Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Brutna spår som aldrig vill läka (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=29216)

bjornl 2011-02-25 23:11

Brutna spår som aldrig vill läka
 
Hej
Detta är första gången jag postar i detta eminenta forum som jag har följt någon månad.

Jag håller på att bygga en bana mellan Lysekil och Munkedal baserad på Bengans fina kartor. Jag trodde i min enfald att det gick riktigt bra men nu när jag skall få AI förarna att fara runt på allvar så får jag problem.

I driver med AI kommandon så säger Trainz att den inte kan hitta en rutt till min tänkta destination.

Jag upptäcker förstås i surveyor att jag har brutna spår runt Munkedals station.

Sagt och gjort jag letar tips och försöker laga både genom att radera spår och lägga ut på nytt samt att testa med att lappa med osynliga spår.

Men lagar jag på ett ställe så dyker hålet upp ett par splines markers bort och de hoppar runt och jag efter.

Så har jag hållit på ett par dagar nu och försöka laga och snart klättrar jag upp i en tall.

Jag kör Trainz 2010 med spår” Rals m spik ” och station ”AJS Invisible Station 2T 3.5” i Munkedal.

Finns det någon erfaren som kan ge mig ett råd.

Björn

leoj 2011-02-25 23:23

skulle inte rekommendera att klättar upp i en tall, snarae jaga rätt på en gruva, sen hitta järn, förädla detta, sen laga spåret :)

Det är någon bugg smo jag inte riktigt föstår mig på hur den uppstår, jag har den på ett flertal ställen med..

Jag bryr mig faktiskt inte om detta, är man amibiös kan man ibland lyckas bygga bort dessa skarvar om man drar rälsen åt samma håll, sen gör så man får skarven borta vid ett stoppblock

bjornl 2011-02-25 23:32

Hej leoj

Tack för svaret. Jo har jag upptäckt att jag kan jaga håen framför mig så att säga. Fast jag vill ju så gärna att AI tågen skall fara runt samtidigt som jag kör mitt tåg.

Jag tolkar dig dig som så att du inte kör så mycket med AI förare, eller finns det något sätt att få dom att ignorera hålen som jag inte vet om?

Bansträckning mellan Munkedals Bruk och Munkedals hamn riktigt ropar efter två AI tåg.

Björn

Hobo 2011-02-26 00:44

Kanske du skulle prova med att byta ut räls-sorten? Tycker mig märka att olika sorters räls blir mer eller mindre böjliga och olika snygga.

leoj 2011-02-26 00:49

Hum..
AI förarna ser inte dessa hål, det är bara mänskliga ögat som ser.. Så varför får du problem med AI?

ekankal 2011-02-26 01:01

Tror inte att det har att göra med vilka spår man använder :).
Har råkat ut för samma fel själv några gånger, och bl.a provat att byta ut till andra spår, utan resultat.
Det är nog som leoj säger, någon slags bugg, eller liknande.
Har även sett att andra råkat ut för samma fenomem, men inte sett att någon har kommit med någon vettig lösning på det.

Men ett tips i.a.f, för att undvika div. andra underligheter, är att ALLTID försöka dra spåren i samma riktning överallt (= inte börja med ett spår "från vänster", och ett till "från höger", och låta dom mötas "på mitten" [hoppas att liknelsen blev begriplig]).

EDIT: Leoj, det kan bli problem ibland med A1, om man väljer "Drive to...", eftersom destinationen inte är "åtkomlig" på grund av rälsbrotten.

baloo406 2011-02-26 09:26

Hej bjornl

Detta problemmet har jag haft en gång också. Min lösning som har fungerat, är följande.
Som ekan skrev dra spåren på samma håll. När du lägger ett spår, håll ner Ctrl knappen vid skravar, och tryck på vänster musknapp som vanligt. Du kan göra kurvor då, men utan att spåret gör en egen skarv. Eller hur man nu skall förklara det.
Sen jag började med den metoden har jag inte haft några hål i rälsen.
Jag änvänder TS2009 med Sp4.

Fint namn du har.:tumupp:

leoj 2011-02-26 10:42

Hur är det möjligt?
Signaler ser ju förbi dessa skarvar, då borde AI också klara av detta :/

baloo406 2011-02-26 12:29

Citat:

Ursprungligen postat av leoj (Inlägg 230903)
Hur är det möjligt?
Signaler ser ju förbi dessa skarvar, då borde AI också klara av detta :/

Inte en susning. Men det fungerar

svenolov 2011-02-26 12:32

Citat:

Ursprungligen postat av ekankal (Inlägg 230888)
....
EDIT: Leoj, det kan bli problem ibland med A1, om man väljer "Drive to...", eftersom destinationen inte är "åtkomlig" på grund av rälsbrotten.

Citat:

Ursprungligen postat av leoj (Inlägg 230903)
Hur är det möjligt?
Signaler ser ju förbi dessa skarvar, då borde AI också klara av detta :/

Ett alternativ till AI är min Autopilot som inte försöker vara intelligent. Den kör efter signalbeskeden och ser slutmålet först när det dyker upp efter en signal.

EDIT: Leoj, använder du mina skriptade signaler, månne? ;)

bjornl 2011-02-26 15:32

1 bifogad(e) fil(er)
Hej alla som tagit sig tid att svara och hjälpa mig.

Baloos förslag hjälpte mig i många men inte alla av fallen.

Men nu har jag uppfunnit en egen metod för att hantera det sista hålen som jag har döpt till gruppmobbing, se bilden.

Hitta splinemarkern där hållet finns och rama in den med 4 splinemarkers, två på varja sida.

De yttre är för att styra upp spåret så att det forfarande är någorluna rakt när mobarna gör sitt jobb.

De två innre splinemarkeringanra dvs. mobbarna trycker du upp mot offret på ömse sidor tills de blåa strecken i minimappen möts.

Då verkar AI logiken hitta fast jag antar att hålet egentligen finns kvar.

Offret slingrar sig vid mobbing så man får trixa lite för att språret skall vara hjälpligt snyggt.

Det är ju en oerhört osofistikerad metod med den verkar ha en stor fördel, det funkar.

Så nu kan mina arbetare åka till sina skift både på Munkdals pappersbruk och i hamnen. Hurra!

Björn

bjornl 2011-02-26 15:34

Ps
 
Hej ekankal

Jag kommer absolut att testa din autopilot när jag har lärt mig få ordning på signaler, men en sak i taget.... först måste jag lära mig hur signaler fungerar.

MVH / Björn


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:18.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009