Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Spårvagnsfråga - trafik (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=28904)

spyfrog 2011-01-25 15:33

Spårvagnsfråga - trafik
 
Ursäkta en dum fråga, jag ser att det finns en del spårvägs byggnation här.
Nu kommer jag till min dumma fråga: blir det inte problem med trafiken om man bygger en spårväg?
Hur samspelar spårvagnen med bilar och övrig trafik?

GBGtram 2011-01-25 15:44

PT GBG .bla?
 
Citat:

Ursprungligen postat av spyfrog (Inlägg 228345)
Ursäkta en dum fråga, jag ser att det finns en del spårvägs byggnation här.
Nu kommer jag till min dumma fråga: blir det inte problem med trafiken om man bygger en spårväg?
Hur samspelar spårvagnen med bilar och övrig trafik?

Hej, inga frågor är väl för dumma om man inte vet svaret..
Om du menar ( b.la) Projekt Göteborgs rutten så har jag svaret:

På ungefär 9 av 10 vägöverfarter över spåren i GBG finns den en signal styrd korsning som stoppar bilarna när vagnen kommer, oftast ger den rött ca:50 meter innan vagnen kommer. På dom andra som inte har signalerat så har jag trixat till de så att de oftast finns någon (osynlig)rondell som gör att de knappt kommer någon bil på just den överfarten.

På själva vägen är de lite lurigt normalt kör bilarna i trainz i 40km/timmen & vid Chalmers, Salhgrenska & Godhemsgatan är dom ända 3 ställena i PT GBG där vagnen delar banvall med bilarna, resten/ övriga vägar med spår har ingen bil trafik. :grin:

rac_hammer 2011-01-26 08:52

Menar du i spelet eller verkligheten?

spyfrog 2011-01-26 09:07

Citat:

Ursprungligen postat av rac_hammer (Inlägg 228398)
Menar du i spelet eller verkligheten?

Jag menade i spelet eftersom jag inte ser att det verkar finns någon intelligens i bilarna direkt.
Nu gav ju postaren här ovan ett bra svar på hur det funkar i Trainz men det verkar som att man liksom tappar lite av det intressanta med spårvagnar - dvs integrationen med den vanliga trafiken.
Undrar om Trainz kommer att få några funktioner som stödjer detta bättre i framtiden?

leoj 2011-01-26 09:55

Det går nog att fulhacka till sig en lösning..
Det skulle typ vara att om man skaffar sig en specialvägövergång där spår och väg går paralellt. Sen placerar ut massor med sådana efter varandra, att då få till någon typ av fungerande system.

Nackdelar
Spåren blir väldigt raka (kanske går att lösa, då jag ser att man i senaste SP till 09 kan namge splines)
bliarna kör hackit, kommer dom i fatt spårvagnen så kommer dom stanna till sen åka vidare.
Blir de lite fel så kommer även bilarna framför stanna till, så då kommer de vägra flytta sig.

spyfrog 2011-01-26 10:20

Citat:

Ursprungligen postat av leoj (Inlägg 228400)
Det går nog att fulhacka till sig en lösning..
Det skulle typ vara att om man skaffar sig en specialvägövergång där spår och väg går paralellt. Sen placerar ut massor med sådana efter varandra, att då få till någon typ av fungerande system.

Nackdelar
Spåren blir väldigt raka (kanske går att lösa, då jag ser att man i senaste SP till 09 kan namge splines)
bliarna kör hackit, kommer dom i fatt spårvagnen så kommer dom stanna till sen åka vidare.
Blir de lite fel så kommer även bilarna framför stanna till, så då kommer de vägra flytta sig.

Det låter som att vi nog får klara oss utan riktigt integrerade spårvägar tills den funktionen stödjs av Auran eller köra på separata spår.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:32.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009