Visa ett inlägg
Gammal 2011-04-13, 14:04   #26
spyfrog
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av sealpower Visa inlägg
Ser bra ut, kör hårt

Ett snabbt förtydligande om polygoner.
Med polygon menas en flerhörnig yta med minst 3 hörn (vilket är den minsta mängden punkter som krävs för att spänna upp ett plan matematiskt). De siffror som brukar anges i CCG och andra byggarmanualer brukar därför vara angivet i triangelformade polygoner (man brukar skilja på tri-count och poly-count) och de flesta spelmotorer använder också trianglar i sina beräkningar (däribland trainz) vilket innebär att en modell med en viss mängd fyrkantiga polygoner egentligen har ett polygonantal som är det dubbla. Eftersom som det krävs 2 trianglar för att bygga upp en rektangel. Cirkulära objekt är också spännande då en cirkulär yta består av minst 5 tranglar och ännu fler bereonde på hur många sidor den har.

Ett lok kan idag var lätt 20 000 trianglar
Aha. Isf skall jag alltså troligen dubbla antalet faces från min 3D applikation för att få ungefärligt antal polygoner i Trainz - jag tror den räknar fyrkants faces nämligen....

Jag tänker satsa på LOD, det ingår i planen. Men det är ju en hel del mer jobb med LOD.... man får lite hårdraget bygga modellen typ 3 ggr med UV mapping 3ggr.... urk.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat