![]() |
Byggnader runt Göteborg C
Hej!
Håller på och bygger en karta över Göteborg (och så småningom till Borås). Har börjat med en del byggnader nu, men det går väldigt långsamt och tråkigt pga besväret att ordna bra texturer till de ofta stora byggnaderna... Några frågor också: 1. Någon annan som byggt några hus i området? För det är ju dumt att göra onödigt arbete. 2. Allmänna tips för att kunna göra bättre texturer? 3. Någon som har bättre foton ("rensade") på exempelvis husen runt Centralstationen? 4. Ett bra sätt att göra lejon-statyn på Skansen lejonet? Har provat med ett plane mappad med bilden på statyn och la sedan en opacity-map runt, gick inte så bra... 5. Allmänna kommentarer? Något som verkar intressant? 6. När jag bygger Centralstationen, är det bättre att bygga egna perronger och -tak i gmax i ett och samma objekt, eller är det bättre att lägga till sådant i Trainz? 7. Vad krävs för att en station ska bli "passenger handling" i TRS2004? Mvh /Henrik http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3197112115.jpg Skansen Lejonet och västkustbanan. http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/7261112225.jpg Första blocksträckan ut från G, med Skansen i bakgrunden. http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/1595000626.jpg Göteborg C med Centralhuset. http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/9718000656.jpg Centralen till höger, i mitten Centralhuset och längst till vänster Nils Ericssonsterminalen. |
Hej Henrik,
Som Göteborgare är ju detta naturligtvis ett väldigt intressant projekt du håller på med. Jag har själv funderat flera gånger på att påbörja ett sånt här projekt. Jag har ju detta precis runt knuten så att säga. En speciell favorit för mig är Sävenäs bangård som ju är ännu större än infarten till stationen. Det största problemen jag sett framför mig har med framerates att göra. Spårområdena med signaler, skyltar och all stadsbebyggelse runtomkring är ju enormt minst sagt. En tanke som slog mig då var att man skulle begränsa sig till en låg vy, kanske till och med enbart från förarhytten. Isåfall skulle man kunna göra stadsbebyggelsen mot Friggagatan som kulisser. Sen gör man enbart vissa utstickande byggnader som lejonet, stationen mm i 3D. Huruvida detta blir bra är svårt att säga utan att testa. Risken med ett sånt här projekt är att man i sin iver att få det detaljerat bara får ett bildspel i slutändan. Jag tror man måste "luras" lite och ta lite genvägar för att få det spelbart. Hur tycker du hastigheten är som den är nu? Spåren och signaler verkar ju ligga redan enligt dina bilder. /Mats http://msts.e-buzz.net/stw/images/st...t4_strip6s.jpg |
Hej Mats!
Jovisst blir modellen besvärande stor så att säga. Din idé med kulisser är nog inte dum, eftersom det spar både arbete och datorkraft. Svårare blir det kanske där järnvägen går i upphöjda lägen, t.ex. genom Olskroksmotet, backarna i Mölndal eller partihalls/slakthusområdet, där man egentligen har en vida utsikt när man åker tåg. Jag har redan lagt alla spår på fastlandssidan. Har bara inkluderat första delarna av hamnbanan, bohusbanan eller nordlänken ännu. Speciellt runt centralen och Olskroksmotet orsakar alla splines att cachingen går långsamt, men det går. Datorn får inte var för dålig, man kan sänka Trainz-inställningarna en del också, att vara i förarhytten förenklar det hela som du säger. Men trots allt detta känns det roligt att bygga bara för att det äntligen är möjligt! Har du sett rutten "New York City region" på DS? Titta på den isåfall. Om man kan bygga Manhattan i Trainz, så kan ju inte Göteborg vara omöjligt... En smart taktik i den banan är att den är byggd som ett "schakt" med järnvägen omgiven av skyskrapor, men det finns inget annat med utanför "schaktet". Samma på min bana som bara är en baseboard bred. Tyvärr har vi ju få skyskrapor i Gbg att skymma sikten med... Är du eller någon annan intresserade av att hjälpa till att bygga hus eller kartlägga signaler el. dyl.??? Mvh /Henrik |
Jag hoppas jag inte säger för mycket nu men angående #7 så kommer det krävas en fristående modell med styrpunkter för var passagararna kan röra sig, sitter, ställer sig i kö, stiger på tågen osv. Så var det i betan iallafall och jag misstänker SP2 kommer erbjuda något liknande[:p][:p].
Stationsområdet ser fö väldigt bra ut redan nu Henrik! Jag har så mycket annat på gång men på ett eller annat sätt så hjälper jag gärna till att förverkliga din bana. Kanske lokstallarna och några baseboards Sävenäs?:) /Mats http://msts.e-buzz.net/stw/images/st...t4_strip6s.jpg |
Så passagerarstationer är inte helt färdigutvecklade ännu? Man kanske kan spara det arbetet till en senare version av Göteborg C. Finns det någon form av tutorial för att göra detta?
Jo tiden är ju ett problem, mitt projekt kommer nog ta månader beroende på hur noggrann jag orkar vara... Det vore jättebra med hjälp, hur lite/mycket det än blir! Jag har en del ritningar och foton, de täcker delvis Sävenäs, som vi kan använda. Har vissa byggnadsritningar också. Kan du hantera AutoCAD förresten? Mejla ifall det verkar intressant. Finns det en gräns för hur många texturer ett objekt får ha? Lönar det sig att göra lod-modeller på husen? Det kanske vore bra att göra ett separat objekt som "markplatta" med alla perronger och -tak, för att ha under själva stationshusen. Då kan man ju göra markplattan till den egentliga interaktiva stationen med styrpunkter, medan stationshusen bara står i bakgrunden? /Henrik Några fler byggbilder... http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/2238155352.jpg http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/9643155443.jpg http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/8795162147.jpg http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/4807162203.jpg |
Nej detta togs bort i sista stund innan release för att komma ut i ett Passenger Pack som blev SP2. Det finns därför ingen officiell dokumentation om detta. Då jag sett hur det fungerat i betan så är du nog helt rätt ute med att göra funktionaliteten separat. Då kan man lugnt jobba på husen och sen lägga till den funktionen. Enda problemet blir att synka placeringen efteråt i Surveyor.
Det finns en fast laddningstid på varje textur så det är bättre att ha en stor istället för flera små enligt Auran. Jag brukar göra en blandning på lok mest för att det är praktiskt. Det finns ingen känd gräns för antalet texturer, inte heller verkar storleken ha det. 2048x2048 är testat utan problem. Däremot finns det ju praktiska problem med så stora. Den största vinsten med LOD är då man har riktigt "högpolygoniga" relativt små objekt som lok och vagnar. En hög procentuell minskningen av polygonerna på ett kort avstånd blir väldigt effektivt för LOD. Hus ser man ju oftast på längre avstånd och dom är inte så detaljerade nära. Dom försvinner oftast utanför synvinkeln innan man hinner få ner storleken så att säga. Därmed inte sagt att det är onödigt jobb. Ett annat skäl för LOD är att minska texturstorleken med avståndet. Detta görs iofs av grafikkortet i form av mipmapping men man minskar laddtiden om inte annat. /Mats http://msts.e-buzz.net/stw/images/st...t4_strip6s.jpg |
Men vad skulle vara lättast för spelet att hantera; STWs spline-plattformar och tak, eller ett enda gmax-objekt med alla plattformar i? En fördel med att bygga dem själv är ju att på G är perrongerna både böjda och avsmalnande samtidigt, vilket ju inte går med splines...
Så lod-modellering är åtminstone inte lika viktigt på hus som rullande material? Husen har ju sällan många polygoner. En annan fråga; kan man ändra standardhastigheten på 65km/h till 40? Eller finns det osynliga hastighetsskyltar? Eftersom G är en säckstation, så skyltar ju HUDen 65 för avgående tåg. Det skulle ju se bra fult ut om jag måste sätta dit en 40-skylt precis framför varje stoppbock! Ett tänkbart men konstlat alt. är att dra spåret in i stationshuset, sätta dit en hastighetsskylt som döljs "inne i huset", lägga på perrong och stoppbock utanför huset... Tack för all hjälp Mats, du är en klippa! /Henrik |
Henrik,
Jag tycker att ditt arbete ser mycket imponerande ut. :) Om du släpper dina hus för fritt användande så är de ju intressanta även för mig när jag kommer till de centrala delarna av spårvagnssträckningen... En fråga: Hur svårt är det att tillverka ett hus i gmax, inklusive lära sig de delar i programmet man behöver för att göra det? Har ju en del hus längs mina sträckningar som behöver specialtillverkas. /rojo |
Hej rojo!
Tack. Jovisst ska jag släppa det, när jag känner mig någorlunda färdig med det hela. Enda problemet är att det tar lång tid att bygga för mig, så det dröjer nog... Att bygga hus i gmax är enkelt tycker jag, eftersom hus har så enkla former. Ritningar underlättar modellerandet, men det har man sällan. En stadskarta med husen synliga kan räcka för bredd och längd, och så får man uppskatta husens höjd på plats - t.ex. en våning brukar vara 2,6-3,0 m hög, en dörr brukar vara ca 2,1-2,5 m hög osv. Att applicera material/texturer är heller inte svårt, däremot är det mycket jobbigt att skapa texturerna! Först fick jag gå runt centralstationen en halv dag och fota fasader och hus med digitalkamera. Speciellt svårt är det med stora hus, där du måste gå långt ifrån för att fota hela fasaden, och därmed hamnar massor med saker i vägen. Kan ju hjälpa om man fotograferar ovanifrån ett tak eller nåt. Om hela fasadfoton är omöjliga, kan man ta detaljbilder och fota fasadmaterialet, som man sen "tilar" över fasaderna i gmax. Jag fick lägga bra mycket mer tid på bearbetning av bilderna i Photoshop till texturer, än på själva modellerandet i gmax. Man måste räta ut perspektivet, sudda/måla över människor, stolpar, bilar, skyltar mm. En hel del skräp är kvar, som du ser på mina bilder, eftersom jag ville testa huset i TRS tidigt. Får väl rätta till resten sen. För enkla och bra tutorials för gmax titta på: http://www.bluefinmicro.com/~garyp/t...xtutorials.htm http://www.tafweb-trainz.co.uk/tutorial_bank_1.html Lycka till! /Henrik |
Snabbast för spelmotorn är att undvika splines. De är ökända för att dra framerate. Eftersom det ändå är så mycket räls och vägar inne i centrum är det nog bättre att göra perrongerna som lösa objekt. En ytterligare fördel är du då kan utnyttja LOD för varje enskild perrong. Då kan man göra väldigt detaljerade tak och dylikt som sen skalas bort med LOD då man är några spår bort.
Standardhastigheten går inte att ändra. Att den sätts automatiskt på placerade lok är en bugg som jag ser det. Vid utplacering borde spelmotorn se efter vilken hastighet som råder på sträckan. Ett sätt att gå runt detta är att sätta osynliga hastighetsskyltar som du säger. Jag tror tom såna finns på DLS redan, men rätta mig om jag har fel. /Mats http://msts.e-buzz.net/stw/images/st...t4_strip6s.jpg |
Hej..
Jeg synes det er rigtig flot det du har lavet..:) Selvom Øresundstogene er svensk / danske, er det alligevel sjovt at se dem holde helt oppe i Gøteborg...:D Jeg plejer kun at se dem herhjemme i DK, som lufthavnstog til Kastrup, har aldrig taget toget helt til Sverige-.. Ha' en god aften ___________________ Mvh. Jesper Mathiesen Train-sim.dk: jesper Besøg BaneBilleder på www.banebilleder.frac.dk Trainz Danmark - Bygger Odderbanen |
I Sverige gå Öresundstågen i stortsett hela skåne och upp till göteborg på ena hållet och till alvesta på andra hållet!
