Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Söker info om följande 2 lok (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=29092)

Pe4r 2011-02-13 09:11

Söker info om följande 2 lok
 
1 bifogad(e) fil(er)
Ser ut som storebror och lillebror.

Den ena verkar ha 2 motorer,
en för framhjulen och en för bakhjulen.

Nån som vet mer om dessa lok?

Kanske nån länk, gärna svensk sida.

baloo406 2011-02-13 14:44

Hej Pe4r.

Namnen på loken kan jag hjälpa dig med.

Det översta långa loket är ett DD40. Det skall vara världens längsta lok. Om man skall tro jänkarna, dom är ju glada för att ha världens största. Om det är det vet jag inte. Det var nog en stark rackare, för det skall tydligen ha 2 motorer på vardera 3300hk. 6600hk totalt. 30m långt och 280 ton tungt. Jag har för mig att EMD har tillverkat det, är inte säker.

Det mindre loket är nog amerikanska järnvägens arbetshäst SD40 tillverkat av EMD. Det kan vara ett GP40 också. Det är lite svårt att se skillnad på dom

Sök på dom namnen på Goggle eller någon annan sökmotor, så finner du en del sidor som är på svenska.

Pe4r 2011-02-13 15:22

Tackar, googlade lite på "världens starkaste lok" eller liknande och fick upp Iore som går nånstans uppe i norra Sverige, Kirunagruvorna?

leoj 2011-02-13 15:48

Det lär stämma, om nu de var en fråga eller ej :S

http://en.wikipedia.org/wiki/EMD_DD40
http://en.wikipedia.org/wiki/SD40

Wikipedia är bra som sammanställning :)

baloo406 2011-02-13 15:52

Iore
 
Det är nog mycket väl så.

Dson 2011-02-13 16:19

Vad vill du veta om loken? Jag är iofs inte så insatt i Union Pacifics lokflotta, utan mer intresserad av Canadian Pacifics, men i Nordamerika är loken mer standardiserade än i europa.

Det nedre är som redan sagts en SD40 (GP40 är fyraxliga, SD40 är sexaxliga) och är en lite mindre och äldre typ av linjelok, något större än våran TMZ.
Loket är av dieselelektrisk typ, vilket innebär att en dieselmotor driver en stor generator som i sin tur driver elmotorer som driver hjulen.
Loktypen blev väldigt snabbt populärt i USA, Kanada och Mexico, då det är väldigt flexibelt och i princip fungerar lika bra som ett växellok som ett linjelok.

Pe4r 2011-02-13 17:50

Vad ligger vikten på dessa och hur mycket klarar sådana här lok att dra?
Vad kan längden på ett tågset av vara med dessa lok som dragare?


Vad skulle prislappen ligga på sådana?

Just dte ja, USA, Kanada och Mexico är det dom syns i,
har väl varit nått i Nostalgia om dessa, minns inte riktigt hur det var.

leoj 2011-02-13 18:32

Denna borde flyttas till "Allmänt om järnvägar och tåg"

Läs på Wiki, där står allt typ

längden beror på vikten på vagnarna/banan, inte på loket.. tomma vagnar = längre

baloo406 2011-02-14 10:48

Citat:

Ursprungligen postat av Dson (Inlägg 229738)
Det nedre är som redan sagts en SD40 (GP40 är fyraxliga, SD40 är sexaxliga) och är en lite mindre och äldre typ av linjelok, något större än våran TMZ.

Tackar för upplysningen Dson. Det viiste jag inte.

CGD 2011-02-14 11:09

Om du inte redan gjort det så gå till www.railpictures.net och sök efter EMD DD40 eller DD35. Du kan också vända dig till YouTube och söka efter DD40 eftersom det finns en maskin kvar och det finns massor av film på den.

Pe4r 2011-02-14 16:44

Kollade lite på tuben i dagarna,ska kolla mer sen också.

Tack för de fakta jag fått, fyll gärna på mer då ni har tid och lust.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:46.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009