Visa ett inlägg
Gammal 2002-10-23, 03:57   #2
Decibel
Senior Member

Reg.datum: Jul 2002
Skicka ett meddelande via ICQ till Decibel
Standard

Sätter man en AMD & en P4 i benchmark i 20 minuter avslöjar inte speciellt mycket. Förutom att AMD e lite grymmare på vissa beräkningar.
Sätter man däremot en AMD & en P4 på 100% load i 10-12 timmar så kan jag garantera att P4;an piskar amd;n med hästlängder.
För det första blir AMD;n grymt varm, och värme ger ostabilitet och mer felberäkningar.

När jag säger att jag tycker P4 är stabilare brukar folk säga " det säger du bara för att du har en själv ".
Faktum är att jag kör både AMD & Intel numera, och fortfarande tycker jag P4 är stabilare.

Benchmarking med hjälp av kod som inte optimerats för respektive processor är ju också rätt puckat, om processorn erbjuder fler instruktioner, parellell-möjligheter etc som påverkar prestanda..

Benchmark med t.ex PcMark ger bara en ungefärlig fingervisning.
Men visst, PcMark & 3D-Mark är skojjiga program om man vill göra sin polare sur för att man tar hans poäng, dock avslöjar dom långt ifrån verkligheten.
Sparkar man upp minne & cpu frekvensen på 167 / 34 mhz på en intel så får det xx poäng mer, sätter man dit mer kylning o kör 170/37 får man ytterligare poäng. Och samma sak på AMD.
Sådär kommer folk att hålla på i evigheter, och kriget mellan AMD & Intel kommer fortsätta.

När någon skriver ett program, speciellt utformat för varje cpu, som skall beräkna en viss sak på 4-5timmar, DÅ kan man säga att ""XX processorn är snabbare därför att..."" och ingen kan säga emot.

// Håkan
Decibel besöker inte forumet just nu