Citat:
Ursprungligen postat av sealpower
Ser bra ut, kör hårt
Ett snabbt förtydligande om polygoner.
Med polygon menas en flerhörnig yta med minst 3 hörn (vilket är den minsta mängden punkter som krävs för att spänna upp ett plan matematiskt). De siffror som brukar anges i CCG och andra byggarmanualer brukar därför vara angivet i triangelformade polygoner (man brukar skilja på tri-count och poly-count) och de flesta spelmotorer använder också trianglar i sina beräkningar (däribland trainz) vilket innebär att en modell med en viss mängd fyrkantiga polygoner egentligen har ett polygonantal som är det dubbla. Eftersom som det krävs 2 trianglar för att bygga upp en rektangel. Cirkulära objekt är också spännande då en cirkulär yta består av minst 5 tranglar och ännu fler bereonde på hur många sidor den har.
Ett lok kan idag var lätt 20 000 trianglar
|
Aha. Isf skall jag alltså troligen dubbla antalet faces från min 3D applikation för att få ungefärligt antal polygoner i Trainz - jag tror den räknar fyrkants faces nämligen....
Jag tänker satsa på LOD, det ingår i planen. Men det är ju en hel del mer jobb med LOD.... man får lite hårdraget bygga modellen typ 3 ggr med UV mapping 3ggr.... urk.