Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   osynliga plattformar (svensk höjd & bredd) (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=21394)

leoj 2008-11-10 01:53

osynliga plattformar (svensk höjd & bredd)

Någon som känner behovet av lite osynliga plattformar som passar ihop med Tomas grymt snygga plattformspaket?
Jag gör det iaf, så tog saken i egna händer och började leka lite med gmax.
Vips så blev en plattform klar, de var hyfsat enkelt, så det lär bli flera :)

Det jag tänkt att göra är följande längder:
320, 220, 100, 50 m
Några andra mått som man absolut måste ha, eller som är bra att ha på en svensk järnväg (i förhållande till tåglängd osv)?

Till en början så gör jag bara med en plattform med spår på ena sidan (då detta är de första jag scriptar).. Men får se vad det utvecklas till :)

Planen är att få fram ett litet mumsigt paket som passar till Tomas plattformar.. Så det kanske inte bara dyker upp osynliga plattformar, utan kanske lite flera tillbehör, finns ett lager med bilder som man kanske ska utnyttja :P

Dson 2008-11-10 06:02

Underbart! Det är riktigt behövligt!:) Finns en del osynliga plattformar med passagerarfunktion, men antingen är dom för smala, korta eller höga. Och en del är inte osynliga, utan bara transparenta så att man ser en liten genomskinlig box...

Så du är väldigt välkommen att göra osynliga plattformar :)

Angående längderna, så en 80-talsvagn är 26,40 m lång (Källa: Wikipedia, så reservation för att källan har fel, så det vore kanske inte helt fel med en plattform på runt 400 meter också:)

JohanV 2008-11-10 14:30

Det kanske kan vara en bra idé att kontakta Tomas angående längderna också?

korvtiger 2008-11-10 18:44

http://www.ajsmith.nildram.co.uk/trs/ finns det ett antal invincible platforms att ladda ned, tror att en av dom finns inbyggd i trs 2006 (börjar på AJS eller nått tror jag) Där finns även scriptet till plattformarna och det är fritt att använda.

leoj 2008-11-10 20:22

Jo tack, jag vet om dom.. Men maxlängen på en plattform där är 255m dvs inte tillräckligt långt för mig :)

Sen är jag inte alls insatt i scripting. Så det är lite svårt att försöka sätta sig in i det..

pussgurkan 2008-11-10 23:32

Mina små försök

8 bifogad(e) fil(er)
Hej kommer ni ihåg mig?
Har snickrat och donat på mina perronger
Håller på och betatestar den första skapelsen
2 spår en perrong aktiv längd 210m bredd 10.1m
skriptad med AJS skript dvs Namnskyltarna på peronngen sätter man själv, välj antal passagerare/ spår 1-80 st, är gjord för vänstertrafik (som SJ har)
3 olika utgångar liten utgång med spärrlinje, biljetthall (SL) samt centerutgång. Håller även på med ett busstorg se bild samt en rak ramp från undergången.
Mer kommer förhoppningsvis.
Enda problemet är de är ganska många polygoner så jag måste testa detta på nägon gammal dator för att se att det fungerar (skapar detta på min superharv Intel Qadcore 3.0/1333 samt 8GB internminne, 6.5 Tbyte HD,Gforce GTX280) :tumner: nåja skryt lagom .:tumner:
Håll tillgodo med bilderna och komm med synpunkter

pussgurkan 2008-11-10 23:33

flera bider

3 bifogad(e) fil(er)
fortsättning följer

pussgurkan 2008-11-10 23:41

Aber mench

Naturligtvis så kan jag ju göra dessa som osynliga perronger dvs låta bli att lägga in mina tramsiga perronger utan bara göra osynliga d.o
Vilka längder önskas (längden kan man sätta själv i scriptet men vad jag menar hur långt ut mot ändarna skall det stå passagerare.
hur många passagerare skall vara max, spåravstånd 4.5m ? perrongbredd 10.1m vad mer?

leoj 2008-11-11 00:03

haha :P
då var ju mitt jobb förgäves :P eller?
snyggt måste man säga iaf :)

de är väl till alla tomas höjder och bredder som jag tänkte på i första hand..
dvs, 4,5 , 5,6 , 10,1
mellan och hög har ju samma avstånd till spåret, låg är lite närmre har jag för mig

de jag saknat är typ att passagerarna samlas åt en kant, eller är mer jämt utspridda.. alla stationer osv samlar alla i mitten, vilket då betyder att typ pendeltågsstationer (där de tex bara finns en uppgång) ser väldigt konstigt ut.. då de kanske står 3 pers, så kommer man med ett kort tåg, och vips så får hela stationen motion pga springa till tågdörrar

Det jag hade i tanken var att skapa typ (20/30m låg version (eller markplatt), för norrlands inland) 50,100,220,320 med passagerare jämt utspridda.. så kan man få lite mer realism, än en klump i mitten.. Sen att man då inte kan placera ut så många objekt snyggt (bänkar osv) gör de lite svårare..

så de är ju bra att man får lite fasta stationer så kan man anpassa sig ^^

ang antalet passagerare.. De beror ju lite på, centralen i morgonrusingen får de nog plats ett par :P
De finns ju rätt många platser i upptåget motsv..
Men en låg platform på typ 50 m uppe i norrlands inland kanske inte behöver 80, där kanske de handlar om max 20
Vart dom står, beror ju lite på vart utgångarna är placerade.. ofta ena kanten på flertalet pedeltågstationer iaf, även typ upptåget, då vill ju alla va i den ände som är närmsast utgången..

theSnuFFer 2008-11-11 01:41

Citat:

Ursprungligen postat av pussgurkan
... (skapar detta på min superharv Intel Qadcore 3.0/1333 samt 8GB internminne, 6.5 Tbyte HD,Gforce GTX280) :tumner: nåja skryt lagom .:tumner:

Du fick ut en hygglig slant på försäkringen för den gamla kärran som gick upp i rök eller?... ;)

Det glädjer mig att arbetet med plattformar och tillbehör kunde gå vidare och närmar sig sitt slut - För det är otroligt snygga och detaljerade objekt du gör!!! Bra jobbat! :tumupp: :tumupp: :tumupp:

//theSnuFFer

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:55.