Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Ett litet utedass. (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=8223)

Bengan 2004-12-20 17:46

Ett litet utedass.
 
Ett litet försök på ett utedass.
Får nog lära mig att göra taket lite tunnare och en bättre texture till taket, ser lite tokigt ut.

http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/1104174400.jpg
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/9239174424.jpg
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/6786174443.jpg
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/1747174501.jpg
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/7340174520.jpg

Ska föreställa detta utedasset.

http://msts.e-buzz.net/forum/topic.a...&TOPIC_ID=6338

EDIT: Går det att andra tjockleken på taket, när texturen sitter på plats. Eller kommer det att se tokigt ut då.

Bengan

Janne 2004-12-20 17:59

Du måste alltid mappa om texturerna om du förändrar storleken på något objekt. Ett tips är att ha en bit vitt i texturen som du kan mappa upp vindskidorna mot och få dem vita. Taket bör vid takfoten justeras så att det ser ut enligt bilden nedan:
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/4499180458.jpg

Bra jobbat förresten! ;)

http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3019000730.jpg
Janne
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler

Fredrik 2004-12-20 18:13

Ja du kan ändra tjockleken på taket utan att du behöver "mappa" (lägga på texturen) igen. :)

Man kan alltid ändra storleken. Det enda som kan hända är att om du t.ex ändrar storleken på huset, gör det jättelångt, så kommer texturen att se väldigt utdragen...

___________________________________
Fredrik
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler

Janne 2004-12-20 18:41

Hmm, två oilika svar. Undrar om det blev något klarare för Bengan? [:p] Jag brukar i alla fall åka på att få mappa om när jag drar i objekt. Eller också är jag onödigt petig... [:I]

http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3019000730.jpg
Janne
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler

Fredrik 2004-12-20 19:00

Sidorna på taket är så pass små att det knappast kommer märkas att han gör taket mindre tjockt. Därav mitt svar.

Om han skulle göra dasset 20 m långt så skulle texturen se väldigt utdragen ut ja... så där är vi inne på samma linje Janne... ;)

___________________________________
Fredrik
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler

Tomas 2004-12-20 19:00

det beror ju lite på vad man drar i, är det bara en box så kan man dra som man vill utan att det händer nått med texturen, men är boxen uppdelad i flera segment, såsom kortsidan så kan man få justera texturen lite.

/Tomas

http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/7817211010.jpg

MatsH 2004-12-20 19:19

Hej Bengan!
Jag låter 3D-mästarna komma med svaren och bidrar själv med glada tillrop istället, som till exempel:

-Grattis till ditt första egna bygge. :)

Visst känns det bra när man lyckas få in något i spelet som man faktiskt byggt själv. Fortsätt på samma sätt.

mvh .... Mats


http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/6581140610.jpg


Bengan 2004-12-20 20:08

Nu har jag gjort taket tunnare.
Men det blev inte som jag hade tänkt mig.
Tycker att det ser bättre ut, när det är tjockare.
Antar att det är för vindskivornas skull, att dom saknas här.
När jag mappade taket, så markerade jag det snett uppifrån och antog att hela biten skulle bli mappad. Slog mig sen, att jag även mappade undersidan av taket.
Om jag går tillbaka till det tjockare taket, så borde det väl också gå att markera det som blir vindskivor och göra en svart ruta i texturen som matchar med knutarna och sedan mappa vindskivorna med den. Eller är jag ute och cyklar nu.

http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/8126194808.jpg
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/9701194928.jpg

Sen till nästa problem.
Som Janne har markerat på vindskivorna, ute i kanterna.
Hur gör jag, för att få fram punkterna på taket i gmax.
Så jag kan göra ändarna i 90 grader.

Sen en annan sak. Som egentligen är en smaksak. Smaken är som bekant delad som baken. Taket har ju plåttak, den här nya varianten som jag har gjort här. Påminner den egentligen om orginaltaket tro eller har ni något tips om att få det bättre.

EDIT: Har här återgått till det tjockare taket och mappat vindskivorna svarta. Tycker det ser bättre ut, men nu tycker jag att undersidan av taket. Ser för jäkligt ut. Är det bara att mappa över det gamla eller måste jag ta bort detta först. Hur gör jag i såna fall för att få bort den gamla mappningen på undersidan av taket.

http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/1763203603.jpg
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/7231203627.jpg

Bengan.

Bengan 2004-12-21 10:57

Tror att jag har börjat fatta grundreglerna i gmax för husbygge och mappning nu.

Så nu har jag en annan fråga om själva mappningen.

Om jag t.ex. bygger en byggnad som är tänkt att bli ett köpcentrum.
Kan jag då använda en texture för själva byggnaden och sedan göra en annan texture. Där jag lägger in flera olika företagsnamn på (Pierre har ju tagit lite kort på olika skyltar).
Och sedan mappa på dessa skyltar på hustexturen. Har en känsla av att detta inte går på det sättet jag har jobbat på, utan att hela sidan av husvägen får skylten.
Så om jag bestämmer mig för att mappa långsidan. Kan jag bestämma att bara en liten bit av denna långsida blir mappad. Göra någon liten markering på den och mappa dit en skylt på hustexturen.
Eller måste jag klistra in dessa skyltar redan på den texturen som jag ska använda till själva hustexturen.

Bengan

vfp420b 2004-12-21 11:41

Det har du gjort bra Bengan!:):D;)

M.V.H Tobias
år 2004!
http://www.geocities.com/jan_karrback/tags/SJ_T44b.gif
------------------------
Kolla gärna på min fotosida, där jag har samlat lite tågbilder: http://medlem.spray.se/tobiasja8/
Jul om 3 Dagar:D:)

LLJ 2004-12-21 12:35

Hej Bengan.

Beror på hur du gör. Du kan ha allt i samma texturfil. Om du mappar med UVW-unwrap så kan man välja vilken bit som skall mappas var.
Antar att det är så du gör nu?

I så fall är det bara att klistra in skultarna på en lämplig plats i textur filen och mappa dem på plats.

/Lars

http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/4198194921.jpg

MatsH 2004-12-21 12:43

Citat:

quote:Sen till nästa problem.
Som Janne har markerat på vindskivorna, ute i kanterna.
Hur gör jag, för att få fram punkterna på taket i gmax.
Så jag kan göra ändarna i 90 grader.
Hej Bengan!
För att få fram vertex-punkterna igen så måste du välja Edit Mesh i listan på modifiers som du har. Välj sedan ikonen med de tre punkterna (det vet du redan) för att få fram punkterna på det objekt du har valt. Se bilderna ifall du inte förstår hur jag menar.

Citat:

quote:Kan jag då använda en texture för själva byggnaden och sedan göra en annan texture. Där jag lägger in flera olika företagsnamn på (Pierre har ju tagit lite kort på olika skyltar).
Ja det kan du. Du kan ju även klistra in skyltarna i din egen texturfil ifall du får plats.

Citat:

quote:Och sedan mappa på dessa skyltar på hustexturen. Har en känsla av att detta inte går på det sättet jag har jobbat på, utan att hela sidan av husvägen får skylten.
Så om jag bestämmer mig för att mappa långsidan. Kan jag bestämma att bara en liten bit av denna långsida blir mappad. Göra någon liten markering på den och mappa dit en skylt på hustexturen.
Eller måste jag klistra in dessa skyltar redan på den texturen som jag ska använda till själva hustexturen.
Nej, du kan inte mappa bara en liten del av en sida (Tror jag. Blev lite osäker nu när jag läste Lars svar). Du väljer hela tiden vilken/vilka sidor som skall mappas. Antingen kan du klistra in skylten på väggtexturen som du föreslår, eller också kan du göra skylten som ett eget objekt och sätta på väggen (precis som på riktigt alltså) och sedan mappa den separat.

Hoppas att detta hjälper dig något.
mvh .... Mats

Och så bilderna:

http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/9357124009.jpg http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/7916124026.jpg http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3866124042.jpg


http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/6581140610.jpg


LLJ 2004-12-21 15:04

Hej.

Man kan mappa delar av en sida. I Edit mesh, markera de polygoner du vill mappa genom att använda plygon mode och klicka med ctrl nedtryckt för att välja flera (tror det är ctrl, är på jobbet).
Välj sedan UVW-map och sedan UVW-unwrap. Välj sedan edit i edit i unwrap dialogen, då kan du välj område att mappa från din textur fil.

Hoppas att detta funkar, och att du fattar, kan ha missat något.

/Lars

http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/4198194921.jpg

SubTrain 2004-12-21 19:12

Citat:

quote:Tidigare skrev Bengan

Nu har jag gjort taket tunnare.
Men det blev inte som jag hade tänkt mig.
Tycker att det ser bättre ut, när det är tjockare.
Antar att det är för vindskivornas skull, att dom saknas här.
När jag mappade taket, så markerade jag det snett uppifrån och antog att hela biten skulle bli mappad. Slog mig sen, att jag även mappade undersidan av taket.

"Klipp"

Bengan.
Man säger ju alltid att smaken är som baken; Delad.
Personligen tyckte jag den tunnare plåten blev mer verklighetsnära.
Vill man sedan ha vindskivor, så tror jag att det hade blivit lättare att göra två nya objekt (vardera änden av huset), mappa dem med trätextur och placera dem på byggnaden, - i stället för att börja med 'edit mesh'. Åtminstone vad vindskivor anbelangar - det blir många punkter att flytta på.

Moving Steel on Land and Under Water

Json 2004-12-21 23:49

Om man får inflika en liten sak:

Om man har ett hus med texturer i 1024x1024, men det inte räcker, går det då att ha tex en textur för kortsidan av huset och en för fasaden?

http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/3941174813.gif


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:49.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009