![]() |
Min nya bil
1 bifogad(e) fil(er)
Efter varit utan i bil i ett antal år (inte blivit av med lappen, utan själv valt det!), så har jag köpt mig en VW Golf Manhattan -90. Inte den snyggaste att se på, men den går superfint!
Har aldrig haft en Golf förut, men är redan såld på dom. Verkligen trevliga bilar att köra och små utvändigt och rymliga invändigt. Dessutom bränslesnåla och låg skatt. Manhattan skiljer sig lite från CL, då den har annan inredning, sportratt, 14-tums fälgar (på min sitter det dock CL-fälgar=13-tum), plastskärmbreddare och 90-hästars motorn (går visseligen också att välja till CL). Min har även taklucka som tillval. Det jag vill få ut av denna tråd, är att få tips om affärer, hemsidor m.m. för VW Golf. Vet ni av nått, var snäll och posta tipsen här! Hitta ett forum för VW Golf: http://vwgolf.se/ och VW GTI klubben: http://www.gtiklubben.nu/ (har broschyrer över dom flesta VW!). Nåväl, en bild på min "pärla": |
|
Det var en fräck bild.
|
Mycket fräck bil(d)!!!!
Berätta gärna om den och visa några fler bilder... |
jag tycker att båda e skit coola , jag gillar dom lite äldre för att dom e så jäddra roliga att åka i , vi provade massa sånna på min prao :rolleyes:
|
Tackar, men det krävs en hel del jobb innan min kan anses cool...
Men framöver kanske det kan bli tal om ny lack och fälgar iallafall! Golf 1 tycker jag nog är dom tuffaste, men dom känns så små invändigt. |
Citat:
Golf I är nog de mest nostalgiska golfmodellen, den har en härlig historia och man kan fortfarande bygga på en sådan. Nåja, ni ville se mer av min Golf III? Nåja, har en bild till uppladdad så det får bli den tills vidare. http://i168.photobucket.com/albums/u.../golfenbak.jpg |
Citat:
Lack kan både vara billigt och dyrt, ska du bara lacka om i samma lack är det inte så dyrt, men vill du ha en fräck lack får du nog allt ge allt mellan 8000 och 30000 kr, vilket inte är i det billigaste laget. |
Angeleyes ser väldigt coolt ut, fast det börjar bli väldigt vanligt. Jag skulle vilja ha en lätt sänkning (den är på tok för hög!) och några snygga fälgar. Skulle också velat ha bort emblemen fram och bak...
När det gäller lack så blir det i samma färg som orginal (när och om jag hittar ett bra pris!?). Men jag är sugen på mattsvart, det ser brutalt ut och jag tror inte det finns så många mattsvarta Golfar... Dörren på passagerarsidan är utbytt och är av den äldre modellen (delad ruta). Först tyckte jag det såg helknäppt ut, men nu vet jag inte om jag ska jaga en nyare dörr eller inte???? Det gör ju min bil lite egen! |
Citat:
|
Glöm vad jag skrev om mattsvart (fick en blackout!). Bilen blir (i framtiden) omlackad med orginal färgen med en lätt sänkning och snyggare fälgar. Tror inte det blir andra modifieringar, men man vet ju aldrig????
|
Citat:
|
Var och besiktiga "pärlan" igår. Gick igenom med bara ett påpekande på en sprucken damask. Bromsarna var bra och väldigt jämna (tog dock bättre fram än bak) och avgasvärdena var mycket lägre än gränsvärdet ("fuskade" inte heller genom att hälla nått i soppan!).
Jag var lite orolig då jag inte har tidigare protokoll och nått brukar det alltid bli på en besiktning av en gammal bil, men allt var ok...skönt! När det var klart och jag skulle betala, så var det fullt av folk vid kassan. Datorerna hade gett upp! Ingen kunde varken betala eller få sitt protokoll. Efter ett tags väntande, så talar dom om att vi kommer få dom hemskickade tillsammans med en faktura... |
Betalar du inte i förväg? Det brukar man väl göra?
Min ska in på fredag, jag tror inte det ska vara några stora men. Möjligen något fel på styrleden, men annars inget. Har inte hunnit ljusinställa mina angeleyes så det blir att byta ut dem till originallyktorna och även baklyktorna eftersom man måste ha reflex, som inte sitter på mina lexusbaklampor. |
Förut gick man in och betalade i förväg och fick kölapp hos bilprovningen här. Men nu har dom flyttat och byggt en ny anläggning. Så har man (som jag) beställt en tid på nätet, går man först till en automat (står ute). Automaten har pekskärm och där trycker man in reg. numret. Sen går man till bilen och väntar tills reg. numret syns på skylten, som också talar om vilken port man ska in i.
Först hamnar man i hallen, där dom kollar ljus, motorrum, under bilen m.m. Sen åker man ut och dom testar tuta och vindrutetorkare och vidare till en pyttebyggnad (såg ut som ett garage ungefär), där bromsarna testas. Sen vidare till avgastest och sen ska man gå in tillsammans med besiktningsmannen och betala och få protokollet. Såhär funkar det nu i Sundsvall, men som jag sa tidigare, så är det en ganska ny anläggning... Lycka till på fredag, hoppas det går bra! |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:15. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009