Citat:
Ursprungligen postat av Conny_87
Satt och tittade på filmen när du kopplar på och av vagnarna på bangården ( http://www.svoyager.com/tagnummer.mpg). Hittade en grej i slutet som inte stämmer riktigt med verkligheten.
Vet inte hur pass långt du tänker gå med modellen. Men när man kopplar på vagnar dyker inte vagnsnummren upp automatiskt på displayen i verkligheten, som den gör på din modell. Utan när man kopplar ihop vagnarna så slocknar displayen och visar enbart tiden (precis som när du nycklat ifrån), och man måste nyckla ifrån och vänta ca 20 sekunder och sen nyckla i igen. På så vis startar man WTB:n i tåget och får upp dom nu tillkopplade vagnarna på IDU:n.
Hängde du med? 
|
Mycket värdefull info!!
Och om jag känner David rätt vill han att även detta ska fungera som i verkligheten!
EDIT: Men efter en koppling byter man ju hur som helst ofta hytt, åtminstone i depå, varför man hur som helst nycklar av i den hytt man befinner sig och byter hytt där man nycklar i igen. Men om man sitter i ledarhytten och någon annan kopplar i bakänden så blir det ju så här, förstås. Eller?
EDIT2: Och vid närmare eftertanke finns det ju två varianter av begreppet koppling, dels att koppla ihop, dels att koppla isär. Det där med att koppla ihop är ju rätt enkelt, man kör ihop vagnarna med "lagom" fart.
(De som inte har utbildning på A24/B24 kör ihop tämligen mesigt.... En bestämd smäll ska det vara så att kopplen verkligen går ihop - man ska inte behöva prova att koppla ihop tre gånger som jag varit med om. Efter tre misslyckade försök, där föraren var tvungen att koppla isär manuellt för att vi skulle kunna prova igen, datorn vägrade koppla isär eftersom det inte var kopplat men ändå satt vagnarna fast i varandra, slingade vi vagnen och kopplade i andra änden. Då sa jag till föraren att inte köra så mesigt och vips kopplade det! Rc1166, som också har A24/B24-utbildning, kanske instämmer?)
Att koppla isär är något vi inte bör lära ut på modellen, där får man nog använda TRS vanliga avkopplingsfunktion med någon form av nycklingsprocedur beroende på hur och var i tåget man kopplar isär. Men det finns två sätt, via datorn, som är det normala, och helt manuellt.
EDIT3: Och, bara så att ni vet, C20 är i stort sett omöjliga att koppla i kurva. Det ska vara rakspår.
//Lars S