![]() |
KMJ med eller utan loop, rösta :-)
Hej:)
Vore kul att veta va ni har för åsikt angående loopen (vändslingan) i KMJ. Den går ju att ta bort i detta läget, innan den nya versionen av KMJ släpps. Skriv gärna en motivering till varför du röstar för eller emot vändslinga;) RÖSTA:) Hawk http://hem.bredband.net/pethak/rab.gif |
Jag har inget imot den!
Åkte med ett Intercity där kl(cirka tider;)) 20.40 - 20.50![8D] Den gör ju rutten deubbelt så lång och kör 40 problemet är väl redan fixat?(har väl inte med det att göra?)[:I] Olaf Lindström, Olis |
Samma här jag har heller inget emot det för då blir rutten dubbelt så lång ju länre desto bättre:):):)
|
Det kvittar, gör som du vill Hawk! Det är ju kul att kunna vända tåget i loopen![8D]
MvH. Mson http://www.e-buzz.net/forum/attachments/5093193218.jpg http://www.tagbilder.com |
Har inget alls emot Loopen, den är bara bra att ha om man ska växla vagnar i hamnen o sedan köra till t.ex Munksäter![8D]:D
MVH Dson i Sandviken. http://www.e-buzz.net/forum/attachments/4239180223.gif |
Behåll loopen, den ger möjlighet till många intressanta kombinationer!
|
Ta bort den. Alla loopar bara ställer till det när man sedan skall jobba med signaler.
/Pursche SVTTL |
Hej :).
Är det så att det ställer till med signalerna i aktiviteterna så kanske man får prioritera det men loopen är kul då man kan "vända" tågsättet och åka tillbaka. http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/9376080406.gif |
Vet inte om det är loopen som gör´et, men vissa växlar vill inte alls.
Både i Explore och Aktiviteter. Det funkade lite bättre i JBJ (mycket lite). En del av tåget forsätter rakt fram, och resten dit jag lägger växeln. Robban |
Det är trevligt med loopar:D, men tyvärr är det något som pyttemjuk/Kuju ha missat användningen av totalt:(.
Dels så orsakar loopen signalproblem men sen även det roliga lilla felet i växlarna som Robban beskriver.. Så min röst blir ...Loopen bort.. om det är möjligt ;) Tomas/repman The Vehicles shop www.banbyggarna.com |
Wad sägs om en "Wye"? Det är ett spår format som et Y så man kan backa in tåget och sedan vända. Orsakar inga signal eller växel problem.
/Jonatan http://msts.e-buzz.net/forum/attachments/6344104648.gif Ånglok är bäst! |
Jag vill ha kvar den men efterssom den skapar lite problem så röstar jag på att ta bort den.
http://members01.chello.se/averdahl/rc4.gif Mvh, R o g e ® Moderator Svenska 3D-Tåg Regler |
Jag tycker att den borde vara kvar, det blir mycket bättre så om man exempelvis ska växla vagnar och så vidare.
____________________ http://www.e-buzz.net/forum/attachments/5496617.gif / Lukas Nilson www.s-klass.cjb.net |
Ja skulle vilja ha den kvar loopen alltså i övrigt ser den nya versionen av KMJ mycket trevlig ut det ska bli kul att få köra på den nya del nu när man har kört så mycket och länge på den nu varande/gamla delen! [:p]
Ett mycket fint arbete som du har gjort Hawk och tack för allt fint du har get oss [:I]:):D M.V.h Nicke! |
Jag vet hur det blev... :D
Jag har nu justerat spåren i KMJ och signalsatt... Det är en ära för mig att få hjälpa till med en sån fin rutt som KMJ är, nästa version blir verkligen ett lyft... Mössan av för Hawks arbete... Ett nytt lyft från en redan väldigt snygg rutt... Jag har jagat Hawk en del om loopens vara eller icke vara. Rent tekniskt så är det ingen tvekan om att den är direkt olämplig, men å andra sidan kan man se poängerna med den också, som nämnts här i tråden. MSTS har ju en (?)svaghet i att den inte kan hantera loopar korrekt. Olika oönskade effekter uppstår, som t.ex att växlar uppför sig på ett okontrollerat sätt, då MSTS t.ex hittar samma växel flera gånger på grund av att pathen går runt och kommer tillbaka... Vi hade en växel i Karlfors som vägrade att lägga sig i rak i explore mode. Eftersom hela KMJ är byggd för att inte krocka med tråkiga stoppbockar så innebar det även att pathen med lätthet kom tillbaka till samma växel, fast det var i andra änden av rutten... Inte bra.. Så, hur blev det nu då? Jo, det blev både och... Loopen är nu borttagen i sin nuvarande form, så att det är en huvudlinje som går norrut... Den andra grenen av den delade loopen viker av i en bibana, som blir enkelspårig... Så långt "ta bort loopen"-upplägget... Till det har vi då lagt till en enkelspårig loop som nås av både vänster och högertrafik... Den loopen möjliggör då vändning som dagens loop, men växlarna ligger så att man måste lägga om dom på två ställen för att loopen ska bli fullbordad... Då fungerar MSTS bättre.. Plus, för aktiviteterna så blir det nu två rena linjer som KMJ börjar med i norra änden, vilket jag själv tycker blir en intressantare situation i Kvarndalen... KMJ är nu provad (innan ombyggnaden) med en aktivitet med drygt 50 trafikrörelser på en gång och det korkade inte igen... http://www.e-buzz.net/forum/attachments/4635148.gif /Mats A LLJ forum: http://forum.wendel.nu/viewforum.php?f=14 |
Hej Mazz
Jeg forstår ikke hvorfor du får problemer nå du prøver på at lave et loop. Hvis du kikker i aktivitetseditoren til Ruten Denmark vil du kunne se at det rent faktisk er muligt vende kørselsretningen på et tog ved at benytte Ringbanen omkring København. Du kan enda hvis du vil i Explore route sætte toget til at køre i ring uden om København. (MSTS understøtter ikke cirkular tracks). Hele tricket går ud på at have nogle sporskifter anbragt således at et Path ikke umiddelbart kan gå ind og benytte sit eget spor. Hälsninger til alla Erich F. Routebuilder erich.falensteen@mail.tele.dk |
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/4113142000.jpg
Med vänliga hälsningar Pson http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/9530011557.jpg |
:D:D:D
KMJ:s banverk gör ett nytt inlägg i loop-debatten Så ingen missuppfattar nått, bara... Looopen är kvar, men lite justerad för bättre funktionalitet... Bara man trycker på G på två ställen i loopen så kommer man runt och kan bekvämt luta sig tillbaka i skinnförarstolen.. Så här är loopen ordnad nu: http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3655143946.jpg Man kommer i vänsterspår nere till vänster... Gör man ingenting fortsätter man på enkelspårslinjen... Om man trycker G går man över i högerspår och raktfram sen in i loopen. Näste växel är en säkerhetsväxel (där loopen ansluter till huvudlinjen) och behöver läggas om den också, annars sitter man som en fläskläpp i stoppbocken... Säkerhetsväxlar försöker jag normalt att lägga så att det är den svängda delen som går i stoppbock så det inte bråkar när man kör explore. Men, det var just det jag inte ville just i det här fallet, för att inte få pathar som går runt banan. slut klipp från morgonupplagan av Expressen http://www.e-buzz.net/forum/attachments/4635148.gif /Mats A LLJ forum: http://forum.wendel.nu/viewforum.php?f=14 |
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/8265170901.jpg
Invånarna jublar! [8D] Med vänliga hälsningar Pson http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/9530011557.jpg |
Jag vill inte ha loopen kvar (däremot en wye!), eftersom jag ofta gör kluriga aktiviteter med motspårskörning. Däremot skulle jag vilja ha mindre avstånd mellan signalerna, det går ju nu knappt att köra 15-minuterstrafik på sträckan...
|
Som sagt, så är ju loopen kvar, men i modifierat utförande och du behöver ju inte utnyttja loopen om du inte vill. ;)
Signaltätheten är radikalt ökad, just för att det inte räckte till för att göra täta turer tidigare... Nu klarar den väldigt tät trafik plus att godstågen har möjlighet även i tät trafik att korsa motsatta spåret utan att vänta 15timmar innan det blir fritt från persontåg. http://www.e-buzz.net/forum/attachments/4635148.gif /Mats A LLJ forum: http://forum.wendel.nu/viewforum.php?f=14 |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:15. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009