//MVH John http://prymi.net "Att tala innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter" |
Citat:
Jag provade även att göra ett litet "lok" i gmax och exportera, men det var ett herrejösses jobb innan man hittade en tutorial som hade ett flöde och en config som faktiskt fungerade med TRS2004. Läste lite i Aurans officiella dokumentation också, den är bra. Till slut dök loket upp i TRS men nu har jag lite limfront/back/bog-problem (antar jag) som gör att loket spårar ur direkt. Det löser sig nog. :) Man lär sig... /rojo |
Snygg bild på Centralhuset, lite fel proportioner dock.
Jag kanske är lite petig men det är faktiskt jag som ritat/konstruerat eländet. Hela bygganden finns redan ritad i 3D, har använt ett program som heter Xsteel till det. Skickar en skärmdump från modellen, här ser ni allt bärande stål i "hotel" delen, ni efterfrågade ju ritningar på typ sådana här byggnader, antar att ni är förvånade att konstruktören sitter och läser i detta forum. http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3320152329.jpg P.S Vi håller oxå på att projektera Odin huset som ligger granne med GP huset =) Patrick |
Nej det hade vi inte direkt räknat med att få sådant fint besök :)
Exportera 3d-modellen till något format som 3D Studio klarar av och vips har du din "egen" byggnad både i verkligheten och i en tågsimulator :D;) Förmodar att den består av en väldans massa polygoner om man nu skulle lyckas få in det till 3D Studio/gmax. ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
Hej Patrick!
Det var ju kul med professionell hjälp! Är du civilingenjör kanske, vilken firma? Jag pluggar faktiskt till arkitekt, så jag vill gärna göra husen så noggranna jag kan/orkar. Men det är inte så lätt att uppskatta ett så stort hus dimensioner med ögonmått och gissningar... Tack för skärmdumpen, men den är lite svår att använda... Det krävs en mätbar axonometri eller om du har någon form av ritning på Centralhuset, så skulle det underlätta mycket. Foton, cad- eller 3d-filer kanske, något översiktligt (interiören är ointressant i detta sammanhanget). Eller helt enkelt bredd, längd och höjd på "hotellådan" och "kontorslådan"? De kompletta konstruktionsritningarna är nog mycket omfattande och lite overkill för gmax, gissar jag. Tvärtemot ditt arbete i Xsteel, så måste 3d-modellering till Trainz göras så förenklat som möjligt. Vanligtvis använder jag sbk:s grundkarta som jag rensar i AutoCAD, exporterar den till 3dstudio/gmax och använder sedan kartans z-eleverade taklinjer och planlinje för byggnader, att skapa volymer efter. Enkla ritningar på Odinshuset vore också intressant! Men kanske bara fasaden mot bangården, eftersom det blir för tungt för Trainz att bygga alla hus runt centralen kompletta. Mvh /Henrik Några byggbilder: http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/8183104959.jpg http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/2644105032.jpg |
Jag jobbar som konstruktör på Flygfältsbyrån här i Göteborg, har gjort några projekt här i götet typ Hässle i Mölndal, Tingshuset inne vid kronhusbodarna, mm..
Det är ju lite krångligt det där med att ge ut elektoniskt underlag, i och med att det inte är vi som är ägare utav handlingarna. Kan dock avslöja att det kommer att bli en stor bowlingbana i Odinhuset och ja jag har fasadritningar på Odinhuset. Måtten på Centralhuset är (Hoteldelen): Fasad fackverket 77840 mm X 11860 mm det fria måttet från spåret till undersida till vertikalfackverket är 7210 mm alltså det gröna fackverket på bilden. sen finns en påbyggnad ovan det gröna fackverket på bilden är 2840 mm Tänkte bifoga några PDF filer men verkar inte som om de går att ladda upp http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/4436115823.jpg http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3162115844.jpg http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/5385115902.jpg http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/7099115925.jpg http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/9527115956.jpg Patrick |
WOW![:0]... Snygt
|
Har kollat lite på Gasklockan i Göteborg oxå, den som revs för några år sedan.
Har en ritning från 1916, den ritades i Berlin den 8 April, snygg gammal ritning faktiskt. Modellerade upp den i Xsteel, tog mig 3 timmar, dock är inte taket samt lite andra detaljer inte på plats men det är små potatis kvar. Jag har INTE varit snål med polygonerna =). Prövade att exportera denna till DXF format, blev bara 48 Mb [:I] http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/4676173057.jpg http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/6548173112.jpg http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/6671173125.jpg Patrick |
Tack för bilderna och måtten Patrick! Jag ska ta tag i att uppdatera Centralhuset så snart jag hinner... banbyggandet tar sannerligen tid.
En fråga om Centralhuset förresten: hur kommer det sig att fackverket/krysstagen är asymmetriska? Estetik eller konstruktion? Om du har några pdf-filer eller annat material som du FÅR skicka, mejla dem isåfall gärna till mig på laurino@telia.com :) /Henrik |
Enbart estetiskt, arkitekterna tyckte det var fint, men givetvis så uppfyller det en funktion också.
P.s Drog de sista "strecken" på Gasklockan idag. 128 Mb DXF fil, har lite svårt att ladda upp den =) Patrick |
hur många triangles(polygoner) har Gasklockan?
över 500 triangles är för mycket för att importera till Trainz, och då bör man även ha LOD snyggt iallafall :) Tomas http://msts.e-buzz.net/stw/images/st...t4_strip4s.jpg |
Gasklockan ser imponerande ut Patrick. Med sån detaljnivå skulle jag nog kunna sträcka mig till 2000 polygoner, hårt loddad iofs;). Som den är nu misstänker jag att vi får räkna i hpf (hours per frame) istället för fps:D. Kul projekt fö, att väcka liv i gamla byggnader i 3D så här.
Vad är XSteel förresten? Räknar det även med belastningar odyl? /Mats http://msts.e-buzz.net/stw/images/st...t4_strip6s.jpg |
Xsteel är en programvara som används för att modellera stålkonstruktioner i 3D, typ Mekano eller LEGO. Där man modellerar upp allt stål, typ balkar pelare plåtar skruvar mm. Sen kommer det fina i kråksången.
Programmet gör egna tillverkningsritningar. Kan tyvärr inte räkna antalet polygoner men det blir en drackarns massa, som tur är har programmet en mycket bra renderingsmotor, så jag kan alltså vrida och vända på Gasklockan i realtid, vi pratar typ 50 - 60 fps, programmet arbetar i Open GL, så man måste ha ett bra grafikkort alla nvidia eller ATI, själv har jag ett Quadra 900 XGL men det är lite overkill, gasklockan är en liten model om man jämför med vad vi vanligen använder programmet till. En fördel till, är att flera personer kan modellera samtidigt i samma model. En person kanske ritar första våningen medans en anna ritar våning 2, en tredje kanske fixar ritningarna som programmet själv har gjort, och en fjärde håller på med beräkningarna i samma program ( Beräknings motorn i Xsteel är STAAD PRO om nu någon ville veta ). Hoppas att jag svarat på alla frågor. Som ni förstår så tycker jag att jag har ett förbannat kul jobb, älskade ju LEGO när jag var liten. Patrick |
Ser riktigt nice ut alltså! Hur går det för dig nu, långt kvar tills du är klar[:p]
|
|
Riktigt, riktigt mäktigt, Hengelo! Jag var faktiskt och kikade på tåg tillsammans med min son härom dagen och då var vi just i de krokarna du visar på bilderna (Burggrevegatan samt Skansen Lejonet). Jag måste säga att det är väldigt likt.
Jag hade gärna erbjudigt dig min hjälp men tyvärr är jag fortfarande en nybörjare på Surveyor och Gmax så jag hade förmodligen lovat mer än jag kunnat hålla. Däremot kommer jag följa ditt arbete med största intresse. //John |
Går det nått vidare med allt? Eller är det som lagt på is? Hur som helst så såg det jättesnyggt ut, alltihop.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:10. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009