Visa ett inlägg
Gammal 2012-11-11, 17:11   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Xoa4 och Cox4 ...

... förgångarna till Xoa7. Fördelen med att ha massa delar från den snabbar upp bygget. Sen blev jag lite sugen att bygga detta tåg från 1930-talet som levereradas av ASEA för regionaltrafiken i Skåne. de var från början lackerade i mörkgrön nederdel och crêmegul överdel och gick under namnet "Kålmasken" på skåneslätten. Målades väl senare SJ-bruna.

Till amiral Nils Blids glädje köpte ju även Dalslands Järnväg en(1) Xoa4 som också var tvåfärgad (mörkblå-gul???). Två 100 hkr motorer på en av boggierna (troligen den främre(???) drev ekipaget som oftast i Skåne gick med en Cox4 mellan två Xoa4or.

Kom gärna med mer info om ni har!!!

Bild1 visar "startup" med fronterna modellerade genom att "detacha" en långsidas ändpolygon, "slica" den där mittlisten går och sen med polygon-"face-extrude" ca 5 cm, upprepade gånger följt av flyttning och vridning av vertex skapa en halv front. Denna justeras, smoothas och "copy"-speglas i yz-planet (flyttar pivot till 0,0,0 först åsså Reset XForm). Sedan "weld" på dubletterna längs mittlinjen. Därefter följer håltagning får fönster och gaveldörr med Booelean. Sen är det bara att spegla i xy-planet så är båda fronterna på plats. Taket är modellerat på ett liknande sätt.

Bild2: Påplock av detaljer från Xoa7, efter justering går sen snabbt som tåget
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 1.jpg (44.9 KB, 214 visningar)
Filtyp: jpg 2.jpg (39.4 KB, 212 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2012-11-11 klockan 18:01. Anledning: plockat på boggier och buffertar
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat