Visa ett inlägg
Gammal 2011-02-18, 21:38   #3
leoj
Medlem

Reg.datum: Sep 2002
Standard

bugg är det väl inte, mer av typen svårt fall.

Min "teori":
Då objeken man snäpper fast vi spåren så måste ju dess position baseras på punken där man snäppt fast objekten på spåret.
Varje spåravsnitt (går mellan två punker) är sin egna lilla värld.
Om man då infogar ett objekt på ett spår så får den en referens relativt (dynamiskt) till spåret, och sen delar spåret med en ny punkt, så rasar ju spårets alla referenser ihop till kaos. Även om man flyttar spåret (gör längre/kortare) blir referenstabellen konstig

Detta tror jag alltid kommer vara ett "problem", så lösningen till detta är att man pillarbli på spåret när det väl ligger.

En lösning för att få det "perfekt" i stigningar är att höja punkten innan och efter stigningen med 0,2m, sen använda "utjämningsverktyget". Efter det är gjort ska man sänka spåret igen till utgångshöjden. Då kommer kontaktledningen hamna exakt rätt i förhållande till utliggarna.
Tips för att få det extra bra vid höjder är att använda STWs verktyg (spåravstånd 4,5m tex). Lägga ut ett sådan där hödjen börjar/slutar, sen ta bort verktyget och ersätta med vanligt spår (se till och använda straight track vetktyget (b-tangenten)) och att båda punkterna ligger på samma höjd. Det blir otroligt snyggt tycker jag