Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Uttliggare som passar (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=10173)

Arre 2005-11-08 15:26

Uttliggare som passar
 
Hej
Vill att kontaktledningen ska vara så rak som möjligt över spåret så jag undrar vilka utliggare som passar till var och ett,om jag använder "signalobjekten".
Skriv gärna vilka som passar till 335mm och de andra

Erik Götborg 2005-11-08 15:38

För de första så går ju ledningarna "zick-zack" över banan. Kan inte direkt säga vilka som passar till vilka, men är det inte så att det finns en normalhöjd och en "tunnelhöjd".

I vilket fall. Ett tips är att köra med uteliggare som har inställningarna "inne","yttre","inner",yttre"..osv. varannan innre och varannan yttre.

Rojje 2005-11-08 20:02

Citat:

Ursprungligen postat av arvid_nilsson
Hej
Vill att kontaktledningen ska vara så rak som möjligt över spåret så jag undrar vilka utliggare som passar till var och ett,om jag använder "signalobjekten".
Skriv gärna vilka som passar till 335mm och de andra

Om du nu inte vill att tråden skall zick-zacka som i verkligheten skall du använda utliggaren center oavsett vilken stolpe du väljer (2.75 m, 3.35 m). På rakspår hamnar då tråden alltid i mitten av spåret.

Deskgrunt 2005-11-09 00:03

Citat:

Ursprungligen postat av mixerboy
I vilket fall. Ett tips är att köra med uteliggare som har inställningarna "inne","yttre","inner",yttre"..osv. varannan innre och varannan yttre.

Suck, som vanligt har jag då gjort fel... Har kört med inner - center - yttre - center osv.

Arvid, om du kollar på Tomas vägledning så ser du vilka som skall användas.
Version 1 till normala sträckor, 2 till kurvor, 3 under broar, osv.

Tomas 2005-11-09 01:06

hm det har jag ju missat att skriva i min guide att det är inner-ytter-inner osv.. lätt o missa. Borde kanske fylla på med lite mer beskrivningar av placeringar/trådar.

/Tomas

Deskgrunt 2005-11-09 01:48

Citat:

Ursprungligen postat av Tomas
hm det har jag ju missat att skriva i min guide att det är inner-ytter-inner osv.. lätt o missa. Borde kanske fylla på med lite mer beskrivningar av placeringar/trådar.

/Tomas

Det vore väldigt bra Tomas!

Kanske någon bild om hur det skall se ut vid inspänning som Rojje var snäll och postade i LBJ2006 tråden?

En annan sak jag funderat över är hur slutstolpen skall se ut vid terminus-stationer och stoppbockar. Har man en stolpe med inspänningsvikt och enkeltråd som sedan går över till dubbeltråd vid nästa stolpe typ?

Erik Götborg 2005-11-09 18:34

Va???
Alla uteliggare kan ställas in med längden. Du väljer ju själv om du vill använda inre, yttre eller centrum.

Rojje 2005-11-09 22:38

4 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Deskgrunt
En annan sak jag funderat över är hur slutstolpen skall se ut vid terminus-stationer och stoppbockar. Har man en stolpe med inspänningsvikt och enkeltråd som sedan går över till dubbeltråd vid nästa stolpe typ?

Det är riktigt, använd en av scenery-stolparna. Börja med en TS1 som övergår i en 40 SN. Ibland fungerar det inte med inspänningsvikt plus övergången från enkeltråd till dubbeltråd, avståndet till nästa stolpe blir för långt innan "övergången" är klar.

Då kan man om man har kvar KlausM:S trådar, eller laddar ner en av "Östtyska teamets" inspänningsvikter, använda den inspänningsvikten i stället. Den östtyska passar bättre då den är silverfärgad, använd inspänningsvikterna 40/60 TN U. Dom passar efter höjdjustering till Tomas CC-trådar, glöm bara inte att hålla nere SHIFT så att dom inte snappar i varandra. Om det är en kort tråd (< 650 m) kan du använda en 40/60 EN U utan vikt men med isolatorer i stället.

Se bildexempel nedan:

Deskgrunt 2005-11-09 23:03

AHH!!!

Tack så mycket igen Rojje, det klarnar för varje dag! :tumupp: :D

Försöker dock undvika KlausMs saker nu när han dragit tillbaka dem men det löser sig nog ändå.

Ser även att du använder den där osynliga hastighetssignalen. Version 2 av den är väldigt smart med dels styrning efter växelläge på en eller flera växlar och man kan även ange olika hastighet för vilken prioritet tåget har. Så alla X2'or kan man ha som prioritet 1 med högsta hastigheten, vanliga tåg är 2 och tyngre saker 3 osv.

Finns otroligt mycket smarta saker som man lätt missar för språket.

Förresten, en följdfråga igen :D

- Man använder väl bara spännvikt i ena änden på en sektion även ute på linjer? Skall man då köra med vanliga 2till1 tråden och bara fästa i en stolpe i andra ändan? Har inte hittat något fäste utan vikt direkt till stolpe men har väl missat det...

Duh... Du svarade ju delvis på detta i inlägget ser jag nu med att använda de tjeckiska isolatorerna...

Tomas 2005-11-10 00:30

Citat:

Ursprungligen postat av Deskgrunt
Förresten, en följdfråga igen :D

- Man använder väl bara spännvikt i ena änden på en sektion även ute på linjer? Skall man då köra med vanliga 2till1 tråden och bara fästa i en stolpe i andra ändan? Har inte hittat något fäste utan vikt direkt till stolpe men har väl missat det...

Vikter sitter i båda ändar av sektionerna på linjen.

/Tomas

Deskgrunt 2005-11-10 01:28

Tack för svaret Tomas!

Mycket som tydligen är självklart för de flesta utom mig :eek:

Rojje 2005-11-10 11:21

Citat:

Ursprungligen postat av Deskgrunt
Försöker dock undvika KlausMs saker nu när han dragit tillbaka dem men det löser sig nog ändå.

Har inte hittat något fäste utan vikt direkt till stolpe men har väl missat det...

Duh... Du svarade ju delvis på detta i inlägget ser jag nu med att använda de tjeckiska isolatorerna...

Isolatorvarianten är KlausM:s och hans paket går fortfarande att få tag på här, -->> KlausM:s Catenary.

Tråd att använda för fäste utan vikt finns i Tomas paket som t.ex 40 SN CC, där går dubbeltråd över till enkeltråd med isolator. ;)

Skrev fel förut, inspänningarna är en östtysk variant som fortfarande finns på DLS, KUID: 86745:23397, KUID: 86745:23373.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:16.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009