv.ms/u/s!AsVHlF_kXKBqgpAL...Yfb4A?e=PDYG0I
Kan det vara så att något ska vara i sessions? Enligt kap. Spara rutter och sessioner:
i manualen står det ju att det mesta hör till rutten, (vilket jag med anser,) ska sparas i rutten.
Jag spara alltid rutten separat och session för sig om spelet vill det efteråt.


Hoppas att du fick svar på det undrade över.



https://1drv.ms/u/s!AsVHlF_kXKBqgpAF...Z0NDg?e=F2SxKV

blomsson 2022-12-07 21:49

Hej igen!
Det tog lite tid att svara, även fast jag låg i startgroparna innan forumet gick ner för en tid sedan, så då började jag pilla på lite annat som drog ut på tiden! Dessutom så sparkar de visst boll på något impopulärt ställe...

Hur som haver, testat och kollat runt bland vägskyddsobjekten har jag gjort men kan inte direkt påstå att jag blir klokare!
Dels är det väldigt svårt att felsöka på något som fungerar, vilket innebär att det blir gissningar på vad som skulle eventuellt kanske kunna orsaka potentiella fel! Dessutom är det svårt att idka felsökning "by proxy", eller på distans som man också kan kalla det!
Med det sagt så är det ju väldigt tråkigt att det inte fungerar fullt ut för dig så om du orkar vara lite utav felsökningsnisse (så här i juletider) så kan vi kanske testa oss fram mot en potentiell lösning på problemen, i mån av tid och lust? Jag håller ju egentligen på med Signalsystemet och allt övrigt inkräktar ju på det förstås...

Scriptfelen
Eftersom det här problemet inte verkar skapa några funktionella problem, utan enbart är ett (stort) irritationsmoment så kan vi lämna det därhän så länge och fokusera på de två andra problemen. Jag är ganska säker på att det finns en enkel lösning på script-problemet, även fast det är konstigt att det överhuvudtaget uppstår.

Osynliga V-signalen
Jag misstänker att det är samma problem med den här som med den synliga V-signalen. Den osynliga signalen anropar samma typ av funktion när den initieras (skapas) som den synliga signalen gör när du klickar på länken för att göra den enkelriktad.
För att se om det är det potentiella felet som jag nämner i mitt tidigare inlägg (vilket jag inte tror på) eller samma eller ett liknande fel som hos den synliga V-signalen så ska du göra som beskrivs nedan (Observera att bilderna är från T:ANE och på en Mac-dator, så de kan se annorlunda ut):
  • Högerklicka på objektet i Content Manager (CM) och välj från kontextmenyn "Open for Editing". Duplicera (kopiera) config-filen och ge den ett annat namn. https://i.postimg.cc/8C3zF7ns/Edit-config.png

    Hos mig så får den automatiskt ett nytt namn, enligt bilden nedan.
    https://i.postimg.cc/N0rt5B9x/Open-for-edit.png
    Detta förfarande skapar automatiskt en backup på originalfilen, bryr man sig inte om sådana trivialiteter så kan man gå direkt till "Edit Config File Text", annars dubbelklicka på config-filen som då öppnas i förvald textredigerare.

    Den intressanta delen ser ut enligt bilden nedan.
    https://i.postimg.cc/T110tHJt/Script-1.png
  • Byt ut texten inom "måsvingarna" under texten "default" till nedanstående kod, borde gå att kopiera direkt från inlägget, så att det motsvarar nästa bild.
    Kod:

     
        mesh-asset                      <kuid:609407:100282>
        mesh                                "hb id.trainzmesh"
        position                            "0,0,0.15"
        auto-create                      1

    https://i.postimg.cc/NLqyKpbN/Script-2.png
  • Spara och stäng config-filen.
  • Högerklicka på objektet och kör menyvalet "Submit Edits" som syns i den första bilden.
Om felet beror på 3D-objektet och/eller dess texturer och V-signalen inte är "Faulty" så ska den finnas som ett objekt som endast består av en röd ID-kub!
Testa i så fall att öppna propertyrutan och se ifall du får några problem!

Är problemet i paritet med den synliga V-signalen så kommer det inte att bli någon skillnad!

Synliga V-signalen
Jag har som tidigare sagts letat igenom koden på eventuella felkällor, men de jag har hittat är säkrade och ska inte kunna skapa fel, så vad är det då som händer!
Det ska bli intressant att se vad dina tester med den osynliga signalen ger för resultat, i väntan på det så kommer här ytterligare frågor för att se om det går att ringa in var någonstans som problemet kan finnas. Jag kommer säkert att fråga om saker som du redan har sagt, men du får ha lite tålamod för jag vill bara vara så noggrann som möjligt.
  • Är krascherna (både på den synliga och osynliga signalen) så att det kraschar hela spelet eller bara objekten?
  • Har du testat både med och utan länkad Vägkur?
  • Har du testat både med och utan länkad Spårlogik (spårlogikens länkning syns inte från V-signalen)?
  • Har du testat några andra objekt (tavlor/växlar) som har sökning på spåret om det är några konstigheter?
Det känns som om jag hade fler frågor men kan inte komma på något mer för stunden.

Jag tänkte att jag kunde visa en bildsekvens från hur det borde fungera:
https://i.postimg.cc/J0bZmsWH/Vs-1.png
En nyplacerad V-signal.

https://i.postimg.cc/Pq9wwWX8/Vs-2.png
Försökt att ändra till enkelriktad signal, felmeddelande om saknat Vägskydd visas. Observera att en saknad spårlogik inte ger ett felmeddelande eftersom det är vägkuren som är intressant, kanske borde ändras i en framtida uppdatering!

https://i.postimg.cc/Z5qBs70d/Vs-3.png
Nu är V-signalen länkad mot en vägkur. Observera att den valda enkelriktningen är kvar eftersom den var vald när propertyrutan stängdes för att spara namnet. Felmeddelandet uppkom eftersom det redan fanns en korrekt signal inom rimligt avstånd.

Manualen
Jag har även kikat lite på dina åsikter om manualen och visst blir det en del hoppande fram och tillbaka men inte så farligt tycker jag. Vägskyddets natur innebär att manualen inte blir strikt linjär eftersom objekten hör ihop med varandra. Var man än börjar så är det någonting som inte är beskrivet än, dessutom är det också ganska många objekt som finns till vägskyddssystemet.

Citat:

Ursprungligen postat av mazter (Inlägg 321499)
Jag har fått en korsning fungera perfekt, efter att läst och provat mig fram. Dock endast på ett enkelspår än så länge.

Kul!
Varje spår är en egen logik och fungerar som ett eget enkelspår, det är först när man kommer in på och i närheten av stationer (växlar och signaler) som det kan bli komplicerat eftersom man måsta ha villkor mot spårlogikerna för att dels förhindra efterringning och också för att se till att rätt spårlogik aktiveras från rätt spår.

På demobanan (som förhoppningsvis ska finnas för nedladdning när signalsystemet släpps) så finns det en Helbomsanläggning på ena sidan av en femspårsstation med två anslutande dubbelspårslinjer och två anslutande enkelspårslinjer. Plus en plattformsövergång och innan utfartsblocksignalerna i andra ändan av stationen ytterligare en helbomsanläggning. Många spårledingsobjekt och villkor blir det!

Citat:

Ursprungligen postat av mazter (Inlägg 321499)
Men snyggt är det när det nu fungerar och det kommer säkert bli mer roligare framöver då man kanske lär sig mer om det hela och även när signalerna kommer.
Det kommer höja hela spelet till en ny nivå hoppas jag.

Tack!

Citat:

Ursprungligen postat av mazter (Inlägg 321499)
Kan det vara så att något ska vara i sessions? Enligt kap. Spara rutter och sessioner:
i manualen står det ju att det mesta hör till rutten, (vilket jag med anser,) ska sparas i rutten.
Jag spara alltid rutten separat och session för sig om spelet vill det efteråt.


Jag skulle rekommendera att endast spara sessioner när du verkligen ska använda dessa inte bara för att spelet tycker det! T:ANE tycker nästan alltid att sessioner ska sparas medan jag nästan aldrig håller med!
Nu är det säkert stora skillnader mellan T:ANE och senare versioner av Trainz, kan ju vara värt att testa och se om det blir någon skillnad.

mvh
Håkan

mazter 2022-12-08 20:27

Wow, mycket svar blev det.:ber:



Tack för det.:tumme_upp:


Kommer att testa det du har nämnt här, när man får lite tid och ork framöver.


Lusten att bygga i Trainz går också lite som en berg o dalbana, man ledsnar och sedan kommer en skopa lust igen så man vill hålla på en del, men tyvärr oftast bara en liten skopa ibland.


Sedan har väl också idéerna på vad man vill bygga försvunnit någonstans, och dem verkar sedan rymt, för jag inte har hittat dem än.:visslar:


Mvh
Jörgen

Otto 2023-04-02 18:31

Unknown assets
 
Hej Håkan.
I Vägskyddet är HB X Vägkur rött för mig och och jag tror att det beror på att:
HB X Tracklogic är unknown asset kuid2:609407:100031:4 och för
HB X Vägkorsningsförsignal vs är unknown assets kuid:609407:100086 och kuid:609407:100090.

Är det något jag missat?

blomsson 2023-04-02 19:06

Citat:

Ursprungligen postat av Otto (Inlägg 321812)
Hej Håkan.
I Vägskyddet är HB X Vägkur rött för mig och och jag tror att det beror på att:
HB X Tracklogic är unknown asset kuid2:609407:100031:4 och för
HB X Vägkorsningsförsignal vs är unknown assets kuid:609407:100086 och kuid:609407:100090.

Är det något jag missat?

De saknade filerna finns att ladda ner under Järnvägsteknik->Signalsystem.
kuid2:609407:100031:4 är balisgruppen.
kuid:609407:100086 är texturgrupp för Tavla 480:510.
kuid:609407:100090 är texturgrupp för Spårpilstavla.

Vad det är för "dependencies" relaterade till objekt utanför de som finns under Vägskyddssystemets flik finns listade under scenery-avdeleningen.

Dessutom så kan dessa objekt ha "dependencies" mot andra objekt som då framgår på respektive sida/underrubrik.

mvh
Håkan

Otto 2023-04-02 21:41

Ok, jag har laddat ner, men det står fortfarande asset unknown för de kuiderna. Är det så att min version av TRS 19 inte kan läsa dem?

blomsson 2023-04-02 22:02

Nä, ska fungera att installera från och med T:ANE SP2.

Det är inte så att de är "open for edit"? I så fall behöver du köra "submit", eller motsvarande i TRS19, på objekten.

"Unknown" betyder ju att objektet inte hittas, men har du installerat det så borde det ju inte stå så. Ibland i T:ANE märkte jag att när jag hade installerat väldigt många objekt på kort tid så kunde det behövas en "Database repair" för att programmet skulle begripa att sakerna va installerade.

mvh
Håkan

Otto 2023-04-02 22:36

Tack Håkan. Jag kollar vidare.

