![]() |
Problem med STW spår (ST2005 CD)
Hej!
Jag har i princip inte byggt någonting med dessa spår eftersom jag haft stora problem med dom både i TRS2004 och nu i TRS2006, men med tanke på hur snygga dom är så tänkte jag höra ifall fler har råkat ut för samma problem och ifall det går att lösa. Problemet jag har är att när jag placerar ut eller flyttar dessa spår så sjunker min framerate till ca 1fps! Något liknande inträffar även när jag ändrar marken runtomkring spåren (ca 20-30m ut från spåren). Detta gäller alla nya STW-spår vilket gör dom helt oanvändbara för mig (tyvärr). Jag har även liknande problem med några få vanliga splines, t.ex. den svenska motorvägen. Det gör ingen skillnad ifall jag använder DirectX (kör med OpenGL i vanliga fall). Har sökt lite i forumet efter liknande problem, men det enda jag hittat är Deskgrunt's tråd om prestandaproblem. Han verkade dock ha problem i Driver vilket jag inte märkt något av. Tacksam för all hjälp! mvh .... Mats |
för mig blir svängarna kantiga
|
Samma sak händer mig också.. vet ej varför det blir så.
|
Svängarna blir kantiga när man använder 16m spårbitar (börjar på 16m).
Använd fyra eller tvåmetersspårbitarna (börjar då på 4m el. 2m) |
Mats om du vill kan jag skicka över en fil med ett spår så du kan prova och fixa till så de där problemen inte uppstår. Avinstallerade TRS2006 nästan på en gång själv och har inte plats o installera det just nu (och inte nån vidare lust heller), men jag kan fixa problemet om någon bara säger hur :)
/Tomas |
Citat:
Tack för svaret. Jag provar gärna för att se ifall jag kan hitta en lösning, men jag vågar inte garantera något. :) Du får gärna skicka filen till mig. mvh .... Mats |
Mail skickat :)
/Tomas |
Just den låga fps'en inne i surveyor gick att lösa genom att dra ner "spline edit" nånting inställningen till det minsta. Då ritas inte splinen upp under placering utan bara en linje typ.
Sen prestandaproblemen inne i Driver finns det nog ingen riktig lösning på är jag rädd... TRS funkar helt enkelt bättre med "chunky mesh" spår än de som använder egen mesh. :( Jämför med HP Trainz chunky mesh spår så blir det stor skillnad, speciellt på bangårdar och med lite slöare datorer. |
Hej igen!
Tack för spåren Tomas. Jag har tyvärr inte haft tid att titta på dom än pga jobb. Patrik: Tack för tipset om "Spline edit". Det få bli så för tillfället även om jag tycker att det försvårar spårläggningen en del. Men det är i alla fall betydligt bättre än framerate-droppet jag får annars. mvh .... Mats |
Hej igen!
Efter att jag installerat SP1 till TRS2006 så verkar plötsligt spåren fungera problemfritt. Jag vet inte ifall jag haft tur eller vad, men jag hoppas att det håller i sig. Jag har själv inte lyckats lösa problemet tidigare. mvh .... Mats |
Citat:
Fungera problemfritt, menar du då i surveyor eller är prestandan även bättre i driver (om man jämför med chunky mesh)? Kan verkligen Auran ha lyckats? Nästan så man blir sugen igen om Tomas fina spår går smärtfritt att bygga med och även lite äldre datorer klarar dem :) |
Citat:
Jag har bara provat i surveyor, och där beter dom sig precis som alla andra spår. Problemet jag hade förut var ju att dom knappt gick att lägga ut eftersom fps:en droppade till 1-2 fps så fort man började dra ut dom. mvh .... Mats |
Kan verkligen Auran ha lyckats? Nästan så man blir sugen igen om Tomas fina spår går smärtfritt att bygga med och även lite äldre datorer klarar dem :)[/quote]
Det skulle vara kul om du börjar trainza igen! Kollade alltid dina innovationer och tips tidigare och hade stor hjälp av det i det egna byggandet. Själv ligger jag lågt sommartid men tänker aktivera mig när höstmörkret är över oss igen. SP 1 har i alla fall för mig varit ett lyft. Mvh, Håkan |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:36. |