De har som sagts en spårvagnslinje som går från St Daniels Church till Pier Head med 5 stationer. Inga stickspår eller annat utan en spårvagn som får lagas på platsen och allt är i risigt men fungerande skick.
Det finns ett smalspår för turisttrafik från Phorum Pier till Grays Point. och ett smalspår från stenbrottet som ägts av ett amerikansk företag, Lucas & Co där de fraktat ned sten till Scarlet bay där det omlastats till normalspårsvagnar för vidare transport. Merikanarna är roliga. De har några lok, två ånglok och två shunters varav den ena är normalspår och den har alltså kvar Amerikanskt koppel och växlar alla vagnar med ett övergångkoppel som jag inte ens skulle våga bogsera en bil med.
Tyvärr så har dessa två smalspårslinjer ingen anknytning till varandra och ingen bra verkstad utan skall man reparera så får man flytta över lok eller vagnar på lastbil och frakta till en verkstad. Lok och vagnar är trots det i bra skick och kan nog användas i många år till.
Phorum line, eller det som jag kallar för Cirkellinjen är alltså ett spår som går runt hela ön och är utrustad med dubbelspår och ett engelskt signalsystem som fungerar som engelska elektriska saker brukar göra. Vid en av stationerna står ett tåg bestående av ånglok och några personvagnar kvar. De har bara lämnat allt och åkt hem.
Hamnen är det intressanta. Där finns det potential nu när lågkonjunkturen är på väg att ta slut. Här skulle man kunna mångdubbla antalet tåg och göra hela ön till en blomstrande tursitatraktion med levande hamn i 'småstadsmiljö'.
Eftersom rutten inte finns att få tag i längre så är det dock ytterst tveksamt om vi vågar tö över trafiken då vi inte vet om vi får byta ut allt som är gammalt och slitet med lite svensk kvalitet. Våra svenska diesellok är som gjorda för den typen av trafik och med lite samordning mellan de olika linjerna så skulle detta kunna bli riktigt roligt.
Vi får se vad som händer framöver........ Det är en otroligt fin rutt som haft de roligaste scenariona jag har kört och som passar mig.