Otto 2023-04-17 21:46

Hej.
Jag håller på att installera dina vägskydd på min bana. Jag har övergångar som ligger ganska nära varandra. Blir det då problem när spårledningarna för de två vägskydden går in i varandras område?
//Otto

blomsson 2023-04-17 22:36

Nä, tänk bara på att namnge spårledningarna korrekt och att använda rätt typ på rätt ställe så ska det inte vara några problem.

Allt detta står i manualen och det finns också exempel på det du frågar, så du får dyka ner i manualens underbara värld :grin: för ytterligare information!

mvh
Håkan

Otto 2023-04-18 00:29

Tack. Jag anade att det stod i manualen, men jag har inte satt mig in i det ännu, utan får studera manualen mer.

mazter 2023-07-04 20:01

Tjaba, Efter att inte hållit på med Trainz och jobbar mer nu än tidigare så har tiden inte funnits eller orken heller för den delen.


Men nu tog jag mig lite tid och kollade på detta du skrev...


Citat:

Byt ut texten inom "måsvingarna" under texten "default" till nedanstående kod, borde gå att kopiera direkt från inlägget, så att det motsvarar nästa bild.
Kod:
mesh-asset <kuid:609407:100282> mesh "hb id.trainzmesh" position "0,0,0.15" auto-create 1
...och det blir ingen skillnad!


Felet kvarstår, man hinner se en röd kub dyka upp i preview-rutan, (om man har tur) när man klickar på den i assets-rutan, eller fliken "Tracks - Add object" som den heter i gamla delen, sedan tackar spelet för sig som vanligt m.a.o. så kan man inte placera ut den.




Citat:

Synliga V-signalen
  • Är krascherna (både på den synliga och osynliga signalen) så att det kraschar hela spelet eller bara objekten?
  • Har du testat både med och utan länkad Vägkur?
  • Har du testat både med och utan länkad Spårlogik (spårlogikens länkning syns inte från V-signalen)?
  • Har du testat några andra objekt (tavlor/växlar) som har sökning på spåret om det är några konstigheter?

Punkt 1: Hela spelet stänger ner.
Punkt 2: Ja, ingen skillnad = Krasch.
Punkt 3: Ja, ingen skillnad = Krasch.
Punkt 4: Inget som jag märkt.



https://1drv.ms/i/s!AsVHlF_kXKBqgqV7...7hKGg?e=VijcfJ

Vägkurens ruta.



https://1drv.ms/i/s!AsVHlF_kXKBqgqV8...cVsFw?e=1zkBay

Innan jag tryckt på dubbelriktade raden.




https://1drv.ms/i/s!AsVHlF_kXKBqgqV9...pEL4Q?e=PxHSn1

Efter jag tryckt på dubbelriktade raden och halvsekunden innan spelet kraschade...


Hoppas bilderna syns i länkarna, höll på att tappa både humör och allt annat för att få bilderna synas, men inte ville de synas inte...

blomsson 2023-07-08 01:33

Citat:

Ursprungligen postat av mazter (Inlägg 321907)
Men nu tog jag mig lite tid och kollade på detta du skrev...

...och det blir ingen skillnad!

Felet kvarstår, man hinner se en röd kub dyka upp i preview-rutan, (om man har tur) när man klickar på den i assets-rutan, eller fliken "Tracks - Add object" som den heter i gamla delen, sedan tackar spelet för sig som vanligt m.a.o. så kan man inte placera ut den.

Var väntat att det inte skulle göra någon skillnad men kan vara bra att veta säkert att det är så.

Citat:

Ursprungligen postat av mazter (Inlägg 321907)
Punkt 1: Hela spelet stänger ner.
Punkt 2: Ja, ingen skillnad = Krasch.
Punkt 3: Ja, ingen skillnad = Krasch.
Punkt 4: Inget som jag märkt.

Allting talar för att det är någonstans som det arbetas mot något eller några "nullobjekt". Det som är konstigt är att det fungerar i T:ANE och TRS19 (har inte hört något annat), antagligen har N3V förändrat något i den bakomliggande koden eller kontrollerna av koden.

Citat:

Ursprungligen postat av mazter (Inlägg 321907)
https://1drv.ms/i/s!AsVHlF_kXKBqgqV7...7hKGg?e=VijcfJ

Vägkurens ruta.

https://1drv.ms/i/s!AsVHlF_kXKBqgqV8...cVsFw?e=1zkBay

Innan jag tryckt på dubbelriktade raden.

https://1drv.ms/i/s!AsVHlF_kXKBqgqV9...pEL4Q?e=PxHSn1

Efter jag tryckt på dubbelriktade raden och halvsekunden innan spelet kraschade...

Hoppas bilderna syns i länkarna, höll på att tappa både humör och allt annat för att få bilderna synas, men inte ville de synas inte...

Jodå bilderna syns och jag tyckte att den sista va lite intressant och talar om att signalen går in i funktionen i alla fall!

Jag har testat/kollat ytterligare och har upptäckt potentiella problem beroende på vad N3V kan ha ändrat, dessutom så behöver inte kraschen uppstå i det objektet som används eftersom när sökningen utefter spåret är klar anropas andra objekt!

Jag funderade på om det kan finnas någon log som kan vara till hjälp? Kanske måste ställas in men kan tyvärr inte hjälpa till om eller hur det görs!

Givetvis är det bra att fixa till Vägskyddssystemet så att det fungerar som det ska men också för att undvika samma problem hos Signalsystemet inför en förestående första version!
Jag tror inte att det egentligen är så svårt att hitta vad som orsakar felen men jag måste ha hjälp eftersom jag själv inte har TRS22.
Om du Mazster (eller någon annan) har lust att agera felsökare "by proxy" (på distans) så kan nog problemen lösas. Det kanske är bättre att göra det via PM eller så än i det offentliga rummet?

mvh
Håkan

blomsson 2024-02-20 18:34

Nyheter!
 
