Visa ett inlägg
Gammal 2012-05-14, 20:47   #2
baloo406
Medlem

Reg.datum: Mar 2010
Standard

Hej Nisse. Layers kan vara lite lömska.

"Här ett illavarslande utdrag om lagerhanteringen på Google-vis:
Skikt existera i antingen den rutt eller en session. skikt appliceras på en rutt är tillgänglig för alla sessioner för rutten, medan Skikten appliceras på en session är endast tillgängliga för den session.”

Det du har skrivit har innebörden.

Layers kan du ha i både rutt och sessioner. Sparar du ett layer i rutten, så är det tillgänligt för alla sessioner som bygger på denna rutt.

Spara du ett layer i session, finns det innehållet endast i den sessionen som lagret är sparat i. Du kan alltså inte se detta innehållet i själva rutten.

En annan sak som är väldigt viktig är. Se till att alla layers i både rutt och session är synliga när du sparar. Det lilla ögat vid den gula ringen på bilden.

Du skrev också att du saknar spår och byggnader i din byggdator. Det kan bero på att du har lagt spåren i en session. Skall du då bara bygga i rutten utan sessionen, syns inte något av det som ligger i sessionen.

Själv lägger jag aldrig byggnader spår eller något annat som tillhör landskap i ett sessionlager. Det finns alltid i rutten.

Sen har jag en session som är en grund. Där tågvägar (Paths) och andra trafikberoende regler och förordningar ligger. Och sen använder jag den som grund, till en session jag gör.

Nu bygger jag i Ts 2012, men layers är samma i både 10:an och 12:an.

Hoppas du är hjälpt något av detta.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg baloo406_20120514_0000.jpg (123.6 KB, 156 visningar)