Y 3 vet jag mycket om, jag var själv med på invigningsturen. Y 3 gick på sträckorna Stockholm - Mora och Karlskrona - Malmö och slutligen Malmö - Ystad.
Y 3 var en föregångare i modernitet, breda bekväma säten (typ flygets 1 klass), barnkupé utrustad för blöjbyte, serveringskupé och genomgående högtalarsystem. Tåget var utomordentligt bekvämt.
Kamelen var ett tvåvåningståg, en i varje ända och två vanliga i mitten. Y 3 byggdes i Tyskland exklusivt för Sverige (om jag minns rätt). Bakgrunden till tvåvåningarna var att SJ ville skydda lokförarna från viltolyckor.
Två märkligheter: Kamelen vaggade sig stilenligt fram på spåren. Mellan Kristanstad och Ronneby brann alltid motorn och Kamelen utrustades därför med brandsoldat i motorvagnen!
Stina - jag förstår din fråga; Y 3 är en utmaning för våra skickliga byggare.
Nils Blid
|