Sedan några månader tillbaka har jag ägt TRS22PE (Premium Edition) beroende på att jag fick något som kallades för "lojalitets rabatt", även fast jag fortfarande tycker att det är för dyrt så slog jag till efter mycket vånda! Framtiden får väl utvisa ifall det blir ett tillräckligt bra köp eller ej!
Beroende på att programmet krävde en nyare systemversion än vad jag hade installerad och jag dessutom höll på med signalsystemet så tog det tid att påbörja felsökningen av problemen med vägskyddet.

Nu har jag lyckats lösa problemet med att vägskyddssignalerna kraschar spelet, dock har jag inte lyckats återskapa mazters tredje problem!
Ifall det är någon som är intresserad av felsökning och lösning av problemet så beskrivs det i slutet av texten!

Jag har skickat PM till mazter, men det har inte blivit läst och eftersom jag gärna vill att alla problem ska fixas innan en uppgradering släpps så tänkte jag skicka ut en allmän förfrågan till användarna här!

Problemet yttrar sig som i quoteringen nedan:
Citat:

Ursprungligen postat av mazter (Inlägg 321470)
Varje gång jag klickar "Edit Properties" så kommer en liten ruta upp i högra övre hörnet som säger "Script failure: Kuid2:60940..." resten av numret ser jag inte. Det spelar ingen roll vilken av alla HB-prylar jag gör så med, det blir samma svar från alla.

Troligen varkar det vara vägkuren som felar eftersom jag kollade "session errors" i menyn. Det var en hel felmeddelanden som löd likadant.

Felet verkar vara line -1 och line 1054 i den. Men vad vet jag?:confused:
Så här ser alla meddelandet ut.

: GameObject::Sniff> Target object is null (file gs.gs)
: Script class: HB_Vsk
: MeshObject: <kuid2:609407:101295:1> "HB X Vägkur (Osynlig)"
: Script callstack
: function $void@GameObject::Sniff(GameObject,string,string,b ool), line -1
: function $void@HB_Vsk::vskMainThread(), line 1054

Dessutom så skriver han i ett senare inlägg att det även gäller alla(!) objekt från andra tillverkare som är Trackside och mina som är Scenery, om jag förstod honom rätt!

Eftersom det är ett tag sedan detta felanmäldes så kan det ju tänkas att upphovet till problemet har blivit "löst" med nyare versioner av TRS22, i TRS22PE har i varje fall inte jag lyckats få fram något scriptfel. Varken i surveyour classic eller S2.0.

Frågan blir därför tredelad:
  1. Är det några fler som får fram samma felmeddelande som beskrivs ovan?
  2. Vilken version av TRS22 använder du (TRS22, TRS22PE, TRS22+)?
  3. Hur ser man scriptfel i S2.0, i classic finns ju den röda lusen (med nästan oläsbar mörk text på mörk bakgrund, så korkat)?

Felsökning och lösning på krascherna av Vägskyddssignalerna
Hos Vägskyddssignalen(VS) och den osynliga varianten (VSO) så har jag skapat en funktion som gör en sökning utefter spåret för att upptäcka felaktiga objekt eller felaktiga avstånd. Funna felaktigheter ger en felkod som visas med ett felmeddelande i propertyrutan, för att kunna göra detta så returnerar funktionen ett boolskt värde (sant/falskt) vid avslutad sökning.

När användaren väljer mellan enkelriktad/dubbelriktad signal hos VS anropas spårsökningen och då kraschade spelet. Hos VSO så kraschade spelet direkt, hos mig räckte det att det syntes som "thumbnail", här anropas spårsökningen direkt i Init (funktion som anropas när objekt skapas). Jag var ganska övertygad om att felet hade med spårsökfunktionen att göra! Frågorna blev, är det hos VS/VSO eller något yttre objekt? Varför i TRS22 och inte i tidigare versioner?

Först i spårsökfunktionen finns en koll på ifall det finns en länkad vägkur till VS/VSO, ifall den saknas så returneras false, sedan finns det en koll på ifall VS är dubbelriktad om så är fallet returneras true!
Felsökningen i listform:
  1. Ta bort eller ignorera anrop till spårsökningen -> Ingen krasch (Bekräftar misstanke).
  2. Återställ, ta bort anrop till yttre objekt -> Krasch.
  3. Återställ, ta bort anrop till signalfunktioner -> Krasch.
  4. Återställ, ta bort koll på länkad vägkur hos spårsökfunktionen -> Ingen krasch (Andra fel pga ingen länkad vägkur).
  5. Återställ, returnera true direkt i spårsökfunktionen -> Ingen krasch.
  6. Återställ, returnera false direkt i spårsökfunktionen -> Krasch.
Kan väl säga att det gjordes några fler tester än vad som redovisas ovan, är ju lite tidskrävande när hela programmet kraschar hela tiden!
Nu var jag i det läget, att beroende på vilket boolsk värde som spårsökfunktionen returnerar så kraschar spelet! Ganska orimligt kan tyckas, så vad kan åstadkomma detta nu, men inte i tidigare versioner?

Det returnerade boolska värdet bör ju användas till något, kanske ställa in en variabel, vilket det gör i detta fall! Variabeln används till att tala om ifall en VS/VSO är korrekt eller ej och då också vilken signalbild som ska visas.
För att ställa in en signalbild, mera korrekt kanske "ge Trainz information om vilken signalstatus jag tycker att signalen ska ha" används en funktion hos signalklassen som anropas av den inbyggda delen av Trainz, när den tycker att det känns bra(!), vilket ibland är för sällan, det går också att anropa funktionen själv. Funktionen returnerar en databas som innehåller signalens status och orsaken till statusen.

Signalens status är ett heltalsvärde där noll är stopp och positiva värden är olika grader av kör, man kan även ha -1 som värde som då talar om att signalen är "automatisk".
Jag har använt mig av större negativa tal för att tala om när en signal inte är korrekt kan detta orsaka problemet? I koden var det det enda som jag kunde se som var plausibelt att orsaka en krasch, men inte kan väl N3V vara så korkade att en förändring till att inte tillåta lägre tal än -1 orskar en krasch av hela programmet?
Byte till värde 0 (stopp) och inga krascher mer!
Så, jodå det kunde dom!

Upptäckten av detta skapade ju lite ändringsjobb hos signalsystemet där jag använde mig flitigt av negativa tal, de är nu ersatta av specifik variabel istället!

När släpps uppdateringen?
Tanken är att släppa den nyss! Men jag vill att det eventuella tredje problemet löses först och sedan så funderar jag på att göra iordning och släppa några tidiga objekt, men det får jag se om det blir av, vet inte hur mycket jobb det är att få de till samma status som de övriga har!
När släpp sker meddelas detta i lämpliga forumtrådar!

mvh
Håkan

blomsson 2024-05-28 19:05

Eftersom ingen varken har sagt bu eller bä på de frågor jag ställde i mitt tidigare inlägg har jag beslutat att släppa en uppdatering av de berörda objekten.
Endast Vägkorsningssignalen (VS) och Vägkorsnings(för)signalen (osynlig) är uppdaterade för att lösa krascherna som finns i TRS22.

Eftersom jag själv inte kan påvisa det resterande felet ("sniffbuggen"), som antagligen ligger i Vägkuren, har jag beslutat att inte släppa en uppdatering på det objektet. Det är ju lite svårt att veta att förändringen man gör faktiskt löser problemet om inte problemet finns!;)

mvh
Håkan

Otto 2025-11-08 22:05

Hej Håkan.
Jag har ett problem som jag tog upp och som du svarade på , men jag hade ställt frågan i fel tråd.
Jag vet att du vill att man skriver i rätt tråd, men jag är ledsen att jag tänkte fel. Så nu återupptar jag mitt problem i den här tråden.

Det som händer mig är att alla HBX Track Circuit Detector är svarta och saknar uppgiften om Vägskyddsanläggning som spårledningen tillhör. . I fältet står det nu Inget objekt funnet!. Namnet på spårledningen under Name finns kvar.
Jag har inga felmeddelanden.
Du säger ju också att vägskyddet är dynamiskt, så frågan är väl kanske varför fältet för namnet på spårledningen inte uppdateras.
Intressant att höra om du Håkan har någon teori.
//Otto

Jockes 2025-11-09 12:43

Citat:

Ursprungligen postat av Otto (Inlägg 323047)
Hej Håkan.
Jag har ett problem som jag tog upp och som du svarade på , men jag hade ställt frågan i fel tråd.
Jag vet att du vill att man skriver i rätt tråd, men jag är ledsen att jag tänkte fel. Så nu återupptar jag mitt problem i den här tråden.

Det som händer mig är att alla HBX Track Circuit Detector är svarta och saknar uppgiften om Vägskyddsanläggning som spårledningen tillhör. . I fältet står det nu Inget objekt funnet!. Namnet på spårledningen under Name finns kvar.
Jag har inga felmeddelanden.
Du säger ju också att vägskyddet är dynamiskt, så frågan är väl kanske varför fältet för namnet på spårledningen inte uppdateras.
Intressant att höra om du Håkan har någon teori.
//Otto

Du har klickat ur att spelet är pausat antar jag (behöver göras även i Surveyor)? Det vet jag att vissa har missat förr, då det är en rätt ny grej.

Otto 2025-11-11 20:03

Om jag har pausat eller inte vet jag inte. Pausfunktionen är någonting jag inte känner till. Jag har letat runt i spelet men hittar ingenstans där man ställer in pausfunktionen.

Jockes 2025-11-12 10:34

Citat:

Ursprungligen postat av Otto (Inlägg 323049)
Om jag har pausat eller inte vet jag inte. Pausfunktionen är någonting jag inte känner till. Jag har letat runt i spelet men hittar ingenstans där man ställer in pausfunktionen.

Här uppe här du en paus-knapp, den kan ibland ställa till problem när man håller på med signaler i Surveyor.

https://jowahlen.se/trainz/annat/trainz_paus.png

Otto 2025-11-12 21:10

Jag har förmodligen något annat problem än pausknappen, för den finns inte i Trainz 2019 som jag har.

blomsson 2025-11-13 17:47

Citat:

Ursprungligen postat av Otto (Inlägg 323047)
Hej Håkan.
Jag har ett problem som jag tog upp och som du svarade på , men jag hade ställt frågan i fel tråd.
Jag vet att du vill att man skriver i rätt tråd, men jag är ledsen att jag tänkte fel. Så nu återupptar jag mitt problem i den här tråden.

Det som händer mig är att alla HBX Track Circuit Detector är svarta och saknar uppgiften om Vägskyddsanläggning som spårledningen tillhör. . I fältet står det nu Inget objekt funnet!. Namnet på spårledningen under Name finns kvar.
Jag har inga felmeddelanden.
Du säger ju också att vägskyddet är dynamiskt, så frågan är väl kanske varför fältet för namnet på spårledningen inte uppdateras.
Intressant att höra om du Håkan har någon teori.
//Otto

Hade hoppats på att Jockes förslag hade gjort underverk, men misstänkte att så inte skulle vara fallet, men väntade med att skriva något innan du hade testat hans förslag!

Eftersom systemet är dynamiskt och länkningen av objekten sköts automatiskt baserat på objektstyp och namn så är det svårt att hitta några direkta orsaker om det har fungerat förut, annat än att något har blivit korrupt. Det enda som sparas är vägkurens ID hos spårlogiken, det skulle teoretiskt kunna skapa problem om det finns gammal data som inte blir raderad när nya sökningar utförs.
Jag har vid arbetet med Signalsystemet upptäckt att värden som är ändrade kan använda ett föregående inställt värde och det är ytterligare en sak som gör att mitt förtroende för Trainz/Trainscript får sig en törn! Och nej, det är ingeting som jag har felanmält eftersom jag (än så länge) använder mig av T:ANE!

Jag har spanat lite på koden och även testat lite för att se hur objekten beter sig vid olika förutsättningar, så nu kommer frågestunden:
  1. Du skrev i vägskyddstråden att ett vägskydd fungerade, om så, är det några skillnader i anläggningstyp osv mellan de olika vägskydden?
  2. Vilken färg har vägkuren?
  3. Vilken färg har spårlogiken?
  4. Är spårlogiken länkad till sin vägkur?
  5. Listas det några spårledningsobjekt hos vägkuren?
  6. Listas det några spårledningsobjekt hos spårlogiken?
  7. Har du andra objekt som länkas/visas hos framförallt spårlogiken?

Några andra "förhållningsregler" eller tankar:
  1. När flera HB X TCD (gäller även den inbyggda men syns ju inte) har samma namn kommer endast en att länkas till vägskyddet de övriga blir svarta utan länkning, vilken som länkas är "slumpen". Om någon innehåller villkor så bör samtliga innehålla samma villkor, så att det inte spelar någon roll vilken som länkas.
    Så länge som spårledningarna är inom samma avgränsade spåravsnitt (isolskarvar) så spelar inte den olänkade spårledningen någon roll för systemets funktion.
  2. En HB X TCD måste ha en länkad vägkur för att kunna visa någon annan färg än svart. Internt så länkas både vägkuren och spårlogiken men det är inget som syns för användaren.

Tester som du kan göra:
Spara INTE efter utförda tester eftersom risken finns att det inte går att återskapa problemet igen!
Testerna kan få olika resultat beroende på vilka objekt som är länkade och i vilken ordning de utförs, därför så kan det också vara bra att inte spara ifall man vill kunna utföra testerna i annan ordning men med samma grundförutsättningar.
Stäng alltid propertyrutan efter ändring av namnet.
  1. Byt signatur på vägkuren -> flytta spårlogiken lite så att den och HB X TCD uppdateras. Kontrollera att vägkuren är tom och byt tillbaka till det föregående namnet.
  2. Byt signatur på spårlogiken. Kontrollera att spårlogiken är tom och byt tillbaka till det föregående namnet.
  3. Byt namn på vägkuren och placera ut en ny vägkur med det föregående namnet -> flytta spårlogiken lite så att den och HB X TCD uppdateras.
  4. Byt namn på spårlogiken och placera ut en ny spårlogik med det föregående namnet.
  5. Placera ut en ny HB X TCD och namnge den som samma spårledning som en som är olänkad.
  6. Placera ut en ny HB X TCD och namnge den som samma spårledning som en som är olänkad fast med ett löptecken.

Under vilka av de ovanstående testerna verkar länkningen fungera?

Det finns även ett sista test som kan göras och det är att skapa en liten spårsnutt med en ny vägskyddsanläggning på. Det räcker ju med en C/D anläggning med en spårlogik, två isoler, två HB X TCD och två kryssmärken om man vill att vägkuren inte ska vara röd!
Helst ska detta test göras för sig (på samma bana) med samma förutsättningar som de övriga och borde också testas med att sparas och öppnas igen!

Det var några förslag i alla fall, svårt med testning på distans!

mvh
Håkan

Otto 2025-11-13 21:09

Oj, oj, oj Håkan. Tack för alla dina tankar, tips och nedlagd tid på att försöka hjälpa mig. Jag har inte börjat testa än, men ska göra det systematiskt efter punkterna som du satt ihop.
Jag sammanställer sedan hur det gått.
Tack Håkan.

Otto 2025-11-18 18:14

Ja Håkan, nu har jag testat.
Jag har testat enligt dina punkter på två olika Vägskydd och fått samma resultat.
Jag har ingen rundbana. Har bommar och några Ljus/Ljud-skydd. Det vägskydd som tidigare fortfarande var ok ligger först.

Status på de olänkade Vägskydden som jag testat är att HB X Track Circuit Detector är svarta, Vägkuren är gul men innehåller inget namn på spårledning, HB X Tracklogic (Spårlogiken) är grön och innehåller namn på vägskyddet men inget namn på spårledning.

1. Byt signatur på vägkuren -> flytta spårlogiken lite så att den och HB X TCD uppdateras. Kontrollera att vägkuren är tom och byt tillbaka till det föregående namnet.
Testsvar: Vägkuren blir gul igen. För Vägkur och spårlogiken saknas fortfarande namn på spårledningar. HB X TCD fortfarande svarta.
2. Byt signatur på spårlogiken. Kontrollera att spårlogiken är tom och byt tillbaka till det föregående namnet.
Testsvar:Spårlogiken blir inte grön igen, men den innehåller fortfarande namn på vägskyddet.
Däremot visas spårledningens namn för Sv i både Kuren och Spårlogiken. Fanns inte innan. HB X TCD fortfarande svarta.

3. Byt namn på vägkuren och placera ut en ny vägkur med det föregående namnet -> flytta spårlogiken lite så att den och HB X TCD uppdateras.
Testsvar:Ingen skillnad, ingenting uppdateras.
4. Byt namn på spårlogiken och placera ut en ny spårlogik med det föregående namnet.
Testsvar:Den nya Spårlogiken innehåller vägskyddets namn, men ingen spårledning och blir inte grön. För Vägkuren och HB X TCD ingen ändring.
5. Placera ut en ny HB X TCD och namnge den som samma spårledning som en som är olänkad.
Testsvar:Ingen skillnad, ingenting uppdateras.
6. Placera ut en ny HB X TCD och namnge den som samma spårledning som en som är olänkad fast med ett löptecken.
Testsvar: Ingen skillnad, ingenting uppdateras.

Alltså: För inget av alternativen blev länkningen ok.


Det finns även ett sista test som kan göras och det är att skapa en liten spårsnutt med en ny vägskyddsanläggning på. Det räcker ju med en C/D anläggning med en spårlogik, två isoler, två HB X TCD och två kryssmärken om man vill att vägkuren inte ska vara röd!
Helst ska detta test göras för sig (på samma bana) med samma förutsättningar som de övriga och borde också testas med att sparas och öppnas igen!
Testsvar: Jag har gjort några olika vägskydd och sparat ett antal gånger och de nya vägskydden är fortfarande ok.

Jag har testat att på de olänkade vägskydden både att byta ut Spårlogik och HB X TCD och då har vägskyddet blivit ok igen.


//Otto

blomsson 2025-11-20 21:06

Hej Otto!
Synd att det inte var något som riktigt funkade för att lösa orsaken till problemet, tänkte dock gå igenom dina resultat och ge några fler förslag på plågsamma tester!

Citat:

Ursprungligen postat av Otto (Inlägg 323063)
Ja Håkan, nu har jag testat.
Jag har testat enligt dina punkter på två olika Vägskydd och fått samma resultat.
Jag har ingen rundbana. Har bommar och några Ljus/Ljud-skydd. Det vägskydd som tidigare fortfarande var ok ligger först.

Status på de olänkade Vägskydden som jag testat är att HB X Track Circuit Detector är svarta, Vägkuren är gul men innehåller inget namn på spårledning, HB X Tracklogic (Spårlogiken) är grön och innehåller namn på vägskyddet men inget namn på spårledning.//Otto

Bra att du testade på ett par olika vägskydd ifall typen av vägskydd spelade någon roll. Märkligt att ett av vägskydden fungerar.
En svart HB X Track Circuit Detector indikerar att den inte har någon länkning inställd hos sig. En grön Spårlogik talar om att den är korrekt inställd, alltså borde (ska) en grön spårlogik inte kunna sakna några objekt som det finns krav på, utan den borde (ska) vara röd!
En gul vägkur talar om att alla krav som finns på sceneryobjekt är uppfyllda, annars är den röd. Förutom i något enstaka fall så finns det ingen kontroll på ifall spårlogiken finns länkad till vägkuren, kanske borde införas och flera färger hos vägkuren!
Alla sökningar och länkningar (tror jag, har inte hittat något annat) sker via vägkuren.

Så här ska spårlogiken hos ett fungerade C/D-vägskydd för enkelspår se ut:
https://i.postimg.cc/Yq5kD5Wf/Skarma...l-15-36-26.png
Vid rubriken "Antalet funna objekt:" syns vilka/hur många objekt som har hittas. Under länkarna "Igångsättningsspårledning..." syns vilka spårledningar som har hittats, det är endast HB X TCD som kan länkas till väggskyddet.

Och så här ser det ut när en av spårledningarna har fått ny signatur:
https://i.postimg.cc/brSWQv3J/Skarma...l-15-37-25.png
Observera att det finns ett meddelande om att objekt saknas.
  • Hur många objekt har dina vägskydd hittat?
  • Ser du något meddelande?
  • Har du andra objekt (Vs, Vf) som ska länkas till vägskyddet och som inte länkas?
Citat:

Ursprungligen postat av Otto (Inlägg 323063)
1. Byt signatur på vägkuren -> flytta spårlogiken lite så att den och HB X TCD uppdateras. Kontrollera att vägkuren är tom och byt tillbaka till det föregående namnet.
Testsvar: Vägkuren blir gul igen. För Vägkur och spårlogiken saknas fortfarande namn på spårledningar. HB X TCD fortfarande svarta.
//Otto

Väntat eftersom det är samma objekt, men man kan ju alltid hoppas på den enkla lösningen!

Citat:

Ursprungligen postat av Otto (Inlägg 323063)
2. Byt signatur på spårlogiken. Kontrollera att spårlogiken är tom och byt tillbaka till det föregående namnet.
Testsvar:Spårlogiken blir inte grön igen, men den innehåller fortfarande namn på vägskyddet.
Däremot visas spårledningens namn för Sv i både Kuren och Spårlogiken. Fanns inte innan. HB X TCD fortfarande svarta.

//Otto

Resultatet är väntat, synd bara att inte HB X TCD länkas! Spårlogiken blir inte grön därför att objekt saknas, däremot verkar ju länkningen från vägkuren funka. Sv är ju spårlogiken så den borde synas!

Citat:

Ursprungligen postat av Otto (Inlägg 323063)
3. Byt namn på vägkuren och placera ut en ny vägkur med det föregående namnet -> flytta spårlogiken lite så att den och HB X TCD uppdateras.
Testsvar:Ingen skillnad, ingenting uppdateras.
//Otto

Synd att det inte räckte med att byta ut vägkuren (den sköter ju ändå om länkningen) eftersom det är färre objekt att byta ut ifall det är lösningen på problemet.

Citat:

Ursprungligen postat av Otto (Inlägg 323063)
4. Byt namn på spårlogiken och placera ut en ny spårlogik med det föregående namnet.
Testsvar:Den nya Spårlogiken innehåller vägskyddets namn, men ingen spårledning och blir inte grön. För Vägkuren och HB X TCD ingen ändring.
//Otto

Den här är oroväckande eftersom det är ett nytt objekt och länkningen mot HB X TCD inte uppdateras. Hur ser det ut i förhållande till bilder ovan?

Citat:

Ursprungligen postat av Otto (Inlägg 323063)
5. Placera ut en ny HB X TCD och namnge den som samma spårledning som en som är olänkad.
Testsvar:Ingen skillnad, ingenting uppdateras.
6. Placera ut en ny HB X TCD och namnge den som samma spårledning som en som är olänkad fast med ett löptecken.
Testsvar: Ingen skillnad, ingenting uppdateras.
//Otto

Lite konstigt att inte nya objekt länkas till vägskyddet.

Citat:

Ursprungligen postat av Otto (Inlägg 323063)
Alltså: För inget av alternativen blev länkningen ok.
//Otto

Det hade underlättat avsevärt om någon av testerna hade fallit ut till belåtenhet!

Citat:

Ursprungligen postat av Otto (Inlägg 323063)
Det finns även ett sista test som kan göras och det är att skapa en liten spårsnutt med en ny vägskyddsanläggning på. Det räcker ju med en C/D anläggning med en spårlogik, två isoler, två HB X TCD och två kryssmärken om man vill att vägkuren inte ska vara röd!
Helst ska detta test göras för sig (på samma bana) med samma förutsättningar som de övriga och borde också testas med att sparas och öppnas igen!
Testsvar: Jag har gjort några olika vägskydd och sparat ett antal gånger och de nya vägskydden är fortfarande ok.//Otto

Vitsen med det sista testet var att kontrollera så att länkningen med helt nya objekt fungerade, att byta ut alla objekt hos ej fungerande vägskydd borde ju de facto bli att placera ut nya vägskydd.

Citat:

Ursprungligen postat av Otto (Inlägg 323063)
Jag har testat att på de olänkade vägskydden både att byta ut Spårlogik och HB X TCD och då har vägskyddet blivit ok igen.

//Otto

Du menar att du har bytt ut bägge objekten samtidigt, och då har det funkat, men inte om du bara har bytt ut det ena objektet?

Man ska också tänka på att det ibland kan ta lite tid innan ändringar hos objekt registreras, speciellt vid namnändringar och även att man måste stänga PR när namnet ändras.
Jag kom på att du tidigare hade skrivit i PM till mig angående vägskyddssystemet och namn och problem med länkning av objekt, du kan ju kika på vad du skrev då och se om du känner igen problematiken!

Vad är lösningen på problemet?
Som det står nu så verkar lösningen vara att byta ut de objekt som orsakar problemet, alltså enbart Spårlogiken eller också HB X TCD. Det vore förstås önskvärt att hitta felkällan men det är svårt att på distans gå in och rota i koden eftersom testförfarandet är komplicerat och tidskrävande.
En lösning skulle kunna vara "database repair", men är ändå skeptisk.

En teori skulle kunna vara att det finns någonting som görs annorlunda i senare versioner av Trainz, men jag har ett svagt minne av att jag har stött på ett liknande problem för väldigt många månader sedan när jag höll på och testade signalsystemet. Kommer dock inte ihåg om de var spårledningar eller Vs som orsakade problemen och om det självläkte eller om jag bytte ut några objekt.

Innan du börjar att ersätta objekt så skulle det vara intressant med lite fler tester och svar på frågor.

Vilka tester är kvar?
  • Testa att byta ut spårlogiken och placera ut en ny HB X TCD och se om den länkas, borde länkas eftersom det är två nya objekt!
  • Det som inte är testat är att byta ut spårlogiken, spara banan och öppna banan igen, om du inte gjorde så i ditt eget test?
  • Ett extremt test är att klona banan och se ifall det blir någon skillnad på en helt ny bana!
Antalet tester du kan göra, kan bero på hur många felaktiga vägskydd du har ifall sparningen gör att problemet löser sig!

Om du har möjlighet att skicka din bana till mig så skulle det vara önskvärt, innan du börjar att byta ut objekt, eftersom "risken" finns att felet inte uppstår igen.

På min demo-bana för signalsystemet så finns det flertalet vägskydd installerade (än så länge inga problem, peppar, peppar) bl.a två stycken A-anläggningar och en Plattformsanläggning på och runt en större station. A-anläggningarna innehåller 34 respektive 33 spårledningar och 2 stycken spårlogiker, Plf-anläggningen innehåller 31 spårledningar och 3 stycken spårlogiker, att byta ut alla dessa manuellt är ju ett hästjobb, speciellt om de innehåller villkor som ju inte följer med vid utbyte av objekten, därför är det ju önskvärt att det skulle räcka att byta ut spårlogiken ifall nu något ska bytas ut!

Felet som uppstår verkar vara något som sker extremt sällan, jag har flertalet test-banor med mängder av vägskyddsanläggningar och har som sagt bara sett något liknande en gång! Ett sådant typ av fel gör det väldigt svårt att felsöka.

mvh
Håkan


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:29.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009