Jag har det! Spelade det rätt mycket för ungefär tre år sedan, då spelet var (relativt) nytt. Om du vill kan jag intsallera spelet igen och ta lite screenshots!
Snabbfakta/SL the game
Utvecklare/distributör
Stockholms lokaltrafik, SL
Systemkrav
Väldigt lågt, typ Pentium 90 eller liknande. Nej förresten, jag tror att det går att köra på en 486:a! Anpassat för Windows 95, men fungerar bra med 98 också.
Spelidé
Utgå från antingen det (dåvarande) tunnelbane- och bussnätet, eller starta om på nytt. Dra nya buss-, pendeltåg-, färje- och tunnelbanelinjer. Bestäm över budgeten, inhandla nya fordon till vagnparken, bestäm biljettpriser och se till att alla resenärer blir nöjda. Under spelandets gång får man feedback från tidningar eller liknande som ger antingen klagomål eller beröm.
Positiva sidor
Bra spelidé, utvecklarna skickar med en hel del roliga funktioner (bland annat kan JAS störta ner i västerbron vilket gör att man inte kan köra bussar där på ett tag), bra respons på ens arbete, bra kontroll över budget, miljö och liknande.
Negativa sidor
Kraschar allt som ofta, tafflig grafik, enformigt ljud, problem med trafik utanför länet, man tröttnar relativt snabbt. Kom dessutom ihåg att detta är lite av ett evighetsspel...
Summering
Grafiken och ljudet hänger inte alls med i dag. Dock är SL the game ett trevligt och lugnt spel som bjuder på en gnutta underhållning. Och visst får man en del (om än begränsad) underhållning med spelet. Prisvärt? Ja, med tvekan. Kommer tvåan snart...?
---
Hoppas att du nu har fått en lite klarare bild av vad det rör sig om, Pierre.