Härmed är jag framme vid steg 3, DJ-DVVJ Mod – det vill säga med moderna ljussignaler enligt Banverkets standard.
I banan använder jag mig av Svenolovs inte fullständigt betatestande, men som fungerar utmärkt. För Melleruds bangård har jag tvingats använda mig av JohanV:s ej betatestande signaler. Genom att tillgripa andra funktioner fungerar Mellerud utmärkt, såväl med tågmöten som AI-körning.
När det gäller stationer använder jag mig av Banverkets nu gällande standard Esik och Esil (kort resp lång station), som medger samtida tågmöten.Lång station över 450 m, kort under. Blocksignalerna är också enligt gällande standard.
Banan bygger på samma plattform som DJ-DVVJ Old. Inläggen ovan är därför delvis giltiga för den här banan. Missa inte manualen (länk i översta inlägget) – den är synnerligen viktig.
Anmärkningar:
Eftersom DJ-DVVJ har ett signalhistoriskt perspektiv finns semaforer och försignaler med i DJ-delen. Dessa är doc k inte aktiverade, med undantag för Bäckefors´ T-semafor.
Ingående AI-tåg från DVVJ till Mellerud stannar alltid framför infartssignalen före växel ”me vx1”. Efter att Trainz´ AI-system tänkt till rullar tågen i allmänhet vidare.
Tillfälliga stopp framför signal kan givetvis förekomma. Ibland går tågen igen efter ett bra tag. I annat fall kan man använda kommandot Move to Train.
Glöm inte att installera de bifogade cdp-filerna.
Länk till Mod:
https://www.dropbox.com/s/kc8ue1fpgk...05-08.rar?dl=0
Nisse