Visa ett inlägg
Gammal 2007-11-25, 01:20   #1184
UP6936
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 277
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rc1166
Du kan ha max 3 C20 i ett (trafik)tåg
Det finns ett unikt namn knutet till varje vagnsnummer mellan 2001 och 2270. Vagnarna byter aldrig namn lika lite som dom byter nummer, om någon nu trodde det. Vagn typ C20F nr 2000, som ju är lite unik, heter Inkognito. Att själv kunna välja namn på vagnarna är inte aktuellt, så fungerar det inte IRL.

Och Rc1166 har helt rätt, i ett trafiktåg får det finnas högst 3 C20 (annars får tågen inte plats på stationerna). Inom depåområde får ett C20-tåg vara max 6 vagnar långt. Kopplar man längre tåg kan styrsignaleringen genom kopplen gå förlorad och då kan vad som helst hända med tåget.

I samband med bärgning av en trasig vagn kördes (år 2005) ett 4-vagnars C20-tåg Alvik-Högdalendepån. (Jag var ansvarig för transportplaneringen). Att det gick att göra berodde på att det i SL TRI Tub inte står klart uttryckt hur många vagnar som får ingå i en vagntransport eller bärgning. Ett fall av pragmatisk regeltolkning.

EDIT: Anledningen till att ett C20-tåg inte får vara mer än 3 vagnar långt är också att alla bryggor (sidospår) är anpassade för den tåglängden, det motsvarar ett 8-vagnars tåg med de "gamla" vagnarna.

EDIT2: Jo, jag vet, Tub3 är anpassad för 10-vagnarståg med de "gamla" vagnarna. 10-vagnarståg lär bara ha förekommit vid några enstaka tillfällen i samband med fotbollsmatcher på Råsundastadion.

//Lars S

Senast redigerad av UP6936 den 2007-11-25 klockan 01:43.
UP6936 besöker inte forumet just nu   Svara med citat