Citat:
Ursprungligen postat av Dennis
Men om ni nu skulle köpa nån av dom här, vilken skulle ni tagit? Om man nu
inte tänker på grepp och sånt. Och en som e bra till tågfotografering.
|
Det går inte att säga så, tyvärr. För alla fyra kamerorna ger dig och mig allt vi kan kräva av en kamera i den här klassen. De ger lika god bildkvalitet alla fyra. Det är också så att de få skillnader som finns är så små att de inte gör någon kamera bättre eller sämre än någon annan.
Om du ändå vill ha ett svar på vilken som lämpar sig bäst för tågfotografering tycker jag att du ska prioritera funktioner som; bilder per sekund, skrivhastighet till minneskortet, så bra autovitbalans som möjligt, bra ljusmätare, objetkivutbud, snabb autofokus, stabilitet och gedigenhet i huset.
MEN, tänk på att du högst troligtvis kommer att fotografera andra sakera än tåg. Det finns inte heller några unika krav som tågfotografering ställer på en kamera. Den uppmärksamme noterar också att några av de här egenskaperna inte främst är relaterade till just kameran, utan till minneskort och objektiv.
Användandet av kameran är viktigt. Hur lätt är det att ändra slutartid/bländaravärde i manuellt läge? Hur smidiga är knapparna på huset? Sitter knapparna på rätt ställe, där jag först, inuitivt letar efter dem? Känns kameran logisk, eller kommer jag att behöva lära mig mycket? Är det något som känns "fäppligt" när jag ska använda kameran?