![]() |
marker,trigger
Hej
Vad använder man en marker eller trigger till egentligen? Har alltid tyckt att de har verkat onödiga |
kolla manualen?
trigger används till att skapa händelser i senarios (typ tåget ska stanna där, när tåget passerar gör x osv.) det där sistnämda är jag osäker på, tror det är att om du använder dubbelspår så kan du sätta ut dessa och då åker bara tågen åt det håll som pilarna pekar åt (så du kan ha ett tåg i varje riktning utan att spelet är dumt mot dig, efter tex. lagt om en växerl...) |
Triggern används i samband med en Rule eller kommando för att styra en händelse när ett tåg kör över den punkten.
Jag använder tex ai-kommandot "Wait for trigger" för att växelloket i gruvan skall stå o vänta tills gruvtåget kopplat av tomvagnarna, kopplat de fulla och kört iväg. Då kör gruvtåget över en trigger och växelloket startar och gör sina kommandon. Marker används för att markera ett ställe på banan som man sedan kan använda "Drive to marker" (tåget stannar där) eller "Drive via marker" (tåget kör via markören utan att stanna). I exemplet ovan så har jag en marker där växelloket skall stanna o vila, sen ytterligare marker där gruvtåget skall koppla av och en där den skall koppl osv. Finns många kommandon och regler på DLS som använder dessa. Sen de gula Markers är som sagt till för att ange färdriktning för AI-förarna. Kan vara bra för att ha ett spår i vardera riktningen vid stationer och dubbelspår så minskar man problemen med AI-förare som blir förvirrade, mm. |
Tack
Då vet jag det Man kan väl ha oändligt antal |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:32. |