Visa ett inlägg
Gammal 2007-12-05, 08:38   #5
Fredrik
Admin & STW-member

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Kan återge varför jag valde en 40D. Hade och har fortfarande en 300D men numera står den bara i bokhyllan som reserv. Eftersom jag fotograferar en hel del hockey (officiell klubbfotograf) är steget helt rätt för mig från 300D till 40D (ibland skulle jag dock vilja ha en fullformatssensor men 5D eller EOS 1D var steget lite väl stort just nu).

Saker som är bättre jämfört med 300D
  • Snabbheten. Går igång direkt. 300D tog ju 2 sek på sig varje gång
  • AI-Servo. Möjlighet att fokus som följer något rör sig emot eller från dig. Guld värt!
  • Mycket större buffert. Att kunna brassa på och ta 54 bilder innan bufferten är full är toppen för mig
  • 6,5 bilder per sekund, det är snabbt!
  • Större och tyngre. Betydligt skönare att hålla jämfört med 300D, 350D och 400D. När jag nu håller i en 400D efter ha haft min 40D ett tag så känns 400D som en leksakskamera.
  • Brushanteringen, vilken skillnad. Att kunna använda ISO 1600 och 3200 och ändå få användabara bilder!

Jag hade haft min 300D i drygt 3 ½ år och kände att det var dags för att ta ett steg upp. Dock säger jag att hade jag haft en 350D eller 400D hade steget inte varit lika självklart då en del av funktionerna redan finns i dessa. Från 300D var dock steget självklart för mig och jag är väldigt nöjd! Man bör dock "växa" ur sin kamera innan man rusar vidare till nästa.

Senast redigerad av Fredrik den 2007-12-05 klockan 09:47.
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat