Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Mycket intressant läsning Håkan!
Hur länge räcker en tank bränsle? Självklart förstår jag att det beror hur mycket man drar på men rent generellt? 1-2 timmar?
Vad kostar en sådan utrustning?
Vet att i spanien (Mallorca) får man inte flyga över tättbebyggda områden med sådana skärmar (eller ultralätta flygplan) om man inte är på minst 300 m höjd. Hur är det i sverige?
Finns det klubbar där man kan åka tamdem med utbildad skärmflygare eller är det bara i utbildningssysfte man kan/får åka tandem?
|
Ja, 300 meters regeln finns här också men gäller väl mest när man lägger själva resrutten. För att rekognosera eller fotografera blir ju läget lite annorlunda, allt får ju användas med förstånd för att inte dra på sig en onödig anmälan. Sen finns det ju fri flygning utanför kontrollerat område ( i närheten av flygfält och luftleder där höjden i stället är maximerad.)
Jag kan inte marknaden men jag har hört många diskussioner om skärmar kring 5.000kr men det finns en ganska omfattande begagnatmarknad också, så jag vill inte spekulera i några summor egentligen eftersom det inte varit aktuellt för mig.
Ja, det kan nog vara en realistisk flygtid, man måste kanske ner och sträcka på benen av många olika anledningar för att det skall vara bekvämt, men det räcker ju med en gräsplätt. Med segelkärrorna var vi många mil bort utan varken motor eller bränsle, men man fick liksom flyga i "tratten", ju längre bort desto högre höjd och så jaga termik hela tiden.
Man kunde även med en segelkärra hitta lämpliga fält men det räknades som en skam att behöva gå ner och ringa efter hjälp för att skruva av vingar och köra ekipaget tillbaka till fältet efter bil. En rapport skulle också skrivas till LFV...
Det finns klubbar och enskilda personer som tar upp passagerare som får känna på hur det är. Det är ju ett sätt att finansiera de egna flygtimmarna.
Håkan